تويوتا ونزا 2021 رونمايي شد

سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تويوتا ونزا ۲۰۲۱ تنها با قدرت محركه‌ي هيبريدي و تمام‌چرخ متحرك و آپشن‌ها‌ي متنوع براي بازار آمريكا عرضه مي‌شود. پلتفرم اين كراس‌اور ژاپني با تويوتا Rav4 مشترك است.
تبليغات

نسل جديد تويوتا ونزا پس از پنج سال غيبت، با پلتفرم متفاوتي رونمايي شده است. اكنون اين خودرو كراس‌اور با داشتن ۴/۷۵ متر طول و دو رديف صندلي، در دسته‌ي مدل‌هاي اندازه‌متوسط ازجمله فورد Edge و هوندا پاسپورت و شورولت بليزر قرار مي‌گيرد. گفتني است نسل پيشين اين خودرو از پلتفرم تويوتا كمري بهره مي‌برد. 

ونزا جديد همان خودرو تويوتا هريِر است كه در بازار ژاپن عرضه مي‌شود. اين خودرو از سال ۱۹۹۷ در ژاپن توليد و در اكثر بازار‌هاي جهاني با عنوان لكسوس RX فروخته مي‌شد و نهايتا در سال ۲۰۰۹، پلتفرم آن از كراس‌اور لكسوس متمايز شد. نسل كنوني تويوتا هرير پلتفرم مشتركي با كراس‌اور‌هاي هايلندر و Rav4 از محصولات تويوتا دارد كه تجربه‌ي رانندگي خوبي به‌ارمغان آورده است. طراحي مدل جديد تهاجمي‌تر و از خطوط تيزتري برخوردار است.

تويوتا ونزا جديد فقط با قدرت محركه‌ي هيبريدي و سامانه‌ي تمام‌چرخ متحرك عرضه مي‌شود. اين خودرو از پيشرانه‌ي چهارسيلندر ۲/۵ ليتري و سه موتور الكتريكي استفاده مي‌كند و درمجموع، ۲۱۹ اسب‌بخار قدرت دارد. تويوتا زمان صفر تا صد كيلومتر‌بر‌ساعت ونزا را اعلام نكرده است؛ اما Rav4 هيبريدي با مشخصات متخصص مشابه، در ۷/۸ ثانيه مي‌تواند از حالت سكون به سرعت صد كيلومتر‌بر‌ساعت برسد. مصرف سوخت اين كراس‌اور ۵/۹ ليتر در صد كيلومتر رانندگي تركيبي برآورد شده است.

مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱

تويوتا قصد ندارد نسخه‌ي پلاگين هيبريدي ونزا را ارائه كند و از مدل بنزيني نيز خبري نيست. درحالي‌كه نسخه‌ي ژاپني اين خودرو با قدرت محركه‌ي هيبريدي يا غير‌هيبريدي و قابليت انتخاب ميان ديفرانسيل محرك‌جلو يا تمام‌چرخ ‌متحرك عرضه مي‌‌شود، مدل تمام‌بنزيني با پيشرانه‌ي دوليتري چهارسيلندر و قدرت‌هاي ۱۶۹ اسب‌بخار و ۱۵۳ اسب‌بخار ارائه مي‌شود.

در خودرو تمام‌چرخ متحرك ونزا از ميل‌گاردان براي انتقال نيرو به ديفرانسيل عقب استفاده نشده و به‌جاي آن، تويوتا يكي از موتور‌هاي برقي را در قسمت عقب قرار داده تا هنگام نياز، به چرخ‌هاي عقب نيرو بفرستد. ناگفته نماند گشتاور به‌طور متغير از حالت تماما ديفرانسيل‌جلو تا ۲۰ درضد جلو و ۸۰ درصد عقب توزيع مي‌شود. طبق گفته تويوتا، لغزش چرخ‌هاي جلو هنگام شتاب‌گيري‌هاي سريع كاهش يافته است و سامانه‌ي كمكي عبور از پيچ تويوتا از سامانه‌ي كنترل پايداري براي كاهش كم‌فرماني در پيچيدن‌هاي سريع كمك مي‌گيرد و باعث چابكي بيشتر اين كراس‌اور شده است.

بسته‌ي باتري اين خودرو هيبريدي زير صندلي‌هاي عقب جاسازي شده است؛ به‌طوري‌كه فضاي داخلي را كاهش ندهد. طبق ادعاي تويوتا، بيش از هزار ليتر فضاي بار پشت صندلي‌هاي عقب وجود دارد و ازاين‌انديشه متخصصين ميان رقبا در جايگاه متوسط و پشت‌سر هوندا پاسپورت قرار مي‌گيرد. البته فضاي پاي سرنشينان عقب در ونزا كمي نااميد‌كننده و از هر خودرويي در اين كلاس كمتر است.

داخل كابين از طراحي شكيل برخوردار است. تريم قهوه‌اي‌آبي دركنار خطوط برجسته جلب توجه مي‌كند و كنسول مركزي آن در هيچ‌يك از خودروهاي تويوتا ديده نمي‌شود. در مدل استاندارد، سامانه‌ي اطلاعات و سرگرمي خودرو به صفحه‌نمايش هشت‌اينچي و در مدل‌ سفارشي، به صفحه‌نمايش ۱۲/۳ اينچ مجهز است كه بسياري از كنترل‌ها ازجمله تنظيمات صدا به‌صورت لمسي همانند تويوتا هايلندر جديد، سامانه‌ي اطلاعات ونزا نيز از برنامه‌هاي كارپلي اپل و اتو اندرويد و آلكسا آمازون به‌صورت استاندارد پيشتيباني مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱
مرجع متخصصين ايران تويوتا ونزا ۲۰۲۱

اين محصول از سقف پانوراما شيشه‌اي بهره‌مند است. شيشه‌‌ي اين پنل قابليت شفاف يا مات‌ شدن دارد و نورگيري داخل خودرو را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. صفحه‌ي كيلومتر‌شمار نيمه‌ديجيتالي است و در دو مدل با صفحه‌نمايش‌هاي ۴/۲ يا ۷ اينچ دردسترس است. همچنين، صفحه‌نمايش هدآپ ۱۰ اينچي سفارشي و نمايشگر ديجيتالي دوربين عقب با قابليت تا‌شدن براي جلوگيري‌ از نور خيره‌كننده، براي اين خودرو نصب‌شدني است.

سامانه‌ي مسيرياب تويوتا علاوه‌بر مسير‌يابي، قابليت تجزيه‌وتحليل وضعيت جوّي و حالات رانندگي را دارد و براساس آن، شارژ باتري را برنامه‌ريزي و مسير‌هاي تكراري و زمان و مكان‌هاي ترافيك شلوغ را شناسايي مي‌كند و براساس آن، بهينه‌ترين مسير را پيشنهاد مي‌دهد تا مصرف انرژي به حداقل برسد. در مسير‌هاي سرازيري، اين خودرو از ترمز‌ پيشرانه به‌منظور توليد انرژي براي شارژ باتري استفاده مي‌كند.

سامانه‌ي ديگر اين خودرو سامانه‌ي ذخيره‌ي انرژي است كه از لكسوس به‌عاريت گرفته شده و سيستم تهويه هوا را فقط به افراد حاضر در خودرو هدايت مي‌كن.؛ اين موضوع براي گرم‌كن‌ها و سرد‌كننده‌هاي صندلي‌هاي جلو نيز صادق است. تمام آپشن‌هاي ايمني تويوتا در اين كراس‌اور به‌صورت استاندارد ارائه مي‌شود. تويوتا ونزا از كروزكنترل تطبيقي، سامانه‌ي كمكي حركت بين خطوط، فناوري تشخيص نقاط كور و سامانه‌ي هشدار ترافيك عقب بهره مي‌برد.

تاكنون جزئياتي از ارزش ونزا جديد منتشر نشده است؛ اما احتمالا اين خودرو با كراس‌اور‌ها‌ي هم‌كلاس خود ازجمله فورد Edge و هوندا پاسپورت هم‌ارزش است؛ يعني از كمتر از ۳۰ هزار دلار شروع مي‌شود و در حالت فول‌آپشن به ۴۰ هزار دلار مي‌رسد. طبق گفته تويوتا، ونزا ۲۰۲۱ از اوت امسال عرضه خواهد شد.

لينك دانلود

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات