بيوگرافي پيتر ثيل، هم‌بنيان‌گذار پي پال و از سرمايه‌گذاران اثرگذار سيليكون‌ولي

دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 19 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پيتر ثيل از سرمايه‌گذاران سيليكون‌ولي است كه پس از راه‌اندازي موفق پي‌پال، در بسياري از استارتاپ‌هاي مهم همچون فيسبوك نقشي حياتي داشت.
تبليغات

پيتر ثيل (Peter Andreas Thiel) كارآفرين آلماني‌آمريكايي و سرمايه‌گذار خطرپذير استارتاپي است. او در راه‌اندازي استارتاپ‌هاي بزرگي همچون پي‌پال نقش داشت و شركت سرمايه‌گذاري خطرپذير فاندرز فاند را نيز راه‌اندازي كرد. ثيل به‌لطف سرمايه‌گذاري‌هاي سودآور متعدد، اكنون با ۲/۳ ميليارد دلار دارايي، در فهرست ثروتمندترين افراد جهان قرار دارد. تلفظ صحيح نام پيتر ثيل در زبان زادگاهش يعني آلمان، «تيل» است. او در كودكي به ايالات متحده مهاجرت و در جواني در رشته‌هاي فلسفه و حقوق تحصيل كرد. پس از چند سال فعاليت در حوزه‌ي حقوق و سياست، به سرمايه‌گذاري علاقه‌مند شد. اولين تجربه‌ي جدي ثيل در كارآفريني در اوج دوران دات‌كام و با را‌ه‌اندازي پي‌پال رخ داد. سرمايه‌گذاري بزرگ و تاريخ‌ساز او نيز خريد سهام فيسبوك بود كه ثيل را چند سال بعد وارد باشگاه ميلياردرها كرد. پيتر ثيل امروز به‌عنوان يكي از مشاوران و مربيان معتبر دنياي استارتاپي شناخته مي‌شود.

پيتر ثيل هم مانند بسياري ديگر از ثروتمندان دنياي فناوري در فعاليت‌هاي خيريه حضور دارد. او با راه‌اندازي بنياد ثيل، فعاليت‌هاي خيرخواهانه‌ي خود را متمركز كرد و همچنين بورسيه‌ها و كمك‌هزينه‌هاي متعددي براي پيشبرد تحقيقات درباره‌ي هوش مصنوعي و تحقيقات در درياها اختصاص مي‌دهد. 

مرجع متخصصين ايران پيتر ثيل

تولد و تحصيل

پيتر ثيل در ۱۱ اكتبر ۱۹۶۷ در فرانكفورت آلمان به‌دنيا آمد. مادرش، سوزان و پدرش، كلائوس فريدريش، نام داشتند. برخي منابع مي‌گويند ثيل در ۱۰ سالگي به ايالات متحده مهاجرت كرد و برخي ديگر زمان مهاجرت خانواده را در يك‌سالگي پيتر عنوان مي‌كنند. به‌هرحال كلائوس پس از اينكه خانواده‌اش را به ايالات متحده و كليولند برد، به‌عنوان مهندس شيمي مشغول به كار شد. او در شركت‌هاي معدني متعددي فعاليت كرد كه باعث سفر هميشگي خانواده مي‌شد. پيتر و برادر كوچك‌ترش، پاتريك مايكل، هميشه در سفر بودند كه تجربه‌هاي ارزشمندي در همان سال‌هاي كودكي برايشان به‌همراه داشت.

خانواده‌ي ثيل بالاخره در سال ۱۹۷۷ در ايالت كاليفرنياي آمريكا ساكن شدند. آن‌ها پيش از سكونت كامل در آمريكا، چند سال در آفريقاي‌جنوبي و آفريقاي جنوب‌غربي ساكن بودند. پيتر به‌خاطر همين جابه‌جايي‌ها، يازده بار مدرسه‌ي ابتدايي خود را تغيير داد. وي در يكي از مدارس، مجبور به پوشيدن يونيفرم و رعايت قوانين سخت‌گيرانه شده بود. همين خاطره‌ي نه‌چندان خوشايند در كودكي باعث شد در بزرگ‌سالي از حاميان جدي آزادي شخصي و فردگرايي شود.

ثيل از كودكي علاقه‌ي شديدي به جزوه رايگان‌هاي آسيموف و تالكين داشت

كودكي پيتر با خواندن جزوه رايگان‌هايي از ايزاك آسيموف و جي. آر.‌ آر. تالكين گذشت. او علاقه‌ي شديدي به بازي‌هاي سبك Dungeons & Dragons و نويسنده‌ي مشهور، تالكين داشت. ثيل در مصاحبه‌اي گفت در كودكي بيش از ۱۰ بار سري جزوه رايگان‌هاي ارباب حلقه‌ها را خوانده است. شش مورد از شركت‌هايي كه ثيل راه‌اندازي كرد، نامي برگرفته از داستان‌هاي تالكين داشتند.

پيتر ثيل از كودكي و نوجواني استعداد فراوان خود را در رياضيات نشان داد. او در مدرسه ي باوديچ در فاسترسيتي تحصيل مي‌كرد و سپس به دبيرستان سن متئو رفت. فعاليت‌هاي گاه و بي‌گاه اجتماعي و سياسي ثيل از همان دوران نوجواني شروع شد و او را به گرايش‌هاي ضد كمونيستي سوق داد.

دانشگاه استنفورد، اولين مقصد پيتر ثيل براي تحصيلات عالي بود. او رشته‌ي فلسفه را به‌عنوان رشته‌ي تحصيلي اوليه‌ي خود انتخاب كرد. ثيل در دوران دانشگاه هم فعاليت‌هاي سياسي خود را پيگيري مي‌كرد و از مدافعان جدي ليبراليزم بود. او از سال ۱۹۸۷ روزنامه‌اي به‌نام The Stanford Review در دانشگاه چاپ مي‌كرد كه متمركز بر ايده‌هاي ليبرالي و محافظه‌كاري بود. همين سوگيري‌هاي سياسي در جواني باعث شد پيتر ثيل امروز به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين حاميان دونالد ترامپ در سيليكون‌ولي شناخته شود.

مرجع متخصصين ايران Peter Thiel

پيتر ثيل در سال ۱۹۸۹ مدرك متخصص كارشناسي خود را در رشته‌ي حقوق دريافت كرد. او پس از فارغ‌التحصيلي، سمت سردبيري روزنامه‌ي خود را هم رها كرد و براي ادامه‌ي تحصيل، به دانشكده‌ي حقوق استنفورد رفت. پيتر در سال ۱۹۹۲ با مدرك دكتري تخصصي حقوق از دانشگاه فارغ‌التحصيل شد. دوران تحصيل ثيل در دانشگاه استنفورد با آشنايي با رنه ژيرار و انديشه متخصصينيه‌‌هاي او درباره‌ي رقابت و تقليد انسان‌ها از يكديگر همراه شد. ثيل بعدها همين انديشه متخصصينيه‌ها را در زندگي حرفه‌اي خود به‌كار گرفت.

ورود به دنياي كسب‌وكار و كارآفريني

پيتر ثيل سال‌هاي ابتداي فعاليت پس از فارغ‌التحصيلي را در حوزه‌ي حقوق و سياست گذراند. او ابتدا به‌عنوان دستيار قاضي مشغول به كار شد و سپس به شركت حقوقي Sullivan & Cromwell رفت تا وكالت كند. دوران اشتغال ثيل در شركت حقوقي نيويوركي به هفت ماه محدود شد، چون او اعتقاد داشت شغلش ارزش متعالي چنداني ندارد. شغل‌هاي بعدي ثيل جوان فعاليت در بازار سهام و دستياري نگارش سخنراني براي وزير يادگيري ايالات متحده بود. او در هيچ‌يك از موقعيت‌هاي مذكور احساس رضايت نمي‌كرد و بارديگر در سال ۱۹۹۶، به بهانه‌ي پيدانكردن ارزش متعالي در كارش، مجبور به تغيير شغل شد.

پس از ترك دنياي حقوق و سياست، كاليفرنيا ميزبان پيتر ثيل بود تا دوران تازه‌اي در زندگي اين جوان آلماني‌آمريكايي شروع شود. پيتر به منطقه‌ي خليج سان‌فرانسيسكو رفت و همه‌چيز براي تبديل‌شدن به كارآفرين سيليكون‌ولي آماده بود.

وقتي ثيل به منطقه‌ي خليجي رفت، متوجه شكل‌گيري سبك جديدي از دنياي كسب‌وكار حول مفهوم اينترنت و كامپيوترهاي شخصي شد. او در سال‌هاي پاياني قرن بيستم و در دوران اوج حباب دات‌كام، به سيليكون‌ولي رفته و تصميم گرفته بود وارد حوزه‌ي سرمايه‌گذاري شود. اولين تلاش‌هاي ثيل در دنياي سرمايه‌گذاري، با راه‌اندازي شركت سرمايه‌گذاري خطرپذير Thiel Capital Management شروع شد. ثيل با دريافت كمك از خانواده و دوستان، يك‌ميليون دلار براي سرمايه‌گذاري اوليه‌ي اين شركت اختصاص داده بود.

اولين تجربه‌ي پيتر ثيل در سرمايه‌گذاري اينترنتي با شكست روبه‌رو شد. او ۱۰۰ هزار دلار در ايده‌ي دوستش، لوك نوزك، سرمايه‌گذاري كرد كه ماشين‌حسابي مبتني‌بر وب بود. پس از شكست اوليه، ثيل ازطريق نوزك با مكس لوچين آشنا شد كه درحوزه‌ي رمزنگاري فعاليت مي‌كرد. شركتي كه لوچين به‌كمك ثيل راه‌اندازي كرد، Confinity نام داشت و اولين شركت موفق ثيل نام گرفت.

راه‌اندازي پي‌پال

پيتر از تجربه‌ي كاري Confinity متوجه ظرفيت توسعه‌ي نرم‌افزار براي پرداخت‌هاي الكترونيك شد. در آن سال‌ها كارت‌هاي اعتباري و شبكه‌ي گسترده‌ي ATM، بسياري از نيازهاي پرداختي مردم را برطرف مي‌كردند؛ اما بازهم فروشنده‌ها با اشكالات دريافت پول از مشتريان روبه‌رو بودند. همه‌ي آن‌ها توانايي پياده‌سازي سخت‌افزار دريافت پول را نداشتند و هنوز پرداخت با وجه نقد در فروشگاه‌ها آمريكايي رايج بود. ثيل تصميم داشت كيف پولي ديجيتالي توسعه دهد كه آسودگي بيشتري براي مصرف‌كننده‌ها به‌همراه داشته باشد و با بهره‌گيري از تكنيك‌‌هاي رمزنگاري، امنيت حساب‌ها را تأمين كند. درنهايت در سال ۱۹۹۹، شركت PayPal از دل Connfinity زاده شد.

ايده‌ي اوليه‌ي ثيل در پي‌پال، بر ايجاد آزادي مالي براي همه‌ي مردم جهان استوار بود. او اعتقاد داشت سيستم جديد مي‌تواند دشواري‌هاي از‌بين‌رفتن ارزش پول براثر تورم را از بين ببرد. ثيل در يكي از سخنراني‌هاي مهمش در سال ۱۹۹۹، نكات جالبي درباره‌ي شركت جديد شرح داد. او در بخش‌هايي از سخنراني، به نياز روزافزون مردم به پول و راهكارهاي پرداخت اشاره كرد و سيستم پولي سنتي و كاغذي را منسوخ دانست. ثيل اعتقاد داشت مردم در آستانه‌ي قرن بيست‌ويكم به سبك جديدي از پرداخت نياز دارند كه دسترسي به پول را در هر زمان و هر مكان، با دستگاه‌‌هاي متصل به اينترنت فراهم كند.

پيتر ثيل در سخنراني درباره‌ي ايده‌ي پي‌پال هم تمركز زيادي بر ايده‌هاي ليبراليسم و تأكيد بر برتري ايالات متحده داشت. او مي‌گفت بسياري از مردم در سرتاسر جهان به واحد پول باثباتي همچون دلار آمريكا دسترسي ندارند و پي‌پال فرصت تبادل را براي آن‌ها فراهم مي‌كند.

بنيان‌گذاران اصلي پي‌پال بعدا در راه‌اندازي شركت‌هاي عظيمي در سيليكون‌ولي نقش داشتند

پي‌پال در سال ۱۹۹۹ و با كنفرانس خبري موفقي شروع به كار كرد. از همان ابتدا، توجه شركت‌هاي بزرگ به راهكار ثيل و همكارانش جلب شد. نوكيا و دويچه‌بانك سه‌ميليون دلار سرمايه‌‌ي خطرپذير به پي‌پال اختصاص دادند تا سرويس خود را در دستگاه‌هاي هوشمند PalmPilots اجرا كند. رخدادهاي بعدي كه باعث رشد سريع پي‌پال شد، ادغام با شركت خدمات مالي الكترونيك ايلان ماسك، يعني X.com و شركت Pixo بود كه در تجارت مبتني‌بر پلتفرم موبايل سابقه داشت.

فرايندهاي ادغامي كه به‌سرعت در پي‌پال رخ داد، امكان ورود آن‌ها به دنياي موبايل را فراهم كرد. درنتيجه، سرويس پي‌پال به ابزاري امن‌تر با قابليت متخصصي آسان تبديل شد كه امكان جابه‌جايي پول را به‌راحتي براي متخصصان فراهم مي‌كرد. مردم با استفاده از راهكارهاي پي‌پال ديگر به‌جاي تبادل اطلاعات حساب بانكي، تنها با يك حساب متخصصي رايگان در وب‌سايت پي‌پال و رايانامه، پول جابه‌جا مي‌كردند.

سهام پي‌پال در سال ۲۰۰۲ به‌صورت عمومي در بازار عرضه شد. تنها چند ماه بعد، eBay پيشنهاد خريد وسوسه‌انگيزي براي خريد پي‌پال مطرح كرد كه مديران به فروش شركت مجاب شدند. اي‌بي درنهايت با پرداخت ۱/۵ ميليارد دلار، در اكتبر ۲۰۰۲، پي‌پال را تصاحب كرد. پيتر ثيل تا زمان فروش شركت، به‌عنوان مديرعامل مشغول به كار بود. در زمان فروش پي‌پال، سهام ۳/۷ درصدي ثيل در شركت، ارزشي بالغ بر ۵۵ ميليون دلار داشت.

مرجع متخصصين ايران پيتر ثيل پي پال

پير ثيل (سمت راست) در عكسي يادگاري از جشن عرضه‌ي عمومي سهام PayPal

پيتر ثيل در محافل سيليكون‌ولي به‌نام «لرد مافياي پي‌پال» شناخته مي‌شود. مافياي پي‌پال نام لقبي بود كه رسانه‌ها و متخصص كارشناسان به تعدادي از بنيان‌گذاران ابتدايي پي‌پال دادند. آن‌ها پس از فروش شركتشان، در راه‌اندازي بسياري از استارتاپ‌هاي بزرگ سيليكون‌ولي نقش داشتند. تنها نگاهي كلي به فهرست اين استارتاپ‌ها نشان مي‌دهد كه لقب مافيا واقعا برازنده‌ي گروه بنيان‌گذاران پي‌پال است: Tesla ،Lnkedin ،Palantir ،SpaceX ،Youtube ،Yelp و Yammer. تقريبا تمامي اعضاي گروه مافياي پي‌پال فارغ‌التحصيل استنفورد بودند.

Clarium Capital‌

پس از فروش پي‌پال به اي‌بي در سال ۲۰۰۲، پيتر ثيل با ۱۰ ميليون دلار از سرمايه‌ي كسب‌شده، صندوق پوشش ريسك كلاريوم كپيتال را راه‌اندازي كرد. فعاليت اصلي شركت او، سرمايه‌گذاري و مديريت ريسك در انواع ارز، نرخ بهره، سهام و كالا بود. ثيل در دوران فعاليت در كلاريوم، پيش‌بيني افت ارزش دلار را مطرح كرد و از مهاجرت حباب دات‌كام به دنياي سرمايه‌گذاري خبر داد.

مرجع متخصصين ايران پيتر ثيل كلاريوم كپيتال

دفتر مركزي كلاريوم كپيتال

شركت كلاريوم موفقيت‌هايي در سرمايه‌گذاري و پيش‌بيني وضعيت بازارهاي مالي و خصوصا نفت به‌دست آورد. سرمايه‌ي آن‌ها تا سال ۲۰۰۸ به هفت‌ميليارد دلار رسيده بود؛ البته بحران اقتصادي سال ۲۰۰۸ و سقوط بازار املاك و مستغلات در ايالات متحده، به صندوق پوشش ريسك پيتر ثيل نيز ضربه‌هاي سنگيني زد. تا سال ۲۰۱۱، كلاريوم كه به بازيابي وضعيت خود در بازارهاي مالي موفق نشده بود، با خروج بسياري از سرمايه‌گذاران روبه‌رو شد. در آن زمان، سرمايه‌ي شركت به ۳۵۰ ميليون دلار رسيد كه دوسوم آن، سرمايه‌ي خود ثيل بود.

Palantir

ثيل دركنار صندوق پوشش ريسك خود، فعاليت در دنياي فناوري را رها نكرده بود. او در سال ۲۰۰۳ شركت Palantir را راه‌اندازي كرد كه در حوزه‌ي تحليل كلان‌داده فعال بود. نام‌گذاري پالانتير براساس داستان‌هاي تالكين انجام شده بود. پيتر ثيل هنوزهم در اين شركت به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره مشغول است. ثيل مي‌گويد ايده‌ي راه‌اندازي پالنتير بر اين اساس بود كه مي‌توان از رويردهاي پي‌پال براي مبارزه با كلاه‌برداري و پول‌شويي در حوزه‌هاي ديگر همچون مبارزه با تروريسم هم استفاده كرد.

مرجع متخصصين ايران پالانتير

ايده‌اي كه به راه‌اندازي پالانتير منجر شد، بيش از همه پس از حمله‌هاي يازده سپتامبر تقويت شده بود. ثيل در توضيح ايده‌ي خود، تعادل مباحثه‌برانگيز امنيت و حريم خصوصي را مطرح مي‌كرد. به‌هرحال او تصميم داشت ابزارهاي داده‌كاوي حرفه‌اي دراختيار دولت و آژانس‌ها قرار دهد كه كمترين تأثير را بر حريم خصوصي افراد بگذارد. البته اولين همراه اصلي پالانتير، بازوي سرمايه‌گذاري CIA، يعني In-Q-Tel بود. شركت پالانتير رشد چشمگيري تا ميانه‌ي دهه‌ي ۲۰۱۰ كرد و در سال ۲۰۱۵ به ارزش ۲۰ ميليارد دلاري رسيد. ثيل هنوزهم به‌عنوان بزر‌گ‌ترين سهام‌دار پالانتير شناخته مي‌شود.

سرمايه‌گذاري در فيسبوك و ورود به باشگاه ميلياردرها

آشنايي پيتر ثيل با مارك زاكربرگ، يكي از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخ سيليكون‌ولي و استارتاپ موفق فيسبوك است. ثيل در اوت ۲۰۰۴ به‌عنوان اولين سرمايه‌گذار فرشته وارد فيسبوك شد و با پرداخت ۵۰۰ هزار دلار، ۱۰/۲ درصد از سهم اين استارتاپ جوان را خريد. استارتاپي كه يكي از دانشجويان هاروارد راه‌اندازي كرده بود و حتي خودش همچنين آينده‌ي درخشاني براي ايده‌اش تصور نمي‌كرد. سرمايه‌گذاري ثيل ارزش فيسبوك را در سال ۲۰۰۴ به ۴/۹ ميليون دلار رساند. ثيل همچنين به‌عنوان عضو هيئت‌مديره‌ي شركت نيز انتخاب شد و هنوزهم در هيئت‌مديره عضويت دارد.

پيتر ثيل به‌عنوان عضو هيئت‌مديره، دخالت زيادي در فعاليت‌هاي روزمره‌ي فيسبوك نكرد. البته او در رخدادهاي متعدد به زاكربرگ و تيمش كمك مي‌كرد و نقش مشاوره‌اي را هيچ‌گاه از ياد نبرد. يكي از مهم‌ترين كمك‌هاي مشاوره‌‌اي ثيل در سال ۲۰۰۷ و دريافت سري D سرمايه در فيسبوك انجام شد كه زاكربرگ هميشه از آن قدرداني مي‌كند؛ چراكه سرمايه‌گذاري مذكور دقيقا پيش از اوج‌گيري بحران سال ۲۰۰۸ رخ داد.

داستان سرمايه‌گذاري ثيل در فيسبوك بارديگر نقش مهم شان پاركر در اوج‌گيري غول شبكه‌ي اجتماعي را نشان مي‌دهد. شان پاركر كه در آن سال‌ها به‌عنوان مديركل فيسبوك فعاليت مي‌كرد، به‌دنبال سرمايه‌گذاري براي زاكربرگ و تيمش بود. او ابتدا به ريد هافمن، بنيان‌گذار و مديرعامل شبكه‌ي اجتماعي كسب‌وكاري لينكدين، مراجعه كرد. هافمن، استاد بزرگ سيليكون‌ولي، ابتدا از ايده‌ي فيسبوك استقبال كرد. البته او به‌خاطر احتمال تضاد منافع از سرمايه‌گذاري مستقيم در اين شبكه‌ي اجتماعي جوان خودداري كرد. به‌هرحال هافمن كه از پي‌پال با ثيل آشنا بود، او را به مديران فيسبوك پيشنهاد داد.

مرجع متخصصين ايران پيتر ثيل / Peter Thiel

ثيل پس از ديدار اوليه با پاركر و زاكربرگ، از ايده‌ي آن‌ها استقبال كرد و سرمايه‌گذاري ۵۰۰ هزار دلاري را پيشنهاد داد. او درباره‌ي سرمايه‌گذاري در فيسبوك گفته بود:

از اينكه به‌دنبال چشم‌انداز اصلي خود مي‌رفتند، احساس راحتي مي‌كردم. ارزش‌گذاري‌ام روي شركت به‌نوعي منطقي بود. با خودم تصور كردم سرمايه‌گذاري تقريبا امني در يكي از استارتاپ‌ها كرده‌ام.

با وجود موفقيت و رشد تقريبا مناسب فيسبوك در دهه‌ي ۲۰۰۰، ثيل اعتقاد چنداني به ظرفيت رشد اينترنت در بخش مصرف‌كننده نداشت. ايده‌هاي او در اين حوزه در سال ۲۰۱۰ به اوج رسيد. وي اعتقاد داشت فيسبوك كه در آن زمان به ارزش حدودي ۳۰ ميليارد دلار رسيده بود، درمقايسه‌با شركت‌هاي اينترنتي ديگر ارزش‌گذاري كمتري دريافت مي‌كند. ايده‌هاي ثيل درباره‌ي دنياي اينترنت در ابتداي دهه‌ي ۲۰۱۰ خاص بودند و مقاله‌اي در نيويوركر در سال ۲۰۱۱، توضيح جالبي درباره‌ي ايده‌ها شرح مي‌دهد كه درادامه مي‌خوانيم:

اگرچه عصر اطلاعات ثيل را به ثروت رساند، او هميشه از آن نااميد بود. از نگاه او انفجار اطلاعات شغل‌هاي زيادي ايجاد نكرد و انقلاب‌هاي خاصي در دنياي توليد و بهره‌وري به‌همراه نداشت. ساختن دنياهاي مجازي به‌هيچ‌وجه جايگزين پيشرفت‌هاي بزرگ و مهمي همچون پيشرفت در دنياي فيزيك نمي‌شود. ثيل مي‌گويد اينترنت با وجود ايجاد ارزش افزوده، ارزش آن‌چنان زيادي به جهان اضافه نمي‌كند. او اعتقاد دارد اپل شركت نوآوري است؛ اما بيشتر در حوزه‌ي طراحي نوآوري مي‌كند.از نگاه ثيل، توييتر متخصصان زيادي دارد؛ ولي به اشتغال‌زايي چندان زيادي براي آمريكايي‌‌ها منجر نمي‌شود. او مي‌گويد با توييتر ۵۰۰ نفر تا يك دهه امنيت شغلي دارند؛ اما واقعا چقدر ارزش براي كل اقتصاد ايجاد مي‌شود؟ ارزش افزوده‌ي چنين كسب‌وكاري احتمالا به‌اندازه‌اي نيست كه به حركتي مهم در اقتصاد ايالات متحده منجر شود.
مرجع متخصصين ايران پيتر ثيل ايلان ماسك

ايده‌ها و انديشه متخصصينات‌هاي گفته‌شده از ثيل، يكي از سرمايه‌گذاران بزرگ سيليكون‌ولي و دنياي اينترنتي، درخور‌توجه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. ثيل با وجود سرمايه‌گذاري و عضويت در هيئت‌مديره‌ي فيسبوك، ارزش افزوده‌ي آن را براي جهان ناچيز مي‌دانست. به‌هرحال، ايده‌هاي ليبراليستي و اعتقادات بنيادي ثيل او را به پديده‌هايي متمايل مي‌كرد كه از انديشه متخصصين خود، ارزش كلي بيشتري براي اقتصاد داشته باشند.

عرضه‌ي عمومي سهام فيسبوك در مه ۲۰۱۲ انجام شد و ارزش بازار شركت را به ۱۰۰ ميليارد دلار رساند. ثيل در همان ابتدا ۱۶/۸ ميليون سهم خود را به ارزش ۶۳۸ ميليون دلار فروخت. او در اوت نيز تقريبا تمامي سهام باقي‌مانده‌ي خود را به ارزش ۳۹۵/۸ ميليون دلار فروخت كه درمجموع به بيش از يك‌ميليارد دلار رسيد. همان‌طوركه گفته شد، عضويت ثيل در هيئت‌مديره‌ي فيسبوك ادامه يافت و در سال ۲۰۱۶، حدود يك‌ميليون سهم ديگر خود را از فيسبوك به ارزش حدودي ۱۰۰ ميليون دلار فروخت. آخرين آمارها تعداد سهام ثيل را در فيسبوك كمتر از ۱۰ هزار سهم عنوان مي‌كنند.

Founders Fund

ثيل مانند تمامي سرمايه‌گذاران بزرگ دنياي فناوري فعاليت خود را به يك شركت و استارتاپ محدود نمي‌كرد. او دركنار سرمايه‌گذاري و عضويت در هيئت‌مديره‌ي فيسبوك، در سال ۲۰۰۵ شركت سرمايه‌گذاري خطرپذير فاندرز فاند را در سان‌فرانسيسكو راه‌اندازي كرد. افرادي همچون شان پاركر و كن هاوري و لوك نوزك در راه‌اندازي شركت با او همكاري كردند.

فاندرز فاند تعداد سرمايه‌گذاري‌هاي ثيل را در استارتاپ‌هاي بزرگ سيليكون‌ولي افزايش داد. از شركت‌هاي مشهوري كه نام ثيل را به‌صورت سرمايه‌گذاري شخصي يا ازطريق فاندرز فاند در ميان سرمايه‌گذاران خود مي‌بينند مي‌توان به Airbnb ،Slide.com ،Linkedin ،Friendster ،RapLeaf ،Geni.com ،Yammer ،Yelp ،Spotify ،SpaceX ،Asana ،Big Think ،Quora ،TransferWise و AltSchool اشاره كرد.

از سرمايه‌گذاري‌هاي مهم فاندرز فاند مي‌توان به خريد بيت‌كوين در سال ۲۰۱۷ به ارزشي بين ۱۵ تا ۲۰ ميليون دلار اشاره كرد. اين شركت سرمايه‌گذاري در همان سال اعلام كرد به‌لطف افزايش شديد ارزش بيت‌كوين، ارزش سرمايه‌گذاري آن‌ها به صدهاميليون دلار رسيده است. از ديگر سرمايه‌گذاري‌هاي مباحثه‌برانگيز در سال ۲۰۱۷ نيز مي‌توان به سرمايه‌گذاري در استارتاپ فعال در حوزه‌ي تشخيص چهره، Clearview AI اشاره كرد كه به‌دليل احتمال سوءاستفاده از فناوري‌هايش در متخصصدهاي تسليحاتي، هدف انتقادهاي شديد قرار گرفت.

ثيل در سال ۲۰۱۲ شركت سرمايه‌گذاري ديگري با همكاري اندرو مك‌كورمك و جيمز فيتزجرالد به‌نام Valar Ventures راه‌اندازي كرد. از سرمايه‌گذاري‌هاي اين شركت بين‌المللي مي‌توان به سرمايه‌گذاري در شركت Xero در نيوزيلند اشاره كرد. شركت‌هاي نيوزيلندي ديگر به‌ نام‌هاي Pacific Fibre و Booktrack هم سرمايه‌گذاري والار را دريافت كرده‌اند. ثيل در همين سرمايه‌گذاري‌ها در سال ۲۰۱۱ مجوز شهروندي نيوزيلند را دريافت كرد كه البته تا سال ۲۰۱۷، رسانه‌اي نشده بود.

از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري ديگر كه نام پيتر ثيل را در ميان شركا و بنيان‌گذاران خود مي‌بينند، مي‌توان به Mithril Capital اشاره كرد كه در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازي شد. ثيل در نام‌گذاري اين شركت هم از عبارت‌هاي موجود در جزوه رايگان‌هاي تالكين، يعني ارباب حلقه‌ها، استفاده كرد. ميتريل كپيتال صندوق پوشش ريسك بود كه البته برخلاف كلاريوم، روي شركت‌هايي پس از فاز استارتاپي سرمايه‌گذاري مي‌كند و به‌نوعي سراغ ايده‌هاي بالغ‌تر مي‌رود. Y Combinator هم مدتي با ثيل همكاري كرد؛ ولي ظاهرا همكاري آن‌ها در سال ۲۰۱۷ و به‌خاطر حمايت‌هاي ثيل از دونالد ترامپ به‌پايان رسيد.

فعاليت‌هاي خيريه و بشردوستانه

پيتر ثيل مانند بسياري از سرمايه‌گذاران و ثروتمندان سيليكون‌ولي، بخشي از سرمايه‌ي خود را به فعاليت‌هاي خيرخواهانه اختصاص مي‌دهد. او بنيادي به‌نام خود راه‌اندازي كرده است كه پروژه‌هاي تحقيقات و كمك‌هزينه‌هاي تحصيلي متمركز بر موضوعات خاص را مديريت مي‌كند.

يكي از حوزه‌هاي اصلي سرمايه‌گذاري خيرخواهانه‌ي ثيل، هوش مصنوعي است. او در سال ۲۰۰۶ كمك‌هزينه‌اي بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار به Singularity Institute اهدا كرد كه در حوزه‌ي تحقيقات هوش مصنوعي با اهداف بشردوستانه فعاليت مي‌كرد. سرمايه‌گذاري‌هاي ثيل به اين بنياد در سال ۲۰۰۷ هم ادامه يافت و تا سال ۲۰۱۳، بنياد ثيل حدود يك‌ميليون دلار كمك‌هزينه به بنياد مذكور پرداخت كرد. از پروژه‌هاي هوش مصنوعي ديگر كه ثيل به آن‌ها كمك مالي كرده است، مي‌توان به OpenAI اشاره كرد كه آن هم در حوزه‌ي توسعه‌ي هوش مصنوعي ايمن فعاليت مي‌كند. ثيل در ديپ‌مايند هم سرمايه‌گذاري كرد كه در سال ۲۰۱۴ با پرداخت ۴۰۰ ميليون پوند گوگل آن را تصاحب كرد.

فعاليت‌ها و تحقيقات علمي با موضوع افزايش طول عمر و مقابله با بيماري‌ها، از ديگر موضوعاتي هستند كه ثيل در قالب فعاليت‌هاي خيرخواهانه در آن‌ها حضور دارد. براي مثال، در سال ۲۰۰۶ با پرداخت ۳/۵ ميليون دلار، به تحقيقات ضدپيري در بنياد Mathuselah Mouse Prize كمك كرد. ثيل تحقيقات بنياد مذكور را براي افزايش طول عمر و كيفيت زندگي ارزشمند مي‌دانست و تا سال ۲۰۱۷، بيش از هفت‌ميليون دلار به آن‌ها كمك‌ كرد. ثيل در مصاحبه‌هاي متعدد دستيابي به راهكارهاي متخصصدي افزايش طول عمر را يكي از بزرگ‌ترين آرزوهاي خود دانسته است.

مرجع متخصصين ايران پيتر ثيل / Peter Thiel

علاقه‌ي ثيل به افزايش طول عمر روي تصميم‌هاي شخصي او هم اثر گذاشته است. سرمايه‌گذار بزرگ سيليكون‌ولي در برنامه‌‌اي به‌نام Cryonically Preserved ثبت‌نام كرد تا بدنش پس از مرگ، در دماي بسيار كم نگه‌داري شود. اين فعاليت با اميد به بازيابي درصورت پيشرفت علوم پزشكي در سال‌ها و قرن‌هاي آتي ثيل همچنين در بنياد Alcor Life Extension هم عضويت دارد.

از سرمايه‌گذاري‌هاي غيرانتفاعي ديگر ثيل مي‌توان به مؤسسه‌ي Seasteding Institute اشاره كرد كه در سال ۲۰۰۸ كمك‌هزينه‌اي به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار از او گرفت. مؤسسه‌ي مذكور تصميم دارد جوامعي مستقل و دائمي در اقيانوس‌ها راه‌اندازي كند كه آزمايش و نوآوري را با رويكردي بدون وابستگي سياسي و اجتماعي خاص پيش ببرد. ثيل اعتقاد دارد اين نوع نوآوري هنوز به پيشرفت بيشتر نياز دارد. او در سال ۲۰۱۱ كمك‌هزينه‌ي ۱/۲ ميليون دلاري به مؤسسه پرداخت كرد، اما از هيئت‌مديره استعفا داد. ثيل در آخرين اظهارانديشه متخصصين درباره‌ي اين برنامه‌‌ها، در سال ۲۰۱۷ به نيويورك‌تايمز گفته بود هنوز فاصله‌ي زيادي تا رسيدن به راهكاري عملي وجود دارد.

ثيل در سال ۲۰۱۰ كمك‌هزينه‌‌اي به‌نام Thiel Fellowship در انديشه متخصصين گرفت كه سالانه به ۲۰ فرد كمتر از ۲۳ سال،‌ ۱۰۰ هزار دلار جايزه اهدا مي‌كند تا تحصيل در دانشگاه را براي راه‌اندازي كسب‌وكار مستقل خود رها كنند. ثيل اعتقاد دارد دانشگاه براي افرادي مناسب است كه ايده‌اي براي زندگي خود ندارند:

احساس مي‌كنم خودم هم گرفتار اين اشكال شده‌ام. شما به دانشگاه مي‌رويد؛ چون ايده‌اي براي زندگي خود نداريد. سپس چون ايده‌اي براي مدرك دانشگاهي خود نداريد، مدرك تحصيلات تكميلي دريافت مي‌كنيد. درباره‌ي من، داستان در دانشكده‌ي حقوق گذشت. تصميمي كه اكثر افراد زماني اتخاذ مي‌كنند كه هيچ ايده‌ي خاصي ندارند. از تصميمات چندان پشيمان نيستم؛ اما اگر به گذشته برگردم، قطعا در تصميم‌گيري‌هايم آينده‌نگري بيشتري لحاظ مي‌كنم.

از فعاليت‌هاي عمومي ديگر زير چتر بنياد ثيل مي‌توان به Breakout Labs اشاره كرد. مؤسسه‌ي مذكور به ايده‌هاي تحقيقاتي كمك مي‌كند كه خارج از ساختارهاي دانشگاهي و دولتي و سازماني شكل مي‌گيرند. استارتاپ‌هاي علمي بدون پشتوانه‌‌هاي مذكور مي‌توانند حداكثر ۳۵۰ هزار دلار كمك‌هزينه از بنياد دريافت كنند. از شركت‌هايي كه در سرمايه‌گذاري‌هاي ابتدايي حضور داشت، مي‌توان به 3Scan اشاره كرد كه به‌عنوان پلتفرم تحقيقاتي توليد بافت زيستي فعاليت مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران breakout labs

كميته‌ي حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) از گروه‌هاي حامي آزادي رسانه است كه در فهرست دريافت‌كننده‌هاي كمك‌هزينه از بنياد ثيل قرار دارد. كمك‌هزينه‌هاي ثيل كه از سال ۲۰۰۸ به اين كميته شروع شد، به يك‌ميليون دلار مي‌رسد. از سازمان‌هاي ديگر مي‌توان به بنياد حقوق بشر اشاره كرد.

زندگي شخصي

پيتر ثيل يكي از فعال‌ترين سرمايه‌گذاران سيليكون‌ولي در دنياي سياست محسوب مي‌شود. برخي او را نماينده‌ي دونالد ترامپ در سيليكون‌ولي مي‌نامند؛ به‌هرحال طرفداري‌هاي شديد ثيل از مفاهيم ليبراليستي باعث شد بيش از همه به ايده‌هاي جمهوري‌خواهان نزديك شود. بسياري از نماينده‌هاي جمهوري‌خواه در كنگره‌ي ايالات متحده از حمايت ثيل در كمپين‌هاي انتخاباتي برخوردار شده‌اند. او همچنين اظهارانديشه متخصصينهاي سياسي تندي به برخي شركت‌هاي فناوري كرده است. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ گوگل را به‌نوعي خيانت عليه ايالات متحده متهم كرد كه به‌‌دليل همكاري اين شركت با چين مطرح شد. به‌هرحال، ثيل درخواست كرد دولت فعاليت‌هاي غول موتور جست‌وجو را دقيق مطالعه كند.

ثيل به‌دليل عقايد ليبرالي و جمهوري‌خواهي شديد لقب نماينده‌ي ترامپ در سيليكون‌ولي را يدك مي‌كشد

ورزش شطرنج از تفريح‌هاي هميشگي پيتر ثيل بود. او از ۶ سالگي شطرنج بازي مي‌كرد و لقب Life Master را هم در جواني دريافت كرد. البته ثيل از سال ۲۰۰۳ در مسابقات شطرنج شركت نكرده است و تنها در چند مسابقه‌ي قهرماني به‌صورت افتخاري حضور داشت.

ثيل در رسانه‌هاي فناوري هم حضور چشمگيري دارد و هميشه از متخصص كارشناسان شبكه‌ي CNBC است. فيلم سينمايي Social Network و سريال Silicon Valley ازجمله آثاري بودند كه شخصيت‌هايي به‌‌نام ثيل يا با الهام از او داشتند. ثيل در اظهارانديشه متخصصيني فيلم شبكه‌ي اجتماعي را در سطوح گوناگون غلط توصيف كرده بود. البته بسياري از شخصيت‌هايي كه در اين فيلم به‌نمايش درآمدند، داستان آن را ساختگي و دور از واقعيت توصيف مي‌كنند.

در سال ۲۰۰۶، جايزه‌ي‌ Herman Lay Award for Entrepreneurship و در سال ۲۰۰۷، لقب Yping Global Reader به ثيل اهدا شد كه او را در ميان ۲۵۰ رهبر تاريخ‌ساز جهان با سن كمتر از ۴۰ سال قرار داد. از افتخارهاي ديگر ثيل مي‌توان به مدرك افتخاري از دانشگاه Universidad Francisco Marroquín و جايزه‌ي Crunchie بهترين سرمايه‌گذار خطرپذير سال از رسانه‌ي تك‌كرانچ در سال ۲۰۱۳ اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران The Diversity Myth

نام پيتر ثيل در دو جزوه رايگان هم ديده مي‌شود: جزوه رايگان The Diversity Myth چاپ سال ۱۹۹۵ كه خود او با همكاري David Sacks نوشت و انتقادهاي شديدي نيز به‌همراه داشت. همان‌طور كه از نام جزوه رايگان برمي‌آيد، ثيل و همكارش در جزوه رايگان خود با تنوع نژادي در سطوح بالا مخالفت مي‌كردند. ثيل در سال ۲۰۱۶ به‌‌دليل دو اظهارانديشه متخصصينش درباره‌ي تجاوز جنسي در جزوه رايگان مذكور عذرخواهي كرد. او در بخشي از مصاحبه‌ي خود گفته بود اي كاش آن جملات را ننوشته بود.

كتا ديگر Zero to One نام دارد كه آن را يكي از شاگردان ثيل نوشته و در سال ۲۰۱۴ چاپ شده است. پيتر ثيل در بهار سال ۲۰۱۲ دوره‌اي به‌نام CS 183: Startup در دانشگاه استنفورد برگزار كرد كه يكي از دانشجويان به‌نام بليك مسترز نكات آن را به جزوه رايگان تبديل كرد.

پيتر ثيل اكنون با ثروتي حدود ۲/۳ ميليارد دلار، در ميان ثروتمندترين افراد جهان قرار دارد. درحال‌حاضر، وي به‌عنوان مديركل كلاريوم كپيتال، رئيس هيئت‌مديره‌ي پالانتير، عضو هيئت‌مديره‌ي فيسبوك، شريك تجاري فاندرز فاند، رئيس هيئت‌مديره‌ي والار ونچرز و عضو هيئت‌مديره‌ي ميتريل كپيتال فعاليت مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات