داستان برند فوجي‌فيلم؛ بازمانده سخت‌كوش صنعت تصويربرداري

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 26 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فوجي‌فيلم از قديمي‌ترين فعالان صنعت تصويربرداري بوده كه فراز و فرودها و انقلاب‌هاي متعددي را در طول نزديك به يك قرن فعاليت، از سر گذرانده است.
تبليغات

فوجي‌فيلم (Fujifilm Holdings Corporation) شركت ژاپني فعال در صنعت تصويربرداري است كه ساختمان مركزي آن در توكيو قرار دارد. فوجي‌فيلم پس از گذشت يك قرن فعاليت، امروز در بازارهاي گوناگوني در سطح بين‌المللي فعاليت مي‌كند. طراحي و توسعه و خدمات در راهكارهاي اسناد سازماني، تصويربرداري پزشكي، تجهيزات تصويربرداري تشخيصي، لوازم آرايشي و بهداشتي، داروهاي احيايي، سلو‌ل‌هاي بنيادي، ساخت‌وتوليد صنايع زيستي، دستگاه‌هاي اپتيكي و پنل‌هاي نمايشگر تحت، دوربين ديجيتال، فيلم عكاسي رنگي و تمامي تجهيزات مرتبط با ضبط و چاپ عكس، حوزه‌هاي متنوع فعاليت اين برند ژاپني را شكل مي‌دهند.

تمركز اصلي فعاليت‌هاي فوجي‌فيلم تا سال‌ها روي تجهيزات عكس‌برداري و خصوصا فيلم‌هاي ثبت عكس بود. آن‌ها از اولين فعالان صنعت بودند كه در كنار كداك، لقب پيش‌گامان عكاسي را يدك مي‌كشيدند. فوجي‌فيلم برخلاف كداك در انقلاب ديجيتال شكست نخورد و با سرعت مناسبي، خود را با تغييرات جديد هماهنگ كرد. به‌علاوه، ورود به صنايع جديد و مشابه و بهره‌گيري از تجربه‌ي سال‌هاي فعاليت در تصويربرداري، باعث شد تا جريان درآمد و حيات در برند ژاپني پايدار بماند. ورود به صنعت سلامت و بهداشت نيز از تصميم‌هاي مهم و حياتي در تاريخ فوجي‌فيلم بود كه آن‌ها را به هولدينگي بزرگ تبديل كرد. از مهم‌ترين همكاري‌هاي تاريخ فوجي‌فيلم نيز مي‌توان شراكت با زيراكس را نام برد كه منجر به شكل‌گيري شركتي به‌نام فوجي زيراكس شد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

ساختمان مركزي فوجي‌فيلم در ميدتاون توكيو

تاريخچه تأسيس

شركت Dainippin Celluloid اولين توليدكننده‌ي فيلم‌هاي ضبط فيلم سينمايي در ژاپن بود. زيرمجموعه‌ي فيلم‌هاي عكس‌برداري اين شركت در دهه‌ي ۱۹۳۰ وضعيت مناسبي نداشت و مديران مجبور به جداسازي آن شدند. شركت جديد در سال ۱۹۳۴ به‌نام Fuji Photo Film تأسيس شد كه ۳۴۰ متخصص داشت. اولين كارخانه‌ي مستقل در فوريه‌ي همان سال در آشيگارا راه‌اندازي شد. شويچي آسانو اولين مدير فوجي‌فيلم مستقل بود كه وظيفه‌ي دشوار خروج شركت از بحران‌‌هاي اوليه را برعهده داشت. اولين محصولات فوجي‌، فيلم‌هاي عكس‌برداري و فيلم‌برداري، صفحات خشك چاپ عكس و كاغذ مخصوص چاپ عكس بود. توليد محصولات وابستگي زيادي به واردات مواد اوليه داشت، درنتيجه محصولات اوليه‌ي فوجي‌ ارزش بالا و كيفيت نه‌چندان قابل‌قبول داشتند كه سال‌هاي ابتدايي را بيش‌ازپيش براي آن‌ها دشوار كرد.

اولين وظيفه و مأموريت فوجي‌، كسب اعتبار در بازار داخلي ژاپن بود. صنعت مواد حساس به نور، اهميت بالايي براي اعتبار برند قائل بود. درواقع عكاسان دوست نداشتند تصاوير ثبت‌شده در دوربين‌هاي خود را درمعرض ريسك استفاده از مواد اوليه‌ي ضعيف قرار دهند و همچنين به‌دنبال ارزش مقرون‌به‌صرفه نيز بودند.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

سه سال اول فعاليت فوجي‌، با افزايش بدهي، كاهش فروش و تلاش‌هاي بي‌شمار براي تأمين هزينه‌هاي تحقيق و توسعه همراه بود. درنهايت مديران شركت مي‌دانستند كه ابتدا بايد افزايش كيفيت را در دستور كار خود قرار دهند. آن‌ها يك متخصص آلماني را در بخش فناوري‌هاي امولسيوني استخدام كردند تا فرايند توليد را بهينه‌سازي كند.

تركيب مشاوره‌ي آلماني با تحقيق و توسعه‌ي داخلي فوجي باعث شد تا اولين محصول مستقل آن‌ها در سال ۱۹۳۶ توليد شود. نگاتيو فيلم براي فيلم‌برداري و اولين فيلم عكاسي انحصاري فوجي در آن سال توليد شد. توليد نگاتيو فيلم نياز به فناوري مدرني داشت و فوجي با ورود به اين صنعت، صلاحيت مناسب را در ميان استوديوهاي ژاپني كسب كرد.

فوجي‌فيلم براي عبور از بحران‌هاي اوليه و بهبود طراحي، مشاوران آلماني استخدام كرد

پس از توليد اولين محصول مستقل، نوبت به توسعه‌ي فعاليت‌هاي توليدي رسيد. فوجي دومين كارخانه‌ي خود را در سال ۱۹۳۸ در اوداوارا و آزمايشگاه تحقيقات رنگ را در سال ۱۹۳۹ راه‌‌اندازي كرد. باوجود پيشرفت‌ مناسب، جنگ جهاني دوم عاملي بود كه منجر به توقف حركت فوجي شد.

دولت ژاپن در جريان جنگ جهاني دوم، تمامي مواد اوليه‌ي حساس را براي متخصصدهاي نظامي در انحصار خود جمع‌آوري مي‌كرد. درنتيجه، صنعت فيلم در بازار مصرف‌كننده بايد منتظر پيشرفت جنگ مي‌ماند تا شايد كمي مواد اوليه به آن‌ها نيز برسد. در سال ۱۹۴۵، ضربه‌ي محكم‌تر جنگ به فوجي وارد شد و بمباران متفقين، دو كارخانه‌ي برند ژاپني را تقريباً تخريب كرد. بالاخره جنگ جهاني دوم هم با تمامي دشواري‌ها به پايان رسيد و سال‌هاي پس از جنگ، زمان بازسازي استراتژيك و زيرساختي فوجي بود.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

ورود به بازارهاي جديد

متفقين مجوز ازسرگيري تجارت‌هاي مستقل را از سال ۱۹۴۷ صادر كردند. فوجي به‌سرعت از فرصت پيش‌آمده استفاده و صادرات خود را به كشورهاي ديگر آسيايي و همچنين كشورهاي آمريكلاي لاتين شروع كرد. توليدكننده‌هاي ژاپني باوجود شكست كشورشان در جنگ، اعتبار خوبي در ميان مصرف‌كننده‌ها و شركت‌هاي خريدار تجهيزات اپتيكي داشتند. فوجي با بهره‌گيري از همين اعتبار، محصولات متنوع خود همچون دوربين‌هاي دوچشمي و عكس‌برداري را به بازارهاي هدف صادر مي‌كرد. البته فناوري ژاپني صنعت فيلم و مواد حساس ديگر، در آن سال‌ها هنوز پشت سر پيش‌گامان آمريكايي و اروپايي حركت مي‌كرد.

فوجي در دهه‌هاي ابتدايي هيچ‌گاه نتوانست اعتبار خوبي در صنعت فيلم داشته باشد. آن‌ها باوجود توليد فيلم‌هاي تصويربرداري اشعه‌ي ايكس و فيلم‌برداري، توانايي توليد محصول براي بازار مصرف‌كننده‌ي آماتور را نداشتند. سرانجام در دهه‌ي ۱۹۵۰، اولين فيلم‌هاي مخصوص مصرف‌كننده از كارخانه‌هاي فوجي خارج شد. البته تحقيق و توسعه با سرعت مناسبي در شركت ژاپني پيگيري مي‌شد. آن‌ها در سال ۱۹۴۸ اولين فيلم رنگي را توليد كردند و در سال ۱۹۴۹ وارد بازار مهم و بزرگ هند شدند.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

يكي از دلايل عدم توانايي توليد فيلم مخصوص مصرف‌كننده، كمبود مواد اوليه در دهه‌ي اول پس از جنگ جهاني بود. با پايان يافتن دهه‌ي ۱۹۴۰، مواد اوليه‌ي حساس و ارزشمند همچون نقره و كاغذ و مواد شيميايي نفتي، در حجم بيشتر دراختيار قوجي قرار گرفت. به‌علاوه، آن‌ها موفق به عقد قرارداد با ايستمن كداك، غول آمريكايي صنعت تصويربرداري شدند كه بازار مهم آمريكا را برايشان به‌همراه داشت. در سال ۱۹۵۲ اولين فيلم عكس‌برداري آماتور در فوجي توليد شد و تا ۶ سال بعد، چند نسخه‌ي توسعه‌يافته نيز به بازار راه يافت.

دهه‌ي ۱۹۵۰ با سياست‌هاي خاص تعرفه‌ي واردات در ژاپن همراه بود. همين سياست‌ها باعث شد تا فيلم عكس‌برداري خارجي، ارزش بالايي در بازار ژاپن داشته باشد. فوجي با بهره‌مندي از سياست‌هاي مذكور، بازار ژاپن را دراختيار گرفت كه در سال‌هاي بعد، ۱۵ درصد از بازار جهاني فيلم عكاسي را تشكيل مي‌داد.

فوجي علاوه بر تمركز بر بازار داخلي، در نيمه‌ي دوم قرن بيستم تلاش مي‌كرد تا هرچه بيشتر بازارهاي بين‌المللي را هدف قرار دهد. آن‌ها زيرمجموعه‌ي صادراتي خود را در سال ۱۹۵۶ راه‌اندازي كردند و تا سال ۱۹۵۸، موفق به عقد ۲۷ قرارداد صادرات به كشورهاي آسيايي و آمريكاي شمالي و آمريكاي مركزي شدند. اولين مقصد، آمريكاي شمالي بود كه در سال ۱۹۵۵ ميزبان برند ژاپني شد. ۱۰ سال بعد، زيرمجموعه‌ي مستقل فوجي در آن منطقه راه‌اندازي شد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

همان‌طور كه گفته شد، يكي از مهم‌ترين قراردادهاي همكاري فوجي‌فيلم با شركت زيراكس امضا شد. دو شركت ژاپني و آمريكايي در سال ۱۹۶۲ قرارداد همكاري امضا كردند كه شركتي به‌نام فوجي زيراكس راه‌اندازي كنند. فوجي‌فيلم ۷۵ درصد و زيراكس ۲۵ درصد از سهام شركت جديد را دراختيار گرفت. توليد و عرضه‌ي محصولات مرتبط با صنعت كپي و اسناد اداري در منطقه‌ي آسيا اقيانوسيه،، حوزه‌ي تمركز فوجي زيراكس بيان شد. فوجي زيراكس امروز به‌عنوان طولاني‌ترين همكاري بين يك شركت آمريكايي و ژاپني شناخته مي‌شود.

صنعت فيلم مخصوص عكاسي آنالوگ، هميشه صحنه‌ي رقابت شديد فوجي و كداك بود

فوجي دو دهه پس از شروع فعاليت، سهم خوبي از بازار جهاني صنعت عكس‌برداري را به خود اختصاص داده بود. ازطرفي هنوز تصور عموم متخصصان، روي پايين بودن كيفيت محصولات برند ژاپني معطوف بود. ازطرفي آن‌ها بايد محصولات خود را توسعه مي‌دادند تا فيلم و كاغذ هماهنگ و سازگار با سيستم‌هاي پردازشي بين‌المللي توليد كنند. در سال ۱۹۶۶، اولين فيلم فوجي سازگار با پردازنده‌هاي بين‌المللي توليد شد. تا سال ۱۹۶۹، تمامي محصولات برند ژاپني به‌صورت استاندارد و سازگار با محصولات بين‌المللي توليد شدند. با موفقيت در توليد محصولات استاندارد، زمان بهره‌برداري از شبكه‌ي عظيم صادرات فرا رسيده بود.

شبكه‌ي جهاني فوجي در دهه‌ي ۱۹۶۰ توسعه يافت. آن‌ها تا دهه‌ي بعد ۹ دفتر بين‌المللي راه‌اندازي كردند كه هريك از آن‌ها نيز فرايند توسعه را در كشور محل فعاليت در دستور كار قرار دادند. به‌عنوان مثال، زيرمجموعه‌ي فوجي در ايالات متحده از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۲، ۶ دفتر مستقل در آن كشور راه‌اندازي كرد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

از اولين نمونه دستگاه‌هاي تصويربرداري پزشكي حرفه‌اي محصول فوجي‌فيلم

ايستمن كداك در نيمه‌ي دوم قرن بيستم هنوز فرمانرواي صنعت تصويربرداري بود. آن‌ها در بازار مصرف‌كننده به‌عنوان انتخاب اول شناخته مي‌شدند و تقريباً تمامي توليدكننده‌ها، ملزم به توليد محصولات سازگار با شركت آمريكايي بودند. فوجي در ابتدا از اين حقيقت مطلع نبود و خسارت‌هاي ابتدايي را متحمل شد. آن‌ها در سال ۱۹۶۷ سيستم خانگي هشت ميلي‌متري مبتني بر فناوري كارتريج توسعه دادند كه ۱۴ توليدكننده‌ي اروپايي و ژاپني، محصولاتي سازگار با آن توليد مي‌كردند. حتي بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي اروپايي صنعت در آن سال‌ها، AGFA Gavaert هم توليدات خود را با فوجي هماهنگ كرده بود. كداك كمي بعد سيستم اختصاص خود را توسعه داد كه به‌سرعت بازار جهاني را دراختيار گرفت. درنهايت فوجي مجبور به توقف توليد و تغيير محصول اختصاصي خود شد. درنهايت همين چالش‌ها رشد جهاني برند ژاپني را دشوار مي‌كردند و حتي روي فرايند توسعه‌ي محصول نيز تأثيرگذار بودند.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

كداك در سال ۱۹۷۰ بيش از ۹۰ درصد از بازار فيلم عكاسي آمريكا را دراختيار داشت. ازطرفي فناوري به‌كاررفته در محصولات فوجي بهتر بود و فيلم‌هايي سريع‌تر در شركت ژاپني توليد مي‌شدند. به‌بيان ديگر، براي ثبت عكس روي فيلم‌هاي فوجي، نياز به نوررساني كمتري بود. به‌علاوه، عكس‌هاي ثبت‌شده با فيلم‌هاي فوجي، در رنگ‌هاي گرم مانند قرمز و نارنجي كارايي بهتري داشتند. درحالي‌كه كداك بازار انبوه آماتور و پركاربر را هدف قرار داده بود، فوجي تلاش مي‌كرد تا عكاسان حرفه‌اي‌تر را به محصولات خود علاقه‌مند كند. اگرچه رويكرد ژاپني‌ها نياز به زمان زيادي براي موفقيت داشت، اما بالاخره پس از سال‌ها، كيفيت بالاتر فيلم‌هاي فوجي، به تهديدي جدي براي فرمان‌رواي آمريكايي صنعت تبديل شد.

دهه‌ي ۱۹۷۰ با توسعه و پيشرفت جهاني براي فوجي همراه بود. تغييرات عظيم در نرخ تبديل ين ژاپن نسبت به ارزهاي جهاني، يكي از موتورهاي محرك رشد بين‌المللي فوجي بود. به‌علاوه آن‌ها با توسعه‌ي زيرساخت‌هاي توليدي خود، رشد مناسبي را در بازارهاي غير از غرب، تجربه كردند. توليد محصولات فوجي با نظارت و همكاري شركت اصلي، در برزيل، كره‌ي جنوبي و اندونزي شروع شد. زيرمجموعه‌هاي مذكور ابتدا تنها فعاليت مونتاژ را براي فوجي انجام مي‌دادند، اما پس از مدتي توليد مواد حساس، مواد شيميايي پردازش رنگ و محصولات اپتيكي مناسب صادرات، در همان مراكز به خط توليد اضافه شدند. تمركززدايي از فرايند توليد باعث شد تا فوجي پايگاهي مستحكم دربرابر نوسان‌هاي ارزي در بازارهاي جهاني داشته باشد.

فرايند توسعه‌ي زيرساخت‌هاي توليدي در فوجي با صرفه‌جويي اقتصادي انجام مي‌شد. ازطرفي ژاپني‌ها هزينه‌هاي سنگيني را براي تحقيق‌و‌توسعه اختصاص مي‌دادند تا از صنعت رو‌به‌رشد تصويربرداري عقب نمانند. براي مثال آن‌ها تحقيقات در حوزه‌ي مغناطيس را از سال ۱۹۵۴ شروع كرده بودند و اولين محصول در سال ۱۹۶۰ به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۶۳، فوجي اولين نوار ويدئويي را مخصوص سيستم‌هاي خانگي ژاپني توسعه داد. محصولات مغناطيسي پس از موفقيت‌هاي اوليه به استراتژي اصلي فوجي براي رشد طولاني‌مدت تبديل شدند. برند ژاپني تحقيقات خود را در اين حوزه با جديت پيگيري كرد و در سال ۱۹۷۷ موفق به توليد اولين فلاپي ديسك هشت اينچي كامپيوتري شد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

توسعه‌ي فناوري براي بهبود تصويربرداري در صنايع ديگر، از حوزه‌هاي ديگر تمركز فوجي در نيمه‌ي دوم قرن بيستم بود. آن‌ها براي مثال با شركت‌هايي همچون Mitsubishi Heavy Industries و Konan Camera Institute وارد همكاري شدند تا تجهيزاتي را براي تصويربرداري بهتر از فرايندهاي توليد ماشين‌آلات سنگين و همچنين سندسازي نقشه‌ها توليد كنند. در كنار اين فعاليت‌ها، توسعه‌ي محصولات مخصوص تصويربرداري پزشكي نيز با جديت پيگيري مي‌شد كه در دهه‌هاي بعد، به يكي از حوزه‌هاي اصلي تمركز فوجي تبديل شد.

تصويربرداري صنعتي و پزشكي، هميشه در حوزه‌ي تمركز فوجي‌فيلم قرار داشته است

فوجي باوجود توسعه‌ي فعاليت در صنايع ديگر، تمركز اصلي خود را روي فيلم عكاسي معطوف مي‌كرد. آن‌ها همه‌ي تلاش خود را به‌كار مي‌گرفتند تا بازارهاي پرسود غربي را تصاحب كنند. ازطرفي فروش فيلم‌هاي ژاپني در بازارهاي مذكور كاهش يافته بود و فوجي مأموريت سختي براي تصاحب مجدد سهم خود در پيش داشت.

مجددا يادآوري مي‌كنيم كه فوجي در سال ۱۹۶۰ به‌عنوان يك توزيع‌كننده‌ي فيلم خصوصي، وارد بازار ايالات متحده شد. آن‌ها اولين فيلم رنگي را در سال ۱۹۷۰ در ايالات متحده توليد كردند. در سال ۱۹۷۲ بالاخره محصولي با برند خود فوجي به بازار عرضه شد. ژاپني‌ها ارتباط مستقيم با خرده‌فروش‌ها را به‌عنوان استراتژي اصلي خود در انديشه متخصصين داشتند و موفق به كسب دو درصد سهم از بازار شدند. در جريان دهه‌ي ۱۹۷۰، سهم آن‌ها در بازار، دوبرابر شد. همان‌طور كه گفته شد، فوجي با عرضه‌ي سريع‌تر فيلم به بازار توانستند به رقيبي جدي براي كداك تبديل شوند و متخصصان حرفه‌اي، اين برند ژاپني را ترجيح دهند. در سال ۱۹۸۴، موفقيت بعدي در رقابت با كداك به‌دست آمد و فيلم سريع 1600 ISO توسط فوجي به بازار عرضه شد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

فوجي باوجود تمام تلاش‌ها و موفقيت‌هاي اوليه، نمي‌توانست سهم زيادي از بازار ايالات متحده و حتي مناطق ديگر جهان كسب كند. هزينه‌اي كه كداك براي تحقيق و توسعه درانديشه متخصصين مي‌گرفت، هميشه بيشتر از شركت‌هاي ديگر بود و برند آمريكايي را در صدر بازار، حفظ مي‌كرد. از محصولات مهم كداك در سال‌هاي اوج رقابت مي‌توان به فيلم Kodacolor II در سال ۱۹۷۲ اشاره كرد. توليدكننده‌هاي ژاپني براي رسيدن به كيفيت محصول جديد كداك، بايد سرمايه‌ي عظيم پولي و زماني اختصاص مي‌دادند. ازطرفي در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۷۰، بحران اقتصادي جهاني مانع جديدي را پيش‌روي توسعه‌ي بين‌المللي فوجي قرار داد. افزايش توليد در كل صنعت و افزايش ارزش مواد اوليه همچون نقره و نفت نيز باعث مي‌شد تا درآمد برند ژاپني، تحت تأثير قرار بگيرد.

انقلاب الكترونيك در دهه‌هاي ابتدايي نيمه‌ي دوم قرن بيستم، اولين نشانه‌هاي خود را ظاهر كرد. فوجي با هوشمندي بالا در ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۷۰ تعدادي مهندس الكترونيك را استخدام كرد و به‌دنبال توسعه‌ي فعاليت‌ها در صنعت جديد بود. افزايش ارزش نقره به‌عنوان يكي از مواد اوليه‌ي حياتي براي صنعت عكس‌برداري، باعث شد تا ژاپني‌ها بيش‌از‌پيش به توسعه‌ي صنعت جديد فكر كنند. در آن سال‌ها كه اكثر شركت‌هاي صنعت تصويربرداري با كاهش فروش و درآمد دست به گريبان بودند، فوجي ضربه‌هاي كمي از بحران اقتصادي متحمل شد.

فوجي در پايان دهه‌ي ۱۹۷۰ پس از كداك و AGFA سومين توليدكننده‌ي فيلم در جهان بود. ژاپني‌ها در جريان سال‌هاي ركود، سياستي تهاجمي براي حفظ و گسترش بازارهاي خود داشتند. اكثر رقبا، به دليل افزايش شديد ارزش نقره (از ۶ دلار به ۴۹ دلار به‌ازاي هر اونس در سال ۱۹۷۹) ارزش محصولات خود را ۱۰ تا ۳۰ درصد افزايش دادند. درمقابل، فوجي و رقيب داخلي‌اش، كونيشيروكو، تنها هفت درصد افزايش ارزش را روي كالاهاي خود اعمال كردند.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

مجموعه‌اي از دوربين‌ها و لنزهاي كنوني فوجي‌فيلم

سياست‌هاي رقابتي فوجي در سال ۱۹۷۹ خسارت‌هاي متعددي را به آن‌ها وارد كرد. ۱۵ ميليارد ين به‌دليل تورم ارزش نقره و ۴/۶ ميليارد ين خسارت ناشي از نرخ ارز و صادرات، به برند ژاپني تحميل شد. ازطرفي در همان سال، تقاضا براي محصولات مغناطيسي همچون نوار كاست و نوار فيلم ويدئويي افزايش شديدي يافت كه منجر به جبران خسارت‌هاي فوجي شد. درنهايت برند ژاپني بازيابي قوي‌تري به بازار داشت و بخش محصولات مغناطيسي، شركت را از خسارت‌هاي شديد نجات داد.

تنوع و گسترش فعاليت

درآمد فوجي‌فيلم در سال ۱۹۸۰ با رشد ۱۳۰ درصدي همراه بود. كاهش ارزش نقره و افزايش فروش نوارهاي مغناطيسي، رشد سريع برند ژاپني را ممكن كرده بود. نوارهاي مغناطيسي كه ۹ درصد از فروش را به خود اختصاص داده بودند، صادرات فوجي‌فيلم را به ۳۲ درصد افزايش دادند و روند مثبت، تا پايان دهه ادامه داشت. فوجي‌فيلم در دهه‌ي ۱۹۸۰ به موقعيتي رسيده بود كه خود را براي وارد كردن ضربه‌هاي سنگين به رقباي غربي آماده مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

بازار فيلم آماتور در ايالات متحده، در دهه‌ي ۱۹۸۰ با تغيير شديد رفتار مشتريان روبه‌رو شد. مصرف‌كننده‌ها فيلم‌هاي باكيفيت ۳۵ ميلي‌متري را به راهكارهاي ديگري همچون ديسك‌هاي كداك و كارتريج و عكس‌برداري سريع ترجيح مي‌دادند. اگرچه بازار به‌سمت توليدكننده‌هايي همچون فوج‌فيلم تغيير كرد كه متخصص فيلم‌هاي ۳۵ ميلي‌متري بودند، مصرف‌كننده‌ها بازهم به‌دنبال راحتي بيشتر در محصولات بودند. دوربين‌هاي مجهز به فوكوس خودكار و فيلم‌هاي سريع موجود در آن‌ها، نياز به پيچيدگي بيشتر در خط توليد توليدكننده‌ها داشت.

مينورو اونيشي، جوان‌ترين مدير تاريخ فوجي، نوآوري‌هاي متعددي در زيرساخت پياده كرد

باوجود تغيير رفتار مصرف‌كننده‌ها، صنعت عكاسي در دهه‌ي ۱۹۸۰ به بلوغي نسبي رسيده بود. اگرچه فوجي‌فيلم همه‌ي تلاش خود را براي تصاحب بازار آمريكا اختصاص داده بود، بازار مذكور تنها دوبرابر ژاپن بود. به‌هرحال آن‌ها موفقيت‌هاي قابل‌توجهي را تجربه كردند و نه‌تنها سهم خود را از بازار جهاني افزايش دادند، بلكه موفق به رشد بيشتر محصولات در كل صنعت تصويربرداري و الكترونيك شدند.

در سال ۱۹۷۹ يك تغيير مهم و تاريخي در سيستم مديريت فوجي‌فيلم رخ داد. مينورو اونيشي به‌عنوان مدير كل شركت انتخاب شد كه جوان‌ترين مدير تاريخ برند ژاپني بود. او پنج سال به‌عنوان مدير زيرمجموعه‌ي آمريكايي فوجي‌فيلم فعاليت كرده بود. اگرچه انتخاب اونيشي برخي از مديران مسن‌تر فوجي‌فيلم را ناراحت كرده بود، او توانست با بهره‌گيري از تخصصش در بازار ايالات متحده، شبكه‌‌ي فروش عظيمي براي محصولات متنوع ديگر همچون نوارهاي مغناطيسي و تجهيزات اپتيكي و سيستم‌‌هاي الكترونيكي هيبريدي توسعه دهد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

ويدئوپروژكتور فوجي‌فيلم

رشد سريع فوجي‌فيلم در دهه‌ي ۱۹۸۰ باعث شد تا رقبايي همچون AGFA و 3M جايگاه خود را در بازار به شركت ژاپني اهدا كنند. اكنون نوبت به تصاحب هرچه بيشتر سهم كداك رسيده بود. تا سال ۱۹۸۲، سهم آن‌ها از بازار آمريكا تنها پنج درصد بود و اونيشي، هدف ۱۰ درصدي را براي فرايندهاي توسعه در انديشه متخصصين گرفت.

موفقيت فوجي در تصاحب بازارها به‌ دلايل متعددي رخ داد. اول اينكه توسعه‌ي محصولات در كداك در دهه‌ي ۱۹۷۰ ضعيف بود. درمقابل، فوجي تمام تلاش خود را به‌كار گرفته بود تا با نياز روزافزون مصرف‌كننده‌ها به فيلم‌هاي باكيفيت و سريع در بازارهاي حرفه‌اي و آماتور، پاسخ مناسبي بدهد. به‌علاوه، فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه در شركت ژاپني با دقت و كيفيت بالايي پيگري مي‌شد. كداك ديرتر از فوجي متوجه تغيير بازار از محصولات شيميايي به الكترونيكي شد، درحاليكه ژاپني‌ها از سال‌ها قبل روي فناوري سرمايه‌گذار كرده بودند و به‌خوبي فضاي پردازش و تصويرسازي را مي‌شناختند. اگرچه سرمايه‌گذاري كداك در تحقيق و توسعه بيشتر از فوجي بود؛ اما برند ژاپني سهم بيشتري از درآمد خود را به تحقيقات اختصاص مي‌داد. تا سال ۱۹۷۹، تعداد پتنت‌هاي ثبت‌شده توسط كداك در آمريكا و ژاپن ۲۵۵ پرونده بود، درحالي‌كه فوجي ۲۷۰ پتنت به‌نام خود داشت.

فوجي نام خود را به‌عنوان اولين توليدكننده‌ي غيرآمريكايي نوار ويدئو بر سر زبان‌ها انداخته بود. كيفيت محصولات آن‌ها نيز از همان زمان معرفي در رسانه‌ها و محافل خرده‌فروشي تحسين مي‌شد. تا سال ۱۹۸۲، نوارهاي مغناطيسي ۱۲ درصد از درآمد فوجي را تأمين مي‌كردند. توزيع مناسب و اعتبار قوي و بازار روبه‌رشد، پيشرفت سريع را براي فوجي‌فيلم به‌همراه داشت. محصولات مغناطيسي حاشيه‌ي سود مناسبي هم داشتند و در كنار فروش خوب محصولات فوجي‌فيلم در بازار مصرفي فيلم، جريان درآمدي پايداري را ساخته بودند. رشد تا جايي ادامه پيدا كرد كه تا سال ۱۹۸۳، فيلم عكس‌برداري تنها نيمي از كسب‌وكار فوجي‌فيلم را به خود اختصاص مي‌داد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

مجموعه خانواده‌ي دوربين‌هاي چاپ سريع اينستكس محصول فوجي

توسعه‌ي فعاليت‌ها به متخصصدهاي متنوع تصويربرداري در صنايع ديگر، در دهه‌ي ۱۹۸۰ با قدرت در فوجي انجام مي‌شد. آن‌ها دستگاه‌هاي نوآورانه‌اي هم در آن دهه به بازار پزشكي معرفي كردند كه مي‌توان دستگاه‌هاي تشخيصي تصويربرداري حرفه‌اي اشعه‌ي ايكس و سيستم Minilab را از ميان آن‌ها نام برد.

از سرمايه‌گذاري‌ها و استراتژي‌هاي مهم توسعه‌اي در فوجي‌فيلم، مي‌توان به صنعت زيست‌فناوري و اتوماسيون اداري اشاره كرد. شركت ژاپني درآمد بالاي خود را در حوزه‌هاي جديد سرمايه‌گذاري مي‌كرد و درنتيجه هيچ‌گونه بدهي هم براي توسعه‌ي آن بخش‌ها نداشت. صنايع جديد مانند ضبط ميكروفيلم براي دفاتر و تصويربرداري الكترونيكي اشعه‌ي ايكس، به‌مرور درآمد مستقلي براي خود شكل دادند. فوجي‌فيلم در مجموع حاشيه‌ي سود خوبي را در همه‌ي حوزه‌هاي محل فعاليت تجربه مي‌كرد. در همان سال‌ها اتوماسيون در توليد خود فوجي‌فيلم نيز به‌خوبي انجام مي‌شد و بازدهي بيشتر كارخانه‌ها را به‌همراه داشت.

شرايط رقابت در صنايع نوپا و حرفه‌اي در دهه‌ي ۱۹۸۰ بسيار دشوار بود. تغيير نرخ تبادل ين نسبت به ارزهاي بين‌المللي و چالش‌هاي تجاري بين كشورهاي متعدد، روي كسب‌وكار فوجي‌فيلم هم تأثير گذاشته بود. ازطرفي برند ژاپني باوجود فعاليت مناسب در صنعت پزشكي، از كسب‌وكارهاي نوپا محسوب مي‌شد و تجربه‌ي مناسب را دربرابر رقبا نداشت. درنهايت آن‌ها براي حفظ رقابت در بازارهاي جديد بايد توليد و فروش خود را در بخش فيلم افزايش مي‌دادند.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

فوجي‌فيلم در كنار توسعه‌ي كسب‌وكار و ايجاد جريان‌هاي درآمدي جديد، سرمايه‌گذاري در تبليغات را نيز افزايش مي‌داد. آن‌ها با هزينه‌هاي هنگفت در بازار ايالات متحده توانستند همراهي رسمي از بازي‌هاي المپيك ۱۹۸۴ لس‌آنجلس را از كداك بربايند. هزينه‌‌اي هفت ميليون دلاري براي آن رقابت‌ها صرف شد و فوجي‌‌فيلم به سهم ۶ درصدي از بازار هدف رسيد. به‌علاوه، آن‌ها همراه رسمي جام جهاني فوتبال در سال ۱۹۸۲ هم بودند و تا ميانه‌‌ي دهه‌ي ۱۹۹۰، همراهي را ادامه دادند.

تحقيق و توسعه و توزيع محصولات جديد در سال‌هاي پاياني قرن بيستم به اوج رسيده بود

علاوه بر فعاليت‌‌هاي تحقيق و توسعه و بازاريابي، توزيع محصولات فوجي‌فيلم نيز در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم با قدرت زيادي پيگيري مي‌شد. آن‌ها در سال ۱۹۷۹ تقريباً در ۳۰ درصد از فروشگاه‌هاي فيلم در ايالات متحده حاضر بودند. تا سال ۱۹۸۴ اين عدد به ۶۰ درصد رسيد و فروشگاه‌هايي علاوه بر فروشگاه‌هاي اختصاصي عكس‌برداري، ميزبان ژاپني‌ها شدند. تا پايان سال و پس از برگزاري المپيك، سهم فوجي‌فيلم در بازار آمريكا به هشت درصد رسيد. اونيشي باتوجه به همين رشد، پيش‌بيني ۱۰ سال آينده‌ي شركت خود را روي سهم بازار ۱۵ درصدي معطوف كرد و رويكرد تهاجمي‌تري در پيش گرفت. تا سال ۱۹۸۶ و پياده‌سازي استراتژي‌هاي تصاحب بازار حرفه‌اي، فوجي‌فيلم ۱۰ درصد از سهم بازار آمريكا را دراختيار داشت.

رقابتي كه فوجي‌فيلم در بازار ايالات متحده تجربه مي‌كرد، در نقاط ديگر جهان آن‌چنان مشهود نبود. آن‌ها تقريباً نيمي از بازار فيلم را در جنوب شرقي آسيا دراختيار داشتند و در سال ۱۹۸۴ با افتتاح دفتر رسمي در چين، وارد بازار بزرگ و بكر اين كشور شدند. بازار اروپا نيز باوجود ايجاد وفاداري به برند پايين‌تر نسبت به ايالات متحده، روند خوبي را براي فوجي‌فيلم ايجاد كرده بود. آن‌ها در سال ۱۹۸۲ سهمي ۱۰ درصدي از بازار داشتند كه يك سال بعد به ۱۵ درصد رسيد. در سال ۱۹۸۴ نيز اولين مركز توليدي برند ژاپني در اروپا و در كشور هلند راه‌اندازي شد. مركز مذكور، ساخت مواد حساس را برعهده داشت و با ازبين‌بردن چالش‌‌هاي تبديل نرخ ارز، نفوذ بهتر به بازار اروپا را به‌همراه داشت.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

زيربرند سيناپس فوجي‌فيلم، توليدكننده‌ي تجهيزات مديريت اطلاعات پزشكي

باوجود كسب سهام مناسب در بازار ايالات متحده، سودآوري آن منطقه براي فوجي آن‌چنان زياد نبود. ارزش نوارهاي ويدئويي به‌خاطر توليد بيش‌ازاندازه‌ي صنعت كاهش يافته بود و هزينه‌هاي تبليغات و بازاريابي نيز روز‌به‌روز بيشتر مي‌شد. ازطرفي كل بازار عكس‌برداري در آمريكا روند سقوطي داشت كه خبر بدي براي كداك بود. درمقابل، فوجي‌فيلم با تمركز بر بازارهاي ديگر و صنايع نيازمند تصويربرداري، جريان‌هاي درآمدي جايگزيني را براي خود فراهم مي‌كرد.

رشد بيشتر فوجي‌فيلم در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۸۰، اعتماد‌به‌نفس بيشتري را براي توسعه در ميان مديران ايجاد كرده بود. دوربين‌هاي يك‌بار‌مصرف، از نوآوري‌هايي بودند كه در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم توسط كداك به بازار معرفي شدند، اما فوجي‌فيلم با سرعت بهتري توانست آن‌ها را به بازار ايالات متحده عرضه كند. در بازار ژاپن، تنها در مدت ۶ ماه، ۱/۵ ميليون دستگاه از آن دوربين‌ها به‌فروش رفت و در سال ۱۹۹۲ فوجي‌فيلم بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي دوربين‌هاي يك‌بار مصرف در جهان بود.

كسب سهم مناسب از بازار آمريكا باعث شد تا ژاپني‌ها توليد خود را هم در آن كشور افزايش دهند و يك كارخانه‌ي توليدي در گرين‌وود كاروليناي جنوبي راه‌اندازي شد. در سال ۱۹۸۹ كارخانه‌اي ديگر در بدفورد ماساچوست راه‌اندازي شد كه در همكاري با BASF فلاپي ديسك‌هاي ۳/۵ اينچي توليد مي‌كرد. فوجي در سال ۱۹۹۴، شركت BASF را خريداري كرد. كارخانه‌ي بعدي در سال ۱۹۹۱ و در گرين‌وود شروع به كار كرد كه توليد نوارهاي ويدئويي را در دستور كار داشت.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

پس از توسعه‌ي زيرساخت‌هاي توليدي، نوبت به بهود سيستم پردازشي در آمريكا بود. كداك با سيستم پردازش Colorwatch سهم مناسبي از بازار چاپ تجاري را دراختيار داشت. فوجي‌فيلم براي رقابت با رقيب ديرينه‌ي آمريكايي، سيستم اختصاصي خود رابه‌نام Fujicolor Circle توسعه داد و همراه‌با آن، سرويس‌هاي همراهي و تخفيف‌هايي با هدف بازاريابي هرچه بيشتر ارائه مي‌كرد. درنهايت، ژاپني‌ها پس از ۱۵ سال حضور در بازار آمريكا، بالاخره لوگوي خود را در پشت كاغذهاي چاپ عكس حك كردند و ديگر نگران ترجيح دادن كداك ازسوي مشتري آمريكايي نبودند. رويكرد تهاجمي جديد باعث شد تا فوجي‌فيلم ۱۶ درصد از سهم بازار كاغذ عكاسي را در ايالات متحده تصاحب كند.

بحران در آستانه‌ي قرن ۲۱

فوجي با موقعيتي عالي ازلحاظ سهم بازار وارد دهه‌ي ۱۹۹۰ شد. آن‌ها موقعيت مناسبي در بازار داخلي داشتند و رشد در بازارهاي بين‌المللي هدف نيز با سرعت مناسبي انجام مي‌شد. سال‌ ابتدايي با رشد هرچه بيشتر درآمد همراه بودند تا اينكه در سال ۱۹۹۲ و به‌خاطر چالش‌هاي اقتصادي ژاپن، همه‌ي كسب‌وكارها ازجمله فوجي‌فيلم متحمل خسارت شدند.

باوجود بحران‌هاي اقتصادي ابتداي دهه‌ي ۱۹۹۰، تحقيق و توسعه و معرفي محصولات جديد به بازار، با سرعت مناسبي در فوجي‌فيلم انجام مي‌شد. آن‌ها در سال ۱۹۹۱ دوربين ديجيتال خود را به‌نام Fujix DS-100 به بازار عرضه كردند كه مجهز به كارت حافظه بود. از محصولات ديگر مي‌توان به دوربين فيلم‌برداري Simple-Hi 8 اشاره كرد كه در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان سبك‌ترين و كوچك‌ترين دوربين جهان معرفي شد. سيستم چاپ سريع رنگي موسوم به Pictrostat از نوآوري‌هاي ديگر برند ژاپني در دهه‌ي پاياني قرن بيستم بود.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

دستگاه اندوسكوپي فوجي‌فيلم

در خلال سال‌هاي ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵، فروش فوجي‌فيلم با بحران‌هاي متعدد روبه‌رو شد. ارزش ين نسبت به ارزهاي بين‌المللي افزايش مي‌يافت و در بازار داخلي نيز رقابت شديدي پيش آمده بود. از رقابت‌هاي عجيب در بازار داخلي مي‌توان به تصميم غول خرده‌فروشي ژاپن، Daiei به فروش فيلم عكاسي با برند اختصاصي اشاره كرد كه با همكاري AGFA توليد مي‌شد.

سهم فوجي‌فيلم از بازار ژاپن از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ از ۷۴ درصد به ۶۹ درصد رسيد. در همين حين، كداك در ايالات متحده از فوجي‌فيلم شكايت كرده بود و بحران‌هاي حقوقي، شركت را تهديد مي‌كرد. ژاپني‌ها در پاسخ به بحران‌هاي پيش‌آمده، فعاليت توليدي خود را در آمريكا افزايش دادند.

كداك در آخرين تلاش‌ها براي بقا و شكست فوجي، رو به شكايت‌هاي حقوقي آورده بود

رقابت شديد بين فوجي‌فيلم و كداك در دهه‌ي پاياني قرن بيستم نيز با شدت ادامه داشت و فوجي در رويكردي تهاجمي تلاش مي‌كرد تا سهم بيشتري از صنعت چاپ عكس تصاحب كند. آن‌ها در توسعه‌ي شبكه‌ي آمريكايي خود موفق عمل كردند و تعداد آزمايشگاه‌ها را به ۲۱ مركز رساندند. همكاري مهم برند ژاپني در بازار ايالات متحده، در سال ۱۹۹۶ رخ داد. آن‌ها با پرداخت ۴۶۴ ميليون دلار، ۶ آزمايشگاه را از وال‌مارت خريداري كردند و همچنين وارد قراردادي براي تأمين تمامي خدمات چاپ براي تمامي فروشگاه‌هاي والمارت شدند.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

كداك براي حفظ موقعيت رقابتي خود دربرابر فوجي‌فيلم، انواع استراتژي‌ها را در پيش مي‌گرفت. آن‌ها از فوج و دولت ژاپن به‌خاطر محدود كردن دسترسي به بازار آن كشور شكايت كردند. دولت آمريكا و اتحاديه‌ي اروپا در پرونده‌اي كه در سازمان تجارت جهاني تشكيل شد، از كداك حمايت كردند. فوجي درمقابل ادعا مي‌كرد كه اشكال كداك در بازار ژاپن، سياست‌هاي ارزش‌گذاري آن‌ها است و برند آمريكايي در ژاپن، وضعيتي مشابه با فوجي‌فيلم در بازار ايالات متحده دارد. درواقع، هر دو شركت ۷۰ درصد از سهم بازار داخلي كشور خود را دراختيار داشتند، درحاليكه كداك ۱۲ درصد از سهم بازار ژاپن و فوجي، ۱۰ درصد از سهم بازار ايالات متحده را تصاحب كرده بود.

فوجي‌فيلم باوجود رقابت چندين‌ساله با كداك، به اتحاد شركت‌هاي توليدكننده‌ي دوربين پيوست كه توسط برند آمريكايي مديريت مي‌شد. از ديگر اعضا مي‌توان به نيكون و مينولتا و كانن اشاره كرد. يكي از اهداف اتحاد، توسعه‌ي سيستم حرفه‌اي عكس‌برداري موسوم به APS بود كه با هدف احياي دوباره‌ي بازار عكاسي تدوين مي‌شد.

سيستم استاندارد APS، اتحاد مناسبي را بين محصولات مرتبط با عكاسي شكل داد. فوجي تا سال ۱۹۹۶ محصولات متعددي همچون فيلم، دوربين‌هاي كامپكت، دوربين‌هاي يك‌بار مصرف، تجهيزات چاپ عكس، ورك‌استيشن عكاسي ديجيتال، پخش‌كننده‌ي عكس براي نمايش عكس‌ها روي تلويزيون و اسكنر عكس را براساس استاندارد جديد APS توسعه داد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم

فوجي در سال ۱۹۹۳ تصميم به ورود جدي‌تر به صنعت پزشكي گرفت. آن‌ها ۵۱ درصد از سهام كنترلي Chiyoda Medical را تصاحب كردند كه پايه‌هاي توسعه‌اي در قرن ۲۱ را بنا كرد.

بهترين عملكرد فوجي‌فيلم از ۱۹۹۳، در سال ۱۹۹۶ رخ داد. البته آن‌ها هنوز با سال‌هاي عالي ابتداي دهه فاصله داشتند. اونيشي در همان سال به‌عنوان مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره انتخاب شد و ماسايوكي مونيوكي مسئوليت مديريت كل شركت را برعهده گرفت.

سال‌‌هاي اخير و وضعيت كنوني برند فوجي‌فيلم

فوجي‌فيلم در سال‌هاي پاياني قرن بيستم تمركز زيادي روي صنعت تصويربرداري پزشكي داشت. آن‌ها دستگاه‌هاي تصويربرداري و مديريت اطلاعات پزشكي موسوم به Synapse را در سال ۱۹۹۹ به بازار عرضه كردند. در همان سال، نوآوري بزرگ ديگر فوجي‌فيلم، توسعه‌ي دستگاه اندوسكوپي ديجيتال بود.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم X-T100

قرن جديد با توسعه‌ي سريع صنعت ديجيتال همراه بود و كسب‌وكار توليد فيلم فوجي‌فيلم و رقيب قديمي درمعرض تهديد قرار داشت. فوجي‌فيلم در واكنش به رخدادهاي پيش‌آمده، تغييرات زيرساختي عظيمي را اجرا كرد تا با سبك جديد بازار هماهنگ شود. البته آن‌ها از دهه‌ي ۱۹۸۰ متوجه احتمال اوج‌گيري صنعت ديجيتال شده بودند و برنامه‌اي سه‌جانبه براي آن پيش‌بيني كردند. برند ژاپني در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم حداكثر درآمد ممكن را از توليد فيلم دوربين كسب كرد تا آخرين دلارهاي هزينه‌شده براي خريدن فيلم‌هاي آنالوگ هم به آن‌ها برسد. ازطرفي استراتژي حركت در دنياي جديد ديجيتال و توسعه‌ي خطوط درآمدي جديد نيز به‌خوبي تدوين شده بود. درنهايت، فوجي‌فيلم واكنش بسيار بهتري نسبت به كداك به تحول ديجيتال داشت.

فوجي برخلاف كداك، به‌خوبي با تحول ديجيتال همگام شد

كسب‌وكار فوجي‌فيلم در صنعت پزشكي، يكي از مهم‌ترين منابع درآمدي كنوني اين شركت محسوب مي‌شود. شركت مستقل فوجي‌فيلم مديكال در سال ۲۰۰۴ و از تغيير نام يكي از زيرمجموعه‌هاي شركت يعني چيودا مديكال، شروع به كار كرد.

فوجي‌فيلم درسال ۲۰۰۶ اعلام كرد كه تصميم به تأسيس هولدينگ دارد. امروز برند ژاپني به‌عنوان يك هولدينگ با زيرمجموعه‌هاي متنوع شناخته مي‌شود كه فوجي زيراكس را نيز تحت مديريت خود دارد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم / Fujifilm

ژاپني‌ها در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۲۰۰۰ تصميم خود را براي ورود به صنعت بهداشت و سلامت جدي‌تر كردند. اولين محصولات مراقبت و بهداشت پوست فوجي‌فيلم تحت برند Astalift در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شد كه با محصولات ديگر مكملي و دارويي همراه بود. در همين حين، توسعه‌ي دستگاه‌هاي تصويربرداري و تشخيصي پزشكي نيز با قدرت انجام مي‌شود و سري Minilab، شاهد معرفي محصولات جديدي به بازار بود.

از جديدترين فرايندهاي ادغام و خريد فوجي‌فيلم مي‌توان به خريد Avecia Inkjet Limited در سال ۲۰۰۶ اشاره كرد. به‌علاوه ژاپني‌ها در همان سال آزمايشگاه‌هاي جديدي را نيز به‌نام FujiFilm Advanced Research Laboratories راه‌اندازي كردند. شركت آمريكايي Dimatix توليدكننده‌ي نازل‌هاي چاپ جوهرافشان صنعتي نيز در سال ۲۰۰۶ به زيرمجموعه‌ي فوجي‌فيلم پيوست.

ارتباط و همكاري فوجي با زيراكس نزديك به نيم قرن عمر دارد. ژاپني‌ها در سال ۲۰۱۸ و در مسير توسعه‌ي كسب‌وكار خود تصميم گرفتند تا ۵۰/۱ درصد از سهام كنترلي زيراكس را هم خريداري كرده و آن را به كسب‌وكار كنوني فوجي زيراكس اضافه كنند. البته مخالفت سرمايه‌گذاران و سهام‌داران بزرگ زيراكس درنهايت مانع از انجام تصميم فوجي‌فيلم شد.

درحال‌حاضر شيگتاكا كوموري به‌عنوان مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره‌ي هولدينگ فوجي‌فيلم فعاليت مي‌كند و شيگهيرو ناكاجيما مسئوليت مديريت كل شركت را برعهده دارد. آخرين آمارمنتشرشده از درآمد ۲،۳۰۰ يني اين هولدينگ در سال ۲۰۱۷ حكايت دارد و شمار كاركنان آن نيز به ۷۹ هزار نفر در سرتاسر جهان مي‌رسد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات