اپليكيشن‌هاي مديريت كرونا و نگراني‌هايي بابت حفظ حريم خصوصي متخصصان

جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با معرفي اپليكيشن ماسك كه نقشه‌اي از ابتلا به ويروس كرونا در كشور را با كنترل رفت‌وآمد شهروندان تهيه مي‌كند، نگراني‌هايي بابت حفظ حريم خصوصي براي متخصصان به‌وجود آمده است.
تبليغات

اپليكيشن ماسك (mask.ir) اخيرا از سوي وازت بهداشت معرفي شده است و متخصصان با استفاده از آن مي‌توانند از شيوع كرونا در محله‌ي خود مطلع شوند. با نصب اين اپليكيشن رايگان روي موبايل تلفن همراه مي‌توان نقشه‌ي ابتلا به كرونا در كشور، شهر و محل زندگي را مشاهده كرده و از مناطق آلوده دوري كرد، همچنين مي‌توان احتمال ابتلا به كرونا را سنجيد و درصورت تماس با افراد مبتلا، از اين موضوع آگاه شد. اين اپليكيشن هم در نسخه‌ي اندرويد و هم در نسخه‌ي iOS (نسخه‌ي وب‌اپليكيشن) ارائه شده است و براي استفاده از امكانات آن نيازي به ثبت‌نام نيست.

اپليكيشن ماسك، با كنترل رفت‌وآمدهاي متخصصان امكان نظارت بر ميزان رفت‌وآمدهاي يك منطقه و همچنين نظارت بر افراد مبتلا به ويروس كرونا را فراهم مي‌كند و به متخصصان اجازه مي‌دهد با مشاهده‌ي اين موارد از سلامتي خود محافظت كنند. محل‌هايي كه فرد بيمار به آن‌ها مراجعه كرده باشد در اپليكيشن ماسك نشان داده مي‌شود، حتي اگر فردي ابتدا اپليكيشن را نصب كند و بعد از آن به ويروس كرونا مبتلا شود، اماكني كه اين شخص از آن‌ها عبور كرده مشخص شده و ساير متخصصان از آن مطلع مي‌شوند.

هدف از ساخت اپليكيشن ماسك افزايش آگاهي مردم و فراهم كردن نقشه‌ي ابتلا به بيماري كوويد ۱۹ در ايران است. به‌عنوان مثال اگر فرد براي خريد به فروشگاهي مراجعه كرده باشد و بعد از مدتي مشخص شود كه صاحب فروشگاه به ويروس كرونا مبتلا بوده است، احتمال ابتلاي فرد نيز به بيماري وجود دارد، اپليكيشن ماسك اين موضوع را به خريدار اطلاع‌رساني مي‌كند، درنتيجه فرد تماس خود را با ديگران به‌خصوص سالمندان و افراد داراي بيماري زمينه‌‌اي قطع مي‌كند و در قرنطينه‌ي خانگي مي‌ماند، به اين ترتيب احتمال ابتلاي هزاران نفر ديگر به ويروس كرونا كاهش پيدا مي‌كند.

البته اپليكيشن ماسك تنها اپليكيشني نيست كه از حسگرِ بلوتوث موبايل براي تهيه‌ي نقشه‌ي ابتلا به كرونا استفاده مي‌كند. پيش از اين نيز كشورهاي مختلف ازجمله چين كره‌ي جنوبي، سنگاپور، روسيه و... اپليكيشن‌هاي مشابهي را با همين فناوري و با هدف نظارت بر افراد مبتلا و قطع زنجيره‌ي انتقال ويروس كرونا توسعه داده بودند. مباحثه نگراني در مورد حريم خصوصي و داده‌هايي كه توسط اين اپليكيشن‌ها جمع‌آوري مي‌شود نيز از سوي متخصصان تمامي كشورها مطرح شده است و اين تنها موضوع مختص ايران نيست.

اما آيا استفاده از اپليكيشن ماسك فايده‌اي دارد و استفاده از آن تأثيري در قطع زنجيره‌ي انتقال ويروس كرونا خواهد داشت؟ شنيده‌ها حاكي از آن است كشورهايي كه عملكرد موفقي در مهار ويروس كرونا و كاهش قربانيان داشته‌اند، كشورهايي هستند كه نظارت دقيقي روي بيماران كرونايي و تماس آن‌ها با سايرين داشته‌اند و افرادي كه با مبتلايان در ارتباط بوده‌اند را نيز تحت انديشه متخصصين گرفته‌اند. تاجايي‌كه گفته مي‌شود اين موضوع يعني رصد تماس‌هاي نزديك افراد، يكي از الزامات سازمان‌ بهداشت جهاني (WHO) و ساير سازمان‌هاي بين‌المللي بهداشتي براي كشورها است. كشورهايي مانند چين و كره‌ي جنوبي نيز با استفاده از همين روش توانسته‌اند بيماري كوويد ۱۹ را بهتر از ساير كشورها مديريت كنند.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن ماسك

هرقدر متخصصان بيشتري از اپليكيشن استفاده كنند، تصوير دقيق‌تري از نقشه‌ي ابتلا به‌دست مي‌آيد و درپي آن آمار شيوع ويروس كرونا و مرگ‌ومير ناشي از آن نيز كاهش پيدا خواهد كرد. علي شريفي، عضو هيئت علمي دانشگاه شريف و مجري طرح سامانه‌ي ماسك مي‌گويد فردي كه به ويروس كرونا مبتلا شده اما علائم بيماري ندارد، ناقل بيماري است بنابراين با نصب ماسك مي‌توان مانع از انتقال ويروس به صدهزار فرد ديگر شد.

حسن روحاني، رئيس جمهور كشورمان نيز در معرفي طرح غربالگري جديدي كه در استان‌ها آغاز شده است اپليكيشن ماسك را معرفي كرد و گفت دانشگاه شريف اين اپليكيشن را به كمك داده‌هايي كه وزارت بهداشت، درمان و يادگيري پزشكي در اختيارش قرار داده تهيه كرده است. او همچنين گفت افرادي كه در يك جمع حضور دارند و اين اپليكيشن را نصب كرده باشند، با روشن كردن بلوتوث خود متوجه مي‌شوند چه افرادي در شرايط قرمز (مبتلا)، زرد (غيرمبتلايان) و بنفش (درمان‌شده و تا حدي داراي پادتن) هستند؛ استفاده از اين اپليكيشن در مراكز، تجمعات، ادارات و بخش‌هاي مختلف مفيد است. وزارت بهداشت نيز طي روزهاي اخير با ارسال پيامك به مردم، از آن‌ها درخواست مي‌كرد تا با نصب اپليكيشن ماسك نقشه‌ي ابتلا به كرونا در كشور، شهر و محل زندگي خود را مشاهده كرده و از مناطق آلوده دوري كنند. 

شهرداري تهران هم با نصب باركد در اماكن عمومي و وسايل حمل‌ونقل همگاني تهران دقت بانك داده‌هاي ماسك را افزايش مي‌دهد و درمقابل از اطلاعات اين اپليكيشن مانند «نقشه‌هاي شيوع در محلات» و «تحليل‌هاي مربوط به مكان‌هايي با ريسك بالاتر» براي ارائه‌ي بهتر خدماتي مانند ضدعفوني معابر استفاده خواهد كرد.

سازندگان ماسك تيمي از استادان، فارغ‌التحصيلان و دانشجويان دانشگاه‌هاي شريف، شهيد بهشتي و اميركبير هستند كه بعد از ورود ويروس كرونا به كشور و با وجود پيشنهاد مالي از سوي معاونت علمي و فناوري و صندوق نوآوري و شكوفايي، به‌صورت داوطلبانه و بدون انگيزه‌هاي تجاري اقدام به طراحي اپليكيشن كردند. معاونت علمي نيز هماهنگي با دستگاه‌هاي اجرايي مانند وزارت بهداشت، صداوسيما و... را انجام داده است. شريفي، در گفت‌وگويي با ايسنا اعلام كرد تاكنون بيش از يك ميليون نفر ماسك را روي موبايل‌هاي خود نصب كرده‌اند. او همچنين گفت ماسك طبق پروتكل‌هاي سازمان بهداشت جهاني طراحي شده و پيش از ايران، چين نيز از نرم‌افزار مشابهي استفاده كرده بود و تجربه‌ي موفقي داشت. شريفي در مورد عملكرد اپليكيشن ماسك گفت:

در چين هر فرد پيش از ورود به فروشگاه ملزم بود باركد دو بعدي را توسط تلفن همراه خود اسكن كند تا اطلاعات لازم در خصوص بروز يا عدم بروز كرونا به فروشنده و خريدار ارائه شود. ما علاوه‌بر تكنولوژي چين، از حسگرِ بلوتوث موبايل استفاده كرديم تا ارتباط بين دو موبايل در فاصله‌ي نزديك برقرار شود. اين فرايند با حفظ كامل حريم خصوصي و كسب اجازه از متخصصها اتفاق مي‌افتد، به اين صورت كه اطلاعات اطرافيان فرد در يك محيط عمومي در يك پايگاه كه متعلق به دانشگاه صنعتي شريف است ثبت شده و هر زمان كه تست فردي كه در ارتباط با سايرين بوده، مثبت اعلام شود، اين موضوع به كساني كه در تماس نزديك با او بوده‌اند نيز گزارش مي‌شود.

شريفي در گفت‌گويي با مهر گفت اپليكيشن‌هاي مشابهي كه در چين و كره‌ي جنوبي طراحي شده‌اند بلوتوث متخصص را اسكن نمي‌كردند اما اپليكيشن ماسك با استفاده از بلوتوث، تماس‌هاي نزديك و در فاصله‌ي كم‌تر ۱۰ متر متخصص با ديگران را مشخص مي‌كند؛ به‌عبارتي ملاقات‌هاي نزديك متخصص با استفاده از بلوتوث در اپليكيشن ثبت مي‌شود. 

افزايش نگراني‌ها در مورد حريم خصوصي و امنيت متخصصان

با افزايش استفاده‌ي كشورهاي مختلف از اپليكيشن‌هاي مديريت كرونا، حفظ امنيت و حريم خصوصي متخصص تبديل به دغدغه‌اي جهاني شده است. برخي معتقدند براي رهايي از ويروس كرونا و بازگشت به زندگي عادي بايد حداقل همين يك بار هم كه شده مباحثه حريم خصوصي را كنار بگذاريم تا همه با همكاري هم مانع از شيوع ويروس كرونا شويم؛ درحالي‌كه عده‌اي از متخصصان معتقدند بدون كنار گذاشتن حريم خصوصي نيز مي‌تون از اپليكيشن‌هاي مديريت كرونا استفاده كرد. اتحاديه‌ي اروپا نيز با اين گفته موافق است و پيشنهادهايي از جمله به حداقل رساندن اطلاعات جمع‌آوري شده، عدم ثبت مكان بدون اجازه‌ي متخصص و حذف تمامي اطلاعات جمع‌آوري شده بعد از پايان همه‌گيري كرونا را براي حفاظت از حريم خصوصي متخصصان اپليكيشن‌هاي مديريت كرونا ارائه داده است.

اما واقعيت اين است كه برخي از اپليكيشن‌هاي مديريت كرونا نه‌تنها مشخص مي‌كنند چه شخصي آلوده است بلكه مراجعه‌ي او به تمامي مكان‌ها و مدت زماني‌كه آنجا سپري كرده است را نيز نشان مي‌دهند، درصورتي‌كه فرد شايد دوست نداشته باشد ابتلا شدن خود به ويروس كرونا را با ساير مردم با اشتراك بگذارد؛ البته بسياري از اپليكيشن‌ها نيز هويت فرد را مخفي مي‌كنند؛ اما اگر داده‌ها به‌صورت ناشناس ذخيره شود بازهم مي‌توان آن‌ها را تحليل كرد و به يك فرد نسبت داد. همچنين اين نگراني هم وجود دارد كه اگر بيماري ادامه پيدا كند مردم عادت مي‌كنند كه دولت آن‌ها را تحت انديشه متخصصين داشته باشد و ازطرف ديگر دولت‌ها هم بهترين بهانه را براي انجام اين كار يعني نظارت بر رفت‌وآمد مردم دارند. اين موضوع شايد اكنون بي‌اهميت به‌انديشه متخصصين برسد اما ممكن است ماه‌ها طول بكشد تا متوجه شويم جمع‌آوري اين اطلاعات چه نقش منفي در زندگي‌مان گذاشته است. 

آيا شماره تلفن همراه متخصصان جمع‌آوري مي‌شود؟ آيا اطلاعات واردشده رمزگذاري مي‌شوند؟ آيا اطلاعات هويتي محرمانه مي‌مانند؟ نحوه‌ي اشتراك‌گذاري اطلاعات با ديگران چگونه است؟ آيا هويت افرادي كه ديگران را آلوده كرده‌اند ناشناس مي‌ماند؟ تنها تعدادي از سؤال‌هايي هستند كه ذهن هر متخصصي را پيش از استفاده از اپليكيشن‌هاي مديريت كرونا مشغول مي‌كنند. از طرف ديگر محققان دانشگاه آكسفورد معتقدند حداقل ۶۰ درصد جمعيت مردم بايد اپليكيشن را روي موبايل‌هاي خود نصب كرده باشند تا استفاده از آن فايده داشته باشد و بتواند به مهار كرونا كمك كند. مسئله‌ي مهم ديگر اين است كه استفاده از اپليكيشن زماني متخصصد دارد كه شخص تلفن همراه خود را همه‌جا همراه داشته باشد، نه اينكه تلفن را درخانه بگذارد و براي حضور در مهماني يا ديدار دوستانش به بيرون از محل قرنطينه برود.

ازآنجايي‌كه هنوز درمان و واكسني براي بيماري كوويد ۱۹ پيدا نشده است بهترين راه ماندن در قرنطينه و به حداقل رساندن فعاليت‌هاي اجتماعي است، چنين اپليكيشن‌هايي نيز به شناسايي مناطق پرخطر كمك مي‌كنند و تجربه‌ي موفق كشورهايي مانند چين و كره‌ي جنوبي نيز مفيد بودن آن‌ها را ثابت كرده است. همچنين توسعه‌دهنده‌ها مي‌توانند راه‌حل‌هايي را براي حفظ بيشتر حريم خصوصي متخصصان هنگام استفاده از اين مدل اپليكيشن‌ها در انديشه متخصصين بگيرند.

به‌عنوان مثال براي حفظ حريم خصوصي متخصص مي‌توان از نشانه‌گرهاي موقت هويتي به‌جاي شماره تلفن همراه يا نام متخصص استفاده كرد. به عبارتي مي‌توان براي افرادي كه رفت‌وآمد آن‌ها ازطريق بلوتوث تحت انديشه متخصصين است، كد شناسايي موقت تخصيص داد، اگر اين افراد به ويروس كرونا آلوده شدند، تمام محل‌هايي كه در چند روز گذشته از آن عبور كرده‌اند با اين كدها بازسازي شود و به تمام افرادي كه در آن نزديكي حضور داشته‌اند هشداري ارسال شود تا خودشان را قرنطينه كنند. پيشنهاد ديگر اين است كه نقشه‌هاي ابتلا تنها عبورومرور افراد آلوده را نشان دهند نه همه‌ي افراد، حتي آن‌هايي كه به ويروس آلوده نيستند. استفاده از اين راه‌حل‌ها نه‌تنها ميزان داده‌هاي جمع‌آوري شده را به حداقل مي‌رساند بلكه كمك به جمع‌آوري داده‌هايي مي‌كند كه استفاده‌ي ديگري نمي‌توان از آن‌ها داشت. اينكه دولت‌ها بعد از گذشت مدتي تمام اطلاعات حتي آن‌هايي كه به‌صورت رمزگذاري شده ذخيره شده‌اند را پاك كنند هم راه‌حل خوبي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

برخي متخصصان مي‌گويند داده‌هاي اپليكيشن نبايد توسط يك مركز دولتي و به‌طور متمركز جمع‌آوري شود تا يك سازمان روي همه‌ي داده‌ها كنترل كامل داشته باشد، آن‌ها معتقدند غيرمتمركز كردن داد‌ه‌ها به حفظ حريم خصوصي كمك مي‌كند.

گوگل و اپل نيز از روش‌هاي خاصي مانند استفاده از كليدهاي ناشناس براي حفظ حريم خصوصي متخصصان در اپليكيشن مشترك خود براي كنترل و مهار ويروس كرونا استفاده كرده‌اند. اين كليدها هر ۱۵ دقيقه يك بار عوض مي‌شوند تا هر فرد كليد ثابتي نداشته باشد. همچنين داده‌ها را به‌جاي ذخيره‌سازي روي يك سرور مركزي، روي خود دستگاه متخصص ذخيره مي‌كنند. از ديگر تدابير امنيتي اپليكيشن اين است كه به‌جاي استفاده از داده‌هاي دقيق مكان از تشخيص نزديكي استفاده مي‌كند و در تمامي مراحل براي داشتن دسترسي يا ذخيره‌ي اطلاعات، از متخصص اجازه مي‌گيرد. بااين‌حال برخي متخصصان مي‌گويند وعده‌هاي اين دو شركت پايدار نيست زيرا هر دوي آن‌ها پيش از اين حريم خصوصي متخصصان را با اقداماتي نقض كرده‌اند؛ همچنين اگر هم قصد جمع‌آوري اطلاعات شخصي متخصصان را با اين اپليكيشن به‌خصوص نداشته باشند، با استفاده از ساير اپليكيشن‌هايي كه تابه‌حال ارائه داده‌اند راه‌هاي زيادي براي به‌دست آوردن اطلاعات متخصصان دارند.

آيا مي‌توان با حفظ حريم خصوصي از شيوع ويروس كرونا اجتناب كرد

براي توسعه‌ي اپليكيشن‌هاي كنترل كرونا تكنولوژي‌هاي مختلفي مانند بلوتوث، GPS، رديابي اينترنت موبايل و كد QR وجود دارد كه هركدام مزايا و معايب خودشان را دارند. به‌عنوان مثال در چين به شهروندان كد QR اختصاص داده‌اند و آن‌ها مجبورند اين كد را هنگام ورود به مغازه‌ها، مترو و ساختمان‌هاي عمومي اسكن كنند. سپس اپليكيشن مرتبط، محل جغرافيايي متخصص را همراه‌با شماره‌ي كد به سرور مركزي ارسال مي‌كند. برخي كشورها نيز از GPS براي كنترل رفت‌وآمد شهروندان استفاده مي‌كنند تا ببيند آيا از محل قرنطينه‌ي خود خارج شده‌اند يا خير، اين روش متخصصدي نيست زيرا استفاده‌ي ديگري مانند تشخيص نزديك شدن به افراد آلوده نمي‌توان از آن داشت. اپليكيشن‌هاي مبتني بر اينترنت موبايل نيز مناسب نيستند؛ زيرا رديابي به‌طور يك‌طرفه انجام مي‌شود و حريم خصوصي را نقض مي‌كند.

در هنگ‌كنگ به هر فردي كه وارد كشور مي‌شود مچ‌بندي همراه‌با كد QR داده مي‌شود كه بايد آن را اسكن كرده و با اپليكيشني مخصوص همگام‌سازي كند زيرا قانون كشور اين است كه خارجي‌ها بعد از ورود به كشور بايد ۱۴ روز در قرنطيه‌ي خانگي بمانند و اگر در اين مدت سعي كنند از خانه‌ خارج شوند، اپليكيشن اين موضوع را به دولت اطلاع‌رساني مي‌كند؛ كدهاي QR نيز متخصصدي نيستند زيرا ارتباط افراد با بيمار آلوده را مشخص نمي‌كنند.

به‌انديشه متخصصين مي‌رسد بهترين روش بلوتوث است چون نزديكي افراد به هم را تشخيص مي‌دهد و متخصصان تنها با روشن يا خاموش كردن بلوتوث اطلاعات مدانديشه متخصصين را ازطريق اپليكيشن جابه‌جا مي‌كنند. البته محدوديت‌هايي هم دارد به‌عنوان مثال در دستگاه‌هاي اپل اپليكيشن بايد باز باشد تا بلوتوث به خوبي كار كند و همچنين ممكن است باتري موبايل زود خالي شود، بااين‌حال، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد بلوتوث يكي از بهترين روش‌هايي است كه كشورهاي مختلف از آن در توسعه‌ي اپليكيشن‌هاي خود استفاده كرده‌اند اما اين فناوري نيز دقيق نيست. به‌عنوان مثال گاهي‌اوقات بين دو فرد يك ديوار فاصله وجود دارد اما بلوتوث اين دو فرد را نزديك به هم تشخيص مي‌دهد و اگر يكي از آن‌ها مبتلا باشد به ديگري هم هشدار مي‌دهد كه خود را قرنطينه كند. همچنين گاهي اوقات ممكن است بلوتوث به خوبي كار نكند يا ازآنجايي كه برد زيادي دارد به افرادي هشدار دهد كه فاصله‌ي اجتماعي را از ديگران رعايت كرده‌اند. اين احتمال هم وجود دارد كه فردي مبتلا در نزديكي ما باشد اما موبايل تلفن همراه نداشته يا آن را در منزل گذاشته باشد.  

بنابراين مي‌توان گفت اپليكيشن‌هاي مبتني بر بلوتوث نيز گاهي‌اوقات عملكرد دقيقي ندارند؛ اما بااين‌حال مي‌توانند بدون پايگاه داده‌ي متمركز كار كنند و همچنين امكان رديابي مخاطب به‌صورت ناشناس را امكان‌پذير كنند. اگر اپليكيشن كدهاي ناشناس را بين دستگاه‌ها به اشتراك بگذارد ديگر نيازي به جمع‌آوري داده‌ها در پايگاه‌داده‌ي متمركز نيست. 

بسياري از متخصصان در شبكه‌هاي اجتماعي در مورد اطلاعاتي كه توسط اپليكيشن ماسك جمع‌آوري مي‌شود نيز ابراز نگراني كرده‌اند. شريفي در مورد امنيت اطلاعات متخصصان مي‌گويد براي استفاده از ماسك نياز به الكترونيك بودن نيست و اين اپليكيشن اطلاعات را با اخذ اجازه‌ي متخصص ثبت مي‌كند، به‌عبارتي در هر مرحله نياز به كسب اجازه از طرف متخصص وجود دارد. به‌گفته‌ي او متخصصان مي‌توانند هم به‌صورت الكترونيك و هم بعد از الكترونيك شدن، اطلاعات مكان‌هايي كه در طول روز حضور داشته را به نرم‌افزار وارد كنند؛ البته نيازي به مراجعه‌ي مداوم براي ثبت مكان‌ها نيست و متخصص با انتخاب گزينه‌اي مي‌تواند اين كار را به‌صورت الكترونيك انجام دهد. بعد از وصل شدن متخصص به اينترنت، مكان‌ها با حفظ حريم خصوصي متخصص به پايگاه داده منتقل مي‌شود.

از طرفي‌ديگر در توضيحات ماسك نوشته شده است كه اين اپليكيشن تنها به مكان موبايل و اطلاعاتي كه خود متخصص وارد مي‌كند دسترسي داشته و اجازه‌ي دسترسي به ساير طلاعات موبايل را ندارد؛ همچنين كميته‌اي متشكل از نمايندگان معتبرترين نهادهاي تخصصي و علمي مستقل در كشور و نمايندگان چند خيريه‌ي معتبر بر محرمانگي داده‌ها نظارت مي‌كنند. براي استفاده از اپليكيشن ماسك نيازي به ثبت شماره‌ي موبايل نبوده و متخصصان مي‌توانند از قسمت‌هاي مختلف اپليكيشن مانند نقشه‌ها و اطلاع‌رساني استفاده كنند. تيم سازنده‌ي ماسك قصد دارد در آينده با هماهنگي وزات بهداشت امكان جديدي را به آن اضافه كند، به اين صورت كه شماره تلفن افرادي كه دو هفته قبل از بيماري با فرد بيمار تماس نزديك داشته‌اند دريافت شده و اين موضوع به آن‌ها اطلاع‌رساني شود.

تيم سازنده‌ي ماسك مي‌گويند كه اين اپليكيشن هيچ كاري از جمله ذخيره‌ي موقعيت اجتماعي را بدون اجازه‌ي متخصص انجام نمي‌دهد. اما اگر متخصص اجازه‌ي ثبت موقعيت جغرافيايي خود را صادر كند، هر زمان يك بيمار مبتلا به ويروس كرونا در محل حضور داشته باشند، ماسك اين موضوع را به او اطلاع‌رساني مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن ماسك

اپليكيشن ماسك علاوه‌بر تهيه‌ي نقشه‌ي ابتلا به كرونا و مشخص كردن مناطق آلوده امكانات ديگري نيز دارد. به‌عنوان مثال متخصص در نقشه‌اي از كوچه، محله و خياباني كه زندگي مي‌كند از وجود افراد مبتلا به ويروس كرونا مطلع مي‌شود البته اين كار با حفظ حريم شخصي افراد و بدون ذكر آدرس دقيق همچنين مي‌توان با پاسخ دادن به سوالات اپليكيشن به‌طور منظم، احتمال ابتلاي خود و اعضاي خانواده به كرونا را سنجيد، اطلاع از آخرين اخبار و توصيه‌هاي بهداشتي براي مقابله با ويروس كرونا نيز يكي ديگر از امكانات اپليكيشن ماسك است. 

شريفي در مورد تحليل بيشتر داده‌هايي كه توسط ماسك جمع‌آوري مي‌شود در گفت‌وگويي با صداوسيما گفت:

طبق آماري كه توسط ماسك جمع‌آوري شده درصدي از ابتلا در سنين كم‌تر از پنج سال ديده مي‌شود. ۳۸ درصد از مبتلايان زن و ۶۲ درصد مرد هستند. بيشترين شيوع در سنين حدود ۵۰ سال است؛ چون مردها بيشتر از زن‌ها در خارج از خانه مشغول به كار هستند شايد اختلاف درصدها به اين خاطر باشد. 

شريفي در «نشست عوامل راه‌اندازي سامانه‌ي ماسك» كه در ۲ ارديبهشت برگزار شد، ضمن معرفي ويژگي‌ها و قابليت‌هاي ماسك به مطالعه امكانات دستگاه‌ها و نهادها براس توسعه‌ي اين سامانه ماسك پرداخت و نمايندگان سازمان‌هايي مانند وزارت ارتباطات، بانك مركزي، شهرداري و وزارت كشور نيز امكاناتي را كه مي‌توان در آينده به اپليكيشن اضافه كرد و گزارش‌هايي كه مي‌توان از آن گرفت را پيشنهاد دادند. عليرضا رئيسي، معاون بهداشت وزارت بهداشت معتقد است اين اپليكيشن براي مطالعه شرايط در گذشته، آينده و همچنين كنترل بيماري كرونا مؤثر است.

فتوحي، رئيس دانشگاه صنعتي شريف نيز در نشست حضور داشت. او متخصص اصلي سامانه‌ي ماسك را وزارت بهداشت دانست و گفت:

دانشگاه شريف به‌عنوان مجري طرح بايد در مورد مديريت داده‌ها حضور داشته باشد، اينكه چه نوع ديتايي مورد نياز است و چه گزارش‌هايي بايد تهيه شود را كارفرما تقاضا مي‌كند و بسته به نوع ديتا، اطلاعات دراختيار سازمان‌هاي ديگر قرار مي‌گيرد.اضافه شدن اطلاعات ورودي بيشتر، مي‌تواند قابليت‌هاي اين سامانه را ارتقا داده و به خروجي نهايي و تصميم‌گيري‌هاي درست براساس آن كمك كند.

در پايان و به‌طور خلاصه مي‌توان گفت با استفاده از اپليكيشن ماسك مي‌توان تازه‌ترين اطلاعيه‌هاي وزارت بهداشت را دريافت كرد. همچنين مي‌توان نقشه‌ي پراكندگي آلودگي را مشاهده كرده و از رفتن به مراكز پرخطر پرهيز كرد. اطلاعات اپليكيشن به مسئولان بهداشتي كمك مي‌كند مديريت و نظارت بهتري روي مكان‌هاي پرخطر داشته باشند. علاوه‌براين متخصصان مي‌توانند تعداد مبتلايان را در هر منطقه و محله مشاهده كنند و ببينند آيا شمار مبتلايان در يك محدوده كم‌تر يا بيشتر شده است. اطلاعات اپليكيشن براساس داده‌هاي وزارت بهداشت است و به محض اينكه شخصي مبتلا به بيماري كوويد ۱۹ تشخيص داده شود، تمام كساني كه در اطراف شخص بوده‌اند از اين موضوع مطلع مي‌شوند. اينطور كه گفته مي‌شود براي استفاده از اپليكيشن نيازي به ثبت تلفن همراه نيست و همچنين پيش از ذخيره‌ي هر اطلاعاتي از متخصص اجازه گرفته مي‌شود.

اپليكيشن ماسك در دو نسخه‌ي اندرويد و iOS (به‌صورت وب‌اپليكيشن) عرضه شده و مستقيما ازطريق وب‌سايت Mask.ir يا كافه‌بازار قابل دريافت است. همچنين متخصصان مي‌توانند اشكالات خود را به صفحه‌ي واتساپ برنامه به نشاني Mask_application گزارش دهند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات