داستان برند سيگيت؛ بازيگر سخت‌كوش صنعت ذخيره‌سازي داده

جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 22 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سيگيت يكي از بزرگ‌ترين فعالان صنعت ذخيره‌سازي داده در جهان، با تاريخچه‌اي نزديك به نيم‌قرن، در نوآوري‌هاي تاريخي صنعت نقش حياتي داشته است.
تبليغات

سيگيت (Seagate Technology PLC) شركت آمريكايي فعال در حوزه‌ي ذخيره‌سازي داده است كه فعاليت خود را از سال ۱۹۷۹ تحت عنوان Shugart Technology شروع كرد. ساختمان مركزي سيگيت از سال ۲۰۱۰ به دوبلين ايرلند منتقل شد؛ اما مراكز عملياتي آن هنوز در كوپرتينوي كاليفرنيا قرار دارند.

در دهه‌هاي گذشته نوآوري‌هاي متعددي در صنعت ذخيره‌سازي رخ داد كه علاوه بر كاهش ابعاد تجهيزات، افزايش سرعت و كارايي و بازدهي آن‌ها را هم به‌همراه داشت. سيگيت يكي از شركت‌هايي بود كه نقش مهمي را در نوآوري‌هاي صنعت ذخيره‌سازي داشت. آن‌ها در كاهش ابعاد هارد درايوهاي مين‌فريم چند فناوري خلاقانه را به صنعت معرفي كردند كه موجب مقرون‌به‌صرفه شدن درايوها براي مصرف‌كننده‌ي عادي شد. سيگيت از دهه‌ي ۱۹۹۰ فعاليت در حوزه‌ي نرم‌افزار ذخيره‌سازي را هم شروع كرد.

سيگيت امروز محصولات متنوعي را در حوزه‌ي ذخيره‌سازي به بازار عرضه مي‌كند. در دسته‌ي محصولات تجاري و سازماني، آن‌ها انواع ابزار ذخيره‌سازي مانند هارد درايو و درايوهاي چندكاره‌ي SSD را براي سرورها و كامپيوترهاي مين‌فريم و ورك‌استيشن توليد مي‌كنند. در دسته‌ي مصرف‌كننده، محصولات سيگيت در انواع كامپيوترهاي شخصي روميزي و لپ‌تاپ متخصصد دارند. دسته‌ي ديگري از محصولات نيز به‌صورت اختصاصي براي دستگاه‌هاي الكترونيكي مخصوص مصرف‌كننده مانند دوربين‌هاي فيلم‌برداري و كنسول‌هاي بازي توليد مي‌شوند. سيگيت همچنين انواع راهكارهاي ذخيره‌سازي را براي كسب‌وكارها ارائه مي‌كند كه شامل همراه‌گيري الكترونيك و راهكارهاي حفاظت و بازگرداني از داده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

ساختمان سيگيت در سيليكون‌ولي

تاريخچه تأسيس

سيگيت در سال ۱۹۷۹ و در اسكاتس‌ولي كاليفرنيا راه‌اندازي شد. چند تاجر دنياي فناوري به‌نام‌هاي فينيس كانر، ديويد توماس ميشل، آلان شوگارت، سيد افتخار و داگ ماهون، اين شركت را راه‌اندازي كردند. آلان شوگارت، سابقه‌ي چهار سال فعاليت در شركت Memorex را داشت و پيش از آن نيز ۱۸ سال در خدمت IBM بود. او ابتدا استارتاپي به‌نام Shugart Associates راه‌اندازي كرده بود كه در استانداردسازي فلاپي درايوها براي كامپيوترهاي شخصي، نقشي حياتي داشت. شركت مذكور، يك سال پس از راه‌اندازي به زيراكس فروخته شد و شوگارت نيز آن را ترك كرد.

آلان شوگارت براي استارتاپ دوم هم نام خود را مد انديشه متخصصين داشت. او شركت جديد را در سال ۱۹۷۸ به‌نام شوگارت تكنولوژي ثبت كرد، اما يك سال بعد و براي جلوگيري از شكايت حقوقي زيراكس، نام شركت به سيگيت تغيير كرد. شوگارت به‌عنوان مديركل و مديرعامل شركت مشغول به كار شد و تام ميشل، وظيفه‌ي معاونت ارشد را برعهده گرفت. او هم از شخصيت‌هاي مهم دنيا فناوري محسوب مي‌شد كه قبلا در شركت Commodore فعاليت مي‌كرد و مدير كل بخش ماشين‌هاي تجاري شركت بود. ميشل سابقه‌ي فعاليت در شركت‌هايي همچون Bendix ،Fairchild Camera و Honeywell را در كارنامه داشت.

از بنيان‌گذارهاي مهم ديگر سيگيت مي‌توان فينيس كانر را نام برد كه البته در سال ۱۹۸۴ شركت را ترك كرد و به رقيبي جدي تبديل شد. او شركتي به‌نام Conner Periphera;s راه‌اندازي كرد كه حوزه‌ي فعاليتي نزديك به سيگيت داشت. كانر اولين كسي بود كه ايده‌ي استفاده از هارد ديسك را براي ذخيره‌سازي در كامپيوترهاي شخصي به شوگارت ارائه كرد. درنهايت او پس از چندين سال رقابت با سيگيت، در سال ۱۹۹۶ شركتش را به آن‌ها فروخت.

مرجع متخصصين ايران آلان شوگارت

آلان شوگارت

اولين خانواده‌ها از كامپيوترهاي شخصي، برخلاف كامپيوترهاي مين‌فريم غول‌پيكر آن سال‌ها، مجهز به هارد ديسك نبودند و تنها از فلاپي درايو همراهي مي‌كردند. درنتيجه بازار كامپيوترهاي شخصي در دهه‌ي ۱۹۸۰ تشنه‌ي يك نوآوري بود تا هارد درايو را به كامپيوترهاي شخصي اضافه كند. سيگيت براي ورود به همين حوزه آماده بود تا هارد درايوها را به‌صورت مستقيم به توليدكننده‌هاي كامپيوتر بفروشد. توليدكننده‌ها نيز هارد درايو را به‌عنوان افزونه‌اي ويژه به كامپيوترهاي شخصي خود اضافه مي‌كردند.

IBM اولين مشتري جدي سيگيت در دنياي كامپيوترهاي شخصي بود. غول آبي تصميم داشت اولين كامپيوترهاي شخصي خود را به بازار عرضه كند و همان‌طور كه مي‌دانيم، تاريخ‌سازي در دنياي پردازش را شروع كرد. اولين محصول سيگيت به‌صورت هارد درايو ۵/۲۵ اينچي به بازار عرضه شد و موفقيت قابل‌توجهي داشت. تا سال ۱۹۸۲، فروش شركت به ۴۰ ميليون دلار رسيد و نيمي از بازار هارد ديسك‌هاي كوچك در اختيار سيگيت بود. آن‌ها در سال ۱۹۸۱ سهام خود را به‌صورت عمومي عرضه كردند و سه ميليون سهم را به فروش رساندند.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

فلاپي درايو محصول شركت شوگارت

سيگيت با فروش ارزان‌ترين هارد ديسك‌هاي بازار، نام خود را در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۱۹۸۰ بر سر زبان‌ها انداخته بود. درواقع ارتباط‌هاي ميشل در بازار و توانايي او در خريد قطعات از توليدكننده‌ها با پايين‌ترين ارزش ممكن، نقشي حياتي در رقابت ارزشي محصولات سيگيت داشت. ميشل در سال ۱۹۸۳ به‌عنوان مدير كل شركت، جايگزين شوگارت شد. البته شوگارت به‌عنوان مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره به فعاليت خود ادامه داد. ميشل همچنين موقعيت جديد‌ي در شركت داشت و به‌عنوان مدير عمليات هم فعاليت مي‌كرد و رخدادهاي روزانه‌ي شركت، تحت نظارت و مديريت او بود.

بنيان‌‌گذار سيگيت از مهندسان پيش‌گام فناوري ذخيره‌سازي كامپيوتري بود

آمار فروش سيگيت تا سال ۱۹۸۴ به ۳۴۴ ميليون دلار رسيد و آن‌ها به بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي هارد درايوهاي ۵/۲۵ اينچي در جهان تبديل شدند. سه‌چهارم توليدات شركت در آن سال‌ها به IBM فروخته مي‌شد. در ميانه‌ي سال ۱۹۸۴، صنعت كامپيوتر با بجراني جدي روبه‌رو شد و در طول چند روز، ميانگين ارزش يك هارد درايو ۱۰ مگابايتي درفروش عمده از ۴۳۰ به ۳۲۰ دلار كاهش يافت. فاكتورهاي متعدد باعث كاهش ارزش هارد درايوها شده بودند. از ميان آن‌ها مي‌توان به كاهش رشد بازار كامپيوترهاي شخصي اشاره كرد. به‌علاوه، ارزش‌ها در كل صنعت رو به كاهش بودند و رقباي جديدي هم به بازار ذخيره‌سازي قدم مي‌گذاشتند. هزينه‌ي توليد نسل جديد درايوهاي ذخيره‌سازي نيز بسيار بالا بود.

كاهش رشد بازار كامپيوترهاي شخصي در زماني رخ داد كه توليدكننده‌هاي هارد درايو، درحال استخراج آخرين سودهاي ممكن از خانواده‌هاي كنوني محصولات خود بودند. دراين‌ميان سيگيت كه وابستگي زيادي به IBM داشت، خسارت‌هاي زيادي متحمل شد. IBM در سال‌هاي بحران حجم سفارش‌ها را كاهش داده بود و تقاضاي ارزش كمتر در محصولات داشت. درنتيجه‌ي همه‌ي رخدادهاي پيش‌آمده، آمار فروش سيگيت كه در فصل پاياني سال ۱۹۸۴ به ركورد خوبي رسيده بود، در فصل اول سال ۱۹۸۵، در حدود نصف كاهش پيدا كرد و به ۵۰/۶ ميليون دلار رسيد. درنهايت، مجموع فروش سالانه‌ي سيگيت در ۱۹۸۵، با كاهش ۳۸ درصدي به ۲۱۵ ميليون دلار رسيد.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

اولين درايو ۵/۲ اينچي سيگيت

بازارهاي جديد و خروج از بحران

ميشل با درك بحران‌هاي ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۸۰، به‌دنبال راه‌هايي براي كاهش هرچه بيشتر هزينه‌ي توليد هارد درايو بود. او مي‌دانست كه درايوهاي ذخيره‌سازي، كالاهايي با رقابت شديد و نمونه‌‌هاي مشابه فراوان هستند و هميشه در معرض رقابت ارزشي قرار دارند. او ابتدا فرايندهاي توليد را به كشورهاي ديگر منتقل كرد تا هزينه‌هاي نيروي انساني توليد را كاهش دهد. در سال ۱۹۸۴، بيش از ۹۰۰ نفر از ۱،۶۰۰ نفر متخصص و نيروي ساده اسكاتس‌ولي تعديل شدند، چون سيگيت تمركز توليد خود را به سنگاپور منتقل كرده بود. تا ماه دسامبر آن سال، اكثر درايوهاي شركت در سنگاپور توليد مي‌شدند و برنامه‌ريزي براي راه‌اندازي مركز توليدي ديگر در تايلند، شروع شده بود.

سيگيت در برون‌سپاري توليد به كشورهاي آسيايي، مسير رقباي ژاپني را در پيش گرفته بود كه از مزيت نيروي كار ارزان در جنوب شرقي آسيا بهره‌برداري مي‌كردند. همين استراتژي باعث شده بود تا ژاپني‌ها به فرمانرواي بازار فلاپي درايو در جهان تبديل شوند. به‌هرحال در ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۸۰ و با افزايش ارزش ين ژاپن، سيگيت مي‌توانست رقابت ارزشي را با بزرگاني همچون فوجيتسو، هيتاچي، NEC، توشيبا و ديگران با شدت بيشتري ادامه دهد.

از استراتژي‌هاي متخصصدي ديگر ميشل براي نجات سيگيت در دوران بحران مي‌توان به عقد قرارداد با شركتي جديد و ايجاد جريان درآمدي پايدار اشاره كرد. او شركت CMS را به جمع خريداران هارد درايو سيگيت اضافه كرد. اين شركت، كامپيوترهاي شخصي ارزان‌ارزش را از IBM خريداري و با اضافه كردن هارد درايوهاي سيگيت، آن‌ها را با ارزشي پايين‌تر به خرده‌فروش‌ها ارائه مي‌كرد. درنهايت استراتژي‌هاي ميشل باعث شد تا سيگيت باوجود كاهش درآمد در سال‌هاي ۱‍۹۸۴ و ۱۹۸۵، سودآوري خود را حفظ كند.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

از چالش‌هاي ديگر سيگيت در دهه‌ي ۱۹۸۴ مي‌توان به منقرض شدن هارد درايوهاي ۱۰ مگابايتي اشاره كرد. به‌مرور، محصولاتي با قابليت ذخيره‌سازي بيشتر به بازار عرضه مي‌شدند و برند آمريكايي مجبور به تغيير خانواده‌ي محصولات بود. ميشل از اين بحران نيز يك فرصت خلق كرد و فرصتي براي سبقت گرفتن از يكي از رقباي قديمي يعني Computer Memories يافت. شركت مذكور، درايوهايي با ظرفيت بيشتر و البته قدرت و پايداري كمتر به IBM عرضه مي‌كرد. ميشل پيش از شروع طراحي درايوهايي با ظرفيت بالا، به IBM تعهد داد كه تا ماه دسامبر سال ۱۹۸۴، نمونه‌ي اوليه‌ي اين درايوها را با قابليت پايداري بالا آماده خواهد كرد. مهندسان سيگيت به‌خاطر تعهد مدير خود مجبور شدند تا زمان بيشتري را براي طراحي درايوهاي جديد اختصاص دهند و درنهايت موفق به ارائه‌ي محصول شدند. IBM از نمونه‌هاي اوليه راضي بود و سفارش ده‌ها هزار هارد درايو جديد را براي سيگيت ثبت كرد.

سيگيت براي ازبين‌بردن نوسان و تهديد به‌خاطر كاهش تقاضا ازسوي يك خريدار واحد، به‌دنبال شركت‌ها و مشتريان جديد بود. آن‌ها همكاري با شركت‌هاي واسط همچون CMS را در دستور كار خود قرار دادند. اين شركت‌ها تا سال ۱۹۸۷، بيش از ۴۷ درصد از سفارش‌هاي سيگيت را به خود اختصاص مي‌دادند. درحاليكه در سال ۱۹۸۷ اين سهم، صفر درصد بود. استراتژي جديد باعث شد تا فروش به IBM، به ۲۴ درصد فروش سيگيت كاهش پيدا كند. در همان سال، قرارداد جديدي با هدف تأمين هارد درايو براي Hewlett Packard امضا شد. از برنامه‌هاي ديگر مي‌توان به توسعه‌ي فعاليت بين‌المللي اشاره كرد كه با راه‌اندازي يك مركز مديريت در فرانسه انجام شد.

آمار فروش سيگيت از ميانه‌ي سال ۱۹۸۵ با رشد قابل‌توجهي همراه بود. آن‌ها در سال ۱۹۸۷ به ركورد فروش يك ميليارد دلار و سود ۱۱۵/۳ ميليون دلار دست پيدا كردند. افزايش فروش برند آمريكايي، نشان‌دهنده‌ي رشد بازار هارد درايو براي كامپيوترهاي روميزي بود. در سال ۱۹۸۴ تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از كامپيوترها به هارد درايو مجهز بودند، درحاليكه آمار مذكور تا سال ۱۹۸۷ به ۷۰ درصد رسيده بود. سيگيت با حفظ برتري ارزشي خود توانسته بود در بازار درحال رشد، موقعيت خود را حفظ كند. آن‌‌ها هزينه‌ي ذخيره‌سازي را از زمان عرضه‌ي اولين درايو ذخيره‌سازي به بازار، به اندازه‌ي ۹۵ درصد كاهش داده بودند.

مرجع متخصصين ايران

هارد درايو محصول شركت كانر، از رقباي هميشگي سيگيت

سيگيت تمركز زيادي روي بازدهي توليد داشت و نوآوري‌هاي متخصص در اولويت بعدي شركت بودند. درنتيجه كسب‌وكار آن‌ها دربرابر رشد و ساختارشكني ذاتي دنياي فناوري، آسيب‌پذير بود. توليدكننده‌هاي كامپيوتر از سال ۱۹۸۷ تقاضا براي هارد درايوهاي كوچك‌تر ۳/۵ اينچي را افزايش دادند. IBM كه خريدار ۳۰ درصد از هارد درايوهاي ۵/۲۵ اينچي سيگيت بود، تصميم به توليد بخشي از نياز خود در بازار ۳/۵ اينچي گرفته بود. درنتيجه، سودآوري سيگيت بر اثر تغيير مجدد روند فناوري با كاهش ۳۹ درصدي روبه‌رو شد و تا سال ۱۹۸۸ هم ادامه يافت.

اولين نمونه از هارد درايوهاي ۳/۵ اينچي سيگيت، در بهار سال ۱۹۸۸ توليد شد. البته در آن زمان هنوز درايوهاي ۵/۲۵ اينچي سهم عمده‌اي از فروش را به خود اختصاص مي‌دادند. شركت براي توليد محصولات جديد، كارخانه‌ي سنگاپور خود را با زميني به مساحت نزديك به سه هزار متر مربع، توسعه داد. به‌علاوه، مركز توليدي تايلند نيز از توليد قطعه و مونتاژ اوليه، به مركز مونتاژ كامل محصولات تبديل شد. تصميم مهم‌تر، سرمايه‌گذاري بيشتر برند آمريكايي روي تحقيق و توسعه در سال ۱۹۸۷ بود كه با اختصاص ۲۵۰ ميليون دلار، تقريبا دوبرابر سال قبل شد. مركز تحقيق و توسعه‌ي جديد شركت در بولدر كلورادو راه‌اندازي شد با مركز قبلي واقع در اسكاتس‌ولي همكاري مي‌كرد.

سيگيت اولين هارد درايو ۵/۲ اينچي را براي كامپيوترهاي شخصي توليد كرد

باوجود تمام راهكارهايي كه مديران سيگيت براي جبران تغيير مسير بازار پياده‌سازي كردند، رشد شركت به‌اندازه‌ي مورد انتظار نبود و درآمد در سال مالي ۱۹۸۸ با كاهش ۵۰ درصدي روبه‌رو شد. انبارها نيز به‌مرور از هارد درايوهاي ۵/۲۵ اينچي پر مي‌شدند و آمار فروش، روز‌به‌روز كاهش مي‌يافت. مديران سيگيت، توليد بيش‌ازحد در صنعت را به‌عنوان دليل كاهش فروش هارد درايوهاي خود در انديشه متخصصين مي‌گرفتند و شوگارت هم در تصميمي عجولانه، ۲،۲۰۰ نفر را در سنگاپور و ايالات متحده تعديل كرد. درنهايت، سال ۱۹۸۹ با خسارت‌هاي مالي متعدد براي سيگيت همراه شد.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

سيگيت در بازار هارد درايو براي چندين سال به‌عنوان فرمان‌رواي بازار شناخته مي‌شد. ازطرفي فراز و فرودهاي بازار كامپيوتر شخصي و نوسان در تقاضاي محصولات، ضربه‌هاي سنگيني به آن‌ها وارد مي‌كرد. درنتيجه مديران تصميم گرفتند تا شركت را به بازار جديد تجهيزات ذخيره‌سازي با ظرفيت بسيار بالا و مخصوص كامپيوترهاي مين‌فريم وارد كنند. آن‌ها زيرمجموعه‌ي درايو ذخيره‌سازي شركت Control Data موسوم به Imprimis را در ژوئن ۱۹۸۹ خريدند. خريد ۴۵۰ ميليون دلاري شركت جديد، فروش سيگيت را دوبرابر كرد و به ۲/۴ ميليارد دلار در سال مالي ۱۹۹۰ رساند كه بيش از مجموع تمامي رقباي آمريكايي بود. در آن سال‌ها، شركت‌هايي همچون Conner Peripherals, Maxtor, Micropilis و Quantum به‌عنوان رقباي اصلي سيگيت در ايالات متحده شناخته مي‌‌شدند.

توليد قطعات داخلي هارد درايوهاي سيگيت، در داخل خود شركت انجام مي‌شد. بدين ترتيب آن‌ها توانايي بيشتري در ارائه‌ي محصول نهايي با ارزش پايين‌تر داشتند. اكثر مراكز توليدي سيگيت در آمريكا و آسيا توسط خود شركت ساخته شده بودند، اما تعدادي از آن‌ها نيز طي فرايندهاي خريد و ادغام به زيرمجموعه افزوده شدند. به‌عنوان مثال، برند آمريكايي در سال ۱۹۸۷ شركت Integrated Power Semiconductors را خريداري كرد كه سال‌ها جزو تأمين‌كننده‌هاي اصلي قطعات بود. از خريدهاي ديگر مي‌توان Brea در كاليفرنيا را نام برد كه مواد اوليه‌ي توليد فيلم‌هاي مغناطيسي را ارائه مي‌كرد.

سيگيت پس از معرفي فناوري هارد درايو ۵/۲۵ اينچي، در ديگر نوآوري‌هاي دنياي فناوري نقش پيش‌گام را نداشت و حتي در بسياري از مواقع،‌ از روند بازار عقب مي‌ماند. البته شوگارت در مصاحبه‌اي در سال ۱۹۹۱ با مجله‌ي فوربز، دليل سياست شركتش را توضيح داده بود:

سيگيت هيچ‌گاه به عرضه‌ي اولين نمونه از محصولات تحقيقاتي به بازار علاقه ندارد. ما ابتدا تمامي هزينه‌هاي توليد يك محصول را تا حداكثر ممكن كاهش مي‌دهيم و سپس آن را به بازار عرضه مي‌كنيم. البته چرخه‌ي عمر محصولات درحال كاهش است و ما نمي‌توانيم به‌اندازه‌ي گذشته، براي عرضه‌ي محصولات جديد منتظر بمانيم.
مرجع متخصصين ايران

از جديدترين محصولات حوزه‌ي ذخيره‌سازي در آستانه‌ي دهه‌ي ۱۹۹۰ مي‌توان به هارد درايوهاي ۲/۵ اينچي مخصوص لپ‌تاپ اشاره كرد كه سيگيت، پنج ماه پس از رقيب هميشگي و پيش‌گام فناوري مذكور يعني كانر، آن‌ها را به بازار عرضه كرد. برند آمريكايي در چرخه‌ي نوآوري قبلي يعني هارد درايوهاي ۳/۵ اينچي، يك سال تأخير داشت.

تمركز روي محصولات جديد

همان‌طور كه گفته شد ميشل تمركز زيادي روي بازدهي توليد انبوه داشت و نوآوري محصولات را در اولويت بعدي قرار مي‌داد. همين رويكرد باعث شد تا هيئت‌مديره فشار زيادي بر او وارد كند كه منجر به استعفايش در سال ۱۹۹۱ شد. شوگارت با واگذار كردن موقعيت رياست هيئت‌مديره، مجددا به دوران مديريت اجرايي بازگشت و به‌عنوان مدير عمليات و مدير كل، مشغول به كار شد. گري فيلر، معاون سابق رئيس‌هيئت‌مديره، به‌عنوان رئيس جديد هيئت‌مديره جايگزين شوگارت شد. تغيير در ساختار مديريت در سال انجام مي‌شد كه سيگيت باز هم آمار مالي مناسبي را ثبت نكرده بود (كاهش درآمد ۴۲ درصدي) و ۱،۶۵۰ نفر ديگر از نيروي انساني، تعديل شده بودند.

مرجع متخصصين ايران

شوگارت با در دست گرفتن ساختارهاي اجرايي شركت، استراتژي جديدي را در عرضه‌ي محصولات به بازار در پيش گرفت. او سرعت عرضه‌ي محصولات جديد به بازار را افزايش داد. او همچنين تمركز خود را روي بازارهايي با حاشيه‌ي سود بالا معطوف كرد. روند جديد، برخلاف استراتژي ميشل بود كه بازارهاي بزرگ عمومي با حاشيه‌ي سود پايين را در انديشه متخصصين داشت. يكي از اولين محصولاتي كه با شروع دوران جديد مديريت به بازار معرفي شد، هارد درايو موسوم به 1480 بود كه در پايان سال ۱۹۹۱ به بازار رسيد. اين درايو ۴۲۵ مگابايتي از خانواده‌ي ۳/۵ اينچي، با هدف تأمين ابزار ذخيره‌سازي براي ورك‌استيشن‌هاي حرفه‌اي توليد شده بود و بازار ميني‌كامپيوترها را هم در انديشه متخصصين داشت. بازارهاي مذكور، حاشيه‌ي سود بيشتري براي شركت‌ها داشتند. سيگيت با معرفي اولين محصول از خانواده‌ي حرفه‌اي، توانست جايگاه مناسبي را در بازار جديد كسب كند و رقبا را پشت سر بگذارد.

زيربرند باراكودا، شامل اكثر محصولات حرفه‌اي سيگيت مي‌شود

سودآوري سيگيت در سال ۱۹۹۲ بسيار بيشتر از انتظارها بود. فروش كامپپيوترهاي ارزان‌ارزش‌تر و حرفه‌اي‌تر در بازار PC افزايش قابل توجهي داشت و رقابت ارزشي شركت‌ها نيز تأثير زيادي بر سودآوري آن‌ها نداشت. در همان زمان، سيگيت از روند جديدي در بازار كامپيوترهاي شخصي بهره مي‌برد. متخصصان كامپيوترهاي شخصي، به‌مرور براي خريد تجهيزات ذخيره‌سازي با ظرفيت بيشتر، اقدام مي‌كردند. درواقع روند موجود در بازار نرم‌افزار و نياز به فضاي بيشتر براي ذخيره‌سازي محتوا و خود برنامه‌هاي حرفه‌اي، نياز به هارد درايوهاي جديد را افزايش مي‌داد. سهم بازار بزرگ سيگيت باعث مي‌شد تا روند جديد در دنياي كامپيوترهاي شخصي، بيش از همه به آن‌ها سود برساند. از مهم‌ترين نوآوري‌هاي شركت در آن سال مي‌توان به عرضه‌ي هارد درايو 7200RPM موسوم به Barracuda اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران

شوگارت سهم عمده‌اي از درآمد و سودآوري جديد سيگيت را به تحقيق و توسعه و سرمايه‌گذاري‌هاي استراتژيك اختصاص داد. آن‌ها در ابتداي سال ۱۹۹۳ هزينه‌اي بالغ بر ۶۵ ميليون دلار را بري ساخت كارخانه‌اي در Londonderry ايرلند شمالي اختصاص دادند. كارخانه‌ي جديد، ظرفيت توليد يكي از مهم‌ترين قطعات داخلي هارد درايو را براي سيگيت، دوبرابر كرد. از خريدهاي مهم ديگر مي‌توان به ۲۵ درصد از سهام Sundisk Corporation اشاره كرد كه در حوزه‌ي توليد محصولات ذخيره‌سازي داده‌ي كامپيوتري فعال بود. دو شركت با همكاري يكديگر، محصولات جديد را براي ذخيره‌سازي بهينه‌تر داده در كامپيوترهاي قابل حمل و دستگاه‌هاي الكترونيكي دستي طراحي و توليد مي‌كردند.

يكي از همكاري‌هاي مهم سيگيت در سال ۱۹۹۳ با شركت مشهور Corning انجام شد تا تركيب شيشه‌ي سراميكي جديد براي استفاده در ديسك هارد درايوها توليد شود. ماده‌ي جديد به سيگيت امكان مي‌داد تا فاصله‌ي بين ديسك و هد خواندن/نوشتن را كاهش دهد كه درنهايت به افزايش ظرفيت درايوها منجر مي‌شد.

كاهش ارزش محصولات در كل بازار ذخيره‌سازي، در سال ۱۹۹۳ ضربه‌ي محكم ديگري به توليدكننده‌ها وارد كرد. پيش‌گامان بازار همچون سيگيت، كوانتوم، وسترن ديجيتال، كانر، مكستور و مايكروپوليس، همگي متضرر شدند. دراين‌ميان سيگيت در سال مالي ۱۹۹۳، سود ۱۹۵ ميليون دلاري را ثبت كرد، درحاليكه مجموع خسارت رقبا به ۴۰۰ ميليون دلار رسيد.

سيگيت براي توسعه‌ي بازار فعاليت خود، از سال ۱۹۹۴ خريد شركت‌هاي نرم‌افزاري را در دستور كار قرار داد. آن‌ها شركت Palindrome را با ارزش ۶۹ ميليون دلار خريداري كردند. به‌علاوه، Crystal Computer Srvices نيز با پرداخت ۱۸/۶ ميليون دلار به زيرمجموعه‌ي نرم‌افزاري سيگيت پيوست. از فعاليت‌هاي ديگر در اين حوزه مي‌توان به سرمايه‌گذاري در Dragon Systems اشاره كرد. سيگيت در برنامه‌هاي جديد در شركت‌هايي سرمايه‌گذاري مي‌كرد كه ظرفيت احتمالي رشد در بازارهاي آتي مديريت داده را داشتند. سال مالي ۱۹۹۴ درنهايت با ركورد فروش ۳/۵ ميليارد و سود ۲۲۵ ميليون دلار به پايان رسيد.

خريد شركت‌هاي نرم‌افزاري در سال ۱۹۹۵ هم در سيگيت ادامه يافت. از خريدهاي مهم مي‌توان Frye را نام برد كه با پرداخت ۲۰ ميليون دلار به زيرمجموعه‌ي سيگيت پيوست. NetLabs و Network Computing خريدهاي بعدي بودند. خبر مهم سال ۱۹۹۵ هم تلاش براي خريد رقيب قديمي يعني كانر بود كه رقم ۱/۰۴ ميليارد دلار براي آن پيشنهاد شد. كانر نه‌تنها توليدكننده‌‌ي قطعات متنوع هارد درايو بود، بلكه يك زيرمجموعه‌ي نرم‌افزاري ارزشمند به‌نام Arcade Software داشت. به‌هرحال آن‌ها پس از تحمل چند سال بحران و فشارهاي اقتصادي بازار، ادغام با سيگيت را پذيرفتند. تركيب سيگيت و كانر، ۳۳ درصد از بازار هارد درايو را براي شركت جديد به‌همراه داشت كه آن‌ها را بالاتر از شركت كوانتوم قرار مي‌داد.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

هارد درايو تاريخ‌ساز سيگيت

سيگيت در فوريه‌ي ۱۹۹۶ زيرمجموعه‌ي رسمي نرم‌افزاري خود را به‌نام Seagate Software Management Group راه‌اندازي كرد كه حاصل تركيب Palindrome و Arcade بود. اين زيرمجموعه بعدا به Seagate Software تغيير نام داد و مركز مديريت آن نيز ساختمان مديريتي سابق Arcade در ليك موري فلوريدا بود. خريد شركت‌هاي نرم‌افزاري در ادامه‌ي سال ۱۹۹۶ هم انجام شد كه از ميان مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان OnDemand Software را نام برد كه با دريافت ۱۳ ميليون دلار به زيرمجموعه‌ي سيگيت پيوست. Calypso Software Systems هم در همان سال به ارزش ۱۳ ميليون دلار خريداري شد. شركت مذكور، تخصص و تجربه‌ي زيادي در توسعه‌ي نرم‌افزارهاي مديريت سيستم‌هاي سازماني داشت.

آمار فروش سيگيت در بازار هارد درايوهاي كوچك و متوسط با ظرفيت ذخيره‌سازي بالا، در نيمه‌ي دوم دهه‌ي ۱۹۹۰ با رشد مناسبي پيش مي‌رفت. اگرچه برخي توزيع‌كننده‌ها شاكي بودند كه برند آمريكايي، آن‌ها را مجبور به ذخيره‌سازي محصول بيش از نياز بازار مي‌كند. به‌هرحال آمارها تأييد مي‌كنند كه سيگيت در سال ۱۹۹۶، فروش ۸/۵۹ ميلياردي و سود ۲۱۳ ميليون دلاري را تجربه كرد. از محصولات مهم آن سال مي‌توان هارد درايو موسوم به Cheetah 4LP را نام برد كه به ركورد سرعت 10K-RPM مي‌رسيد.

سيگيت تا سال ۱۹۹۷ موقعيت خود را فراتر از فرمانرواي بازار هارد درايو و قطعات مرتبط بهبود داده بود. آن‌ها ديگر به‌عنوان بازيگر پيش‌گام فناوري‌ها و محصولاتي شناخته مي‌شدند كه ذخيره‌سازي و دسترسي و مديريت اطلاعات را براي متخصصان، تسهيل مي‌كرد. آن‌ها در سال ۱۹۹۷، بيش از ۴۷۹ ميليون دلار به تحقيق و توسعه اختصاص دادند و با راه‌اندازي مركز اختصاصي Advanced Concept Labs، فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه را متمركزتر كردند. سال مالي ۱۹۹۷ با فروش ۸/۰۸ ميليارد و سود ۶۵۸ ميليون دلاري (سه‌برابر سال قبل) به پايان رسيد.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

از آخرين خريدهاي سيگيت در قرن بيستم مي‌توان به Quinta Corporation اشاره كرد كه از شركت‌هاي نوآور در صنعت ذخيره‌سازي داده بود. برند آمريكايي ابتدا با پرداخت ۱۰ ميليون دلار، ۲۰ درصد از سهام شركت را خريداري و سپس با پرداخت ۲۳۰ ميليون دلار، مالكيت كامل را تصاحب كرد. به‌علاوه، آن‌ها براي پيشرفت فرايندهاي عملياتي و تحقيقاتي در شركت مذكور، ۹۶ ميليون دلار سرمايه‌گذاري انجام دادند. از خريدهاي ديگر در آن سال‌ها مي‌توان به Holistic Systems اشاره كرد كه در توسعه‌ي نرم‌افزار براي سيستم‌هاي مديريت سازماني و تصميم‌گيري‌هاي كلان سازماني، تخصص داشت. استفن لوكزو در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان مديركل و مدير عمليات سيگيت انتخاب شد.

عبور از بحران در آستانه‌ قرن ۲۱

ورود و نفوذ جدي به بازار نرم‌افزار در سال‌هاي مياني دهه‌ي ۱۹۹۰ رخ داد

آمارهاي مالي سيگيت در سال ۱۹۹۸ با سقوط بي‌سابقه‌اي روبه‌رو شد. آن‌ها در پايان سال ۱۹۹۷، بيش از ۱،۴۰۰ متخصص را در ايرلند تعديل كردند. شركت به تحليل‌گران اعلام كرده بود كه آمارهاي فصل سوم، تقريبا نصف پيش‌بيني بازار خواهد بود. برند آمريكايي در سال مالي منتهي به ژوئن ۱۹۹۸، خسارت مالي ۵۳۰ ميليون دلاري را همراه‌با كاهش فروش و ثبت ركورد ۶/۸ ميليارد دلاري گزارش داد. يكي از دلايل اصلي خسارت‌هاي مالي سيگيت، از دست دادن سهم عمده‌اي از بازار سرور بود كه نيمي از درآمد شركت را تأمين مي‌كرد. به‌علاوه، كاهش تقاضا در بازار كامپيوترهاي شخصي و كاهش ارزش هارد درايوها هم در بحران مالي بي‌تأثير نبود. شوگارت در ماه ژوئيه آن سال از هيئت‌مديره استعفا داد. لوكزو مديريت عامل را هم برعهده گرفت و ويليام واتكينز را به‌عنوان مدير عمليات انتخاب كرد.

از چالش‌هاي بزرگ سيگيت در آستانه‌ي قرن بيستم مي‌توان به اشكالات فرايند ادغام كانر و سرعت بخشيدن به روند عرضه‌ي محصولات به بازار اشاره كرد. تعداد نيروهاي شركت به ۱۰۰ هزار نفر در سرتاسر جهان رسيده بود كه مديران، ناچار به تعديل ۱۰ هزار نفر از آن‌ها شدند. لوكزو همچنين مراكز طراحي شركت را از پنج به سه مركز كاهش داد. در ميانه‌ي سال ۱۹۸۸، خريد مهم ديگري انجام شد و Eastman Software، از شركت‌هاي زيرمجموعه‌ي ايستمن-كداك، با پرداخت ۱۰ ميليون دلار به سيگيت پيوست. باوجود تمام چالش‌ها، سيگيت در پايان سال ۱۹۹۸ هنوز سهم عمده‌ي بازار هارد درايوهاي كوچك را در اختيار داشت و وسترن ديجيتال و مكستور در پشت سر آن‌ها قرار داشتند. در كلاس هارد درايوها‌ي بزرگ‌تر هم سيگيت بالاتر از وسترن ديجيتال و زيرمجموعه‌ي ذخيره‌سازي IBM بود.

مرجع متخصصين ايران

از محصولات شركت كانر، رقيبي كه بعدا به زيرمجموعه سيگيت پيوست

سال ۱۹۹۹ با وضعيت مالي بسيار بهتري براي سيگيت همراه بود. آن‌ها فروش ۶/۸ ميليارد دلاري و سود ۱/۱۷ ميليارد دلاري را تجربه كردند. اگرچه فروش شركت در آن سال ثابت بود، مديران با بهينه‌سازي فرايندهاي توليد و كاهش قابل‌توجه هزينه‌ها، موفق به ثبت سود تاريخي شده بودند. در طول سال مالي ۱۹۹۹، نيروي انساني سيگيت از ۸۷ هزار به ۸۲ هزار نفر كاهش يافت كه ۶۵ هزار نفر از آن‌ها در شرق دور فعال بودند. تا پايان سال ۱۹۹۹، نيروي انساني سيگيت به ۷۱،۵۰۰ نفر رسيده بود.

زيرمجموعه‌ي نرم‌افزاري سيگيت در سال پايان قرن بيستم، آمار درآمد ۲۹۳ ميليون دلاري را ثبت كرد و ۱،۷۰۰ نفر نيروي انساني داشت كه آن‌ها را در ميان ۵۰ شركت برتر نرم‌افزاري در جهان قرار مي‌داد. زيرمجموعه‌ي مذكور، دو گروه عملياتي داشت. يكي از آن‌ها در حوزه‌ي مديريت اطلاعات و ديگري در مديريت ذخيره‌سازي و شبكه فعال بود. گروه مديريت ذخيره‌سازي و شبكه در ماه مه سال ۱۹۹۹ در ازاي پرداخت ۴۱/۶ درصد از سهام به ارزش ۳/۱ ميليارد دلار، به شركت Veritas فروخته شد. 

سيگيت در سال‌هاي پاياني قرن بيستم در دوره‌هاي متعدد، سهام عمده‌ي خود را بازخريد مي‌كرد. در دو مرحله به‌ترتيب ۴۸ و ۵۰ ميليون سهم شركت بازخريد شد. در آن سال‌ها شايعه‌ي خريد سيگيت توسط فوجيتسو يا IBM قوت گرفته بود. درنهايت در فصل اول سال ۲۰۰۰، خبر خصوصي شدن مجدد سيگيت به رسانه‌ها راه يافت. شركت در يك قرارداد مالي پيچيده كه Veritas و Silver Lake Paetners هم در آن حضور داشتند، از بازار بورس خارج شد. بسياري از متخصص كارشناسان اعتقاد دارند سيگيت براي فرار از انتقادهاي متعدد سرمايه‌گذاران وال‌استريت، تصميم به خصوصي‌سازي گرفت. لوكزو در آن زمان نقش مهمي در فرايند خصوصي‌سازي داشت. خصوصي شدن سيگيت، يكي از بزرگ‌ترين رخدادهاي خصوصي‌سازي در صنعت فناوري بود.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

هارد درايوهاي تاريخي، از هشت تا يك اينچ

سال‌هاي اخير و وضعيت كنوني برند سيگيت

سيگيت دو سال پس از خصوصي‌سازي، مجددا به بازار بورس وارد شد. اكنون سهام اين شركت با نماد STX در بازار بورس نزدك معامله مي‌شود. سيگيت اكنون به‌عنوان يك شركت عمومي محدود شناخته مي‌شود. آن‌ها كه در سال‌هاي پاياني قرن بيستم با افزايش تمركز در تحقيق و توسعه، فناوري‌هاي جديدي را به بازار عرضه كرده بودند و محصولاتشان در دستگاه‌هاي مهمي همچون كنسول بازي ايكس‌باكس متخصصد داشت، در اولين سال‌هاي دهه‌ي ۲۰۰۰، حركتي جدي در بازار HDD انجام دادند. آن‌‌ها باز هم سريع‌ترين هارد درايو بازار را معرفي كردند كه اين‌بار با سرعت 15K-RPM به‌نام Cheetah X15 معرفي شد.

سيگيت در عرضه‌ي سريع‌ترين هارد درايوهاي جهان، هميشه تاريخ‌سازي كرده است

اولين نسل از دستگاه‌‌هاي آيپاد شركت اپل مجهز به هارد درايو يك اينچي توليد سيگيت بود كه در سال ۲۰۰۳ به بازار عرضه شد. اين محصولات، مسير را براي توليد دستگاه‌هاي ديجيتال با ظرفيت بيشتر ذخيره‌سازي فراهم مي‌كرد. دوربين‌هاي ديجيتال و پخش‌كننده‌هاي رسانه‌اي، محصولاتي بودند كه در سال‌هاي بعد از فناوري‌هاي درحال توسعه‌ي سيگيت و ديگر بازيگران صنعت ذخيره‌سازي بهره بردند. سيگيت در سال ۲۰۰۴ آمار فروش و درآمد عالي را ثبت كرد كه فراتر از پيش‌بيني اكثر تحليل‌گران وال‌استريت بود. نيويورك تايمز در آن سال سيگيت را بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي هارد درايو در ايالات متحده نام برد. هارد درايوهاي ۲/۵ اينجي Momentus، محصولات تاريخ‌ساز سيگيت در سال ۲۰۰۳ بودند كه بازگشت برند آمريكايي را به بازار ذخيره‌سازي لپ‌تاپ نويد مي‌دادند.

در سال ۲۰۰۴، تغيير ساختار مديريتي در سيگيت رخ داد و مقام‌هاي رياست هيئت‌مديره و مديرعتامل، مجزا شدند. لوكزو از مقام مديريت عامل استعفا داد، اما به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره در سمت خود باقي ماند و بيل واتكينز در ساختار جديد به‌عنوان مديرعامل انتخاب شد. فوربز در سال ۲۰۰۶، سيگيت را در فهرست بهترين شركت‌هاي آمريكايي با سيستم مديريت بهينه قرار داد. در همان سال، شركت مكستوركه سومين توليدكننده‌ي بزرگ هارد درايو در جهان بود، توسط سيگيت خريداري شد.

مرجع متخصصين ايران سيگيت / Seagate

درايو اكسترنال SSD سيگيت

برند آمريكايي در سال ۲۰۰۷ موفق به عرضه‌ي‌ محصول نوآورانه‌ي جديد به‌صورت هارد درايو هيبريدي شد. آن‌ها در سال ۲۰۰۸ موفق به ثبت ركورد عرضه‌ي يك ميليارد درايو HDD شدند. درواقع، عرضه‌ي ۱۰۰ ميليون هارد درايو اول، ۱۷ سال به‌طول انجاميد، اما عرضه‌ي ۹۰۰ ميليون بعدي در طول ۱۵ سال رخ داده بود كه سرعت سرسام‌آور صنعت فناوري را نشان مي‌دهد. از آخرين رخدادهاي مهم سيگيت در پايان دهه‌ي ۲۰۰۰، مي‌توان به كنار رفتن واتكينز از سمت مديريت عامل اشاره كرد.

پس از رفتن واتكينز، هيئت‌مديره‌ي سيگيت كه باوجود فعاليت خوب شركت در بازار، كاهش سودآوري را مشاهده مي‌كردند، مجددا از لوكزو خواستند تا مديريت اجرايي را برعهده بگيرد. او ساختار مديريت را كاملا متحول كرد و افراد جديدي را براي بخش‌هاي مديريت ارشد انتخاب كرد. از محصولات نوآورانه در آستانه‌ي دهه‌ي ۲۰۱۰ مي‌توان به سريع‌ترين هارد درايوهاي روميزي مجهز به فناوري SATA اشاره كرد كه سرعت تا ۶ گيگابيت‌برثانيه را به ارمغان آوردند.

مرجع متخصصين ايران سيگيت External FreeAgent GoFlex Desk ظرفيت 3 ترابايت / Seagate External FreeAgent GoFlex Desk 3TB

سيگيت External FreeAgent GoFlex Desk

با ورود به دهه‌ي ۲۰۱۰، نوآوري‌هاي سيگيت هم ادامه پيدا كرد و شركت باسابقه‌ي صنعت ذخيره‌سازي، از روندهاي اصلي بازار عقب نماند. آن‌ها پس از انتقال اكثر مراكز مديريت از اسكاتس‌ولي به سيليكون‌ولي، در اولين حركت مهم دهه، اولين هارد درايو سه ترابايتي را براي كامپيوترهاي شخصي و اولين هارد درايو اكسترنال ۱/۵ ترابايتي را به بازار عرضه كردند. در سال ۲۰۱۱، تصميم حياتي تغيير مركز مديريت سيگيت گرفته شد و از ژوئيه آن سال، كايمن آيلندز در ايرلند به‌عنوان مركز مديريت شركت معرفي شد. از اقدام‌هاي مهم بعدي مي‌توان به خريد زيرمجموعه‌ي HDD سامسونگ در سال ۲۰۱۱ اشاره كرد.

سال ۲۰۱۲ با رشد مجدد درآمد و سوددهي سيگيت همراه بود. آن‌ها همچنين به دستاورد مهم چگالي ذخيره‌سازي يك ترابايت در هر اينچ مربع دست پيدا كردند كه امكان افزايش تا ۶۰ ترابايت تا سال ۲۰۳۰ را دارد. از دستاوردهاي مهم ديگر، مي‌توان به عرضه‌ي اولين هارد درايو مجهز به فناوري Shingled Magnetic Recording در سال ۲۰۱۳ اشاره كرد كه افزايش ظرفيت هارد درايوها را بدون افزايش ابعاد به‌‌همراه داشت. تا سپتامبر آن سال، بيش از يك ميليون دستگاه هارد درايو با فناوري مذكور توليد و فروخته شد. از خريدهاي مهم سازماني در آن سال‌ها مي‌توان به LaCie اشاره كرد كه از برندهاي معتبر درايوهاي ذخيره‌سازي اكسترنال بود.

سيگيت از اولين بازيگراني بود كه به بازار SSD وارد شد. آن‌ها كه اولين محصول را به‌نام Pulsar در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه كرده بودند، با خريد محصولات كنترلر SSD و PCIe flash از شركت Avago در سال ۲۰۱۴، حضور خود را در بازار مدرن مذكور، جدي‌تر و حرفه‌اي‌تر كردند. در سال ۲۰۱۶، اولين درايو SSD با ظرفيت ۶۰ ترابايت توسط سيگيت معرفي شد كه باوجود تمركز بر اهداف بازاريابي، نشان‌دهنده‌ي توانايي‌هاي پوياي برند آمريكايي بود.

آخرين آمار، درآمد سيگيت را در سال ۲۰۱۹، بيش از ۱۰ ميليارد دلار بيان مي‌كند كه بيش از يك ميليارد دلار آن، سود خالص شركت بوده است. اين برند آمريكايي اكنون بيش از ۴۱ هزار متخصص در سرتاسر جهان دارد و لوكزو هنوز به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره‌ي آن فعاليت مي‌كند. درحال‌حاضر، ديو موزلي به‌عنوان مديرعامل سيگيت مشغول به‌كار است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات