بازديد زنده از ميراث جهاني كشور با طرح ۱۱ هزار كيلومتر مسير در خانه ميسر مي‌شود

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي صبح امروز با برگزاري نشستي در كاخ گلستان، طرح «۱۱ هزار كيلومتر مسير در خانه: سفر به ميراث جهاني» را رونمايي كرد. اين طرح با همكاري وزارت ارتباطات برگزار مي‌شود.
تبليغات

«۱۱ هزار كيلومتر مسير در خانه: سفر به ميراث جهاني» عنوان طرحي مشترك بين وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي و وزارت ارتباطات است كه هدف از آن ايجاد امكان بازديد از ميراث فرهنگي ثبت‌شده‌ي كشور در فهرست ميراث جهاني يونسكو است. همان‌طوركه اشاره كرديم، اين طرح حاصل همكاري دو وزارت ميراث فرهنگي و ارتباطات است؛ به‌طوري‌كه امكان بازديد مجازي از ميراث جهاني كشور براي علاقه‌مندان ممكن خواهد شد.

براساس اطلاعات محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري وصنايع‌دستي، اين طرح به‌منظور نمايش ۲۴ اثر فرهنگي كشور تدارك ديده شده است. ۲۴ اثر انتخاب‌شده با طي ۱۱ هزار كيلومتر مسير از استان‌هاي خوزستان، فارس، اصفهان، كرمان، يزد، سيستان‌و‌بلوچستان و خراسان‌رضوي در روزهايي كه شيوع ويروس كرونا به لغو سفرها منجر شده امكان بازديد را براي كاربران فراهم مي‌كند. اين مسير ۱۱ هزار كيلومتري در دو هفته، از روز حفاظت از بناها و محوطه‌هاي تاريخي تا روز موزه‌ها انجام خواهد شد و آغاز سفر نيز از چغازنبيل خواهد بود. هريك از بازديدها ازطريق استريم يك‌و‌نيم‌ساعته به‌واسطه‌ي پلتفرم‌هاي مختلف دردسترس متخصصان قرار خواهد گرفت. 

البته همكاري دو وزارت ميراث فرهنگي و ارتباطات، تنها محدود به اين سفر نيست و ابعاد ديگري نيز دارد. يكي از نتايج اين همكاري، اختصاص فضايي دو پتابايتي به وزارت ميراث فرهنگي به‌منظور ديجيتالي‌كردن اسناد و اطلاعاتي است كه از تمام اسناد و ميراث فرهنگي تهيه شده يا در دست تهيه است. طالبيان با اشاره به اين موضوع اعلام كرد در‌حال‌حاضر، اطلاعات مربوط به موزه‌ها ازقبيل اسناد تاريخي اسكن‌شده يا ايجاد نسخه‌ي ديجيتال از آثار باستاني به‌صورت پراكنده انجام شده و اين وزارت در انديشه متخصصين دارد با همكاري وزارت ارتباطات، داده‌ها را تجميع كند. 

امير ناظمي، معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات، نيز با اشاره به محدوديت‌هاي ايجادشده به‌علت شيوع ويروس كرونا، چنين محدوديت‌هايي را عامل خلاقيت خواند و طرح ۱۱ هزار كيلومتر در مسير خانه را نيز نتيجه‌ي خلاقيت خواند. به‌گفته‌ي ناظمي، در ايام نوروز برنامه‌ي بازديد از ۱۳ موزه به‌صورت آزمايشي اجرا و با استقبال چشمگيري همراه شد. 

رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران در خاتمه افزود:

اميدواريم اجراي تور ۱۱ هزار كيلومتر در خانه باعث ايجاد روايت ديجيتالي ماندگار و دسترس‌پذير براي همگان شود و اين امكان را فراهم آورد كه نگاه تاريخي و فرهنگي بيش از گذشته و در سطوح متنوع‌تري استفاده شود.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات