داستان برند اينتويت، پيش‌گام در توسعه نرم‌افزارهاي مالي

جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 20 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينتويت از برندهاي پيش‌گام صنعت نرم‌افزار محسوب مي‌شود كه سرويس‌هاي پرطرفداراي را با تمركز بر متخصصان شخصي و كسب‌وكارهاي كوچك توسعه مي‌دهد.
تبليغات

اينتويت (Intuit) يك شركت آمريكايي فعال در حوزه‌ي نرم‌افزارهاي مالي است كه انواع سرويس‌هاي مالي و حساب‌داري و محاسبات مالياتي توسعه مي‌دهد. عمده‌ي مشتريان شركت را اشخاص حقيقي و حساب‌دارها و كسب‌وكارهاي كوچك تشكيل مي‌دهند. ساختمان مركزي اينتويت در مانتين ويو كاليفرنيا قرار دارد و تا سال ۲۰۱۹، بيش از ۹۵ درصد از درآمد آن‌ها از مشتريان داخلي آمريكايي تأمين مي‌شد.

از محصولات مهم و مشهور اينتويت در حوزه‌ي خدمات مالي مي‌توان به TurboTax اشاره كرد كه آماده‌سازي اسناد مالياتي را براي متخصصان مصرف‌كننده انجام مي‌دهد. نرم‌افزار QuickBooks مخصوص حساب‌داري كسب‌وكارهاي كوچك، از محصولات پرطرفدار ديگر اين شركت است. محصولات و سرويس‌هاي مهم ديگر، ProConnect Tax Online و ProSeries Lacerte و بسياري سرويس‌هاي حقوق و دستمزد متنوع هستند.

فعاليت در بازارهاي مالي و مالياتي، هميشه چالش‌هايي را براي شركت‌ها به‌همراه دارد. اينتويت نيتز تاكنون به‌خاطر انواع رويكردهاي درآمدي، تحت انتقادهاي شديد از سوي مقام‌ها و متخصصان قرار داشته است. به‌عنوان مثال آن‌ها با سازمان مالياتي ايالات متحده مذاكره كرده‌اند تا سرويس الكترونيك محاسبه و گزارش‌دهي خود را به‌عنوان رقيبي براي سرويس‌هاي اينتويت توسعه ندهد. ازطرفي قول ارائه‌ي رايگان سرويس به متخصصاني با حقوق سالانه كمتر از ۶۶ هزار دلار نيز ازسوي اينتويت ادعا شد كه روند اجرايي كردن آن انتقادهاي شديدي را به‌همراه داشت.

اينتويت باوجود عمر نسبتا زيادي كه در دنياي فناوري دارد، با قدرت خوبي دربرابر استارتاپ‌هاي فين‌تك ساختارشكن قرن ۲۱ فعاليت مي‌كند و موفق به حفظ جريان درآمدي و مشتريان خود شده است. آخرين آمار درآمدي اين شركت سهامي عام، ۶/۷۸ ميليارد دلار را براي سال ۲۰۱۹ گزارش مي‌دهد. درحال حاضر برد اسميث به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره و ساسان گودرزي به‌عنوان مديرعامل اينتويت مشغول به فعاليت هستند.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

ساختمان مركزي اينتويت در مانتين ويو

تاريخچه تأسيس

اسكات كوك و تيم پرولكس، اينتويت را در سال ۱۹۸۳ راه‌اندازي كردند. كوك در آن زمان ۲۳ سال داشت و در سال ۱۹۸۰ به‌خاطر استخدام در بخش بانك‌داري و فناوري Bain & Co به كاليفرنياي شمالي رفته بود. ايده‌ي راه‌اندازي كسب‌وكاري براي آسان‌سازي تنظيم اسناد مالياتي، از نياز خود اسكات شكل گرفت. او يك شب به‌همراه همسرش مشغول محاسبه‌ي قبوض خدماتي و مالياتي بود كه از خود پرسيد چرا راهي آسان‌تر براي خودكارسازي اين محاسبات وجود ندارد؟

اسكات پس از ظهور جرقه‌ي كسب‌وكار جديد، به دانشگاه استنفورد رفت و يك آگهي براي استخدام برنامه‌نويس منتشر كرد. او در همان‌جا به‌صورت اتفاقي با تام پرولكس آشنا شد. تام كه سابقه‌اي جزئي در برنامه‌نويسي داشت، با اسكات به توافق رسيد تا يك برنامه‌ي ساده‌ي مديريت حساب براي او توسعه دهد. برنامه‌اي كه در اتاق تام در خواب‌گاه دانشگاه استنفورد توسعه يافت، Quicken نام داشت و پايه‌هاي اوليه را براي راه‌اندازي اينتويت شكل داد.

ايده‌ي كوك براي توسعه‌ي نرم‌افزار مديريت حساب، خاص و تازه بود؛ اما او جزو معدود كساني بود كه در دهه‌ي ۱۹۸۰ به بازار درحال جوانه زدن نرم‌افزارهاي مالي مي‌انديشيد. ازطرفي كوك به گواه دوستان و آشنايانش ذهنيت و سابقه‌اي نوآور و نوانديش داشت كه او را از ديگر فعالان بازار متمايز مي‌كرد. هم‌بنيان‌گذار اينتويت، دوره‌هاي رياضيات و اقتصاد را در دانشگاه كاليفرنياي شمالي گذارنده بود. او دوره‌ي كارآموزي در دفاتر دولت فدرال را به‌عنوان دوره‌اي كارآمد و مشوق اصلي براي ورود به بازار خدمات مالي مي‌دانست و با بروكراسي مزاحم در شركت‌هاي سهامي عام، آن‌چنان موافق نبود.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

اسكات كوك

سابقه‌ي اسكات كوك در دوران دانشجويي با نوآوري‌ها و كارآفريني‌هاي متعدد همراه بود. يكي از برنامه‌هاي موفق او، بازآفريني باشگاه اسكي دانشگاه بود كه تنها با دريافت هزينه‌ي ناچيز يك دلار براي هر شب اقامت در كمپ اسكي دانشگاه، ايده‌هاي نوآورانه‌‌اي را در آن پياده كرد. همين تجربه، باعث شد تا دانشگاه هاروارد او را براي دوره‌ي تحصيلات تكميلي بپذيرد. كوك جوان‌ترين دانشجوي دوره‌ي ۸۰۰ نفره‌ي دانشگاه هاروارد بود. او در خاطرات خود تجربه‌ي مديريت و بازطراحي باشگاه اسكي دانشگاه USC را به‌عنوان يكي از مهم‌ترين فاكتورها در توسعه‌ي كسب‌وكار آتي مثال مي‌زند.

سال‌هاي ابتدايي اينتويت با چالش‌هاي متعدد در جذب سرمايه و فروش محصول همراه بود

غول صنعت بازاريابي آمريكا در قرن بيستم، Procter & Gamble در سال ۱۹۷۶ و پس از فارغ‌‌التحصيلي كوك از هاروارد، او را در سين‌سيناتي استخدام كرد. كوك در آن شركت مسئول برند Crisco بود و در همان‌جا با همسر آينده‌اش، ساين اوستبي آشنا شد. همان‌طور كه گفته شد آن‌دو در سال ۱۹۸۰ به كاليفرنيا رفتند و كوك در Bain و همسرش در Software Publishing Corp مشغول به كار شدند. در پنج سال بعد، كوك مهارت‌هاي زيادي را در حوزه‌ي فناوري و بانك‌داري آموخت و ساين نيز مهارت‌هايي در حوزه‌ي نرم‌افزارهاي بازاريابي كسب كرد.

پرولكس و كوك تركيب خوبي را براي راه‌اندازي شركت نرم‌افزارهاي مالي و توسعه‌ي آن شكل داده بود. پرولكس بخش‌هاي متخصص را مديريت مي‌كرد و بازاريابي و توزيع نرم‌افزار به‌ دست مشتريان واقعي، مسئوليت كوك بود. كوك تلاش‌هاي گوناگون بازاريابي همچون تماس‌هاي تصادفي انجام مي‌داد تا نياز مشتريان خانگي از نرم‌افزارهاي مالي را درك كند. درواقع او اولين قابليت‌هاي نرم‌افزار خود را براساس نيازهايي توسعه مي‌داد كه مشتريان بيان مي‌كردند. اپليكيشني كه از تحقيقات متعدد و گسترده‌ي كوك حاصل شد، محيطي ساده را براي وارد كردن داده در اختيار مشتريان خانگي قرار مي‌داد و فعاليت‌هاي پردازش و اخذ خروجي نيز بدون نياز به كمترين مهارت‌هاي نرم‌افزاري انجام مي‌شدند.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

اينتويت در زيرزمين خانه‌ي پرولكس و با هفت متخصص ابتداي فعاليت خود را شروع كرد. كوك ابتدا تصميم داشت نرم‌افزار خود را ازطريق شعب بانك به‌فروش برساند. او پس از مدتي متوجه شد كه بانك‌ها زيرساخت و توانايي لازم را براي فروش پكيج‌هاي نرم‌افزاري ندارند و ايده‌ي اوليه، به‌نوعي شكست خورد. به‌علاوه اينتويت در ميان تعداد زيادي شركت نرم‌افزاري قرار داشت كه سعي بر فروش سرويس‌هاي مالي داشتند؛ درنتيجه كوك نمي‌توانست خرده‌فروش‌ها را به توزيع نرم‌افزار ناآشناي خود تشويق كند. تا سال ۱۹۸۵، شركت به وضعيت نگران‌كننده‌اي رسيد و متخصصان نگران حقوق عقب‌افتاده ي خود بودند و سه نفر از آن‌ها شركت را ترك كردند. چهار متخصص باقي‌مانده، با اعتماد به روش و ايده‌ي كوك و پرولكس، ۶ ماه ديگر بدون دريافت حقوق در اينتويت باقي ماندند.

كوك در دوران دشوار ابتدايي اينتويت، با اميدواري و انرژي زياد سعي در زنده نگه داشتن شركت داشت. هرگاه همسر پرولكس در زيرزمين خانه به آن‌ها سر مي‌زد، كوك وضعيت تيم را عالي و روبه‌رشد تفسير مي‌كرد. پرولكس در مصاحبه‌اي در سال ۱۹۹۵ درباره‌ي آن سال‌ها گفته بود:

حقيقت اين است كه ما در بدترين وضعيت ممكن قرار داشتيم. سا‌ل‌ها بعد كوك به من گفت كه اگر در سال ۱۹۸۵ كسي براي خريد شركت پيش‌قدم مي‌شد، قطعا آن را مي‌فروخت.

بدهي كوك در سال‌هاي ابتدايي راه‌اندازي اينتويت به ۳۰۰ هزار دلار رسيد و درصورت شكست شركت، او تا ۳۰ سال بايد بدهي مذكور را پرداخت مي‌كرد. البته كرولكس عميقا به موفقيت كوك و شركت اميدوار بود و تلاش‌هاي اميدبخش شريكش را فاكتوري مهم در حفظ انرژي مي‌دانست.

اولين نشانه‌هاي  پيشرفت

كوك و پرولكس اولين نشانه‌هاي اميدواري را در سال ۱۹۸۶ مشاهده كردند. نسخه‌ي اپل نرم‌افزار Quicken بازخوردهاي خوبي را در رسانه‌ها دريافت كرد و فروش آن به‌مرور افزايش مي‌يافت. هم‌بنيان‌گذارها با درك ظرفيت بالاي رسانه، تصميمي حياتي براي شركت گرفتند كه موجب پيشرفت سريع شد. آن‌ها به‌جاي فروش نرم‌افزار به شعب بانك، تصميم به فروش مستقيم نرم‌افزار به مشتريان گرفتند كه ازطريق تبليغات انجام مي‌شد. ريسك بزرگ آن‌ها، هزينه‌ي ۱۲۵ هزار دلاري بود كه براي تبليغات خرج كردند، درحالي‌كه تنها ۹۵ هزار دلار در حساب بانكي خود داشتند. كوك با تكيه بر سابقه‌ي بازاريابي خود، متون تبليغي شركت را نگارش مي‌كرد و تمركز زيادي روي مزايا (به‌جاي قابليت‌ها) داشت.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

محيط متخصصي نسخه كنوني QuickBooks از محصولات مهم اينتويت

كمپين بازاريابي اينتويت موفقيت زيادي به‌همراه داشت و روند صعودي شركت از همان زمان شروع شد. البته آن‌ها هنوز با چالش توزيع خرده‌فروشي روبه‌رو بودند و ظهور شركت‌هاي مشابه جديد، چالش‌هاي رقابتي را نيز ايجاد مي‌كرد. كوك براي افزايش كانال توزيع خود، در ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۸۰ با ۳۰ شركت سرمايه‌گذاري خطرپذير مذاكره كرد. البته تمامي شركت‌هاي مذكور به او پاسخ رد دادند. به‌هرحال پرولكس و كوك به‌راحتي شكست را نمي‌پذيرفتند و اعتقاد زيادي بر بازاريابي دهان به دهان محصول خود داشتند. به‌همين دليل آن‌ها برنامه‌ي همراهي از مشتري و خدمات بيشتر را به اولويت اول شركت تبديل كردند.

اسكات كوك تمركز بالايي بر خدمات مشتري و بهينه‌سازي براساس بازخورد آن‌ها داشت

تمركز بالاي كوك بر خدمات مشتري و حمايت از آن‌ها، زبان‌زد خاص و عام بود. او يك بار در جريان بازديد از يك شركت‌ نرم‌افزاري، با كارمتدي مواجه شد كه از نرم‌افزارهاي شركتش استفاده مي‌كرد. كوك بازديد خود را متوقف كرد تا انديشه متخصصين اپراتور را درباره‌ي محصول شركتش جويا شود. او حتي يكي از پيشنهادهاي اپراتور مذكور را بعدا به‌عنوان قابليت به نرم‌افزارهاي شركتش اضافه كرد. هم‌بنيان‌گذار اينتويت در جريان يكي از جلسه‌هاي شركت در سال ۱۹۸۸، گفته بود كه خدمات مشتري بايد به‌قدري عالي باشد تا هر خريدار، به سفير اينتويت تبديل شود.

اينتويت در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۸۰ وارد روند رشد سريع شده بود. آمار فروش Quicken تنها در چند سال رشدي عجيب را تجربه كرد و محصول اينتويت به يك ياز پرفروش‌ترين اپليكيشن‌هاي خدمات مالي شخصي تبديل شد. همين موفقيت، سرمايه‌گذارهاي متعدد را به‌سمت شركت سرازير كرد. انواع شركت‌هاي VC براي ورود به اينتويت صف كشيده بودند تا سرمايه‌ي لازم را براي توسعه‌ي كانال‌هاي توزيع اينتويت فراهم كنند. در سال ۱۹۹۱، فروش شركت به ۵۵ مييون دلار رسيد. در آن زمان، اينتويت ۴۲۵ نفر متخصص داشت.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

نرم‌افزار محبوب QuickPay در سال ۱۹۹۱ و با اوج‌گيري اينتويت در بازار نرم‌افزارهاي مالي معرفي شد. اين نرم‌افزار به‌صورت اختصاصي براي مديريت حقوق و دستمزد در كسب‌وكارهاي كوچك توسعه يافته بود. نرم‌افزار جديد ۶۰ دلاري اينتويت با هدف هماهنگي با Quicken توسعه يافت و به‌سرعت ازسوي مشتريان آن سرويس، مورد استقبال قرار گرفت. در همان سال، سرويس جامع QuickBooks معرفي شد كه باز هم با هدف‌گيري كسب‌وكارهاي كوچك، جايگزين مناسبي براي نرم‌افزارهاي حساب‌داري گران‌ارزش آن زمان بود.

اينتويت نرم‌افزار جامع حساب‌داري خود را با ارزش ۱۴۰ دلار به بازار عرضه مي‌كرد كه با هر دو سرويس قبلي QuickPay و Quicken نيز هماهنگ بود. در سال ۱۹۹۲، Quicken با كسب سهم ۷۰ درصدي، فرمان‌رواي بازار نرم‌افزارهاي مالي شخصي بود. متخصص كارشناسان، بخش عمده‌اي از موفقيت‌هاي اينتويت در آن نر‌م‌افزار را وابسته به اقدام‌هاي حرفه‌اي آن‌ها در خدمات مشتري مي‌دانستند. يك انديشه متخصصينسنجي در سال ۱۹۹۲ نشان داد كه ۸۵ درصد از متخصصان Quicken، آن را حداقل به يك نفر پيشنهاد داده‌پس از موفقت اوليه‌ي نرم‌افزار كويكن در تصاحب بازار خدمات مالي شخصي و كسب‌وكارهاي كوچك، نوبت ورود به بازارهاي بزرگ‌تر رسيده بود. كوك و همكارانش اعتقاد داشتند آينده‌ي اينتويت به خدمات مالي جامع‌تر و اتصال مشتريان به بانك‌ها ازطريق ابزارهاي الكترونيك گره خورده است. از اقدام‌هاي متخصصدي در اين مسير، عقد قرارداد با شركت ويزا بود كه به مشتريان اينتويت امكان مي‌داد تا جزئيات حساب اعتباري خود را دانلود كرده و با نرم‌افزار كويكن همگام‌سازي كنند.

اينتويت در سال ۱۹۹۳ اولين خريد بزرگ خود را انجام داد و با پرداخت ۲۴۳ ميليون دلار، ChipSoft را تصاحب كرد. اين شركت، امكان ارائه‌ي اسناد مالياتي را به‌صورت الكترونيكي در اختيار مشتريان مي‌گذاشت. خريد بعدي در همان سال انجام شد و شركت National Payment Clearinghouse با دريافت ۷/۶ ميليون دلار به زيرمجموعه‌ي اينتويت پيوست. اين شركت در حوزه‌ي پردازش تراكنش‌هاي الكترونيكي فعاليت مي‌كرد.

كوك در سال ۱۹۹۳ متوجه تغيير ابعاد و رشد عظيم شركتش شد و زمان را براي تبديل كردن اينتويت به سازماني عظيم، مناسب مي‌ديد. آن‌ها تا آن زمان سهام خود را به‌صورت عمومي در بازار الكترونيك OTC عرضه كرده بودند و با خريد و ادغام‌هاي بيشتر و استخدام متخصصان جديد، با سرعت به‌سمت توسعه پيش مي‌رفتند. اولين مدير كل و مديرعامل اينتويت در سال ۱۹۹۴ استخدام شد. كوك اين موقعيت را در شركتش تعريف و ويليام وي كمپل ۵۳ ساله را براي انجام مسئوليت‌ها استخدام كرد.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

محيط متخصصي كنوني Quicken

اولين مديرعامل اينتويت، كمپل، سابقه‌ي فعاليت اجرايي در اپل را داشت و به‌عنوان فردي باسابقه در توسعه‌ي كسب‌وكار شناخته مي‌شد. او سابقه‌اي طولاني در دنياي فناوري داشت و حتي مدتي به‌عنوان مربي تيم فوتبال هم فعاليت كرده بود. همه‌ي اين مهارت‌ها و سوابق، كمپل را به گزينه‌اي مناسب براي هدايت اينتويت در دوران اوج‌گيري و مقياس‌دهي تبديل مي‌كرد. البته كوك هنوز در اينتويت مشغول به فعاليت بود و به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره، برنامه‌هاي استراتژيك سازمان را طراحي مي‌كرد.

اينتويت در سال ۱۹۹۳ يك خريد استراتژيك مهم انجام داد و WINTAX را به زيرمجموعه‌ي خود افزود. سرويس مذكور، از نرم‌افزارهاي مالي و مالياتي پيش‌گام كانادا بود كه در سال ۱۹۹۳ توسط دو فارغ‌التحصيل دانشگاه آلبرتا توسعه يافت. آن‌ها در همان سال سرويس خود را به توليدكننده‌ي TurboTax يعني Chipsoft فروختند كه درنهايت با اينتويت ادغام شد. درحال حاضر مجموعه‌ي مذكور به‌نام Intuit Canada شناخته شده و از زيرمجموعه‌هاي مهم اينتويت محسوب مي‌شود.

مايكروسافت در ميانه‌هاي دهه‌ي ۱۹۹۰ اولين علاقه‌مندي‌ها را نسبت به خريد و تصاحب اينتويت نشان داد. اينتويت براي ردموندي‌ها حكم ورود به بخشي از بازار نرم‌افزار را داشت كه تاكنون تصاحب نكرده بودند. البته مايكروسافت نرم‌افزار اختصاصي مديريت مالي خود را به‌نام Microsoft Money عرضه كرده بود، اما تا سال ۱۹۹۴ آن‌ها تنها ۲۲ درصد از سهم بازار را در اختيار داشتند. درمقابل، اينتويت با نرم‌افزار كويكن، هنوز ۷۰ درصد از بازار را به خود اختصاص مي‌داد.

تمايل مايكروسافت به اينتويت تنها به‌خاطر نرم‌افزار بسيار موفق كويكن نبود. آن‌ها سرويس‌هاي مهم ديگري همچون TurboTax، MacInTax و ProSeries داشتند كه همگي با هدف رفع نياز بازار در حوزه‌ي اسناد مالياتي توسعه يافته بودند. علاوه بر تمامي موارد مذكور، اينتويت تجربه و تخصص ارزشمندي در پياده‌سازي تراكنش‌هاي كامپيوتري بر بستر خطوط تلفن داشت.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

مايكروسافت با همكاري كوك تصميم خريد اينتويت را جدي‌تر كرده و خبر آن را در سال ۱۹۹۵ رسمي كرد. منتقدان و رقباي مايكروسافت به‌شدت با تصميم غول نرم‌افزاري مخالفت كردند و آن را حركتي در مسير افزايش انحصار ردموندي‌ها در بازار نرم‌افزار دانستند. وزارت دادگستري ايالات متحده با قرارداد خريد اينتويت مخالفت كرد و سعي در متوقف كردن آن داشت. درصورت موفقيت فرايند خريد، بزرگ‌ترين فرايند ادغام تاريخ نرم‌افزار رخ مي‌داد.

اينتويت و مايكروسافت تمام تلاش خود را براي مقابله با وزارت دادگستري آمريكا انجام دادند ردموندي‌ها حتي متعهد به فروش سرويس Money شدند، اما درنهايت قرارداد دو ميليارد دلاري با شكست مواجه شد. پس از شكست قرارداد، مديرعامل وقت مايكروسافت يعني بيل گيتس تصميم گرفت تا سرويس Money را بيشتر تقويت كرده و به رقيبي جدي براي كويكن تبديل كند. آن‌ها يكي از فروشنده‌هاي ماهر اينتويت را اسخدام و نسخه‌اي جديد از Money را همراه‌با سيستم‌عامل Windows 95 منتشر كردند.

مايكروسافت يك بار براي خريد اينتويت مصمم شد كه ناموفق ماند

پس از شكست ادغام با مايكروسافت، اينتويت نيز به فرايندهاي قبلي خود بازگشت و توسعه‌ي خانواده‌ي محصولات را به اولويت اصلي تبديل كرد. آن‌ها سخت درگير هضم محصولات متنوع و شركت‌هاي زيرمجموعه‌اي بودند كه در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۱۹۹۰ به شركت پيوستند. تلاش اصلي، ساده‌سازي و يكسان‌كردن سيستم‌هاي فناوري اطلاعات و عمليات و كنترل مالي بود. آن‌ها همچنين سرويس بانك‌داري الكترونيك خود را در سال ۱۹۹۵ راه‌اندازي كردند و شركت نرم‌افزاري ژاپني Milk Way KK را نيز به زيرمجموعه‌ي خود افزودند. درآمد در آن سال به ۱۹۴ ميليون دلار رسيد و ركورد جديدي را در تاريخچه‌ي اينتويت ثبت كرد. 

توسعه و تنوع محصولات در دهه‌ي پاياني قرن بيستم

سال‌هاي مياني دهه‌ي ۱۹۹۰ براي اينتويت با دشواري‌هاي متعددي همراه بود. آن‌ها نه‌تنها در تلاش براي عبور از شكست در ادغام با مايكروسافت بودند، بلكه در جبهه‌ي نرم‌افزاري نيز رقباي جديدي را مشاهده مي‌كردند. كامپيوترهاي متعددي در آن سال‌ها با نرم‌افزارهاي مالي پيش‌فرض به‌فروش مي‌رفتند و به‌همين دليل فروش نرم‌افزارهاي اينتويت با كاهش جدي روبه‌رو شده بود و همچنين بازار نيز تقريبا در وضعيت اشباع قرار داشت. تهديد بعدي، توسعه‌ي اينترنت بود كه احتمال مرگ نرم‌افزارهاي اختصاصي محلي را روز‌به‌روز بيشتر مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

دفتر اينتويت در بنگلور هند

ارزش سهام اينتويت در سال ۱۹۹۵ به بالاترين نقطه‌ي خود رسيد و ركورد ۸۹ دلار را ثبت كرد. وضعيت نامناسب بازار باعث شد تا ارزش سهام با سقوطي ۷۲ درصدي، در سال ۱۹۹۷ به ۲۵ دلار به‌ازاي هر سهم برسد. شركت در سال‌هاي مالي ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶، خسارت ۴۴/۳ ميليون و ۲۰/۷ ميليون‌دلاري ثبت كرد و مجبور به اخراج حدود ۱۰ درصد از نيروي انساني شد. حتي برخي از متخصص كارشناسان بازار در آن سال‌ها، مرگ كويكن و اينتوين را پيش‌بيني مي‌كردند.

اينتويت شركتي نبود كه به‌آساني دربرابر فشارهاي بازار تسليم شود. آن‌ها به‌سرعت تغيير مسير را در دستور كار خود قرار دادند و براي تبديل شدن به شركتي اينترنتي وارد عمل شدند. مديران اميدوار بودند تا با تكيه بر اعتبار گذشته، مشتريان جديد را با سرعت زيادي به سرويس‌هاي اينترنتي خود جذب كنند. كوك درباره‌ي آن سال‌ها به رسانه‌ي Fast Company گفته بود:

فشار فناوري ما را ملزم مي‌كرد تا يادگيري و تغيير و حتي شكست را با سرعت بالايي انجام دهيم. تنها نكته‌‌ي منفي اشتباه كردن اين است كه از آن درس نگيريم. 

اينتويت در جريان تغيير مسير حياتي تصميم گرفت تا برخي از كسب‌وكارهاي غير هسته‌اي خود را از شركت جدا كند. آن‌ها زيرمجموعه‌ي Intuit Services Corporation، فعال در حوزه‌ي پردازش تراكنش‌هاي الكترونيكي و بانك‌داري الكترونيك را در سال ۱۹۹۷ به Checkfree فروختند. به‌علاوه زيرمجموعه‌ي Parsons كه نرم‌افزار مخصوص مصرف‌كننده و عمليات بازاريابي مستقيم را برعهده داشت نيز به Broderbund Software فروخته شد. در همان زمان، تلاش براي افزايش نفوذ شركت به اينترنت با شدت و سرعت بالايي انجام مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

اينتويت در سال ۱۹۹۶ شركت GALT را به ارزش ۱۴/۶ ميليون دلار خريد كه ارائه‌دهنده‌ي اطلاعات سرمايه‌گذاري متقابل در فضاي وب بود. آن‌ها سال بعد سرمايه‌گذاري ۴۰ ميليون دلاري در Excite Inc انجام دادند كه يكي از موتورهاي جست‌وجوي پيش‌گام اينترنتي در آن سال‌ها بود و ۲/۵ ميليون متخصص ماهانه داشت. طبق قرار داد، اينتويت به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ي انحصاري اطلاعات مالي در صفحات وب Excite فعاليت مي‌كرد.

در سال ۱۹۹۸، قرارداد همكاري ۳۰ ميليون دلاري بين اينتويت و AOL امضا و اين شركت، به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ي انحصاري سرويس‌هاي آماده‌سازي اسناد مالياتي، بيمه‌هاي عمر و خودرو و سرويس‌هاي وام اعضاي AOL انتخاب شد. اينتويت در سال ۱۹۹۷ وب‌سايت Quicken.com را راه‌اندازي كرده بود كه انواع خدمات مالي و اطلاعاتي الكترونيك همچون جست‌وجوي وام مسكن را به متخصصان ارائه مي‌كرد. پس از مدت كوتاهي كويكن به مشهورترين وب‌سايت خدمات مالي شخصي در اينترنت تبديل شد و سهام شركت روند صعودي گرفت.

اگرچه اينتويت در سال‌هاي پاياني قرن بيستم روي فعاليت‌هاي اينترنتي متمركز شده بود، اما از كسب‌وكار هسته‌اي خود يعني نرم‌افزارهاي مستقل مالي غافل نبود. آن‌ها به توسعه و بهبود نرم‌افزار خدمات مالي شخصي خود ادامه دادند و به‌نوعي فاصله‌ي آن را با سرويس‌هاي اينترنتي از بين بردند. اينتويت در سال ۱۹۹۹ سرويس QuickBooks Online Payrol را راه اندازي كرد كه امكان ارتباط الكترونيك با بانك‌ها و آژانس‌هاي مالياتي را با هدف آسان‌سازي فرايند حقوق و دستمزد به متخصصان QickBooks مي‌داد. تا پايان سال، بيش از ۶ هزار كسب‌وكار در سرويس مذكور ثبت‌نام كردند.

اينتويت اجازه نداد تا ساختارشكني اينترنت، خللي در كسب‌وكار ايجاد كند

يكي از محصولات مهم اينترنتي اينتويت، WebTurboTax بود كه سرويس TurboTax شركت را به قابليت‌هاي الكترونيكي ارائه‌ي اسناد مالياتي مجهز مي‌كرد. درنتيجه متخصصان مي‌توانستند به‌صورت الكترونيك، فعاليت‌هاي مالياتي خود را ثبت كنند. در سال ۱۹۹۸ بيش از ۲۴۰ هزار اسناد ماليات فدرال با استفاده از سرويس اينتويت ثبت شدند.

خريد و ادغام‌هاي استراتژيك اينتويت در سال‌هاي پاياني قرم بيستم با قدرت ادامه داشت. آن‌ها در سال ۱۹۹۷ ازطريق زيرمجموعه‌ي ژاپني خود، شركت ژاپني Nihon Micom، توسعه‌دهنده‌ي نرم‌افزارهاي حساب‌داري براي شركت‌هاي كوچك را خريداري كردند. يك سال بعد، Lacerte Software Corporation و Lacerte Educational Services با پرداخت مجموع ۴۰۰ ميليون دلار خريداري شدند. اينتويت در سال ۱۹۹۹ فهرست مشتريان و حقوق مالكيت معنوي TaxByte را خريداري كرد كه از شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي نرم‌افزار مالياتي بود. شركت مشابه ديگر يعني Compucraft Tax Services نيز در همان سال به اينتويت پيوست.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

دفتر اينتويت در بنگلور هند

اينتويت براي توسعه‌ي خدمات خود در حوزه‌هاي حساب‌داري و ماليات، شركت‌هاي مشابه زيادي را در آستانه‌ي قرن ۲۱ خريداري كرد. آن‌ها با پرداخت ۲۰۰ ميليون دلار، Computing Resources، از شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي حقوق و دستمزد را خريداري كردند. خريد ديگر، Boston Light Software بود كه در حوزه‌ي نرم‌افزارها و محصولات وب متمركز بر كسب‌وكارهاي كوچك فعاليت مي‌كرد. SecureTax.com خريد بعدي اينتويت بود كه فعاليت‌هاي مشابهي با هدف آماده‌سازي اسناد مالياتي انجام مي‌داد. از خريدهاي ديگر مي‌تون Hutchison Avenue و Rock Financial  را نام برد كه به‌ترتيب در حوزه‌هاي توسعه‌ي نرم‌افزار وب و عمليات وام و رهن فعاليت مي‌كردند.

ويليام هريس، در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان مديرعامل اينتويت مشغول به كار شده بود، اما در سال ۱۹۹۹ از سمت خود استعفا دارد. كمپل مجددا براي مدتي به‌عنوان مديرعامل انتخاب شد تا جايگزيني دائمي براي پست مديريت عامل پيدا شود. در همان دوران، توسعه‌ي خدمات و قابليت‌هاي Qucken.com با قدرت پيگيري مي‌شد و انواع خدمات همچون مشاهده و پرداخت قبض‌هاي مالياتي و اتصال كارت‌هاي اعتباري Discover در آن ممكن بود. قرارداد ديگري با AOL در همان سال‌ها امضا شد كه اينتويت را به ارائه‌دهنده‌ي انحصاري خدمات مديريت پرداخت اعضاي AOL تبديل كرد. AOL در سال ۱۹۹۹ بيش از ۱۹ ميليون عضو داشت. اينتويت همچنين قراردادهاي مشاركتي با برخي از سازمان‌هاي بزرگ مالي همچون Fidelity Investment و Vanguard Group امضا كرد تا نرم‌افزار‌هاي مالياتي خود را به مشتريان الكترونيك آن سازمان‌ها ارائه كند.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

برد اسميث، مديرعامل سابق اينتويت در كنار متخصصان

اينتويت در سال مالي ۱۹۹۹ ركورد مجموع درآمد ۸۴۷/۶ ميليون دلار را ثبت كرد كه رشد ۴۳ درصدي را نسبت به سال قبل نشان مي‌دهد. سود خالص به ۳۷۶/۵ ميليون دلار رسيد كه باز هم نسبت به ضرر ۱۲ ميليون دلاري سال ۱۹۹۸، پيشرفتي عالي محسوب مي‌شد. در آن سال‌ها، پيش‌گام نرم‌افزارهاي حساب‌داري شخصي با قدرت به‌سمت فرمان‌روايي خدمات الكترونيك مالي (e-finance) حركت مي‌كرد. اينتويت در آستانه‌ي قرن ۲۱ بيش از ۱۵ ميليون متخصص داشت و باز هم به ارائه‌ي سرويس‌هاي پيش‌گام الكترونيك و آفلاين ادامه مي‌داد.

سال‌هاي اخير و وضعيت كنوني برند اينتويت

اينتويت با ورود به قرن ۲۱ فعاليت‌‌هاي خريد و ادغام خود را با جديت دنبال و چند محصول انقلابي ديگر نيز به بازار عرضه كرد. از ميان محصولات مهم مي‌توان Mint.com را نام برد كه اكنون به‌عنوان يكي از سرويس‌هاي اصلي اينتويت شناخته مي‌شود. مينت يك سرويس تحت وب مديريت شخصي فرايندهاي مالي محسوب مي‌شود كه با تمركز بر مشتريان كانادايي و آمريكايي فعاليت مي‌كند. مينت به متخصصان امكان مي‌دهد تا فرايندهايي همچون ردگيري حساب بانكي، كارت‌هاي اعتباري، حساب‌هاي سرمايه‌گذاري، وام‌ها و بسياري موارد ديگر را در يك رابط متخصصي واحد مديريت كنند. آن‌ها همچنين مي‌توانند كنترل بودجه و اهداف مالي خود را نيز در رابط متخصصي مينت انجام دهند. اينتويت در سال ۲۰۰۹ مينت را خريداري كرد.

مرجع متخصصين ايران اينتويت / Intuit

آخرين آمارهاي مالي اينتويت

استراتژي اينتويت در دهه‌ي ۲۰۰۰ علاوه بر خريد و ادغام، بر سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي مشابه نيز استوار بود. آن‌ها در سال ۲۰۰۱ در يكي از شركت‌هاي پيش‌گام خدمات مالي در بريتانيا سرمايه‌گذاري كردند تا بخشي از بازار پرسود مذكور را تصاحب كنند. در سال ۲۰۰۲، نرم‌افزار مديريت املاك و مستغلات Management Reports International به زيرمجموعه‌ي اينتويت پيوست كه بعدها به Intuit Real Estate Solutions تغيير نام داد و خدمات خود را به‌صورت ويندوزي و تحت وب ارائه مي‌كند.

اينتويت در سال ۲۰۰۳ شركت Innovaiove Merchant Solutions، ارائه‌دهنده‌ي خدمات تجارت به كسب‌وكارها را خريداري كرد كه امكان پردازش كارت‌هاي اعتباري ازطريق محصول اصلي يعني QuickBooks را به‌همراه داشت. با اضافه شدن شركت مذكر، ديگر نيازي به فرايندهاي ليزينگ سخت‌افزاري براي هماهنگ كردن كارت‌هاي اعتباري با سرويس‌هاي اينتويت نبود. از خريدهاي مهم بعدي مي‌توان به MyCorporation.com اشاره كرد كه در سال ۲۰۰۵ و با پرداخت ۲۰ ميليون دلار به اينتويت ملحق شد. خريد اين سرويس، امكان ارائه‌ي خدمات ثبت اسناد الكترونيك را در پلتفرم‌هاي اينتويت فراهم مي‌كرد.

درحال‌حاضر ساسان گودرزي مديرعامل و برد اسميث، رئيس هيئت‌مديره‌ي اينتويت است

تا پايان دهه‌ي ۲۰۰۰، شركت‌هاي متعددي در حوزه‌هاي تجارت الكترونيك، بانك‌داري الكترونيك، پردازش تراكنش‌هاي بانكي و چك، سرويس‌هاي توسعه‌ي فروشگاه اينترنتي و حتي وب‌سايت انديشه متخصصيندهي رستوران به زيرمجموعه‌ي اينتويت پيوستند. خريدها، نشان‌دهنده‌ي برنامه‌ي اينتويت براي هماهنگ شدن با تمامي جريان‌هاي غالب در دنياي فناوري بود. بسياري از متخصص كارشناسان اعتقاد دارند اينتويت پيش از تمامي شركت‌‌ها، ساختارشكني‌هاي آتي را در صنعت خود شناسايي كرده و به‌جاي مقابله، با آن‌ها هماهنگ مي‌شود.

دهه‌ي ۲۰۱۰ با جداسازي برخي از كسب‌وكارهاي نامرتبط با هسته‌ي اينتويت و اضافه شدن سرويس‌هاي مرتبط جديد همراه بود. در اولين اقدام مهم، زيرمجموعه‌ي خدمات املاك و مستغلات در سال ۲۰۱۰ به شركتي مستقل تبديل شد كه امروز به‌نام MRI Software شناخته مي‌شود. دو سال بعد، زيرمجوعه‌ي ديگر به‌نام Grow Your Business فروخته شد كه چند سال قبل و درنتيجه‌ي خريد Homestead و StepUp به اينتويت اضافه شده بود. در سال‌هاي بعد، زيرمجموعه‌هاي متعدد ديگري همچون IFS و سرويس سلامت شركت نيز در سال‌هاي بعد فروخته شدند. نرم‌افزار افسانه‌اي، Quicken نيز سال ۲۰۱۶ به H.I.G Capital فروخته شد.

مرجع متخصصين ايران ساسان گودرزي

ساسان گودرزي، مديرعامل اينتويت در كنار برد اسميث، رئيس هيئت‌مديره

اينتويت در سال‌هاي اخير تمركز زيادي روي خدمات الكترونيك خود داشت و سرويس‌هاي تحليل داده را نيز به زيرمجموعه‌ي خود افزود. ازطرفي آن‌ها باوجود پيشرفت‌هاي زياد، بحران‌هاي قانوني را نيز تجربه كردند كه بخش اصلي آن‌ها، به‌خاطر سرويس‌هاي مالياتي شركت بود. اينتويت در سال ۲۰۰۷ با سازمان مالياتي IRS قراردادي امضا كرد تا افراد و سازمان‌ها نتوانند گزارش خود را به‌صورت مستقيم به سازمان ارائه دهند. ازطرفي شركت بايد نرم‌افزار خود را به‌صورت رايگان در اختيار برخي از شركت‌ها قرار مي‌داد. انتقادها زماني اوج گرفت كه دريافت نسخه‌ي رايگان سرويس‌هاي اينتويت دشوار شد و به‌نوعي شركت، آن‌ها را در ميان سرويس‌هاي پولي مخفي مي‌كرد.

همان‌طور كه گفته شد اكنون ساسان گودرزي به‌عنوان مديرعامل اينتويت فعاليت مي‌كند. اين مدير باسابقه‌ي ايراني‌الاصل در سال ۲۰۰۴ به اينتويت پيوست و به‌عنوان معاون ارشد زيرمجموعه‌هاي ProTax و Intuit Financial Services مشغول به كار شد. او سابقه‌ي مديريت در برخي از شركت‌هايي را داشت كه اينتويت خريداري كرده بود. گودرزي تا سال ۲۰۱۰ در سمت معاون ارشد اجرايي باقي ماند و از آن زمان به‌عنوان مدير ارشد عمليات، مسئوليت گذار شركت به سرويس‌هاي ابري را برعهده گرفت. او علاوه بر مديريت اجرايي اينتويت، سهام قابل‌توجهي از اين شركت را تخت مالكيت دارد و از سرمايه‌گذاران مشهود دنياي فناوري محسوب مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات