بيوگرافي ريد هافمن؛ هم‌بنيان‌گذار لينكدين و مشهور به استاد بزرگ سيليكون‌ولي

دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ريد هافمن يكي از كارآفرينان تأثيرگذار معاصر به‌شمار مي‌رود كه شهرتش را با راه‌اندازي لينكدين به‌دست آورده و اكنون از سرمايه‌گذاران بزرگ سيليكون‌ولي است.
تبليغات

ريد هافمن (Reid Garrett Hoffman) كارآفرين آمريكايي دنياي اينترنت و سرمايه‌گذار خطرپذير حوزه‌ي استارتاپي است. هافمن بيش از همه با نقش مهمش در راه‌اندازي لينكدين شناخته مي‌شود. او هم‌بنيان‌گذار شبكه‌ي اجتماعي كسب‌وكار است و به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره‌ي اين شركت مشغول به كار بود. با اينكه هافمن با راه‌اندازي و مقياس‌دهي لينكدين به‌شهرت رسيد، امروزه بيش از همه با فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري و نويسندگي و مشاوره در دنياي استارتاپ شناخته مي‌شود. او از سرمايه‌گذاران خطرپذير سيليكون‌ولي است و در شركت Greylock Partners فعاليت مي‌‌كند. به‌علاوه، هم‌بنيان‌گذار لينكدين چند جزوه رايگان در حوزه‌ي كارآفريني هم تأليف كرده است و پادكست محبوب Masters of Scale را هم توليد مي‌كند. طبق آخرين آمار مجله‌ي فوربز، هافمن در فهرست ثروتمندترين افراد جهان با ثروت ۱/۸ ميليارد دلار در جايگاه ۱،۳۴۹ قرار دارد.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

تولد و تحصيل

ريد هافمن ۵ اوت سال ۱۹۶۷ در پالوآلتو كاليفرنيا به‌دنيا آمد. مادرش دينا روث و پدرش ويليام پاركر هافمن جونيور نام داشت. هافمن سال‌هاي كودكي و نوجواني خود را در بركلي كاليفرنيا گذراند. ريد از كودكي علاقه‌ي شديدي به استقلال مالي و دنياي كسب‌وكار داشت و با وجود وضعيت مالي نسبتا مناسب خانواده، هميشه به‌دنبال استقلال بيشتر بود. پدرومادر هافمن دانش‌آموخته‌ي حقوق بودند و پس از مدتي از هم جدا شدند. ريد، تنها فرزند آن‌ها بود. هافمن از دوران كودكي‌اش به‌سختي ياد مي‌كند و جدايي پدرومادر را يكي از حوادث تأثيرگذار زندگي‌اش مي‌داند كه اشكالات زيادي برايش به‌همراه داشت.

اولين شغل ريد هافمن در ۱۲ سالگي رقم خورد. او در مصاحبه‌هاي متعدد، خود را بازيكن حرفه‌اي بازي‌هاي روميزي در كودكي بيان مي‌كند. درواقع، اكثر كارآفرينان بزرگ دنياي فناوري دوران نوجواني و جواني خود را با اينترنت و كامپيوترهاي شخصي گذرانده‌اند؛ اما هافمن در دنياي بازي‌هاي روميزي نقش‌آفريني غرق شده بود. او از ۹ سالگي با بازي‌هاي سبك Dungeons & Dragons آشنا شده بود. در دوران تحصيلات راهنمايي، يكي از دوستانش به او گفت كه شركت Chaosium دفتري در نزديكي شهر محل تحصيل آن‌ها دارد و نوجوانان را به بازي‌كردن و آزمايش بازي‌هاي روميزي دعوت مي‌كند. 

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

هافمن در ۱۲ سالگي به‌عنوان ويراستار به شركت توليد بازي Chaosium پيوست. درواقع، او پس از آزمايش تعدادي از بازي‌هاي شركت و پيشنهاد ويرايش متن برخي از آن‌ها انتخاب شد. زماني‌كه هافمن ۱۴ ساله بود، نامش به‌عنوان يكي از تهيه‌كننده‌هاي بازي ‌Borderlands ثبت شد كه در سبك نقش‌آفريني بود. او حقوقي برابر با طراحان بازي دريافت مي‌كرد.

ويراستاري بازي‌هاي روميزي نقش‌آفريني، اولين شغل هافمن در ۱۲ سالگي بود

همان‌طوركه گفته شد، زندگي مستقل از كودكي و نوجواني جزو علاقه‌مندي‌هي اصلي ريد بود. او براي تحصيل در دبيرستان به خانواده اصرار كرد تا در مدرسه‌اي دور از خانه مشغول به تحصيل شود. درنهايت، هافمن تحصيلات دبيرستان خود را در مدرسه‌ي پوتني در ورمونت گذراند و انواع فعاليت‌هاي متفرقه را در همان سال‌هاي نوجواني تجربه كرد. ريد با وجود تجربه‌ي انواع كارها از هنر تا كشاورزي، نمره‌هاي راضي‌كننده‌اي هم در دروس خود كسب مي‌كرد. او پس از تحصيل در دبيرستان، تصميم گرفت مجددا به زادگاهش در كاليفرنياي‌شمالي بازگردد و تحصيلاتش را در دانشگاه استنفورد ادامه دهد.

دانشگاه استنفورد برنامه‌اي به‌نام «تحصيلات آزاد ساختارمند» داشت كه علاقه‌ي هافمن را به‌سمت علم فلسفه سوق داد. ريد جوان كه به حوزه‌هاي گوناگون علمي علاقه‌مند بود، به‌كمك يكي از استادان خود در استنفورد توانست مسير تحصيلي خود را پيدا كند. او ابتدا تمامي دوره‌هاي دلخواه را براي استادش نوشت و درنهايت، استاد او را به برنامه‌ي سيستم‌هاي سمبليك استنفورد هدايت كرد كه شامل دروسي در حوزه‌هاي فلسفه، زبان‌شناسي، روان‌شناسي، منطق رياضي و علوم كامپيوتر مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

برنامه‌ي سيستم‌‌‌هاي سمبليك كه هافمن در استنفورد در آن شركت كرد، حوزه‌هاي متنوع را پوشش مي‌داد. او در ميان ايده‌ها و حوزه‌هاي تحصيلي، بيش از همه به تبادل ايده‌ها و تعامل در پردازش اطلاعات علاقه‌‌مند شد. هافمن بسيار تحت‌تأثير انديشه متخصصينيه‌پردازهاي صنعت رسانه همچون مارشال مك‌لوهان و نيل پستمن قرار گرفت. مك‌لوهان روي تأثير انواع تكاملي ارتباطات بر تفكر بشري تحقيق مي‌كرد. پستمن نيز جزوه رايگان مشهوري در نقد تأثير تلويزيون روي تفكر طبيعي انسان نوشته بود كه هافمن را تحت‌تأثير قرار مي‌داد.

هافمن حين تحقيقات و يادگيري‌هايش در استنفورد به اين نتيجه رسيده بود كه به‌زودي سبك جديدي از رسانه متولد مي‌شود كه تغييرات عظيمي حتي فراتر از تحليل‌ها و پيش‌بيني‌هاي مك‌لوهان و پستمن به‌همراه خواهد داشت. او كه سال‌‌هاي جواني خود را در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم و دوران اوج‌گيري كامپيوتر‌هاي شخصي گذرانده بود، به‌نوعي آينده‌ي اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي را پيش رويش مي‌ديد. هافمن جوان در مطالعات خود به چگونگي تعامل اطلاعات و ابزار آن توجه ويژه‌اي مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

ريد هافمن در سال ۱۹۹۰ مدرك متخصص كارشناسي خود را در رشته‌ي سيستم‌‌هاي سمبليك و علوم شناختي دريافت كرد. همچنين بورسيه‌ي موسوم به مارشال را براي تحصيل در دانشگاه آكسفورد گرفت. هافمن جوان سه سال بعد با مدرك متخصص كارشناسي ارشد در رشته‌ي فلسفه از كالج وولفسون آكسفورد فارغ‌التحصيل شد. او در دوران تحصيل در آكسفورد متوجه تأثير فراوان گفتمان‌هاي تحليلي فلسفه در دانشگاه‌هاي انگليسي‌زبان شد و تمركز بيش‌ازحد آن‌ها روي مفاهيم تاريخي و فرهنگي فلسفه را درك كرد.

ورود به دنياي فناوري

هافمن ابتدا به دنياي نويسندگي و تدريس و فعاليت‌هاي اجتماعي علاقه‌مند بود. البته او پس از تحصيل در آكسفورد انديشه متخصصين خود را به حوزه‌هاي تأثيرگذار در اجتماع تغيير داد و تصميم گرفت شغلي اثرگذارتر انتخاب كند. هافمن پس از بازگشت از آكسفورد به زادگاهش در كاليفرنياي‌شمالي، به‌سراغ هم‌دانشگاهي‌هايش در استنفورد رفت تا علاقه‌مندان به دنياي روبه‌رشد فناوري را از ميان آن‌ها پيدا كند. هافمن كه ابتدا فعاليت‌هاي دانشگاهي را تأثيرگذار تصور مي‌كرد، در تحصيلات تكميلي به اين نتيجه رسيده بود كه فعاليت در حوزه‌ي كارآفريني بيشترين اثر را روي اجتماع مي‌گذارد.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

مراسم فارغ‌التحصيلي از دانشگاه استنفورد

علاقه‌مندي هافمن به دنياي فناوري از جزوه رايگاني به‌نام Snow Crash شكل گرفت كه در سال ۱۹۹۲ منتشر شده بود. اين جزوه رايگان علمي‌‌تخيلي، آينده‌ي جهان را در قرن بيست‌ويكم شرح مي‌داد كه دولت‌ها در آن سرنگون شده بودند و مردم به‌دنبال راهكارهايي براي زندگي در جهاني مجازي به‌نام Metaverse بودند. هافمن درباره‌ي تصميمش براي ورود به دنياي كارآفريني مي‌گويد:

زماني‌كه از استنفورد فارغ‌التحصيل شدم، به‌دنبال شغلي در حوزه‌ي تدريس دانشگاهي يا تأثيرگذاري اجتماعي به روشي مشابه بودم. درواقع، مي‌خواستم لنزي دربرابر جامعه قرار دهم و از آن‌ها بپرسم «ما كه هستيم» و «بايد چه كسي باشيم». البته درنهايت متوجه شدم فعاليت‌هاي دانشگاهي به نوشتن جزوه رايگان‌هايي مي‌انجامد كه حداكثر ۵۰ تا ۶۰ نفر آن‌ها را مي‌خوانند. به تأثيرگذاري بيشتري نياز داشتم.

اولين شغل هافمن كه دوره‌ي زماني كوتاهي هم داشت، در كارخانه‌ي توليد نوشيدني در ناپا ولي بود. او سپس به اپل پيوست و به‌نوعي ورود رسمي‌اش به دنياي فناوري شروع شد. اپل كامپيوتر در سال ۱۹۹۴ ميزبان ريد هافمن بود و اولين تجربه‌هاي او در مديريت محصول در اين شركت شكل گرفت.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

اولين پروژه‌ي جدي هافمن در دنياي فناوري، eWorld بود كه به‌عنوان يكي از تلاش‌هاي اوليه در شكل‌گيري شبكه‌ي اجتماعي شناخته مي‌شود. اپل در آن سال‌ها تصميم گرفته بود مفهوم شبكه‌ي اجتماعي را در اينترنت گسترش دهد و هافمن با فعاليت در بخش تجربه‌ي متخصصي، يكي از اعضاي مهم‌ پروژه بود. اگرچه eWorld درنهايت به محصول پايداري تبديل نشد و AOL آن را خريد، هافمن در همان مدت كوتاه، به ارزش شبكه‌هاي اجتماعي و بهره‌مندي از اينترنت به‌‌عنوان زيرساخت اصلي توسعه‌ي اجتماع پي برد.

هافمن در دوران ابتدايي اوج‌گيري اينترنت، ارزش شبكه‌هاي اجتماعي را درك كرده بود

اپل با فروش eWorld به AOL سود مناسبي كسب كرد؛ ولي يكي از متخصصان باتجربه‌اش را از دست داد. هافمن در سال ۱۹۹۶ با هدف دنبال‌كردن رؤياهايش براي تأثيرگذاري بيشتر روي جامعه به فوجيتسو پيوست. البته او در همان سال‌هاي ابتدايي اشتغال، تمركز خود را روي كارآفريني گذاشته بود و مي‌دانست دوران متخصصي برايش طولاني نخواهد شد. مأموريت هافمن در فوجيتسو كار روي جامعه‌‌ي چت مجازي به‌نام WoldsAway بود. 

هافمن در سال ۱۹۹۷، فوجيتسو را ترك كرد تا كسب‌وكار اختصاصي خودش را راه‌اندازي كند. اولين كسب‌وكار اينترنتي هافمن SocialNet نام داشت. او كه ابتدا سرمايه‌گذاران را متقاعد كرده بود سرويس اينترنتي مخصوص قرار ملاقات طراحي مي‌كند، به‌مرور به ظرفيت‌هاي بيشتر ايده‌ي خود پي برد. هافمن مي‌دانست فناوري جديد مي‌تواند زيرساخت لازم را براي شكل‌دهي انواع روابط، حتي روابط كاري، فراهم كند. درنهايت، اين حركت اوليه به‌سمت دنياي شبكه‌هاي اجتماعي تجربه‌اي بزرگ براي كارآفرين جوان به‌همراه داشت. پيتر ثيل بعدها درباره‌ي SocialNet گفته بود ايده‌ي هافمن هفت تا هشت سال جلوتر از زمان خود بود. ايراد اصلي شبكه‌ي سوشال‌نت اين بود كه افراد در آن از هويت‌هاي جعلي استفاده مي‌كردند. موفق‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي به اين دليل بزرگ شده‌اند كه افراد هويت اصلي خود را در آن‌ها به‌كار مي‌گيرند.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

پيتر ثيل از دوستان دانشگاهي هافمن بود. او در همان دوراني كه ريد مشغول طراحي شبكه‌ي اجتماعي‌اش بود، پيشنهاد عضويت در استارتاپ حوزه‌ي فين‌تك را مطرح كرد. ثيل به‌همراه چند نفر ديگر روي استارتاپي متمركز بر پردازش تراكنش‌ها در دنياي اينترنت كار مي‌كرد كه بعدها به پي‌پال تبديل شد. تجربه‌ي هافمن در ايده‌پردازي در پي‌پال به او كمك مي‌كرد. وي به بنيان‌گذاران پي‌پال پيشنهاد داد سرويس خود را از پردازش تراكنش‌هاي بين متخصصان به پردازش تراكنش به افراد و فروشندگان توسعه دهند.

هافمن تا سال ۲۰۰۰ به اين نتيجه رسيده بود كه SocialNet به اهداف مدانديشه متخصصينش نخواهد رسيد و پي‌پال نيز به توجه و تمركز تمام‌وقت او نياز داشت. او شبكه‌ي اجتماعي خود را به Spark Networks فروخت و تمامي سرمايه‌ي اوليه‌ي سرمايه‌گذاران را به آن‌ها بازگرداند. شغل جديد هافمن معاونت ارشد در پي‌پال و مديريت عمليات بود. درواقع، او مسئوليت تمامي روابط خارجي پي‌پال را برعهده داشت؛ ازجمله مديريت زيرساخت پرداخت (هماهنگي با شركت‌هايي همچون مستركارت و ويزا و ولزفارگو) و توسعه‌ي كسب‌وكار (همكاري با eBay و Intuit و ديگران) و مديريت و ارتباط با سازمان‌هاي تنظيمگري و قانوني. ثيل هافمن را آتش‌نشان پي‌پال مي‌دانست.

eBay در سال ۲۰۰۲ پي‌پال را با پرداخت مبغ ۱/۵ ميليارد دلار خريد و هافمن با درآمدي كه از فروش سهمش در پي‌پال به‌دست آورده بود، سرمايه‌ي لازم را براي پيگيري ايده‌هايش در كسب‌وكارهاي جديد دراختيار داشت.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

راه‌اندازي لينكدين

تجربه‌هاي هافمن در سوشال‌نت و پي‌پال اهميت هويت حرفه‌اي اشخاص را در دنياي اينترنت براي هافمن روشن كرده بود. او آماده‌ي راه‌اندازي استارتاپ دوم بود. لينكدين در آخرين ماه سال ۲۰۰۲ در اتاق نشيمن خانه‌ي هافمن راه‌اندازي اوليه شد و مه ۲۰۰۳ رسما شروع به كار كرد. در پايان اولين ماه فعاليت، لينكدين ۴،۵۰۰ عضو داشت و به‌مرور به‌سمت تبديل به بزرگ‌ترين شبكه‌ي اجتماعي متمركز بر كسب‌وكار حركت مي‌كرد.

از اولين همكاران هافمن در راه‌اندازي لينكدين مي‌توان به آلن بلو، يكي از همكارانش در سوشال‌نت، اشاره كرد. به‌علاوه يكي از هم‌كلاسي‌هاي دانشگاهي و يكي از همكارانش در فوجيتسو هم او را همراهي مي‌كردند. پيتر ثيل و كيث رابويس، همكاران و دوستان هافمن در پي‌پال، هم از سرمايه‌گذاران اوليه‌ي لينكدين بودند.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

زماني‌كه هافمن مشغول راه‌اندازي لينكدين بود، بنيان‌گذارهاي فيسبوك به او مراجعه كردند. آن‌ها از هافمن مي‌خواستند در اولين دور از سرمايه‌گذاري در فيسبوك، شركت و به‌نوعي دور اول را مديريت كند. هافمن قبلا اين كار را براي شبكه‌ي مشابهي به‌نام Friendster انجام داده بود. بنيان‌گذار لينكدين مجذوب ايده‌ي اوليه‌ي فيسبوك شد؛ اما تصور مي‌كرد فعاليت جدي در اين ايده با فعاليت‌ها و ايده‌هايش به‌عنوان رهبر لينكدين تضاد منافع خواهد داشت. درنهايت، وي مارك زاكربرگ را به دوستش پيتر ثيل معرفي كرد كه ۵۰۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري اوليه در فيسبوك كرد.

هافمن تصميم به كناره‌گيري از سرمايه‌گذاري عظيم در فيسبوك را گران‌ترين تصميم كسب‌وكاري خود مي‌داند. البته او درنهايت سرمايه‌گذاري جزئي در شبكه‌ي اجتماعي كرد كه بازهم سرمايه‌ي چشمگيري برايش به‌همراه داشت. او در سال‌هاي بعد به‌‌عنوان سرمايه‌گذار فرشته در بسياري از استارتاپ‌هاي بزرگ سيليكون‌ولي حضور داشت كه از مشهورترين آن‌ها مي‌توان Airbnb ،Groupon ،Zynga و Flickr را نام برد.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

در كنار وينر و نادلا، پس از فروش لينكدين به مايكروسافت

هافمن در چهار سال اول فعاليت لينكدين، به‌عنوان مديرعامل و بنيان‌گذار مشغول به فعاليت بود. او در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره و مدير بخش محصول انتخاب شد. عرضه‌ي عمومي سهام لينكدين در سال ۲۰۱۱، ارزش سهام هافمن را در شركتش به ۲/۳۴ ميليارد دلار رساند. تا سال ۲۰۱۴، ثروت شخصي هافمن نزديك به ۴/۵ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شد. در آن سال، تعداد متخصصان لينكدين تقريبا هر ثانيه دو نفر افزايش مي‌يافت.

فعاليت در لينكدين، تنها درگيري ذهني هافمن نبود و از سال ۲۰۰۹ به شركت سرمايه‌گذاري خطرپذير Greylock Partners پيوست. او مديريت سرمايه‌گذاري‌هايي در حوزه‌ي نرم‌افزارهاي تجاري، اينترنت براي مصرف‌كننده، بازي‌هاي موبايلي، بازارچه‌هاي الكترونيك، پرداخت و شبكه‌هاي اجتماعي را برعهده گرفت و هنوزهم در آن حوزه‌ها فعال است.

لينكدين تا سال ۲۰۱۶ ديگر جايگاه فرمانروايي را به‌عنوان بزرگ‌ترين شبكه‌ي اجتماعي متمركز بر دنياي كسب‌وكار تثبيت كرده بود. آن‌ها بيش از ۴۰۰ ميليون متخصص فعال داشتند و در بيش از ۲۰۰ كشور و منطقه فعاليت مي‌كردند. مايكروسافت در ژوئن آن سال اعلام كرد قصد دارد لينكدين را با پرداخت ۲۶/۲ ميليارد دلار بخرد كه بزرگ‌ترين خريد تاريخ ردموندي‌ها محسوب مي‌شد. هافمن كه بزرگ‌ترين سهام‌دار شركت در آن زمان بود، با طرح پيشنهادي مايكروسافت موافقت كرد. او پس از فروش شركت به مايكروسافت، در مارس ۲۰۱۷ عضو هيئت‌مديره‌ي مايكروسافت هم شد.

مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

ريد هافمن در رويدادي در MIT Media Lab

ريد هافمن در پروفايل لينكدين، خود را كارآفرين و استراتژيست محصول و سرمايه‌گذار مي‌نامد. مسئوليت او به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره در لينكدين در دسامبر ۲۰۱۶ به‌پايان رسيد و اكنون به‌عنوان عضو هيئت‌مديره در بسياري از شركت‌هاي كوچك و بزرگ سيليكون‌ولي فعاليت مي‌كند. او همچنين عضو افتخاري هيئت‌معتمدان كالج وولفسون آكسفورد نيز محسوب مي‌شود. طبق اطلاعات پروفايل لينكدين، هافمن در شركت‌هاي زير به‌عنوان عضو هيئت‌مديره فعاليت مي‌كند:

  • Microsoft
  • Airbnb
  • Convoy Inc
  • Aurora
  • Coda
  • Entrepreneur First
  • NAUTO
  • Blockstream
  • Xapo
  • سرمايه‌گذاري و فعاليت‌هاي اجتماعي

    هافمن پس از سرمايه‌گذاري در پي‌پال، به يكي از سرمايه‌گذاران فرشته‌ي موفق در سيليكون‌ولي تبديل شد. برخي از متخصص كارشناسان او را موفق‌ترين سرمايه‌گذار فرشته‌‌ي دهه‌ي گذشته در سيليكون‌ولي مي‌دانند. كارآفرينان شناخته‌شده‌ي اكوسيستم استارتاپي مي‌گويند هافمن اولين كسي است كه هر كارآفريني آرزوي ملاقات با او را دارد. هافمن هنوز از شركاي اسلي گريلاك پارتنرز است و مديريت برنامه‌ي سرمايه‌گذاري ۲۰ ميليون دلاري Discovery Fund شركت را برعهده دارد. 

    مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

    دريافت مدال طلاي Maerican Academy of Achievement

    همان‌طوركه گفته شد، اثرگذاري اجتماعي هميشه يكي از حوزه‌هاي اصلي علاقه‌مندي و تمركز ريد هافمن بوده است. او دركنار فعاليت‌هاي مديريتي و سرمايه‌گذاري خود در دنياي فناوري كه به‌اندازه‌ي كافي بر جهان و اجتماع پيرامونش تأثيرگذار بودند، با فعاليت‌هايي همچون سخنراني و تأليف جزوه رايگان و توليد پادكست هم وظيفه‌ي اجتماعي خود را پيش مي‌برد. از سخنراني‌هاي مهم ريد هافمن مي‌توان به رويدادهايي همچون كنفرانس Xprize Foundation، TED و Fast Forward Accelerate Good Global اشاره كرد. او همچنين در رويدادهاي متنوع در دانشگاه‌هاي استنفورد، آكسفورد، هاروارد و MIT Media Lab سخنراني مي‌كند.

    هم‌بنيان‌گذار لينكدين پادكست پرطرفداري به‌نام Masters of Scale توليد مي‌كند

    ريد هافمن بخش مهمي از دغدغه‌ي اشتغال خود را به نوشتن در حوزه‌ي كسب‌وكار اختصاص داده است. او ابتدا مقاله‌هاي خود را در لينكدين منتشر مي‌كرد و از اولين اينفلوئنسرهاي لينكدين به‌شمار مي‌رود. يكي از مقاله‌هاي مهم هافمن در لينكدين، روش جديدي از نوشتن اعتبارنامه را براي دانشجويان و شاغلان شرح مي‌داد كه به‌نام Disrupting the Diploma منتشر شد. از ديگر مقاله‌هاي مهم وي مي‌توان به توضيحش از جلسه‌ي ارائه‌ي لينكدين در سال ۲۰۰۴ اشاره كرد كه روش‌هاي متخصصدي را براي ارائه‌ي ايده‌ي استارتاپي و جذب سرمايه‌گذار شرح مي‌دهد. اين مقاله به‌نام Linkedin's Series B Pitch to Greylock در وب‌سايت شخصي هافمن دردسترس قرار دارد.

    مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

    اولين جزوه رايگان ريد هافمن با همكاري Ben Casnocha در سال ۲۰۱۲ و به‌نام The Start-Up of You: Adapt to the Future, Invest in Yourself, and Transform your Career منتشر شد. جزوه رايگان «استارتاپ شما» همان‌طوركه از نامش برمي‌آيد، تفكر كسب‌وكاري افراد را درباره‌ي خودشان نشانه مي‌گيرد و شباهت‌هاي شركت‌هاي موفق سيليكون‌ولي را با موفقيت‌هاي شخصي افراد شرح مي‌دهد. طبق نظارت و بازخوردهاي مثبتي كه درباره‌ي جزوه رايگان اول هافمن منتشر شد، او در جزوه رايگانش روش‌هاي متخصصدي براي حفظ موقعيت و زندگي شغلي و دوام‌آوردن در دنياي كنوني را شرح مي‌دهد. جزوه رايگان مذكور در همان سال اول به ركورد فروش ۱۰۰ هزار نسخه رسيد و در فهرست جزوه رايگان‌هاي پرفروش نيويورك‌تايمز و وال‌استريت ژورنال قرار گرفت.

    جزوه رايگان دوم هافمن نيز با همكاري كاسنوچا نوشته شد. اين جزوه رايگان به‌نام The Alliance: Managing Talent in the Networked Age در سال ۲۰۱۴ نوشته شد. جزوه رايگان «اتحاد، مديريت استعدادها در عصر شبكه» ساختارهاي سنتي اشتغال و متخصصي طولاني‌مدت را به‌چالش مي‌كشد و اعتقاد دارد چنين سبكي از اشتغال در دنياي دائما در حال تغيير كارايي ندارد. جزوه رايگان اتحاد مي‌گويد رابطه‌ي متخصص و كارفرما بايد از ساختار كنوني خارج شود و آن‌ها يكديگر را به چشم متحد نگاه كنند. درواقع، رابطه‌ها بايد از حالت معامله‌اي به ارتباط نزديك تغيير كند. اهميت يادگيري مهارت‌هاي شبكه‌سازي و حفظ ارتباط شركت‌ها با متخصصان سابق و تشكيل شبكه‌ي ارتباطي، از مفاهيمي هستند كه هافمن در جزوه رايگانش شرح مي‌دهد. جزوه رايگان دوم هافمن نيز به فهرست جزوه رايگان‌هاي پرفروش نيويورك‌تايمز راه يافت.

    مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

    سومين جزوه رايگان ريد هافمن به‌نام Blitzscaling: The Lightning-Fast Path to Building Massively Valuable Companies با همكاري كريس يه نوشته و در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. حوزه‌ي تمركز اصلي جزوه رايگان Blitzscaling مقياس‌دهي سريع و قدرتمندانه‌ي كسب‌وكارها است. درواقع هافمن در جزوه رايگان سوم ديد كلي‌تري به اكوسيستم كسب‌وكار دارد و مراحل رشد و مقياس‌دهي آن‌ها را تحليل مي‌‌كند. هافمن در توضيح جزوه رايگانش ابتدا اين سؤال را مطرح مي‌كند كه چه تفاوتي بين استارتاپ‌هاي با عمر كوتاه و آن‌هايي وجود دارد كه به مقياس جهاني رسيدند؟ او مفاهيمي فراتر از بنيان‌‌گذاران قدرتمند يا سرمايه‌گذاري عظيم را در موفقيت استارتاپ دخيل مي‌داند. از انديشه متخصصين هافمن، براي مقياس‌دهي بيش از بازدهي، به سرعت زيادي نياز داريم؛ چون در وضعيت نبود قطعيت استارتاپ، سرعت اهميت بيشتري دارد.

    هافمن در مسير توليد محتواي مرتبط با كسب‌وكار، پادكست مشهوري به‌نام Masters of Scale هم دارد كه از آوريل ۲۰۱۷ شروع به كار كرده است. همان‌طوركه از نام پادكست برمي‌آيد، هافمن در برنامه‌ي خود و در مصاحبه با بنيان‌گذاران مشهور دنياي كسب‌وكار، روش‌هاي مقياس‌دهي به استارتاپ را تحليل مي‌كند. پادكست «استادان مقياس‌دهي» ادعاي برابري كامل جنسيتي هم دارد و ميهمانان خود را از دسته‌هاي متنوع اجتماعي انتخاب مي‌كند. از ميهمانان مشهور پادكست يادشده مي‌توان به مارك زاكربرگ، برايان چسكي، جان الكان، شريل سندبرگ، استورات باترفيلد، ديان گرين و نانسي لوبين اشاره كرد.

    مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

    جوايز و افتخارها

    ريد هافمن به‌خاطر راه‌اندازي لينكدين و فعاليت‌هاي مشاوره‌اي و اجتماعي، جوايز متعددي دريافت كرده است. او در سال ۲۰۱۰ در مجله‌ي Fast Company به‌عنوان نفر هفدهم در فهرست يكصد فرد خلاق دنياي كسب‌وكار قرار گرفت. يك سال بعد، جايزه‌ي كارآفرين سال ايالات متحده به او و همكارش، جف وينر، از هم‌بنيان‌گذاران لينكدين، اهدا شد. در سال ۲۰۱۲، مؤسسه‌ي TechAmerica مدل ديويد پكارد را به پاس خدمات هافمن در دنياي فناوري به او اهدا كرد. در همان سال، مركز مارتين لوتركينگ با جايزه‌ي Salute to Greatness از هافمن تقدير كرد.

    مجله‌ي فوربز در سال ۲۰۱۲ هافمن را در رتبه‌ي سوم بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاران دنياي فناوري قرار داد. فوربز وي را يكي از افراد تأثيرگذار سيليكون‌ولي خواند كه تقريبا در تمامي استارتاپ‌هاي موفق حوزه‌ي شبكه‌هاي اجتماعي ايفاي نقش كرده است. دو سال بعد، باراك اوباما، رئيس‌جمهور وقت ايالات متحده، هافمن را به‌عنوان سفير رياست‌جمهوري در حوزه‌ي كارآفريني بين‌المللي انتخاب كرد. در همان سال، مؤسسه‌ي American Academy of Achievement مدال طلاي سالانه‌ي خود را به هافمن اهدا كرد. از آخرين افتخارهاي هم‌بنيان‌گذار لينكدين هم مي‌توان به نشان افتخاري امپراتوري بريتانيا در سال ۲۰۱۷ اشاره كرد كه به‌خاطر دستاوردهاي متعدد او و كمك به شناخته‌شدن بورسيه‌ي مارشال ازطريق دستاوردهاي بين‌المللي به هافمن تعلق گرفت.

    مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

    ريد هافمن دركنار سرمايه‌گذاران و كارآفرينان بزرگ سيليكون‌ولي در عكس يادگاري Sequoia Venture Capital، سال ۲۰۱۴، كارخانه‌ي تسلا

    فعاليت‌هاي بشردوستانه

    درگيري و اشتغال ذهني براي اثرگذاري بر جامعه هميشه در ذهن هافمن وجود دارد. او دركنار همه‌ي فعاليت‌هاي مرسوم، تلاش مي‌كند با حضور در سازمان‌هاي بشردوستانه هم مسئوليت اجتماعي‌اش را انجام دهد. جف وينر، مديرعامل لينكدين، درباره‌ي هافمن مي‌گويد:

    هدف اصلي ريد اين است كه تأثير مثبت و ماندگار بر جهان بگذارد.

    از فعاليت‌هاي بشردوستانه‌ي كنوني هافمن مي‌توان به اين‌ها اشاره كرد كه عموما با عضويت در هيئت‌مديره و سرمايه‌گذاري انجام مي‌شود:

  • Kiva.org: پلتفرمي براي قرض‌دادن خرد به دانشجويان و كارآفرينايي كه تمكن مالي لازم را ندارند.
  • Endeavor Global: سازماني كه پس از كارآفرينان تأثيرگذار بااستعداد در بازارهاي در حال رشد، از آن‌ها همراهي مي‌كند.
  • Opportunity@work: سازمان اجتماعي غيرانتفاعي كه هدف خود را بازطراحي سيستم نيروي سادهي و متخصصي ايالات متحده مي‌داند و با فناوري‌هاي نوآورانه و سرمايه‌گذاري در يادگيري هدفش را دنبال مي‌كند.
  • Do Something: سازماني با هدف تشويق جوانان به انجام فعاليت‌هاي داوطلبانه با هدف ايجاد تغيير در جامعه.
  • مرجع متخصصين ايران ريد هافمن / Reid Hoffman

    هافمن در كنار همسرش، ميشل يي

    از فعاليت‌هاي اجتماعي ديگر هافمن مي‌توان به عضويت در هيئت‌مشاوره و سرمايه‌گذاري در پروژه‌ها و سازمان‌هايي همچون MIT Media Lab ،QuestBridge, OpenAI ،Crisis Text Line ،Code for America و Gving Pledge اشاره كرد. او به‌همراه همسرش، ميشل يي، در برنامه‌ي آخر ثبت‌نام كرد و سهم عمده‌اي از ثروت خود را به رفع اشكالات جهاني اختصاص داد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات