بيوگرافي كارلوس اسليم، ثروتمندترين تاجر و سرمايه‌گذار آمريكاي لاتين

دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 20 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كارلوس اسليم ثروتمندترين فرد در آمريكاي لاتين است كه در شركت‌هاي متعددي در حوزه‌هاي گوناگون، نقش سرمايه‌گذار و سهام‌دار دارد.
تبليغات

كارلوس اسليم (Carlos Slim Helú) كارآفرين و سرمايه‌گذار مكزيكي با اصالت لبناني است كه اكنون به‌عنوان پنجمين فرد ثروتمند جهان شناخته مي‌شودو اسليم از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در صدر فهرست ثروتمندين افراد جهان بود. سرمايه‌گذاري و سهام‌داري اين كارآفرين باسابقه در مجموعه‌اي عظيم از شركت‌هاي مكزيكي، از دلايل ثروت قابل‌توجه او برشمرده مي‌شود. هولدينگ Grupo Carso، شركت اصلي تحت مالكيت اسليم محسوب مي‌شود كه مديريت بسياري از شركت‌هاي او را برعهده دارد. ثروت خانوادگي اسليم اكنو حدود ۶۸/۹ ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه او را به ثروتمندترين فرد در آمريكاي لاتين تبديل مي‌كند.

مجموعه‌ي شركت‌هاي تحت مالكيت اسليم در حوزه‌هاي متنوعي از يادگيري، سلامت، ساخت و توليد صنعتي، حمل‌ونقل و رسانه تا انرژي، سرگرمي، فناوري، خرده‌فروشي، ورزش و خدمات مالي فعال هستند. شركت‌هاي اسليم، ۴۰ درصد از شركت‌هاي حاضر در بازار بورس مكزيك را تشكيل مي‌دهند. ثروت او نيز برابر با ۶ درصد از توليد ناخالص ملي اين كشور گزارش مي‌شود. داستان زندگي اسليم، داستان فرزندي از يك خانواده‌ي مهاجر است كه از فرصت‌هاي موجود در آمريكاي لاتين براي كسب ثروت و ارزش‌آفريني استفاده كرد. منابعي كه داستان موفقيت اسليم را منتشر مي‌كنند، تركيبي از هوش كسب‌وكار با ارتباط‌هاي مناسب سياسي را به‌عنوان دلايل موفقيت او ذكر مي‌كنند.

تولد و تحصيل

كارلوس اسليم در ۲۸ ژانويه‌ي ۱۹۴۰ در مكزيكوسيتي متولد شد. پدر و مادرش خولين اسليم حداد (با نام اصلي خليل سليم حداد) و ليندا الو عطا، مهاجراني بودند كه از لبنان به مكزيك سفر كردند. خولين، اصول اوليه‌ي مديريت و حساب‌داري را به كارلوس يادگيري داد. به‌همين دليل او از سال‌هاي نوجواني به‌دنبال ورود به دنياي كسب‌وكار و سرمايه‌گذاري بود. يادگيري اصول مالي، مديريت، حسابداري و آشنايي با صورت‌هاي مالي، پايه‌هاي سرمايه‌گذاري و سرمايه‌داري را در كارلوس تقويت كرد. او از كودكي آموخت كه گزارشي از فعاليت‌هاي مالي خود ذخيره كند و اين عادت را تا امروز هم حفظ كرده است.

مرجع متخصصين ايران والدين كارلوس اسليم / Carlos Slim

والدين كارلوس

خولين و خانواده‌اش عضوي از جامعه‌ي لبناني‌هاي مسيحي ثروتمند بودند كه ثروت خود را به مكزيك آوردند. خولين ابتدا فعاليت خود را با يك خرده‌فروشي در سال ۱۹۱۱ در مكزيك شروع كرد بود و ۱۰ سال بعد، ارزش بازارش به ۱۰۰ هزار دلار رسيد. در جريان انقلاب مكزيك و دوره‌ي ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۷، او سرمايه‌گذاري‌هاي قابل‌توجهي در حوزه‌ي املاك و مسغلات در مكزيكوسيتي انجام داد. فعاليت‌هاي خولين در بازارهاي جديد و موفقيت‌هايش در خرده‌فروشي و عمده‌فروشي، او را به ثروتي ميليون دلاري رساند.

اسليم از كودكي با مفاهيم مالي و اقتصادي آشنا شد و در ۱۱ سالگي اولين اوراق قرضه‌ي خود را خريد

اولين سرمايه‌گذاري كارلوس در ۱۱ سالگي انجام شد. او در اوراق قرضه‌ي دولتي در مكزيك سرمايه‌گذاري كرد كه همين سرمايه‌گذاري، اصول اوليه‌ي بهره‌ي مركب را به او يادگيري داد. اولين خريد سهام نيز در ۱۲ سالگي انجام شد و كارلوس، سهام يك بانك مكزيكي را خريداري كرد. اسليم زماني‌كه ۱۳ ساله بود پدرش را از دست داد. او تا ۱۵ سالگي به خريد و فروش سهام ادامه داد و در آن زمان سهام بزرگ‌ترين بانك مكزيكي را هم در پورتفوي خود داشت.

كارلوس دركنار سرمايه‌‌گذاري‌هاي اوليه و آشنايي با مفاهيم بورس و اوراق قرضه، تحصيلات خود را هم در رشته‌هاي مرتبط ادامه داد. او در ۱۷ سالگي در شركت پدرش مشغول به كار بود و حقوق هفتگي ۲۰۰ پزو دريافت مي‌كرد. دانشگاه مستقل ملي مكزيك، اولين مقصد تحصيلات تكميلي اسليم بود. او تحصيلات خود را در رشته‌ي مهندسي عمران شروع كرد و در همان دانشگاه، برنامه‌ريزي خطي و جبر نيز يادگيري مي‌داد.

تحصيل در رشته‌ي عمران، از علاقه و اشتياق كارلوس به موضوعات اقتصادي و مالي كم نكرد. او پس از دريافت مدرك خود به شيلي رفت و در دوره‌هاي علوم اقتصادي در آن كشور مشغول به تحصيل شد. اسليم بعدا در مصاحبه‌هايي به تأثير تحصيلات در رشته‌ي عمران و تخصص در رشته‌هاي جبر و برنامه‌ريزي خطي اشاره كرد كه به پيشرفت او را در فعاليت‌هاي كسب‌وكاري نيز كمك كرد.

مرجع متخصصين ايران كارلوس اسليم

اسليم در جواني

ورود جدي به دنياي كسب‌وكار

كارلوس اسليم پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه در سال ۱۹۶۱، به‌عنوان معامله‌گر سهام در مكزيك مشغول به كار شد. او برخي اوقات تا ۱۴ ساعت در روز كار كرده و به‌نوعي پايه‌هاي سرمايه‌گذاري خود را محكم مي‌كرد. تا سال ۱۹۶۵، درآمد او از سرمايه‌گذاري‌هايش به حدود ۴۰۰ هزار دلار رسيد كه سرمايه‌ي اوليه براي راه‌اندازي يك كارگزاري بورسي را تأمين كرد. اولين شركتي كه اسليم راه‌اندازي كرد،‌ Inverso Bursatil نام داشت. دركنار آن شركت، پايه‌هاي اوليه‌ي مالي براي راه‌اندازي Grupo Carso نيز آماده مي‌شدند. اولين شركتي كه در اين مجموعه راه‌اندازي شد، Inmobiliario Carso نام داشت كه در سال ۱۹۶۶، ارزشي برابر با ۴۰ ميليون دلار براي آن ذكرمي‌شد.

فعاليت‌هاي اوليه‌ي كارلوس اسليم كه شامل سرمايه‌گذاري يا مالكيت شركت‌هاي متنوع مي‌شد، متمركز بر صنايعي همچون ساخت‌و‌ساز، نوشيدني‌هاي گازدار، چاپ و نشر، املاك و مستغلات و معدن بود. او در سال‌هاي بعد به‌مرور فعاليت‌هاي خود را به حوزه‌هاي ديگر همچون قطعات خودرو، آلومينيم، خطوط هوايي، صنايع شيميايي، تنباكو، ساخت‌ و توليد كابل و سيم، كاغذ و بسته‌بندي، مس و استخراج مواد معدني، لاستيك، سيمان، خرده‌فروشي، هتل‌داري، توليد و توزيع نوشيدني، مخابرات و خدمات مالي هم توسعه داد.

مرجع متخصصين ايران كارلوس اسليم / Carlos Slim

دهه‌ي ۱۹۷۰ با توسعه‌ي اوليه‌ي پورتفوي اسليم و خريد و سهام‌داري شركت‌هاي متنوع همراه بود. او شركتي به‌نام Grupo Galas راه‌اندازي كرد كه به‌عنوان شركت مادر، مديريت سرمايه‌گذاري‌هاي متنوع اسليم را برعهده داشت. شركت مذكور، حوزه‌هاي فعاليت خود را در صنايع معدن، خرده‌فروشي، صنايع غذايي و تنباكو متمركز كرده بود. سرمايه‌گذاري در صنعت تنباكو و دخانيات، بخش مهمي از فعاليت‌هاي اسليم و شركت‌هايش را به خود اختصاص مي‌داد كه سودآوري مناسبي هم براي او داشت.

ركود اقتصادي در دهه‌ي ۱۹۸۰ در مكزيك، فرصتي عالي براي رشد كسب‌وكار اسليم بود

ركود اقتصادي دهه‌ي ۱۹۸۰ در مكزيك، فرصت خوبي براي افزايش گستره‌ي سرمايه‌گذاري‌هاي كارلوس اسليم بود. بحران اقتصادي باعث افزايش بدهي‌هاي بانكي و خروج سرمايه‌گذارهاي خارجي از مكزيك شده بود. اسليم در اين شرايط با خريد شركت‌هاي بزرگي كه با بحران دست‌وپنجه نرم‌ مي‌كردند، از فرصت پيش آمده بهترين استفاده را كرد. خريد دارايي‌ها و شركت‌هايي كه در وضعيت بحراني قرار دارند و فروش آن‌ها پس از مدتي با سود بيشتر، استراتژي هميشگي اسليم بود كه در سال‌هاي آتي هم به ثروت‌اندوزي بيشتر او منجر شد.

اسليم و خانواده‌اش تا دهه‌ي ۱۹۸۰ زندگي عادي و متوسطي داشتند. درآمدي كه از كسب‌وكارهاي متنوع كسب مي‌شود، عموما در توسعه‌ي مجدد و گسترش حوزه‌ي فعاليت، سرمايه‌گذاري مي‌شدند. اسليم شركت‌هاي متعددي كه ارزش‌گذاري پاييني دريافت كرده بودند را خريداري مي‌كرد و با تغيير ساختار مديريت آن‌ها و ارزش‌آفريني، از سرمايه‌ي خود سود كسب مي‌كرد. رويكرد مهم ديگر او، توزيع سرمايه‌گذاري در صنايع متعدد بود كه خسارت احتمالي يك كسب‌وكار را با ديگري جبران مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران كارلوس اسليم / Carlos Slim

از سرمايه‌گذاري‌هاي مهم اسليم در دوران بحران اقتصادي مكزيك مي‌توان به سهام عمده‌ي شركت Empress Frisco اشاره كرد. اين شركت در حوزه‌ي معدن‌كاوي و صنايع شيمايي فعال بود و نقره، طلا، مس، قلع و روي استخراح مي‌كرد. از فعاليت‌‌هاي مهم ديگر شركت مي‌توان به توليد مواد شيمايي همچون هيدروفلوريك اسيد و موليبدن اشاره كرد. اسليم با پرداخت ۵۰ ميليون دلار، سهام عمده‌ي شركت را تصاحب كرد.

 شركت‌‌هاي متعددي در صنايع گوناگون، در دهه‌‌ي ۱۹۸۰ ميزبان سرمايه‌گذاري اسليم بودند. او در شركت Industrias Nacobre، توليدكننده‌ي محصولات مسي، Reynolds Aluminio و Compania Hulera Euzkadi،‌ بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي لاستيك مكزيك، سرمايه‌گذاري كرد. از سرمايه‌گذاري‌هاي ديگر مي‌توان به هتل‌هاي زنجيره‌ي Bimex، سهام عمده‌ي خرده‌فروشي غذايي Sanborn Hermanos و شركت بيمه‌اي Seguros de Mexico اشاره كرد.

سرمايه‌گذاري در بازوهاي مكزيكي شركت‌هاي بين‌‌المللي، از فعاليت‌هاي مهم ديگر اسليم در دهه‌ي ۱۹۸۰ بود كه او را به‌مرور به سرمايه‌گذاري بين‌المللي تبديل كرد. از شركت‌هاي مذكور مي‌توان به زيرمجموعه‌هاي British American Tobacco و The Hershey Company در مكزيك اشاره كرد. 

مرجع متخصصين ايران كارلوس اسليم / Carlos Slim

توسعه فعاليت و ورود به جمع ميلياردرها

دهه‌ي ۱۹۹۰ با رخداد مهمي در مكزيك همراه بود و صنعت مخابرات اين كشور، خصوصي‌سازي شد. گروپو كارسو تحت مالكيت اسليم، شركت مخابراتي Telmex را از دولت مكزيك خريداري كرد. گروپو كارسو در سال ۱۹۹۰ نيز سهام خود را به‌صورت عمومي در مكزيك و سپس بازارهاي بين‌المللي عرضه كرد.

كارلوس اسليم شركت‌هاي بحران‌زده را مي‌خرد و پس از رشد دادن، با سود بسيار بالا واگذار مي‌كند

خريد شركت مخابراتي تلمكس، يكي از پرسودترين فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري اسليم بود. درآمد شركت مخابراتي مذكور، به‌مرور سهم عمده‌اي از ثروت اسليم را شكل داد. توسعه‌ي شركت تلمكس تا حدي پيش رفت كه در سال ۲۰۰۶، حدود ۹۰ درصد از خطوط تلفن كشور تحت مديريت آن‌ها بود و شركت زيرمجموعه‌ي موبايلي يعني Telcel نيز سهم عمده‌ي بازار را دراختيار داشت. سرمايه‌گذاري‌هاي اسليم در حوزه‌ي موبايل و مخابرات درنهايت به‌راه‌اندازي American Mobil انجاميد كه اكنون سهم عمده‌اي از درآمد او را تأمين مي‌كند.

از خريدهاي مهم ديگر اسليم در ابتداي دهه‌ي ۱۹۹۰ مي‌توان به گروه هتل‌هاي Hoteles Calinda اشاره كرد كه امروز به‌نام OSTAR Grupo Hotelero شناخته مي‌شود.

شركت گروپو كارسو در سال ۱۹۹۶ به سه گروه مستقل تقسيم شد كه هركدام در صنعت و حوزه‌ي خاصي به فعاليت ادامه دادند. Carso Global Telecom و Grupo Carso و Invercorporacion، حاصل تجزيه‌ي گورپو كارسو اصلي بودند. سال‌هاي پاياني قرن بيستم، با توسعه‌ي فعاليت و سرمايه‌گذاري‌هاي اسليم در خارج از مكزيك همراه بود. او سهم عمده‌اي از دارايي‌هاي خود را در مكزيك مديريت مي‌كرد، اما به‌مرور بازارهاي جديد همچون ايالات متحده را هم در انديشه متخصصين گرفت.

مرجع متخصصين ايران كارلوس اسليم / Carlos Slim

كارلوس اسليم داميت، پسر اسليم و رئيس هيئت‌مديره‌ي گروپو كارسو

اسليم تا سال ۲۰۰۳ ديگر خود را به‌عنوان سرمايه‌‌گذاري بزرگ در بازار ايالات متحده معرفي كرده بودو او سرمايه‌گذاري‌هاي قابل‌توجهي را در شركت‌هاي بزرگ آمريكايي همچون Bernes & Noble, OfficeMax, Office Depot, Circuit City, Borders و CampUSA انجام داد. ورود اسليم به بازارهاي بين‌المللي به‌خاطر يك طنز قديمي در مكزيك بود كه مي‌گفت: «ديگر چيزي براي خريد در مكزيك وجود ندارد». سرمايه‌گذاري‌هاي اسليم در ايالات متحده هم متمركز بر صنعت مخابرات بودو او Telmax USA را در آن كشور راه‌اندزي و در شركت خدمات موبايلي Tracfone هم سرمايه‌گذاري كرد. اسليم در همان سال به بيماري قلبي جدي مبتلا شد و سكته كرد. او از آن زمان مديريت سهم عمده‌اي از فعاليت‌هاي خود را به فرزندان واگذار كرده است.

توسعه‌ي فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها در صنعت مخابرات، در ابتداي قرن ۲۱ با جديت در دستور كار كارلوس اسليم قرار گرفت. او كه هولدينگ America Telecom را در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازي كرده بود، سعي در ورود به صنعت مخابرات در اكثر كشورهاي آمريكاي لاتين داشت. از شركت‌هاي هدف اسليم كه در سال‌هاي بعد به‌مرور به فرمانروايي مخابراتي او اضافه شدند مي‌توان به ATL و Telecom Americas در بزريل، Techtel در آرژانتين و شركت‌هاي مشابه در اكوادرو و گواتمالا اشاره كرد. در سال‌هاي بعد، سرمايه‌گذاري‌ها به كشورهاي جديد همچون كلمبيا، نيكاراگوئه، پرو، شيلي، هندوراس و السالوادور توسعه يافت. شركت مخابراتي اسليم همچنين يك شركت سرمايه‌گذاري خطرپذير با مايكروسافت راه‌اندازي كرد.

همان‌طور كه گفته شد، صنعت دخانيات و تنباكو هميشه مورد توجه جدي اسليم و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري او بوده است. سرمايه‌گذار مكزيكي، ۵۰/۱ درصد از سهام Cigatam را در سال ۲۰۰۷ خريداري كرد. البته او در سال‌هاي بعد بخش‌هاي عمده‌اي از دارايي‌هاي خود در صنعت را به غول آمريكايي صنعت دخانيات، فيليپ موريس، فروخت.

مرجع متخصصين ايران كارلوس اسليم / Carlos Slim

سرمايه‌گذاري‌هاي اسليم در طول ساليان درازي كه او در صنايع گوناگون فعاليت كرده است، هميشه از روندي ثابت پيروي كرده‌اند. اسليم هيچ‌گاه به‌دنبال جزئيات فعاليت شركت‌ها نيست. او تمامي آن‌ها را به چشم دارايي و نوعي كالا مي‌بيند كه بايد در پايين‌ترين ارزش ممكن خريداري شده و به محض رسيدن به سود و ارزش مدانديشه متخصصين، فروخته شوند. تا سال ۲۰۰۷، ارزش مجموع شركت‌هاي اسليم به ۱۵۰ ميليارد دلار رسيده بود.

از سرمايه‌گذاري‌هاي تاريخي اسليم در دهه‌ي ۲۰۰۰، مي‌توان به پرداخت ۲۷ ميليون‌پلار و خريد ۶/۴ درصد از سهام نيويورك تايمز اشاره كرد. رسانه‌ي آمريكايي كه در آن سال‌ها در بحران به سر مي‌برد، از ورود سرمايه‌گذاري مكزيكي استقبال كرد. اسليم تا سال ۲۰۱۲ سهام خود را به هشت درصد افزايش داد. آخرين آمارها، اسليم را مالك ۱۷/۴ درصد از سهام نيويورك تايمز گزارش مي‌كند. فراموش نكنيد كه سهام‌داري نيويورك تايمز كه توسط عموم افراد يا سرمايه‌گذا‌رهايي همچون اسليم انجام مي‌شود، شامل خريد و مالكيت سهام نوع A اين رسانه است كه كنترل آن‌چناني روي فعاليت‌ها ندارد. سهام تأثيرگذار نيويورك‌‌تايمز، به‌نام سهام سري B شناخته مي‌شود كه به‌صورت عمومي فروخته نمي‌شود.

اسليم در پايان دهه‌ي ۲۰۰۰، ساختمان Plaza Carso را در مكزيكو سيتي ساخت. اين ساختمان كارايي‌هاي متنوعي دارد و خود را به‌عنوان مجموعه‌اي عظيم مخصوص فعاليت‌هاي تجاري و اداري و تفريحي معرفي مي‌كند. مركز مديريت اكثر شركت‌هاي تحت مالكيت اسليم و خانواده‌اش، در همين ساختمان قرار دارد.

مرجع متخصصين ايران America Movil

سرمايه‌گذاري‌هاي اخير كارلوس اسليم

با ورود به دهه‌ي ۲۰۱۰، سرمايه‌گذاري‌هاي اسليم نيز حوزه‌هاي جديدي را نشانه رفتند. از اولين فعاليت‌ها مي‌توان به همكاري با شركت‌هاي بزرگي همچون Fox و وب‌سايت mediotiempo در حق پخش مسابقه‌هاي ورزشي اشاره كرد. اسليم از آن زمان به‌صورت جدي به فعاليت‌هاي رسانه‌اي و پخش مسابقه‌هاي ورزشي وارد شد. او درسال ۲۰۱۲ با همكاري مجري آمريكايي، لري كينگ، شبكه‌ي Ora Tv را راه‌اندازي كرد. اين شبكه‌ي ديجيتالي ويدئو به‌هنگام درخواست (رسانه‌ي تعاملي) محبوبيت مناسبي در ميان متخصصان ايالات متحده و آمريكاي لاتين دارد.

سهم عمده‌اي از ثروت اسليم از صنعت مخابرات تأمين مي‌شود

از سرمايه‌گذاري متنوع و جديد اسليم مي‌توان به ورزش فوتبال اشاره كرد. او در سال ۲۰۱۲ سهام دو باشگاه ورزشي Pachuca و Leon را در ليك فوتبال مكزيك خريداري كرد كه تحت مالكيت غول مخابراتي America Movil درآمدند. از خريدهاي ديگر مي‌توان تيم دسته دومي Estudians Tecos را نام برد. او از دريافت حق پخش مسابقه‌هاي همين تيم‌‌هاي ورزشي نيز درآمد قابل‌توجهي دارد.

اسليم براي توسعه‌ي فعاليت‌هاي ساخت‌وسازي شركت‌هاي خود، در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان پيمانكار ساخت و مديريت زندان‌هاي مكزيك شروع به كار كرد. شركت IDEAL كه مجموعه‌ي ساخت‌وسازي امپراطوري اسليم بود، قراردادهايي را با زندان‌هاي فدرال مكزيك امضا كرد. اين شركت به‌صورت مستقيم تحت مديريت پسر كارلوس، ماركو آنتونيو اسليم قرار دارد و علاوه بر درآمد از زندان‌‌‌ها، با سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي ديگر همچون عوارض حاده‌اي و سدهاي برق‌آبي و مراكز تصفيه‌ي آب، درآمدزايي مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران Carlos Slim

اسليم دركنار پسرش ماركو آنتونيو

از سرمايه‌گذاري‌‌هاي مهم مخابراتي و فناوري اسليم و شركت‌هايش در ابتداي دهه‌ي ۲۰۱۰ مي‌توان به شركت بريتانيايي Shazam اشاره كرد. امريكا موويل با پرداخت ۴۰ ميليون دلار در اين شركت سرمايه‌گذاري كرد كه البته مقدار سهام آن هيچ‌گاه مشخص نشد. شزم درنهايت توسط اپل خريداري شد. سرمايه‌گذاري غول مكزيكي در شزم باعث شد تا اين شركت به‌مرور به حوزه‌هاي جديد تبليغات و تلويزيون هم وارد شود و حضور خود را در آمريكاي لاتين هم افزايش دهد. از سرمايه‌‌گذاري‌هاي استارتاپي ديگر مي‌توان به استارتاپ Mobli در سرزمين‌هاي اشغالي اشاره كرد.

صنعت انرژي هم از فعاليت‌ها و خريد‌ها و ادغام‌هاي اسليم در امان نبوده است. او در سال ۲۰۱۱ حدود ۷۰ درصد از سهام شركت Tabasco Oil را خريداري كرد و وارد بازار نفت و گاز كلمبيا شد. دولت كلمبيا در آن سال‌ها سياست بازي در استخراج نفت و گاز و توسعه‌ي زيرساختي داشت. به‌همين دليل اسليم به‌راحتي توانست سرمايه‌گذاري خود را در آن كشور گسترش دهد. در سال‌هاي بعد اسليم با همكاري شركت ملي نفت و گاز مكزيك، Pemex، قراردادهاي متعددي را در صنعت نفت و گاز در آمريكاي لاتين كسب كرد و حتي به بازار ايالات متحده هم وارد شد.

اولين خريد موفق كسب‌وكار اسليم در اروپا در سال ۲۰۱۴ رخ داد. او بزرگ‌ترين اپراتور تلفن اتريش، Telekom Austria را خريداري كرد كه فعاليت‌هايي در زيرساخت مخابراتي بلغارستان و كرواسي و بلاروس هم داشت. از سرمايه‌گذاري‌هاي ديگر مي‌توان به WellAware اشاره كرد كه در حوزه‌ي توسعه‌ي نرم‌افزارهاي نفت و گاز، فعاليت مي‌كرد. نرم‌افزارهاي اين شركت، كمك شاياني به افزايش حضور اسليم و شركت‌هاي تحت مالكيتش در بازار نفت و گاز ايالات متحده، مكزيك و كشورهاي ديگر آمريكاي لاتين كرد. در سال ۲۰۱۵، تمامي فعاليت‌هاي اسليم در حوزه‌ي نفت و گاز، تحت عنوان شركت واحدي به‌نام Carso Oil & Gas متحد شد. 

شركت گروپو كارسو در سال ۲۰۱۵ سرويسي به‌نام Claro Musica را راه‌اندازي كرد تا فعاليت جدي شركت‌هاي اسليم در حوزه‌ي رسانه را بيش‌ازپيش اثبات كند. سرويس موسيقي مذكور، فعاليتي شبيه به آيتونز و اسپاتيفاي در آمريكاي لاتين دارد. كارلوس اسليم و پسرش در سال‌هاي اخير تلاش كرده‌اند تا هرچه بيشتر فعاليت خود را در صنعت موسيقي مكزيك افزايش دهند. خصوصا خرده‌فروشي موسيقي از حوزه‌هاي تمركزي آن‌ها بوده است. Sanborn's يكي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي موسيقي بزرگ در مكزيك است كه تحت مالكيت خانواده‌ي اسليم قرار دارد. اين شركت بيش از ۱۷۰ مركز فروش را در مكزيك مديريت مي‌كند. از شركت‌هاي ديگر مي‌توان به Mixup اشاره كرد كه از موفق‌ترين خرده‌فروشي موسيقي در مكزيك محسوب مبي‌شود و ۱۱۷ خرده‌فروشي در سرتاسر كشور دارد.

اسپانيا، مقصد بعدي اسليم در ميانه‌ي دهه‌ي ۲۰۱۰ بود. او در سال ۲۰۱۵ وارد بازار املاك و مستغلات اين كشور شد و به‌خاطر بحران‌هاي اقتصادي، توانست تعدادي زيادي ملك را در اسپانيا به دارايي‌هاي خود اضافه كند. او همچنين در تعدادي از شركت‌هاي بحران‌زده‌ي اسپانيايي نيز سرمايه‌گذاري كرد و به‌دنبال افزايش نفوذ در بازارهاي اروپايي ديگر هم بود. شركت سرمايه‌گذاري اسليم موسوم به اينموبيليارو كارسو در همان سال از تصميم به سرمايه‌گذاري در غول بانك‌داري اسپانيا، Bankia خبر داد. از خريدهاي ديگر در آن كشور مي‌توان به سهام عمده‌ي Realia اشاره كرد كه از غول‌هاي بازار املاك و مستغلات در اسپانيا بود.

زندگي شخصي و فعاليت‌هاي خيرخواهانه

كارلوس اسليم در سال ۱۹۶۷ با سميه داميت ازدواج كرد. سومايا در سال ۱۹۹۹ از دنيا رفت. او نقش مهمي در فعاليت‌هاي بشردوستانه‌ي اسليم داشت و از فعاليت‌هاي مهمش مي‌توان به تلاش براي شكل‌گيري ساختار قانوني اهداي عضو در مكزيك اشاره كرد. كارلوس اسليم ۶ فرزند به‌نام‌هاي كارلوس، ماركو، آنتونيو، پاتريك، سومايا، ونسا و يوهانا دارد. اسليم سهام شركت‌هاي متعدد را به‌نام خود يا خانواده‌اش خريداري مي‌كند كه منجر به ثروتمند شدن فرزندان او شده است. سه پسر بزرگ او در موقعيت‌هاي مديريتي اصلي در شركت‌هايش فعاليت مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران Carlos Slim

اسليم در دفتر شخصي خود كامپيوتر ندارد و يادداشت‌هاي دست‌نويس را براي ذخيره‌ي داده‌هاي مرتبط با كسب‌وكار خود ترجيح مي‌دهد. او هميشه به شوخي مي‌گويد كه به‌خاطر وسعت عظيم شركت‌ها و دارايي‌هاي تحت مديريت، هيچ‌گاه توانايي ثبت گزارش و پيگيري همه‌ي آن‌ها را ندارد. اسليم در مارس سال ۲۰۰۷ با ثروت شخصي ۵۳/۱ ميليارد دلار، به مقام دوم ثروتمندترين افراد جهان رسيد. او در ماه اوت توانست بيل گيتس را پشت سر گذاشته و با ۵۹ ميليار دلار سرمايه، به ثروتمندترين فرد جهان تبديل شود. البته فرمان‌روايي اسليم كوتاه مدت بود و او در سال ۲۰۰۹ به رتبه‌ي سوم بازگشت.

سرمايه‌گذار بزرگ مكزيكي، در سال ۲۰۱۰ مجددا به صدر فهرست ثروتمندترين افراد جهان رسيد. او تا سال ۲۰۱۳ در همان موقعيت باقي ماند. رسيدن اسليم به صدر فهرست ثروتمندان و باقي ماندن در آن، پس از ۱۶ سال، صدر فهرست را از آمريكايي‌ها پس گرفت. به‌علاوه، اين براي اولين‌بار در تاريخ بود كه فردي از يك اقتصاد درحال رشد، به‌عنوان ثروتمندترين فرد جهان شناخته مي‌شود. آخرين آمارها ثروت كارلوس اسليم را ۵۸/۱ ميليارد دلار بيان مي‌كنند كه او را در مقام پنجم فهرست جهاني قرار مي‌دهد.

كارلوس اسليم از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ ثروتمندترين فرد جهان بود

خانه‌اي كه كارلوس اسليم در آن سكونت دارد، در منطقه‌ي چپولتپك مكزيكوسيتي در نزديكي محل سكونت سال‌هاي كودكي‌اش قرار گرفته است. اسليم از ۴۰ سال پيش در اين خانه زندگي مي‌كند. او باوجود سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي كه در بازار املاك و مستغلات، خصوصا در ايالات متحده انجام داده است، هيچ‌گاه تمايلي براي تغيير خانه‌ي محل سكونت خود نشان نداد. كارلوس اسليم برخلاف ديگر ثروتمندان علاقه‌اي هم به خريد وسايل نقليه‌ي گران‌ارزش ندارد و در دارايي‌هاي او، اثري از قايق تفريحي يا هواپيماي شخصي نيست. تنها سرگرمي‌هاي ثروتمندانه‌ي اسليم، سيگارهاي گران‌ارزش كوبايي و آثار هنري هستند. البته او در سال ۲۰۱۰ يك عمارت گرات‌ارزش را به مبلغ ۴۴ ميليون دلار در نيويورك‌سيتي خريد، اما آن را به‌عنوان يك سرمايه‌گذاري در انديشه متخصصين داشت. عمارت مذكور،‌ چند سال بعد به مبلغ ۸۰ ميليون دلار فروخته شد.

مرجع متخصصين ايران اسليم بيل گيتس

كارلوس اسليم تاكنون چندبار به‌صورت عمومي شك و شبهه‌ي خود را نسبت به برنامه‌ي تعهد بخشش مطرح كرده است. برنامه‌اي كه بيل گيتس و وارن بافت هم در آن حضور دارند و متهد به بخشش بيش از نيمي از ثروت خود شده‌اند. اسليم باوجود عدم تعهد به برنامه‌ي مذكور، در سال ۲۰۱۱ كمك‌هزينه‌اي به مبلغ چهار ميليارد دلار برابر با حدود پنج درصد از ثروت خود را به بنياد خيريه‌ي كارلوس اسليم اهدا كرد. او هميشه خود را حامي فعاليت‌هاي خيرخواهانه و بشردوستانه نشان مي‌دهد و البته به كارآفرينان جوان پيشنهاد مي‌كند كه به‌جاي بخشش، فعاليت خيرخواهانه را در عمل نشان دهند. او مي‌گويد كارآفرين‌ها بايد در حل اشكالات و چالش‌هاي جهاني مشاركت عملي داشته باشند.

فعاليت‌هاي خيرخواهانه‌ي كارلوس اسليم در حوزه‌هاي متنوعي متمركز است. به‌عنوات مثال او براي يك پروژه‌ي تحقيقات پزشكي ژنتيكي كمك‌هزينه پرداخت كرد. اسليم همچمين پروژه‌هاي متعدد هنر و يادگيريي در مكزيكو سيتي همايت مي‌كند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به Museo Soumaya اشاره كرد. اسليم در اين موزه، كل كلكسيون هنري خود را بدون دريافت هزينه در معرض بازديد عموم قرار داد. او سه بنياد خيره در مكزيكوسيتي راه‌اندازي كرد كه هركدام، فعاليت‌هاي تخصصي يك حوزه را پوشش مي‌دهند. هنر، يادگيري و سلامت، حوزه‌ي فعاليت يكي از مؤسسه‌ها به شمار مي‌رود. دو مركز ديگر در فعاليت‌هاي ورزشي و بازآفريني محله‌هاي فقيرنشين مكزيكوسيتي متمركز هستند.

بنياد خيريه‌ي Fundación Carlos Slim Helú

كارلوس اسليم ابتدا اين بنياد را با هدف مديريت موزه‌ي هنري خود راه‌اندازي كرد. Museo Soumaya يا موزه‌ي سميه (به يادگار همسر اسليم، سميه داميت)، يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي بنياد خيريه بود كه بيش از ۶۰ هزار اثر هنري در آن نگه‌داري مي‌شود. مجموعه‌هاي عظيم هنري از مجسمه‌هاي اوت رودن تا بزرگ‌ترين مجموعه‌ي آثار سالواتور دالي در آمريكاي لاين و آثاري از لئوناردو داوينچي، پابلو پيكاسي و پير اوت رنوآر از آثار به نمايش درآمده در اين موزه هستند. مراسمي كه در سال ۲۰۱۱ براي شروع به كار اين موزه برگزار شد، ميزبان شخصيت‌هاي برجسته‌اي همچون رئيس‌جمهور مكزيك، برنده‌هاي جايزه‌ي نوبل، نويسنده‌ها مشهور و ديگر سلبريتي‌هاي شناخته‌شده‌ي مكزيكي و بين‌المللي بود.

مرجع متخصصين ايران موزه سميه

موزه سميه در مكزيكوسيتي

بنياد خيريه‌ي كارلوس اسليم علاوه بر مديريت موزه، كمك‌هزينه‌هاي متعددي را به پروژه‌هاي سلامتي و يادگيريي در سرتاسر جهان اهدا مي‌كند. از ميان مهم‌ترين‌ها مي‌توان به پروژه‌هاي تحقيقات سلامتي در اكوادور و پرو و كلمبيا اشاره كرد كه برخي از آن‌ها هم متمركز بر كمك به كسب‌وكارهاي كوچك و متوسط بوده‌اند.

بحران‌ها و انتقادها

ثروت روزافزون كارلوس اسليم و فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري او، هميشه در معرض انتقادهاي شديد بوده است. فراموش نكنيد كه پنجمين فرد ثروتمند جهان در كشوري به ثروت رسيد كه جزو كشورهاي درحال‌ توسعه محسوب مي‌شود و درآمد ميانگين مردم در آن از ۱۴،۵۰۰ دلار در سال بالاتر نمي‌رود. حدود ۱۷ درصد از جمعيت مكزيك در فقر زندگي مي‌كنند. همان‌طور كه گفته شد، ثروت اسليم برابر با پنج درصد توليد ناخالص ملي كشور مكزيك گزارش مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران اسليم

انتقاد اصلي به اسليم و كسب‌وكارهايش، به انحصاري وارد مي‌شود كه او در صنعت مخابرات مكزيك ايجاد كرد. منتقدان، اسليم را يك انحصارگرا مي‌دانند كه به‌دنبال سلطه‌ي كامل بر صنعت محل فعاليت است. شركت Telmex كه ۴۹/۱ درصد از سهام آن دراختيار خانواده‌ي اسليم قرار دارد، ۹۰ درصد از بازار خطوط تلفن مكزيك را اداره مي‌كند. سازمان‌هاي تنظيم‌گر قانوني جديد در مكزيك هم اعتقاد دارند فعاليت اسليم درصنعت مخابرات، يك مونوپولي را ايجاد مي‌كند. نكته‌ي جالب اينكه نفوذ و گسترش فعاليت‌هاي اسليم در مكزيك به‌حدي رسيد كه بسياري از مكزيكي‌ها، از اصطلاح Slimlandia (به‌معناي سرزمين اسليم) براي كشورشان استفاده مي‌كنند. آن‌ها اعتقاد دارند هرگونه فعاليتي در كشور مكزيك، درنهايت به ثروتمندتر شدن كارلوس اسليم مي‌انجامد.

بسياري از اقتصاددان‌هاي مكزيكي اعتقاد دارند سلطه‌ي اسليم و خانواده‌اش بر صنايع گوناگون اين كشور، انحصاري را ايجاد كرده است كه فرصت تولد و رشد شركت‌هاي كوچك را از بين مي‌برد. درواقع رقابت براي شركت‌ها ديگر معنايي ندارد و درنتيجه مواردي همچون مزيت حقوق براي رقابت هم از بين مي‌رود. بسياري از متخصص كارشناسان، همين روند را دليل اصلي مهاجرت عمده‌ي نيروي انساني از مكزيك مي‌دانند.

كارلوس اسليم در پاسخ به برخي از انتقادهايي كه به رفتار و سبك كاري‌اش مي‌شود، در مصاحبه‌‌اي گفته بود:

اگر براي انديشه متخصصين مردم زندگي كنيد، مرده هستيد. من نمي‌خواهم در زندگي خود به اين موضوع فكر كنم كه پس از مرگم چگونه از من ياد مي‌شود.

اسليم فراز و فرودهاي بازار را از دلايل رشد سرمايه‌ي خود مي‌داند. او بارها گفته بود كه اهميتي به رتبه‌بندي ثروتمندترين افراد جهان نمي‌دهد. سرمايه‌گذاري بزرگ مكزيكي اعتقاد دارد همان‌طور كه صعود بازار، منجر به افزايش سرمايه‌اش شده است، شايد روزي با تجربه‌ي سقوط، سرمايه‌ي او نيز كاهش پيدا كرده و حتي سقوط كند.

مرجع متخصصين ايران كاريكاتور كارلوس اسليم

كارلوس اسليم باوجود تمامي انتقادها و فشارهايي كه تجربه مي‌كند، با سرمايه‌گذاري‌هاي متنوع خود در حوزه‌هاي گوناگون، بسياري از شركت‌ها را از مرگ نجات داد. اسليم هميشه خود را يك مكزيكي وطن‌پرست مي‌نامد و به فرهنگ و تاريخ غني كشورش افتخار مي‌كند. به‌هرحال اسليم هم مانند اغلب ثروتمندان دنياي سرمايه‌داري، تحت انتقاد قرار مي‌‌گيرد و نمي‌توان درنهايت قضاوتي كامل درباره‌ي او داشت. البته به‌هرحال نفود اسليم در ميان سياست‌مداران به‌خاطر ثروت عظيم و نقش مهم در صنعت مكزيك، انحصار او را به‌نوعي تحت پوشش حكومت و قانون قرار مي‌دهد. آن‌چه كه در داستان زندگي او اهميت دارد، نحوه‌ي مديريت سرمايه و دقت در سرمايه‌گذاري است كه با رعايت اصولي ثابت، پس از دهه‌ها فعاليت، هنوز نتايجي مثبت به‌همراه دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات