داستان برند تگزاس اينسترومنتس، پيش‌گام فناوري‌هاي انقلابي صنعت الكترونيك

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 25 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تگزاس اينسترومنتس از قديمي‌ترين برندهاي صنعت الكترونيك در آمريكا است كه امروز هم به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكننده‌هاي نيمه‌هادي در جهان شناخته مي‌شود.
تبليغات

تگزاس اينسترومنتس (Texas Instruments Incorporated) شركت آمريكايي فعال در صنعت فناوري، از توليدكننده‌هاي بزرگ نيمه‌هادي و مدارهاي مجتمع است. محصولات شركت عموما به توليدكننده‌ها و طراحان صنعت الكترونيك در سرتاسر جهان فروخته مي‌شوند تا در محصولات نهايي به كار گرفته شوند. ساختمان مركزي تگزاس اينسترومنتس در دالاس تگزاس قرار دارد. طبق آخرين آمار، اين شركت در ميان ۱۰ توليدكننده‌ي برتر صنعت نيمه‌هادي در جهان رتبه‌بندي مي‌شود.

تراشه‌هاي آنالوگ و پردازنده‌هاي نهفته يا امبدد، محصولات اصلي تگزاس اينسترومنتس هستند كه ۸۰ درصد از درآمد شركت را به خود اختصاص مي‌دهند. از محصولات ديگر مي‌توان به فناوري پردازش نور ديجيتال و محصولات يادگيريي همچون ماشين‌حساب و ميكروكنترلر و پردازنده‌هاي چندهسته‌اي اشاره كرد. تگزاس اينسترومنتس درحال‌حاضر بيش از ۴۵ هزار پتنت ثبت‌شده هم در سرتاسر جهان دارد كه از فروش مجوز استفاده از آن‌ها، درآمد مناسبي كسب مي‌كند.

تاريخچه‌ي تگزاس اينسترومنتس به دهه‌ي ۱۹۳۰ و شركتي به‌نام Geophysical Service Incorporated باز مي‌گردد كه در صنايع نظامي و اكتشاف نفت فعال بود. شركت مذكور در سال ۱۹۵۱ ساختارهاي سازماني خود را تغيير و نام رسمي را نيز به TI تغيير داد. TI اولين توليدكننده‌ي ترانزيستور سيليكوني تجاري در جهان محسوب مي‌شود كه در سال ۱۹۵۴، علاوه بر اين تراشه‌ي انقلابي، اولين راديو ترانزيستور را نيز توليد كرد. اختراع مدار مجتمع نيز در سال ۱۹۵۸ و در داخل آزمايش‌گاه‌هاي تحقيق و توسعه‌ي همين شركت رخ داد كه به‌نام جك كيلبي ثبت شد. شخصيت‌هاي نوآور و مخترع، تأثيرهاي بزرگي در تاريخ تگزاس اينسترومنتس داشته‌اند. به‌همين دليل در تاريخچه‌ي اين شركت، تمركز زيادي بر فعاليت نوآوران داريم. از اختراع‌هاي مهم ديگر در تاريخ تگزاس اينسترومنتس مي‌توان به ماشين‌حساب دستي (۱۹۶۷) و ميكروكنترلر تك‌تراشه‌اي (۱۹۷۰) اشاره كرد.

سهام تگزاس اينسترومنتس درحال‌حاضر در بازار بورس نزدك به‌نام TXN مبادله مي‌شود. اين شركت در فهرست‌هاي مهمي همچون NASDAQ-100 و S&P 100 و S&P 500 حضور دارد. آخرين آمار منتشرشده، تعداد متخصصان تگزاس اينسترومنتس را ۲۹،۸۸۸ نفر عنوان مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

نشان شركت در ورودي ساختمان مركزي دالاس

تاريخچه‌ي تأسيس

تاريخچه‌ي تگزاس اينسترومنتس به دهه ي ۱۹۳۰ و شركتي به‌نام Geophysical Service باز مي‌‌گردد كه در سال ۱۹۳۰ توسط دكتر جي كلارنس كارچر و يوجين مك‌درموت راه‌اندازي شد. ساختمان مركزي شركت در دالاس تگزاس قرار داشت و فعاليت‌ها و فناوري‌هاي مرتبط با اكتشاف نفت، محوريت فعاليت‌هاي شركت را تشكيل مي‌دادند. كراچر، فناوري تازه‌اي را براي اكتشاف بهتر نفت توسعه داده بود كه سهم عمده‌ي درآمد شركت را تأمين مي‌كرد.

فناوري محوري شركت Geophysical Service به‌نام زمين‌شناسي بازتابي شناخته مي‌شود كه از امواج صوتي زيرزميني براي شناسايي مخازن نفتي با ظرفيت بالا بهره مي‌برد. كراچر و مك‌درموت پس از مدتي تصميم گرفتند تا مركز تحقيق و توسعه‌ي شركت را دور از چشمان رقبا راه‌اندازي كنند تا فناوري‌هاي توسعه‌يافته، از كپي شدن در امان باشند. به‌همين دليل دفتر تحقيق و توليد تجهيزات در نيوآرك نيوجرسي راه‌اندازي شد و جي اريك جانسون، مديريت آن را برعهده گرفت.

عدم پايداري در صنعت اكتشاف نفت باعث شد تا جئوفيزيكال در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۳۰، به‌مرور تمركز خود را به صنايع و بازارهاي ديگر معطوف كند. ابتدا شركتي نفتي به‌نام كورونادو به‌عنوان هولدينگ مادر راه‌اندازي شد و جئوفيزيكال به‌عنوان زيرمجموعه‌ي آن به فعاليت ادامه داد. در سال ۱۹۴۱، كراچر و مك‌درموت و چند متخصص ديگر، جئوفيزيكال را از كورنادو خريدند.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

در جريان جنگ جهاني دوم، صنعت اكتشاف نفت به حيات خود ادامه مي‌داد. شركت در كنار خدمت‌رساني در حوزه‌هاي قبلي، به‌عنوان كشف فرصت‌ها و بازارهاي جديد نيز بود. مهارت‌هاي و تجربه‌هايي كه GSI در توليد فناوري‌هاي مرتبط با اكتشاف نفت كسب كرده بود، براي توسعه‌ي تجهيزات الكترونيكي براي نيروهاي نظامي به‌كار گرفته شدند. همين فعاليت‌ها اثبات كرد كه تجهيزات اكتشافي و نظامي، نياز به فناوري‌ها و مهارت‌هايي مشابه يكديگر دارند.

جانسون باتوجه به توسعه‌ي نظامي فعاليت‌هاي GSI در جنگ جهاني دوم، به‌مرور تمركز نظامي شركت را افزايش داد و توليد تجهيزات نظامي را به يكي از حوزه‌هاي اصلي فعاليت تبديل كرد. تا سال ۱۹۴۲، GSI در قراردادهاي متعدد با نيروي دريايي آمريكا و Army Signal Corps مشغول به كار بود. همين قراردادها باعث شدند تا GSI به‌مرور وارد حوزه‌ي جديدي از الكترونيك شود كه با صنعت اكتشاف نفت، تفاوت داشت.

جانسون پس از جنگ جهاني دوم يك افسر جوان و بااستعداد نيروي دريايي به‌نام پاتريك هگرتي را مجاب كرد كه به GSI بپيوندد. در سال‌هايي كه اكثر پيمانكارهاي نظامي به‌مرور فعاليت‌هاي خود را به محصولات مصرفي متمايل مي‌كردند، جانسون و هگرتي اعتقاد داشتند تمركز روي قراردادهاي دفاعي مي‌تواند شركت را به پيش‌گام صنعت الكترونيك تبديل كند. آن‌ها قراردادهاي توليد تجهيزات نظامي همچون مغناطيس‌سنج هوايي و سيستم‌هاي راداري را براي شركت كسب كردند.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

هگرتي مديريت واحد آزمايشگاهي و توليدي (L&M) را در GSI برعهده داشت. او تمام تلاش خود را به‌كار مي‌گرفت تا شركت را به توليدكننده‌ي بزرگ تجهيزات الكترونيكي تبديل كند. هگرتي و جانسون با مذاكره‌هاي متعدد موافقت هيئت‌مديره‌ي GSI را براي راه‌اندازي يك واحد توليدي منسجم و مركزي دريافت كردند. مركز جديد، در سال ۱۹۴۷ شروع به فعاليت كرد و تمامي واحدهاي متفرقه در آن گردآوري شدند.

تا سال ۱۹۵۱، واحد L&M سرعت رشد بيشتري نسبت به واحد ژئوفيزيك GSI پيدا كرده بود. مديران شركت مجددا تصميم به تغيير ساختارها گرفتند و نام General Instruments را براي آن برگزيدند. از آنجايي كه نام مذكور توسط شركتي ديگر استفاده مي‌شود، آن‌ها درنهايت Texas Instruments را انتخاب كردند. GSI از آن زمان به‌عنوان زيرمجموعه‌ي تگزاس اينسترومنتس به فعاليت ادامه داد و تا سال ۱۹۸۸، همين ساختار حفظ شد تا اينكه Halliburton Company، زيرمجموعه‌ي GSI را خريداري كرد.

شركت GSI با تكيه بر نوآوري اختصاصي در صنعت اكتشاف نفت راه‌اندازي شد

تغيير بزرگ بعدي در ساختارهاي تگزاس اينسترومنتس در سال ۱۹۵۳ رخ داد. آن‌ها با شركت Intercontinental Rubber ادغام شدند كه منجر به ورود رسمي به بازار سهام شد. ادغام با شركت مذكور كه فعاليت آن‌چنان زيادي هم نداشت، علاوه بر جذب سرمايه‌ي جديد، منجر به ورود رسمي به بازار سهام نيويورك هم شد كه فوايد زيادي براي تگزاس اينسترومنتس به‌همراه داشت. درواقع، سال‌هاي پس از جنگ را مي‌توان سال‌هاي پررونقي براي تگزاس اينسترومنتس دانست. آن‌ها هفت شركت جديد را به زيرمجوعه‌ي خود اضافه كردند و آمار فروش از ۶/۴ ميليون دلار در سال ۱۹۴۹ به ۲۰ ميليون دلار در سال ۱۹۵۲ و ۹۲ ميليون دلار در سال ۱۹۵۸ رسيد. درنهايت، تگزاس اينسترومنتس به توليدكننده‌ي پيش‌گام صنعت الكترونيك تبديل شده بود.

ترانزيستور، موتور محرك رشد

ترانزيستور را مي‌توان يكي از مهم‌ترين عوامل رشد و توسعه‌ي تگزاس اينسترومنتس در نيمه‌ي دوم قرن بيستم دانست. شركت در سال ۱۹۵۲ هزينه‌اي بالغ بر ۲۵ هزار دلار به وسترن الكتريك پرداخت و مجوز و توليد اختراع جديد آن‌ها يعني ترانزيستور ژرمانيمي را دريافت كرد. پس از دو سال، ترانزيستورهاي ژرمانيم با فركانس بالا به‌صورت انبوه در TI توليد شدند. در همان سال، اولين ترانزيستور سيليكوني تجاري در شركت اختراع شد كه به‌نوعي انقلاب سيليكون را در صنعت الكترونيك به‌همراه داشت.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

طرح اولين مدار مجتمع تاريخ

گوردون تيل، يكي از محققان و مديران تأثيرگذار در تاريخ تگزاس اينسترومنتس بود. او از آزمايشگاه‌هاي بل به شركت پيوسته بود تا مديريت آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي را برعهده بگيرد. او و تيمش در سال ۱۹۵۴ توانستند سيليكون را در فرايند توليد ترانزيستور جايگزين ژرمانيم بكنند. سيليكون مزاياي بسيار بيشتري نسبت به ژرمانيم داشت،‌ از مهم‌ترين مزيت‌هاي آن نيز مي‌توان به مقاومت بالا دربرابر گرما اشاره كرد.

هگرتي در سال‌هاي اوج‌گيري تگزاس اينسترومنتس در صنعت الكترونيك، به اين نتيجه رسيد كه توليد محصولات الكترونيكي مخصوص مصرف‌كننده با ترانزيستورهاي ارزان، بازار بزرگي براي شركت ايجاد مي‌كند. به‌همين دليل TI در سال ۱۹۵۴ در همكاري با زيرمجموعه‌ي Regency از شركت Industrial Engineering Associates اولين راديوي همراه ارزان‌ارزش كوچك را توليد كرد كه از ترانزيستور ژرمانيمي توليدشده در TI بهره مي‌برد. محصول جديد به‌نام Regency Radio در سال ۱۹۵۴ به بازارها عرضه شد و لقب پرفروش‌ترين هديه‌ي كريسمس آن سال را دريافت كرد. در سال‌هاي بعد، ترانزيستور به‌مرور جايگاه لامپ‌هاي خلأ را در بازار الكترونيك تصاحب كرد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

يكي از اولين تراشه‌هاي منطقي ترانزيستوري (مدار مجتمع) ساخت TI

مارك شپرد، مدير واحد تجهيزات نيمه‌هادي تگزاس اينسترومنتس بود كه بعدها به سمت رياست هيئت‌مديره‌ي شركت رسيد. او در همكاري با هگرتي تمام تلاش خود را مي‌‌كرد تا همكاري نزديكي را با IBM شروع كند. آن‌ها در تلاش بودند تا TI را به تأمين‌كننده‌ي اصلي ترانزيستور براي كامپيوترهاي IBM تبديل كنند. آن‌ها در ابتدا موفق به متقاعد كردن مديران غول كامپيوتري نشدند، اما راديوي كوچك شركت، مسير را براي تفاهم باز كرد.

توماس واتسون جونيور، بنيان‌گذار و رئيس كل IBM شيفته‌ي راديوي Regency شده بود. او در سال ۱۹۵۷ قراردادي با TI امضا كرد و از آن زمان، تگزاس اينسترومنتس به تأمين‌كننده‌ي اصلي قطعات براي كامپيوترهاي IBM تبديل شد. يك سال بعد، هگرتي به‌عنوان رئيس كل TI جايگزين جانسون شد.

اولين كارخانه‌ي توليدي تگزاس اينسترومنتس در خارج از ايالات متحده، در سال ۱۹۵۷ در بدفورد انگلستان راه‌اندازي شد. مسئوليت اصلي آن واحد توليدي، تأمين محصولات نيمه‌هادي براي بازار بريتانيا و غرب اروپا بود. در سال ۱۹۵۹، TI با شركت Metals and Controls Corporation ادغام شد كه از توليدكننده‌هاي پيش‌گام تجهيزات كنترلي و سوخت هسته‌اي بود. ادغام جديد، دو كارخانه‌ي توليدي در آمريكا و مراكزي در مكزيك، ايتاليا، هلند و استراليا براي تگزاس اينسترومنتس فراهم كرد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

Regency Radio

جك اس كيلبي، مخترع تأثيرگذار بعدي در تاريخ تگزاس اينسترومنتس بود. او كه به‌تازگي در دهه‌ي ۱۹۵۰ به شركت پيوسته بود، در سال ۱۹۵۸ اختراعي تاريخي را ثبت كرد. ايده‌ي اولين مدار مجتمع در سال ۱۹۵۸ به ذهن كيلبي خطور كرد كه اختراعي تاريخ‌ساز در صنعت الكترونيك بود. مدار مجتمع از يك قطعه‌ي سيليكوني واحد تشكيل شده بود و نياز به لحيم كردن قطعات را از بين مي‌برد. توليد مدار بدون نياز به سيم‌كشي و لحيم كردن، به‌معناي قابليت استفاده از قطعات و تجهيزات كوچك‌تر بود. درنتيجه مدارها در ابعاد كوچك‌تر توليد مي‌شدند و تعداد بيشتري قطعه در يك مدار واحد، جمع‌آوري مي‌شد.

توليد مدار مجتمع، از همان ابتدا چالش‌هاي متعددي را به‌همراه داشت. تراشه‌ها بايد در محيطي بسيار تميز و بدون گردوغبار ساخته مي‌شدند. توليد مدار مجتمع نيازمند روشي با حداقل خطا بود تا مدارها به‌نوعي روي قطعه‌ي سيليكوني چاپ شوند. ازطرفي كاهش ابعاد قطعات هم نيازمند فناوري‌ها و روش‌هاي پيشرفته بود. به‌هرحال، TI ظرفيت نوآوري جديد را درك كرده بود و پس از دو سال تحقيق و توسعه و بهبود طرح اوليه‌ي كيلبي، بالاخره اولين مدار مجتمع تجاري جهان در سال ۱۹۶۰ ساخته شد.

مدار مجتمع يا IC نتيجه‌ي تحقيق و توسعه‌ي يك مهندس در آزمايشگاه‌هاي TI بود

صنعت الكترونيك در ابتدا با شك و ترديد، مدار مجتمع را به‌عنوان تجهيز جديد پذيرفت. البته پس از گذشت مدتي، ICها به قلب تپنده‌ي تمامي تجهيزات الكترونيكي تبديل شدند و انقلاب ميكروالكترونيك مدرن رخ داد. تراشه‌ي جديد كه كوچك‌تر، سبك‌تر، سريع‌تر، قابل اعتمادتر و قدرتمندتر از نسل‌هاي قبلي بود، مزيت‌هاي زيادي را به صنعت الكترونيك افزود. البته مدارهاي مجتمع ارزش بالايي داشتند و حتي در ابعاد كوچك، ارزش آن‌ها به ۱۰۰ دلار مي‌رسيد. به‌هرحال، مدار مجتمع به يكي از پركاربردترين قطعات در كامپيوترها هم تبديل شد و اختراع و عرضه‌ي آن به جهان فناوري، رشد انفجاري را در صنعت تراشه و كامپيوتر، به‌همراه داشت.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

قطعات مبتني بر نيمه‌هادي، پس از چند سال تحقيق و توسعه، به تجهيزات حياتي در صنعت هوافضا هم تبديل شدند. تمايل اوليه‌ي شديد مقام‌هاي نظامي و برنامه‌ي فضايي آمريكا به نيمه‌هادي‌ها، باعث شد تا تگزاس اينسترومنتس و رقبا به توسعه‌ي هرچه بيشتر تجهيزات و محصولات خود تشويق شوند و روش‌هاي توليدي را نيز بهبود دهند. TI تحت مديريت و هدايت جك كيلبي، اولين كامپيوتر مجهز به مدارهاي مجتمع سيليكوني را براي نيروي هوايي ارتش آمريكا توليد كرد. كامپيوتر مذكور، مجهز به ۶۰۰ قطعه بود و وزني حدود ۲۸۰ گرم داشت. دستاورد جديد TI ثابت كرد كه مدارهاي مجتمع، واقعا متخصصد بالايي دارند.

ارزش تراشه‌هاي كامپيوتري تا سال ۱۹۶۵ به هشت دلار كاهش يافت. درنتيجه زمان آن فرا رسيده بود تا مدارهاي مجتمع سيليكوني در كامپيوترهاي مخصوص مصرف‌كننده هم استفاده شوند. دستاورد مهم ديگر در سال ۱۹۶۹ رخ داد. IBM در آن سال تصميم گرفت تا در تمامي كامپيوترهاي خود از IC استفاده كند. پس از مدتي، ديگر دولت و ارتش آمريكا مشتريان اصلي تگزاس اينسترومنتس نبودند، اگرچه قراردادهاي نظامي هنوز به قوت خود باقي بود.

با گذشت نزديك به ۱۰ سال از اختراع كيلبي، نيمه‌هادي‌ها به صنعتي ميليارد دلاري تبديل شده بودند. تگزاس اينسترومنتس با تقاضاي جهاني شديد براي محصولات نيمه‌هادي روبه‌رو شده بود و به‌همين دليل در دهه‌ي ۱۹۶۰، مراكز توليدي جديدي را در اروپا و آمريكاي لاتين و آسيا تأسيس كرد. ورود و گسترش زودتر TI در بازارهاي مذكور، آن‌ها را نسبت به رقبا پيش انداخت.

جانسون پس از دهه‌ها مديريت در تگزاس اينسترومنتس، در سال ۱۹۶۶ به‌عنوان شهردار دالاس انتخاب شد. با رفتن او از شركت، هگرتي رياست هيئت‌مديره را برعهده گرفت. او از چند سال قبل، گروهي از مهندسان تگزاس اينسترومنتس را به پروژه‌اي واداشته بود تا يك ماشين‌حساب كوچك با استفاده از مدار مجتمع توليد كنند. هدف از اجراي پروژه، اثبات كارايي مدارهاي مجتمع در بازار مصرف‌كننده بود. در سال ۱۹۶۷، سرانجام مهندسان تگزاس اينسترومنتس نمونه‌ي اوليه‌ي ماشين‌حساب كوچك را توليد كردند كه وزني حدود ۱/۲ كيلوگرم داشت. چهار سال بعد، ماشين‌‌حساب‌هاي دستي به بازار آمدند و به‌نوعي به سطه‌ي خط‌كش محاسبه پايان دادند.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

شماتيك مدار Regency radio

ورود چالشي به صنعت الكترونيك مصرفي

اختراع قطعه‌ي تاريخي بعدي در صنعت الكترونيك نيز در تگزاس اينسترومنتس رخ داد. مهندسان شركت در سال ۱۹۷۰ موفق به طراحي و توليد ريزپردازند‌ي تك‌تراشه‌اي يا ميكروكامپيوتر شدند. يك سال بعد، اولين محصول تجاري به بازارها راه يافت. اين تراشه، نه‌تنها راه را براي توليد ماشين‌حساب‌هاي كوچك‌تر هموار مي‌كرد، بلكه زمينه‌ساز توليد انواع لوازم خانگي و دستگاه‌هاي ديگر با كنترل كامپيوتري شد.

TI در سال ۱۹۷۲ به‌صورت رسمي وارد بازار ماشين‌حساب‌هاي مخصوص مصرف‌كننده شد. آن‌ها يك ماشين‌حساب ۱۰۰ گرمي دستي و دو نمونه ماشين‌حساب روميزي به بازار عرضه كردند كه در بازه‌ي ارزشي ۸۵ تا ۱۲۰ دلار فروخته مي‌شدند. فروش ماشين‌حساب از سه ميليون دستگاه در سال ۱۹۷۱ به ۱۷ ميليون دستگاه در سال ۱۹۷۳، ۲۸ ميليون دستگاه در سال ۱۹۷۴ و ۴۵ ميليون دستگاه در سال ۱۹۷۵ رسيد.

ماشين‌حساب و راديو و ساعت ديجيتال، محصولات مهم الكترونيكي مصرفي TI بودند

تگزاس اينسترومنتس باوجود ورود سريع و موفق به بازار محصولات الكترونيكي مصرفي، در ادامه با اشكالات و بحران‌هاي رقابتي شديدي روبه‌رو شد. حتي موفقيت‌هاي اوليه نيز با چالش‌هاي شديد همراه بود. Bowmar Instruments از توليدكننده‌هاي ماشين‌حساب بود كه در سال ۱۹۷۱ و با استفاده از تراشه‌هاي TI به بازار وارد شده بود. وقتي تگزاس اينسترومنتس در سال ۱۹۷۲ تلاش كرد تا محصولاتي با ارزش ارزان‌تر به بازار وارد كند و سهم خود را افزايش دهد، نبرد ارزش‌گذاري بين دو شركت شروع شد. درواقع، TI تلاش مي‌كرد تا ابتدا با ارزش پايين و سود كم، سهم بازار را تصاحب كند و بازدهي توليد را هم‌زمان افزايش دهد. درنتيجه بازيگران جديد نمي‌توانستند به‌راحتي به بازار وارد شوند.

رقباي TI در صنعت تجهيزات الكترونيك مصرفي، پس از چند سال موفق به افزايش حضور در بازار شدند. رقابت تا سال ۱۹۷۵ به اوج رسيده بود و نبر ارزشي، همه‌ي شركت‌ها را وارد شرايط دشوار كرده بود. همين نبردها باعث شد تا TI در فصل دوم سال ۱۹۷۵، خسارت ۱۶ ميليون دلاري تجربه كند.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

Speak & Spell، كامپيوتر يادگيريي TI و از اولين محصولات مبتني بر هوش مصنوعي

تگزاس اينسترومنتس باوجود چالش‌هاي متعدد و فشارهايي كه از سوي رقبا احساس مي‌كرد، در سال ۱۹۷۶ با محصول نوآورانه‌ي ديگري بازار را شوكه كرد. آن‌ها ساخت ديجيتال ارزان‌ارزشي را با برچسب ارزش ۱۹/۹۵ دلار به بازار معرفي كردند كه با استقبال بسيار بالايي روبه‌رو شد. شركت با محصول جديد، موفقيت يك‌شبه‌ي شديدي را تجربه كرده بود و به‌نوعي توليد‌كننده‌هاي متعدد ساعت را تهديد مي‌كرد. آن‌ها حتي يك سال بعد ارزش ساعت خود را به ۹.۹۵ دلار كاهش داد.

در سال ۱۹۷۸، موج جديدي از رقابت براي تگزاس اينسترومنتس ايجاد شد. واردات شديد محصولات ارزان‌ارزش آسيايي، بازار شركت را در آمريكا تهديد مي‌كرد. به‌علاوه، TI كه پتنت اوليه‌ي فناوري LCD را در اختيار داشت، نتوانست سرمايه‌گذاري لازم را براي توسعه‌ي تجاري آن انجام دهد. ورود نمايشگرهاي LCD به صنعت ساعت‌هاي الكترونيكي، محصولاتي را به‌همراه داشت كه به‌صورت دائم، زمان را نمايش مي‌دادند و نيازي براي فشار دادن دكمه براي مشاهده‌ي ساعت روي آن‌ها نبود. وقتي فروي ساعت‌هاي LCD به اوج رسيد، تگزاس اينسترومنتس توانايي پاسخ به نياز بازار را نداشت و فروش ساعت‌هاي ديجيتال، كاهش شديدي را در سال ۱۹۷۹ تجربه كرد. درنهايت آن‌ها در سال ۱۹۸۱ به‌صورت كامل از بازار خارج شدند.

شكست در بازار محصولات الكترونيكي، فشار بر واحدهاي ديگر تگزاس اينسترومنتس را هم به‌همراه داشت. آن‌ها توانايي پاسخ مناسب به نيازهاي شديد بازار تراشه را نداشتند. درواقع، توزيع منابع به دو بخش بازارهاي صنعتي و مصرفي باعث شد بود تا برند آمريكايي از تقاضاي مشتريان صنعتي غافل شود. به‌هرحال باوجود همه‌ي اشكالاتي كه در آن سال‌ها به تگزاس اينسترومنتس فشار وارد مي‌كرد، رشد با سرعت بالايي در دهه‌ي ۱۹۷۰ درحال انجام بود. صنايع الكترونيك نظامي هنوز سودآوري بالايي براي TI داشتند و تقاضا براي نيمه‌هادي‌ها، روز‌به‌روز اوج مي‌گرفت. TI در سال ۱۹۷۳ به ركوردفروش يك ميليارد دلار رسيد. تا سال ۱۹۷۹، ركورد فروش سه ميليارد دلار هم شكسته شد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

هگرتي در سال ۱۹۷۶ بازنشسته شد و مسئوليت رياست هيئت‌مديره به مارك شپرد رسيد. جي فرد بوسي كه سابقه‌ي فعاليت در همه‌ي بخش‌هاي اصلي تگزاس اينسترومنتس را داشت، به‌عنوان رئيس كل و مدير ارشد عمليات انتخاب شد. هگرتي تا سال ۱۹۸۰ و زمان مرگش، به‌عنوان رئيس افتخاري هيئت‌مديره و مشاور تگزاس اينسترومنتس فعاليت مي‌كرد.

نوآوري بزرگ بعدي تگزاس اينسترومنتس، دستگاه Speak&Spell بود كه نشان از دستاوردهاي بزرگ تحقيق و توسعه در شركت داشت. اين دستگاه يادگيريي از فناوري تشخيص و تركيب گفتار بهره مي‌برد كه به‌سرعت به محبوبيتي شديد در بازار دست يافت. در همان سال، Business Week، تگزاس اينسترومنتس را به‌عنوان مدلي مرجع براي شركت‌هاي آمريكايي معرفي كرد. نوآوري، دستاوردهاي بهره‌وري، رشد مثال‌زدني و ركوردزني در فروش، دلايلي بودند كه تگزاس اينسترومنتس را به شركتي جامع و مرجع تبديل مي‌كردند.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

كامپيوتر خانگي TI-99/4A

تگزاس اينسترومنتس در سال ۱۹۷۹ كامپيوتري خانگي توليد و در ماه دسامبر آن سال با ارزش ۱،۴۰۰ دلار به بازار عرضه كرد. فروش اوليه‌ي كامپيوتر مذكور در ابتدا كمتر از انتظارهاي TI بود، اما در سال ۱۹۸۱، فروش به‌مرور افزايش يافت. مديران بازاريابي براي كمك به فروش بيشتر كامپيوتر شخصي، در سال ۱۹۸۲ يك برنامه‌ي تخفيف‌دهي اجرا كردند كه منجر به ركوردزدني در فروش دستگاه شد. TI در آوريل ۱۹۸۳، به ركورد فروش يك ميليون كامپيوتر شخصي رسيد.

توسعه در ميان چالش در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم

فروش كامپيوتر خانگي TI-99/4A تگزاس اينسترومنتس در اكتبر سال ۱۹۸۳ با كاهش شديدي روبه‌رو شد. برند آمريكايي توانايي رقابت ارزشي در بازار نداشت و به‌مرور به‌صورت كامل از بازار كامپيوترهاي شخصي خارج شد. پيش از خروج نهايي شركت از بازار، ارزش كامپيوتر خانگي آن‌ها به كمتر از هزينه‌ي توليد رسيده بود كه خسارت ۱۴۵ ميليون دلاري را در سال ۱۹۸۳ به‌همراه داشت.

تگزاس اينسترومنتس براي حفظ موقعيت خود بسياري از كسب‌وكارهاي متفرقه را حذف كرد

فعاليت تگزاس اينسترومنتس در توليد محصولات الكترونيك براي مصرف‌كننده، هيچ‌گاه با سوددهي مناسب همراه نبود و جريان درآمد ثابتي محسوب نمي‌شد. درواقع شركت هميشه به‌جاي تلاش كردن براي برطرف كردن نياز مشتريان، تمركز خود را به عرضه‌ي همه‌جانبه‌ي دستاوردهاي خود معطوف مي‌كرد. ازطرفي سياست‌هاي تهاجمي و شديد آن‌ها در كاهش ارزش محصولات، هم براي فروشنده‌ها و هم براي مصرف‌كننده‌ها عجيب و غيرمنطقي بود. به‌علاوه، تلاش براي فعاليت در دو بازار مصرف‌كننده و صنعتي به‌صورت هم‌زمان، اغلب به عقب ماندن از جريان سفارش‌ها و كمبود توليد مي‌انجاميد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۱۹۸۰ با بحران اقتصادي همراه بود و تقاضا براي نيمه‌هادي‌ها نيز روز‌به‌روز كاهش مي‌يافت. ازطرفي شكست تگزاس اينسترومنتس در بازار مصرف‌كننده، فشار شديدي به شركت وارد كرده بود و كاهش هزينه، به اولين راهكار مديران براي عبور از بحران تبديل شد. در خلال سال‌هاي ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲، بيش از ۱۰ هزار نفر از متخصصان تگزاس اينسترومنتس تعديل شدند. ازطرفي ساختار ماتريسي مديريت نيز ديگر كارايي لازم را نداشت و هيئت‌مديره تصميم گرفت تا طراحي جديدي را با هدف بهبود نوآوري به‌كار بگيرد.

اگرچه مهندسان تگزاس اينسترومنتس در خط مقدم نوآوري‌ها و دستاوردهاي مهم صنعت نيمه‌هادي بودند، رقابت در بازار فشار زيادي به شركت وارد مي‌كرد. درواقع ظهور بازيگران متعدد داخلي و بين‌المللي در صنعت باعث شد تا برتري فناورانه ديگر به‌معناي تضمين موفقيت در بازار نباشد. به‌هرحال فشارهاي بازار به‌حدي رسيد كه مجددا در سال ۱۹۸۵، ضرر مالي ۱۰۰ ميليون دلاري در برند آمريكايي گزارش شد.

فرد بوسي، مديركل وقت تگزاس اينسترومنتس در جريان بحران‌هاي دهه‌ي ۱۹۸۰ در معرض انتقادهاي شديد قرار داشت. او به فرايندهاي مديريتي ساينده و استبدادي متهم مي‌شد و ناتواني‌اش در هدايت شركت در سال‌هاي بحران، درنهايت به خروجش از شركت انجاميد. در سال ۱۹۸۵ و پس از بازنشستگي بوسي، جري جانكينز به سمت مديريت عامل و رياست كل رسيد. جانكينز كه سابقه‌ي دهه‌ها فعاليت در تگزاس اينسترومنتس را داشت، سيستم مديريت دموكرات‌تري را در پيش گرفت و به‌سرعت به مديرعامل مشهور TI تبديل شد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

تگزاس اينسترومنتس در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۸۰، تمركز زيادي روي حفاظت از حقوق اجرايي پتنت‌هاي خود داشت. درواقع آن‌ها تلاش مي‌كردند تا حق بهره‌برداري از پتنت‌هايي كه به‌خاطر توسعه‌هاي فناوري متخصصان در جريان فعاليت در شركت ثبت شده بودند را در انحصار خود حفظ كرده و از آن بهره‌برداري كنند. برند آمريكايي در سال ۱۹۸۶ پرونده‌اي حقوقي را در كميسيون تجارت بين‌المللي مطرح و هشت شركت ژاپني و يك شركت كره‌اي را متهم كرد. شركت‌هاي مذكور، سازنده‌ي حافظه‌هاي DRAM‌ بودند و TI ادعا مي‌كرد كه بدون دريافت مجوز استفاده از پتنت، محصولات خود را در آمريكا به فروش مي‌رسانند. اگرچه اكثر پرونده‌ها با توافق طرفين در خارج از دادگاه حل شد، برند آمريكايي با قدرت نشان داد كه درباره‌ي پتنت‌هاي فناوري خود هيچ‌گونه تسامحي ندارد. درآمد شركت هم از اهداي حق مجوز پتنت به منبعي ثابت تبديل شد كه سالانه ۲۵۰ ميليون دلار به TI سرازير مي‌كرد.

در سال ۱۹۸۸، تفاهم‌نامه‌ي همكاري مهمي بين تگزاس اينسترومنتس و شركت ژاپني هيتاچي براي توسعه‌ي فناوري ۱۶ مگابيتي DRAM امضا شد. صنعت الكترونيك از خبر همكاري TI و هيتاچي شوكه شد. ازطرفي برند آمريكايي باتوجه به موفقيت زيرمجموعه‌ي ژاپني‌اش و مركز توليدي در آن كشور، بايد هزينه‌هاي پياده‌سازي فناوري و توليد را تا حداكثر ممكن كاهش مي‌داد كه تنها در همكاري با شركت‌هاي ژاپني ممكن مي‌شد.

تگزاس اينسترومنتس در سال ۱۹۷۷ با يك بيانيه‌ي بلندپروازانه، فروش ۱۰ ميليارد دلار را براي سال ۱۹۸۹ پيش‌بيني كرده بود. آن‌ها مدتي بعد، پيش‌بيني را به ۱۵ ميليارد دلار در سال ۱۹۹۰ افزايش دادند. بااين‌حال برند آمريكايي درحالي به دهه‌ي ۱۹۹۰ وارد شد كه ۹ ميليارد دلار از پيش‌بيني فروش خود عقب بود. جانكينز كه مشاهده مي‌كرد سهم شركتش در بازار نيمه‌هادي پس از گذشت يك دهه از ۳۰ به پنج درصد رسيده است، تصميمي مهم براي جبران خسارت‌ها گرفت.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

برنامه‌ي تحولي جانكينز براي تغيير ساختارهاي مديريتي و اجرايي تگزاس اينسترومنتس به‌نام TI 2000 معرفي شد. يكي از مهم‌ترين اصول برنامه‌ي جديد، تغيير ساختارهاي سنتي مديريت و ارزش نهادن به نوآوري بود. به‌علاوه، فرايندهاي توليد نيز از تراشه‌هاي ارزان‌ارزش كامپيوتري به تراشه‌هاي اختصاصي با حاشيه‌ي سود بالا تغيير كرد و همچنين پردازنده‌هاي سيگنال ديجيتال به حوزه‌ي تمركز توليد اضافه شدند. به‌عنوان مثالي از تغيير فرايندهاي توليد، مي‌توان به همكاري برند آمريكايي با شركت سان ميكروسيستمز اشاره كرد كه با هدف توليد مشترك ميكروكامپيوترها و اشتراك نيروي مهندسي متخصص شكل گرفت.

تگزاس اينسترومنتس براي پيش‌برد برنامه‌هاي توسعه‌اي خود، قراردادهاي همكاري مهمي را با غول‌هايي همچون سوني، جنرال موتورز و اريكسون امضا كرد. تغييرات ساختاري و هدف‌گذاري‌هاي شركت، با بازاريابي‌هاي متنوع نيز همراه بودند و بيشتر، كسب‌وكارها را هدف قرار مي‌دادند. از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳، سهم بخش تجهيزات خاص از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد از كل فروش شركت رسيد. جانكينز در سال ۱۹۹۲ در مصاحبه‌اي گفته بود كه در همكاري با بزرگان صنعت، به‌دنبال وابستگي مشترك فناورانه هستند. او همچنين ابراز اميدواري مي‌كرد كه پيشرفت‌هاي فناورانه، به‌مرور به بازارهاي عمومي وارد شوند.

جانكينز علاوه بر تغيير ساختارهاي مديريتي، توسعه‌‌ي فعاليت‌هاي بين‌المللي را نيز به‌عنوان يك استراتژي اساسي در تگزاس اينسترومنتس اجرا كرد. تفاهم‌نامه‌هاي همكاري در توليد در اروپا و آسيا امضا شدند. TI در سال ۱۹۹۰ قراردادي با دولت ايتاليا امضا كرد كه به راه‌اندازي يك مركز توليدي با هزينه‌ي ۱/۲ ميليارد دلار در اين كشور انجاميد. در سال ۱۹۹۱، همكاري TI با كانن و HP و دولت سنگاپور، منجر به راه‌اندازي كارخانه‌ي توليد نيمه‌هادي در آن كشور شد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

تگزاس اينسترومنتس تا سال ۱۹۹۲ همكاري‌هاي بين‌المللي متعددي را توسعه داده بود. از توليدكننده‌ي تايواني، ايسر تا Kobe Steel در ژاپن و بسياري كسب‌وكارها در سنگاپور، به جمع همكاران برند آمريكايي اضافه شدند. TI تصميم داشت تا با ورود به قرن جديد، يك ميليارد دلار براي ساخت مراكز توليدي در آسيا سرمايه‌گذاري كند. همكاري ادامه‌دار با هيتاچي و سامسونگ، در سال ۱۹۹۴ به تقسيم هزينه‌ها براي راه‌اندازي مراكز توليدي در پرتقال و ايالات متحده انجاميد.

بخش نرم‌افزار تگزاس اينسترومنتس در دهه‌هاي منتهي بعه قرن ۲۱ فعاليت قابل‌توجهي داشت. آن‌ها طي برنامه‌ي TI 2000 تصميم داشتند تا فروش نرم‌افزار را تا ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۹۰ به يك ميليارد دلار برسانند. برند آمريكايي از زمان ساخت اولين دستگاه تشخيص صوت خود و همچنين ماشين‌حساب‌هاي شخصي، فعاليتي جدي در حوزه‌ي نرم‌افزار داشت. البته آن‌ها در سال ۱۹۹۷ زيرمجموعه‌ي نرم‌افزار را فروختند و درحال حاضر تنها مالكيت بخش‌هاي كوچكي همچون نرم‌افزارهاي ماشين‌حساب را حفظ كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

محيط نرم‌افزار ماشين‌حسابي TI Interactive

تگزاس اينسترومنتس در سال‌هاي ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ خسارت مالي را در فرايندهاي خود گزارش كرد. البته برند آمريكايي در سال‌هاي بعد توانست موقعيت خود را مجددا بهبود ببخشد و سودآوري براساس فروش به‌ازاي هر متخصص، از ۸۸،۳۰۰ دلار در سال ۱۹۸۹ به ۱۴۳،۲۴۰ دلار در سال ۱۹۹۳ رسيد. به‌علاوه، TI در آن سال‌ها چند جايزه و افتخار صنعتي و كسب‌وكاري را هم به‌دست آورده بود كه از اين ميان مي‌توان به جايزه‌ي كيفيت ملي Malcolm Barlridge آمريكا اشاره كرد كه با پياده‌سازي ساختارهاي كنترل كيفيت Badlridge همراه بود. وال‌استريت هم پاسخ مناسبي به موفقيت‌هاي TI نشان داده و ارزش سهام از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳، تقريبا دوبرابر شد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

افتخار TI در توسعه‌ي فناوري‌ DSP

موفقيت در افزايش فروش و سودآوري در تگزاس اينسترومنتس با افزايش سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي متنوع همراه بود. آن‌ها به‌مرور به كسب‌وكارهايي با رشد آهسته هم وارد شدند كه آينده‌ي بلندمدت خوبي داشتند. اولين پردازنده‌ي چندرسانه‌اي ويدئوي TI در سال ۱۹۹۴ توليد شد. پردازنده‌ي تك‌تراشه‌اي مذكور، اولين محصول تجاري در دسته‌ي خود محسوب مي‌شود كه از تركيب تراشه‌هاي DSP و RISC متنوع توليد شده بود. يك سال بعد، جوايز معتبر Singapore Quality Award و European Quality Award به تراشه‌ي انقلابي تگزاس اينسترومنتس اهدا شد.

پردازنده‌هاي DSP از نوآوري‌هاي انقلابي ديگر در TI بودند

تمركز روي تراشه‌هاي DSP كه سيگنال‌هاي آنالوگ را به‌صورت آني به ديجيتال تبديل مي‌كردند، پس از موفقيت اولين پردازنده‌ي چندرسانه‌اي تگزاس اينسترومنتس به اوج رسيد. برند آمريكايي كه بازار جديد را محل رشد سريع خود مي‌ديد، سرمايه‌گذاري عظيمي در آن انجام داد. در دهه‌ي ۱۹۹۰، تراشه‌هاي DSP به‌مرور به تجهيزات بسيار متنوعي از مودم‌ها تا تلفن‌هاي همراه و لوازم كامپيوتري كامپيوتر شخصي و تلويزيون‌ها راه يافتند. تا سال ۱۹۹۷، بيش از ۴۵ درصد از بازار مذكور در اختيار TI بود.

قرن ۲۱ و وضعيت كنوني برند تگزاس اينسترومنتس

باوجود موفقيت‌هاي متعددي كه در نيمه‌ي اول دهه‌ي ۱۹۹۰ رخ داده بود، بازار هنوز چالش‌هاي زيادي براي TI داشت. در سال ۱۹۹۶، ارزش تراشه‌هاي حافظه‌اي شركت كاهش ۸۰ درصدي را تجربه كرد. رخداد بزرگ بعدي، مرگ ناگهاني جانكينز در جريان يك سفر كاري بود. تام انگيسبوس، به‌عنوان مديرعامل و رئيس كل شركت جايگزين جانكينز شد و فرايندهاي خريد و ادغام و توسعه‌ي فعاليت را ادامه داد. البته تا ۱۹۹۷ بسياري از زيرمجموعه‌ها همچون بخش‌هاي فعال در پردازش موبايلي و سيستم‌هاي الكترونيك دفاعي و تجهيزات بازرسي به فروش رفتند. از بخش‌هاي جداشده‌ي ديگر مي‌توان به دپارتمان فعاليت‌هاي شيميايي و سيستم‌هاي مخابراتي و واحد نيمه‌هادي‌هاي متمركز بر انتقال قدرت اشاره كرد. Intersect Technologies و Amati Communications و GO DSP هم از خريدهاي مهم در آن سال‌ها بودند.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

نمونه‌ي اوليه‌ي پروژكتور اختصاصي DLP Cinema

خريد و ادغام شركت‌هاي جديد در سال‌هاي منتهي به قرن ۲۱ در تگزاس اينسترومنتس ادامه يافت. آن‌ها شركت‌هايي همچون Butterfly VLSI، Integrated Sensor Solutions، Telogy Networks، ATL Research A/S، Libit Signal Processing، Unitrode Corp و Power Trends را به زيرمجموعه‌هاي خود افزودند. طراحي و توسعه‌ي محصولات جديد هم در برنامه‌هاي هسته‌اي TI قرار داشت و متقف نمي‌شد. از ميان مهم‌ترين دستاوردها مي‌توان به تراشه‌ي DSP اشاره كرد كه اتصال اينترنت پرسرعت را براي دستگاه‌هاي هدف فراهم مي‌كرد. تگزاس اينسترومنتس در آن سال‌ها ۴۸ درصد از سهم بازار DSP را در اختبار داشت و براي دومين سال متوالي هم به‌‌عنوان بزرگ‌ترين شركت بازار نيمه‌هادي آنالوگ شناخته شد. شركت در سال ۱۹۹۹ در مجموع ۱۹۱ محصول آنالوگ به بازار عرضه كرد كه ۶ برابر محصولات عرضه‌شده در سال ۱۹۹۶ بود.

ورود تگزاس اينسترومنتس به قرن ۲۱ با ثبات نسبتي در درآمد و سودآوري انجام شد. آن‌ها بازدهي مالي مناسبي داشتند و فروش ۱۱/۸ ميليارد دلاري با سود ۲/۷ ميليارد دلاري، وضعيت مناسبي را نشان مي‌داد. آن‌ها در سال ۲۰۰۰ شركت‌هاي جديدي را به زيرمجموعه‌ي خود اضافه كردند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان Dot Wireless را نام برد. در همان سال تفاهم‌نامه‌ي مهمي هم با كوالكام امضا شد كه عرضه‌ي تراشه براي متخصصدهاي وايرلس را بدون نقض قوانين كپي‌رايت دو شركت، ممكن مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

از همكاري‌هاي مهم تگزاس اينسترومنتس در ابتداي قرن ۲۱ مي‌توان به توافق با چهار توليدكننده‌ي چيني براي توسعه و توزيع دستگاه‌هاي بي‌سيم و تجهيزات الكترونيكي مصرفي اشاره كرد. به‌علاوه، TI با Imax Corp هم وارد همكاري شد تا پروژكتورهاي سينمايي موردنياز آن‌ها را براي سينماهاي IMAX تأمين كند. Imax درنتيجه‌ي تفاهم‌نامه با تگزاس اينسترومنتس، مجوز اختصاصي فناوري DLP Cinema اين شركت را به‌دست آورد. باوجود تمام پيشرفت‌هايي كه در سال اول دهه‌ي ۲۰۰۰ رخ داد، سال‌هاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ با اشباع بازار تراشه همراه بودند و چالش‌هاي مالي متعددي را براي TI به‌همراه داشتند.

گروهي از مهندسان تگزاس اينسترومنتس در سال ۲۰۰۰ تصميم گرفتند تا يكي از نرم‌افزارهاي اختصاصي شركت به‌نام Code Copmposer Studio را ازطريق اينترنت به مشتريان بفروشند. يكي از مهندسان يك برنامه‌ي آماده‌ را خريداري كرد و پلتفرم تجارت الكترونيك شركت را در تعطيلات آخر هفته به راه انداخت. سرويس جديد كه TI store نام داشت، كه هنوز هم براي سفارش قطعات و محصولات ساخته‌شده در تگزاس اينسترومنتس فعاليت مي‌كند.

تگزاس اينسترومنتس هم مانند بسياري از شركت‌ها در بحران اقتصادي سال ۲۰۰۸ ضربه‌هاي شديدي را تحمل كرد. حتي خسارت ‌هاي وارد شده تا چند سال بعد هم ادامه يافتند و منجر به تعديل نيرو در سال‌هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ شدند. البته شركت از آن زمان مجددا به روند سوددهي بازگشته است و آمارها، نشان از افزايش تعداد متخصصان، افزايش درآمد و افزايش ارزش سهام دارند. از جديدترين خريدهاي سازماني شركت مي‌توان به National Semiconductor در سال ۲۰۱۱ اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران تگزاس اينسترومنتس / Texas Instruments

تگزاس اينسترومنتس امروز در چهار حوزه‌ي اصلي فعاليت مي‌كند: تجهيزات آنالوگ، پردازنده‌هاي پنهان يا امبدد، پردازنده‌هاي نوري ديجيتال و فناوري‌هاي يادگيريي. تجهيزات آنالوگ، به‌عنوان رابط دنياي ديجيتال و فيزيكي، سيگنال‌هايي همچون صدا، فشار، رطوبت و نور را به اطلاعات ديجيتال قابل فهم براي دستگاه‌هاي الكترونيكي تبديل مي‌كنند. پردازنده‌هاي امبدد نيز در متخصصدهاي گوناگون همچون ارتباط بي‌سيم و ميكروكنترلرها براي پياده‌سازي در تجهيزات الكترونيك متعدد توليد مي‌شوند.

درحال‌حاضر ريچ تمپلتون به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل تگزاس اينسترومنتس مشغول به كار است. آخرين آمار، درآمد شركت را در سال ۲۰۱۹ بيش از ۱۴/۳ ميليارد دلار بيان مي‌كند كه ۵/۰۲ ميليارد دلار آن سود خالص بوده است. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات