چگونه از دوربين به‌ عنوان وب‌ كم استفاده كنيم

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران دوربين DSLR در كنار لپ تاپ
اين روزها كه ويدئو كنفرانس، به يك راه ارتباطي پركاربرد تبديل شده‌ است، استفاده از تجهيزات موجود براي فراهم كردن يك وب‌كم حرفه‌اي، خالي از لطف نيست.
تبليغات

اين مقاله در شهريور ۱۳۹۹ توسط مهدي زارع سريزدي نوشته و در آبان ۱۴۰۲ توسط مصطفي عسگري به‌روزرساني شده است.

تصور كنيد براي جلسه‌ي الكترونيك بعدي كلاس خود محتوايي تهيه كرده‌ايد و قصد داريد آن را به بهترين شكل ممكن ارائه دهيد؛ در چنين شرايطي، كيفيت بالاي تصوير هنگام مكالمه با ديگران مي‌تواند اثر مثبت داشته باشد. اما چگونه مي‌توان اين كار را انجام داد؟

امروزه بسياري از متخصصان دنياي فناوري، تجهيزات تصويربرداري متنوعي از دوربين‌هاي DSLR و دوربين‌هاي فيلم‌برداري ديجيتال تا دوربين‌هاي ورزشي مانند گوپرو را دراختيار دارند. با راهكارهايي ساده و خريد چند لوازم جانبي، مي‌توان از همين تجهيزات موجود براي ويدئو كنفرانس بهره برد.

شايد هزينه‌ي نهايي آماده‌سازي وب‌كم با دوربين‌هاي مذكور، برابر با يك وب‌كم عادي باشد؛ اما به‌هرحال متخصص به تصوير با كيفيت و قابليت‌هاي بيشتري دسترسي خواهد داشت. در ادامه، مراحل موردنياز براي ساختن وب‌كم با دوربين‌هاي ديجيتال مرسوم را توضيح مي‌دهيم.

راه‌حل نرم‌ افزاري تبديل دوربين عكاسي به وب‌ كم

استفاده از دوربين‌هاي عكاسي مانند DSLR يا نمونه‌هاي مشابه به‌عنوان وب‌كم، در اغلب موارد، نياز به قطعات سخت‌افزاري جانبي دارد. ازطرفي شركت‌هاي توليدكننده‌ي دوربين در سال‌هاي اخير تلاش كرده‌اند تا راهكارهاي نرم‌افزاري را هم براي متخصصان علاقه‌‌‌‌مند دردسترس قرار دهند. برنامه‌هاي جديد مي‌توانند فيد ويدئو را از دوربيني كه به پورت USB متصل شده است، دريافت كنند و نيازي هم به ارتباط HDMI ندارند.

براي استفاده از دوربين عكاسي به‌عنوان وب‌كم، به كابل USB نياز داريد كه با دوربين عرضه مي‌شود.

فراگير شدن فرهنگ نسبتاً جديد دوركاري در دنياي سال ۲۰۲۰ باعث شد تا شركت‌هاي توليدكننده‌ي دوربين هم به فكر توسعه‌ي نرم‌افزارهاي اختصاصي براي ارتباط بين تجهيزات خود و كامپيوترها بيفتند. كانن، نيكون، فوجي‌فيلم، پاناسونيك، المپوس و گوپرو همگي قابليت وب‌كم را به‌‌صورت يكپارچه به نرم‌افزار‌هاي رايگان خود اضافه كرده‌اند.

براي استفاده از دوربين عكاسي به‌عنوان وب‌كم، صرف‌انديشه متخصصين از به‌كارگيري نرم‌افزار متفرقه يا راهكار شركت سازنده، به كابل USB نياز داريد كه با دوربين عرضه مي‌شود. همچنين باتري دوربين شما بايد در وضعيت شارژ كامل باشد، هرچند در استريم‌هاي طولاني احتمالاً به اتصال دائم آداپتور AC به دوربين نياز داريد.

ارتباط USB برخلاف HDMI دسترسي به ميكروفن دوربين را براي شما فراهم نمي‌كند. درنتيجه در راهكار نرم‌افزاري بايد از ميكروفن كامپيوتر يا ميكروفن خارجي كه به كامپيوتر متصل شده باشد، براي انتقال صدا استفاده كنيد.

مراحل بعدي شامل بازكردن تنظيمات نرم‌افزار متخصصدي متفرقه يا نرم‌افزار شركت سازنده‌ي دوربين مي‌شود. درنهايت بايد در نرم‌افزاي كه قصد استريم كردن با آن را داريد هم دوربين خارجي را به‌عنوان دوربين اصلي استريم انتخاب كنيد.

نرم افزارهاي اصلي شركت ها

كانن نرم‌افزار متخصصدي وب‌كم خود را با نام EOS Webcam Utility عرضه مي‌كند. نسخه‌ي ابتدايي نرم‌افزار براي ويندوز عرضه شد، اما اكنون براي متخصصان مك هم دردسترس است. ظاهراً با استفاده از نرم‌افزار كانن مي‌توان اكثر دوربين‌هاي شركت را به وب‌كم تبديل كرد.

نيكون شركت ديگري است كه براي استفاده از دوربين‌هاي حرفه‌اي‌اش به‌عنوان وب‌كم، نرم‌افزار اختصاصي Nikon Webcam Utility را دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد. اپليكيشن جديد شركت ژاپني با تمامي دوربين‌هاي سري Z هماهنگ مي‌شود. همچنين تمامي دوربين‌هاي DSLR جديد شامل D6, D850, D780, D500, D7500 و D5600 هم امكان همراهي از نرم‌افزار وب‌كم را دارند.

مرجع متخصصين ايران دوربين نيكون Nikon Z fc

فوجي‌فيلم نيز به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليد‌كنندگان صنعت دوربين‌هاي عكاسي، نرم‌افزار جديدي را براي همين منظور توسعه و دراختيار متخصصان قرار داده است.

پس از دانلود نرم‌افزار FujiFilm X Webcam مي‌توانيد دوربين‌هاي خود از اين برند را به‌عنوان وب‌كم به‌كار ببريد. اين نرم‌افزار براي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و مك دردسترس و تقريباً با تمامي دوربين‌هاي فوجي‌فيلم نيز سازگار است. پس از اتصال USB دوربين فوجي‌فيلم، تنظيمات دوربين به حالت خودكار مي‌رود و در اپليكيشن استريم، گزينه‌ي جديدي براي انتخاب دوربين اصلي دردسترس قرار مي‌گيرد.

پاناسونيك نيز نرم‌افزاري به‌نام Lumix Tether دارد كه امكان استفاده از برخي از دوربين‌هاي بدون آينه را به‌عنوان وب‌كم در ويندوز فراهم مي‌كند.

اليمپوس هم از گروه شركت‌هاي توليدكننده‌ي دوربين عقب نماند و راهكاري به‌نام OM-D Webcam را براي متخصصان ارائه كرد. نرم‌افزار مذكور از دوربين‌هاي حرفه‌اي سري OM-D همچون E-M1X, E-M1, E-M1 Mark II, E-M1 Mark III و E-M5 Mark II همراهي مي‌كند. متخصصان پس از نصب نرم‌افزار و اتصال دوربين، امكان انتخاب دوربين را به‌عنوان گزينه‌اي اضافي در اپليكيشن ويدئو كنفرانس پيدا مي‌كنند.

سوني هم ابزار تبديل دوربين به وب‌كم خود را به‌نام Imaging Edge Webcam Utility عرضه كرد كه امكانات متعددي را براي استريم زنده و برنامه‌هاي ويديوكنفرانس به متخصصان ارائه مي‌كند.

نرم افزارهاي شخص ثالث

نرم‌افزارهاي بالا تنها قابليت اتصال و هماهنگي با دوربين‌هاي شركتي را دارند كه آن‌ها را توسعه داده است. به‌علاوه، برخي دوربين‌هاي قديمي و اقتصادي نيز در اين نرم‌افزارها همراهي نمي‌شوند. به‌هرحال در آينده و با افزايش تمايل عمومي به ويدئوكنفرانس، شركت‌هاي ديگر هم برنامه‌هايي براي توسعه‌ي نرم‌افزارهاي وب‌كم اجرا مي‌كنند.

همان‌طور كه گفته شد، نرم‌افزارهاي متفرقه‌اي هم براي استفاده از دوربين بدون آينه يا DSLR به‌عنوان وب‌كم وجود دارند. از ميان برنامه‌هاي ويندوزي مي‌توان به SparkoCam اشاره كرد كه از دوربين‌هاي DSLR كانن و نيكون همراهي مي‌كند.

همچنين digiCamControl Virtual Camera گزينه‌ي ديگري در فهرست ما است. برنامه مذكور مانند ساير نرم‌افزارها به شما در اتصال هرچه بهتر به دوربين كمك مي‌كند. با آن مي‌توانيد به‌راحتي از دوربين خود به عنوان وب‌كم استفاده كنيد.

نرم‌افزار Ecamm Live براي متخصصان مك دردسترس قرار دارد كه با اكثر برندهاي موجود در بازار نيز هماهنگ است. ابزارهايي همچون جابه‌جايي استريم بين دو دوربين، نمايش تصوير در تصوير و اشتراك تصوير از مك يا آيفون در اين نرم‌افزار وجود دارد. درواقع متخصصان حرفه‌اي مك بسياري از نيازهاي استريم خود را با Ecamm برطرف مي‌كنند. همچنين نرم‌افزار مذكور براي افرادي كه قصد ضبط و ويرايش استريم را دارند نيز امكاناتي عالي فراهم مي‌كند.

راه‌ حل سخت‌ افزاري تبديل دوربين عكاسي به وب‌ كم

از اولين تجهيزاتي كه براي تبديل دوربين به وب‌كم نياز داريد، بايد به كارت يا قطعه‌ي اكسترنال كپچر اشاره كرد. پيش از خريد هرگونه دستگاه كپچر، ابتدا هماهنگ‌ بودن دوربين خود با آن را مطالعه كنيد. اين كار نياز به جست‌وجو در مشخصات دستگاه كپچر يا جست‌وجو براي پيدا كردن تجربه‌هاي مشابه ديگر متخصصان نياز دارد.

بايد جزئيات دستگاه خود و امكان حذف برخي از قابليت‌ها در زمان اتصال به كامپيوتر را مطالعه كنيد. بعضي از دوربين‌ها، تصوير منتقل‌شده به كامپيوتر را با اطلاعات جزئي و همچنين فوكوس و موارد ديگر نمايش مي‌دهند كه براي ويدئوكنفرانس يا استريم زنده، مناسب نيست.

مرجع متخصصين ايران دستگاه كپچر

تجهيزات مورد نياز

اگر از دوربين‌هاي DSLR براي متخصصد وب‌كم استفاده مي‌كنيد، لنزي در محدوده‌ي اخبار تخصصي ۱۸ تا ۲۴ ميلي‌متر براي بهترين كيفيت تصوير پيشنهاد مي‌شود. البته از آن‌جايي كه به‌دنبال هزينه‌ي اضافي براي راه‌اندازي سيستم جديد نيستيم، نيازي به خريد لنز نخواهد بود و مي‌توان با موارد موجود هم تجربه‌ي قابل‌ قبولي كسب كرد. اگر لنز شما مجهز به قابليت فوكوس دستي باشد، كيفيت بهتري را تجربه مي‌كنيد. در دوربين‌هاي ورزشي و فيلم‌برداري هم نيازي به لنز اضافه نيست.

دستگاه كپچر، اصلي‌ترين تجهيزات براي ارتباط بين دوربين و كامپيوتر محسوب مي‌شود. اين دستگاه كه به‌صورت خارجي و داخلي براي لپ‌ تاپ و كامپيوترهاي روميزي قابل تهيه است، توانايي خواندن سيگنال از دوربين را به كامپيوتر شخصي مي‌دهد. براي ارتباط بين دستگاه‌ها هم نياز به كابل مبدل HDMI داريد كه بسته به پورت‌هاي دردسترس در كامپيوتر شخصي و دوربين ديجيتال، بايد كابل مناسب را انتخاب كنيد.

استفاده از منبع نور اضافه به افزايش كيفيت تصوير كمك مي‌كند.

اگرچه دوربين‌هاي ديجيتال اغلب مجهز به ميكروفن داخلي هم هستند، اما براي كيفيت بهتر مي‌توان از دستگاه خارجي براي ضبط و انتقال صدا استفاده كرد. ازطرفي هدفون‌هاي همراهي كه با دوربين‌ها عرضه مي‌شوند يا هدفون‌هاي گيمينگ، گزينه‌هاي مناسبي را دراختيار شما قرار مي‌دهند.

علاوه بر تجهيزات بالا كه براي استريم يا ويدئو كنفرانس با كيفيت بالا، تقريباً الزامي هستند، مي‌توان با كمي تجهيزات اضافه كيفيت را باز هم افزايش داد. به‌عنوان مثال مي‌توان در شرايطي كه نور طبيعي روز دردسترس نيست، با تجهيزاتي كه دراختيار داريد، مانند لامپ‌هاي روميزي، براي تنظيم بهتر نورپردازي استفاده كنيد. براي نورپردازي با كيفيت بيشتر، لامپ با نور سفيد را در چراغ نصب كنيد.

از تجهيزات اضافه‌ي ديگر مي‌توان به باتري اضافه يا منبع تغذيه‌ي AC براي دوربين اشاره كرد كه در جلسه‌ها و استريم‌هاي طولاني، متخصصدي خواهند بود.

آماده‌سازي دوربين ديجيتال براي استفاده به‌عنوان وب‌ كم

اولين مرحله براي آماده‌سازي تجهيزات وب‌كم، نصب و راه‌اندازي دستگاه كپچر در كامپيوتر شخصي است. براي اين‌منظور هر دو نوع داخلي و خارجي دستگاه كپچر، مراحل راه‌اندازي آساني دارند. تنها در نمونه‌هاي داخلي، نياز به بازكردن كيس كامپيوتر روميزي و جانمايي كارت در درگاه PCIe مناسب داريد.

مرجع متخصصين ايران محيط متخصصي اپ هنگام نمايش تصوير دوربين

پس از راه‌اندازي دستگاه كپچر، نوبت به آماده‌سازي دوربين مي‌رسد. پس از اطمينان خاطر از شارژ كافي باتري يا اتصال دوربين به منبع تغذيه، آن را روشن كنيد. اگر از دوربين‌هاي DSLR يا موارد مشابه استفاده مي‌كنيد، آن را در حالت فيلم‌برداري قرار دهيد. سپس دوربين و دستگاه كپچر را به‌كمك كابل رابط HDMI به هم متصل كنيد.

در مرحله‌ي بعدي بايد نرم‌افزار مخصوص دستگاه كپچر را نصب و اجرا كنيد كه پس از اجرا شدن، بايد تصوير دوربين را نمايش دهد. اگر به اين مرحله رسيديد، يعني يكي از موانع اصلي انتقال تصوير را پشت سر گذاشته‌ايد.

پيكربندي تنظيمات دوربين

دوربين‌هاي ديجيتال و مخصوص فيلم‌برداري، عموماً اطلاعات زيادي را در زمان فيلم‌برداري روي صفحه، ‌نمايش مي‌دهند. اطلاعاتي همچون ISO، دهانه‌‌ي ديافراگم، سرعت شاتر، نوردهي، دماي رنگ و غيره در تصوير به نمايش در مي‌آيند.

به‌علاوه، وقتي چهره‌اي در تصوير نمايان مي‌شود، عموما يك پنجره‌ي فوكوس نمايش مي‌دهند. ازآنجاكه دستگاه كپچر، تصوير كاملاً برابر با نمايشگر دوربين را به كامپيوتر منتقل مي‌كند، بايد اطلاعات نمايشي را حذف كنيد تا تجربه‌اي مشابه وب‌كم داشته باشيد. تنظيمات اين بخش در دوربين‌هاي متنوع، با هم تفاوت دارد، اما مي‌توان روند مشابهي را بين آن‌ها پيدا كرد.

بهتر است پيش از شروع پخش، اطلاعات اضافه روي نمايشگر دوربين را حذف كنيد.

يكي از راهكارها براي حذف اطلاعات از روي تصوير، دكمه‌ي موسوم به Display روي دوربين‌هاي ديجيتال است كه عموماً نحوه‌ي نمايش اطلاعات را تغيير مي‌دهد. احتمالاً مي‌توانيد در دوربين خود به حالتي بدون نمايش اطلاعات دست پيدا كنيد.

از تنظيمات متخصصدي ديگر مي‌توان به كيفيت تصوير اشاره كرد كه بايد بسته به سرعت و پهناي باند اينترنت خانگي خود آن را تنظيم كنيد. خروجي نرخ فريم هم در مقدار 30fps، تجربه‌اي شبيه به وب‌كم ارائه مي‌كند. در بخش فوكوس، به‌دنبال تنظيمات فوكوس خودكار و نمايش جعبه‌ي فوكوس باشيد و آن‌ها را غيرفعال كنيد. حتي تنظيم ISO را هم به‌صورت دستي تنظيم كنيد تا تغيير آن‌چناني در كيفيت تصوير در زمان استريم يا ويدئو كنفرانس ايجاد نشود.

در نهايت، پس اعمال تنظيمات مهم دوربين براي پخش زنده، وارد مرحله بعدي شويد.

مرجع متخصصين ايران دوربين APS-C Z3 كنون هنگام وصل بودن به كابل

مراحل نهايي

مرحله‌ي پاياني، استفاده از ورودي‌هاي جديد تصوير و صدا در برنامه‌هاي چت و ويدئو كنفرانس مانند اسكايپ، اخبار تخصصي، تيمز و هنگ‌آوتس است.

نرم‌افزار يا وب اپليكيشن مربوطه را باز و هماهنگي با ورودي‌هاي جديد را مطالعه كنيد. وارد بخش تنظيمات نرم‌افزار شويد و در گزينه‌ي صدا و تصوير، به‌دنبال نام كارت كپچر و ميكروفني باشيد كه به سيستم متصل كرده‌ايد. اگر در همه‌ي بخش‌ها نام صحيح براي ورودي انتخاب شود، تصوير دوربين و صداي ميكروفن در نرم‌افزار چت، وارد مي‌شود. در اين مرحله ديگر همه‌چيز براي ارتباط ويدئويي با دوربين ديجيتال خارجي مهيا است.

مرجع متخصصين ايران محيط متخصصي اپ اخبار تخصصي هنگام انتخاب دوربين

مراحل بالا به‌ندرت و در برخي مواقع با چالش مواجه مي‌شوند كه با راهكارهايي ساده مي‌توان آن‌ها را حل كرد. به‌عنوان مثال اگر در ابتدا تصوير دوربين را روي نرم‌افزار كپچر مشاهده نمي‌كنيد، تعويض كابل HDMI را به‌عنوان راهكار اول امتحان كنيد. در برخي موارد هم تنظيمات دوربين با قابليت‌هاي دستگاه كپچر هماهنگ نيست كه مي‌توان با تغيير تنظيمات همچون كيفيت خروجي، به وضعيت مناسب رسيد.

همان‌طور كه گفته شد، تنظيمات دستي براي فوكوس و ISO كارايي بهتري در موارد چت تصويري دارند. بالا بردن ISO تاحدي حساسيت دريافت نور را بهتر مي‌كند، اما با افزايش بيش از حد، شاهد نويز روي تصوير خواهيد بود. تغيير تنظيمات دهانه‌ي ديافراگم هم براي دسترسي به كيفيت مناسب نور در تصوير، كارايي دارد. درنهايت تنظيم موارد گفته‌شده و فاصله‌ي منبع نور اضافي و سوژه از دوربين، در رسيدن به كيفيت مناسب نور اهميت زيادي دارد.

در اين مقاله تمامي روش‌ها و مراحلي كه بايد براي تبديل دوربين به وب‌كم پشت سر بگذاريد، يادگيري داده شد. اميدواريم اين مقاله برايتان مفيد بوده باشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات