با مركز تحقيق و توسعه بي ام و در شانگهاي آشنا شويد

جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 12 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بي‌ام‌و با تأسيس مركز تحقيق و توسعه در شانگهاي چين، به‌دنبال سرمايه‌گذاري بلندمدت در زمينه انواع فناوري‌هاي آينده مانند خودرو خودران، برقي، متصل و خدمات حمل‌ونقل پيشرفته با هدف گسترش بازار جهاني محصولات خود است.
تبليغات

بي‌ام‌و در سال ۲۰۱۸، براي نشان دادن تعهدش به بازار چين و درنتيجه جذب استعداد‌هاي منطقه‌اي، اولين مركز تحقيق و توسعه‌ را در شانگهاي راه‌اندازي كرده است. شبكه‌ي تحقيق و توسعه‌ در چين، با تأسيس مراكز تحقيق و توسعه در شانگهاي، پكن و شن‌يانگ، بزرگ‌ترين حضور بي‌ام‌و در خارج از خاك آلمان به شمار مي‌رود. 

حتي گروه بي‌ام‌و در نمايشگاه‌ خودرو شانگهاي، به‌عنوان ميزبان حضور پيدا كرده است. از وب‌سايت BMWBLOG دعوت به عمل آمد تا در يك دوره‌ي كارگاه‌هاي يادگيريي كه در واحد جديد تحقيق و توسعه‌ برگزار مي‌شود، شركت كند. فناوري رانندگي و خودرو خودران، سرويس‌هاي ديجيتالي، طراحي خودرو و ادغام‌سازي آن‌ها با شركت‌هاي فناوري پيشرفته‌ي چيني از مباحث اين كارگاه‌هاي يادگيريي است.

كارگاه‌ يادگيريي ۱: دفتر فناوري شانگهاي

دفتر فناوري بي‌ام‌و در نزديكي منطقه‌ي گردشگري معروف «The Bund» در شهر شانگهاي واقع شده است كه اطراف آن را ساختمان‌ها و هتل‌هاي شيك چند ميليون دلاري احاطه كرده‌اند. بنا به گفته‌ي دكتر مارتين ساوتر، رئيس گروه تحقيق و توسعه‌ي شركت بي‌ام‌و در چين، اين منطقه به خاطر راحتي متخصصان شاغل در شهر و همچنين به‌عنوان راهي براي جذب استعداد‌هاي منطقه در فهرست بي‌ام‌و قرار گرفته است.

مرجع متخصصين ايران BMW / بي ام و

دفتر بي‌ام‌و مساحتي بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع را در بر مي‌گيرد و داراي محيط كار باز و انعطاف‌پذير براي بيش از ۲۰۰ متخصص، از بين ۱۰۰۰ متخصص در مراكز تحقيق و توسعه‌ي بي‌ام‌و در چين است. بيش از ۹۰ درصد متخصصان دفتر شانگهاي، چيني هستند. طبق گفته‌ي پيتر ريدل، مديرعامل شركت فناوري بي‌ام‌و در چين، متخصصان از سوابق علمي مختلفي چون علمِ داده، رباتيك، هوش مصنوعي، اتوماسيون صنعتي، مهندسي مكانيك، مديريت اجرايي و اقتصاد برخوردار هستند. علاوه بر اين، دانش فناوري و تكنولوژي‌هاي شانگهاي با ساير واحدهاي تحقيق و توسعه بي‌ام‌و در سراسر دنيا به اشتراك گذاشته مي‌شود.

نوآوري باز

ريدل در اين زمينه گفت:

ما با تمركز بر سه حوزه‌ي نوآوري باز بي‌ام‌و در چين، مگاسيتي با امكان جابجايي و آناليز داده‌هاي خودروهاي مشتريان چيني از پيشگامان نوآوري در چين هستيم. هدف شبكه‌ي نوآوري باز، ساختن اكوسيتمي نوآورانه در چين است. اين شبكه شهرهاي پكن، شانگهاي، هانگژو، شنژن و هنگ كنگ را پوشش مي‌‌دهد و پروژه‌هاي تحقيقاتي مشترك خود را با همكاري دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و ساير شركت‌هاي فناوري پيش مي‌برد.

ريدل ادامه داد:

دستيابي به تكنولوژي‌هاي روز و برنامه‌هاي نوآورانه، پژوهش با همكاري شركاي فعلي و شركاي نوآور آينده و در نهايت، تبديل اين نوآوري اميدبخش به اكوسيستم تحقيق و توسعه‌ي بي‌ام‌و ازطريق همكاري‌هاي نوآورانه، از اهداف اين شبكه است.

دفتر فناوري بي‌ام‌و در شانگهاي، استارتاپ‌هايي را در منطقه راه‌اندازي كرده، اما هم‌اكنون بي‌ام‌و مستقيماً هيچ سرمايه‌گذاري در آن نكرده است. در عوض، اين دفتر براي حمايت از استارتاپ‌هاي نوآور خود در چين، با شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و پلتفرم‌هاي دولتي كار مي‌كند. آن‌ها همچنين با مراكز رشد و شتاب‌دهنده، دانشگاه‌ها و دپارتمان‌هاي نوآورِ شركت‌هاي ديگر همكاري مي‌كنند و فرصت‌هاي تجاري و شراكتي در آينده را مورد مطالعه قرار مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران بي ام و

به‌گفته‌ي ريدل در شبكه‌ي نوآوري باز بيش از ۲۰۰ شركت‌كننده وجود دارد، بيش از ۳۰۰ استارتاپ در فهرست مطالعه هستند و در حال حاضر مشغول همكاري با بيش از ۱۶ پروژه‌ي نوآورانه هستند. دفتر فناوري بي‌ام‌و در شانگهاي طي سال چند رويداد برگزار كرد كه در نهايت منجر به رويداد بزرگ «روز نوآوري استارتاپ» بي‌ام‌و در شانگهاي شد. برخي از همكاري‌ها شامل نمايشگر مجازي (واقعيت افزوده) و ربات‌چت براساس وي‌چت و اشتراك سواري مي‌شود.

ابرشهر حمل‌ونقل چين

حمل‌ونقل ابرشهري، دومين موضوع مورد توجه دفتر فناوري بي‌ام‌و در شانگهاي است. ريدل اعلام كرد كه قصد دارد، درك عميق از بافت شهري چين را به‌عنوان مركز رشد جهاني براي روش‌هاي نوآورانه حمل‌ونقل‌ توسعه دهد. آن‌ها نقشه‌راه تكنولوژيك طراحي كرده‌اند كه بر موضوعات اصلي مثل خودروهاي الكتريكي، حمل‌ونقل‌هاي آني، خودروهاي نيمه خودران و كاملا خودران متمركز است؛ درحالي‌كه همچنان به توسعه‌ي ايده‌ها و مفاهيم براي محصولات و خدمات سال ۲۰۲۵ مي‌پردازند.

نقشه‌راه بي‌ام‌و روي خودروي الكتريكي، فناوري خودران و حمل‌ونقل آني تمركز مي‌كند.

«چگونه مي‌توانيم در سيستم حمل‌ونقل چين نقش فعالي داشته باشيم؟» اين سوالي است كه ريدل اغلب اوقات از گروهش مي‌پرسد! او همچنين يادآور شد كه الگوهاي متفاوتي از حمل‌ونقل در سال ۲۰۳۰ قابل انتظار هستند؛ مثل اسكوترهاي الكتريكي كه براي مسافت‌هاي كوتاه درون شهري به ميزان بسيار زيادي استفاده مي‌شوند. درحالي‌كه ۸۰ درصد مردم آمريكا خودروي شخصي دارند، ساير نقاط جهان خود را با سيستم حمل‌ونقل اشتراكي و ساير روش‌هاي جايگزين هماهنگ كرده‌اند.

ريدل افزود:

چين هوشمند مي‌شود. الگوهاي استفاده‌ي متقابل از وسايل حمل‌ونقل رو به افزايش است. در نقاطي از شهر به‌جاي استفاده از خودروهاي شخصي، از خودروهاي اشتراكي استفاده مي‌شود.

چارت سيستم حمل‌ونقل آني نشان مي‌دهد كه در سال ۲۰۱۸، ۱۲ ميليارد كيلومتر در آلمان و ۱۴۶ ميليارد كيلومتر در آمريكا و به‌طور حيرت انگيزي ۴۰۶ ميليارد كيلومتر در چين ثبت شده است. مشخصات مشتريان چيني سيستم حمل‌ونقل آني نيز با هم تفاوت دارد. به همين دليل گروه ريدل پيشنهادهاي مختلفي را براي چنين سرويس‌هايي در انديشه متخصصين گرفته است؛ مثل روكش‌هاي داخل خودرو يا آن‌كه شخصي در خودرو را براي مشتري باز كند.

مرجع متخصصين ايران شهر هوشمند

بي‌ام‌و براي توسعه شهر هوشمند به دولت چين كمك مي‌كند.

پروژه‌ي ملي «شهر هوشمند» در چين از ديگر موضوعات مهم مورد توجه دفتر فناوري بي‌ام‌و در شانگهاي به شمار مي‌رود. وظيفه‌ي دفتر فناوري بي‌ام‌و اين است كه به نقش خود در شهر هوشمند پي ببرند و با ايده‌هاي حمل‌ونقل خود به دولت چين كمك كنند. آزمايشگاه علي‌بابا، پروژه‌ي «هوش شهر» هانگژو را در سال ۲۰۱۶ طراحي كرد. در اين پروژه با استفاده از دوربين‌ها، حسگرها، شرايط و اطلاعات جاده‌ها را در به‌صورت هم‌زمان و آني جمع‌آوري مي‌كنند.

هوش مصنوعي مركز همه‌ي اطلاعات و سيگنال‌هاي ترافيك از صدها تقاطع را جمع‌آوري مي‌كند و به متخصصان شهري كمك مي‌كند تا تصميمات اگاهانه‌اي بگيرند. پروژه‌ي هوش شهر، هوش مصنوعي است كه زمان مسافرت در بزرگراه‌ها را براي مسافران و خودروهاي اضطراري حدود ۴/۶ دقيقه كاهش مي‌دهد.

آناليز اطلاعات خودروي مشتريان

توجه دفتر فناوري بي‌ام‌و در چين فقط معطوف به شانگهاي نيست و بر مناطق مختلفي تمركز دارد. براي مثال در مناطق مختلف چين، دفتر فناوري بي‌ام‌و با مشتريان چيني كه خودرويشان به ديتالاگر يا گزارش‌دهنده‌هاي داده مجهز باشد، همكاري مي‌كند. هدف از اين طرح، درك بهتر رفتار واقعي مشتريان هنگام رانندگي است. ريدل توضيح مي‌دهد:

ديتالاگر داده‌هاي مشتريان را به مخابرات مي‌فرستد و در نهايت به‌صورت ابر اطلاعاتي دراختيار دفتر فناوري بي‌ام‌و قرار مي‌گيرند.
مرجع متخصصين ايران BMW / بي ام و

ريدل اضافه كرد كه اين ديتالاگرها، رفتارها و شرايط مختلفي را كنترل مي‌كنند؛ از جمله اين اطلاعات مي‌توان به اطلاعات فرمان، وضعيت جاده‌ها، ميزان استفاده از سيستم DSC، ترمزها، چراغ‌هاي مه‌شكن، چراغ‌هاي جلو، سيستم اطلاعاتي و سرگرمي هم‌زمان در خودرو و همچنين امكانات پركاربرد ديگري را از جمله ظرفيت گنجايش داخل خودرو، استفاده از تنظيمات صندلي‌ها و درها، عملكرد جعبه‌دنده و برف‌پاكن‌هاي شيشه‌ي جلو اشاره كرد. از داده‌هاي ثبت‌شده براي بهينه‌سازي بخش‌هاي مختلف خودروهاي مشتريان چيني از دستگاه‌ها و لوازم الكترونيكي گرفته تا سيستم محركه، بدنه و شاسي استفاده مي‌كنند.

ريدل به‌عنوان مثال توضيح داد كه چطور شتاب جانبي براي مشتريان چيني در مقايسه با آلماني‌ها متفاوت است يا اينكه مشتريان چيني چطور در صندوق عقب را باز مي‌كنند (با كليد، دست يا پا)

كارگاه يادگيريي ۲: خدمات ديجيتالي و متصل

جوزف ژنگ، مسئوليت طراحي رابط متخصصي و تجربه‌ي متخصصي در شركت فناوري بي‌ام‌و شانگهاي را برعهده دارد. سرويس‌هاي متصل براي مشتريان چيني مشابه ساير نقاط جهان است و سه محور كليدي دارد: خودروي من، زندگي من، سفر من! تمام اين موضوعات در سيستم رانندگي متصل بي‌ام‌و دسته‌بندي شده و هم‌اكنون تمام مدل‌هاي بي‌ام‌و مجهز به اين سيستم هستند.

۴/۵ ميليون متخصص در سراسر جهان از خدمات خودرو متصل بي‌ام‌و استفاده مي‌كنند.

سرويس‌هاي شخصي چندسكويي (كراس پلتفرم) مرتبط با BMW Connected، با ابر حمل‌ونقل باز (Open Mobility Cloud) ممكن شده‌اند. اين معماري انعطاف‌پذير روي هر چيزي كه حول محور شناسه بي‌ام‌و (BMW ID) باشد، تمركز مي‌كند. شناسه بي‌ام‌و در حقيقت پروفايل اختصاصي خودرو است كه كاربران در تمام اوقات از آن‌ها روي دستگاه‌هاي خود استفاده مي‌كنند و مي‌توانند اين اطلاعات را به هر خودروي بي‌ام‌و ديگري انتقال دهند. سيستم حمل‌ونقل ابري يا «ابر حمل‌ونقل باز»، امكاناتي مانند يادگيري ماشين و تحليل داده را ارائه مي‌دهد و براي تمام قابليت‌هاي سفارشي‌ مشتريان لازم است.

ژنگ مي‌گويد كه در ۳۲ بازار BMW Connected با ۲۵ ميليارد رويداد تعاملي و ۱۲ ميليون خودرو متصل، ۴/۵ ميليون متخصص وجود دارد. اختلاف ميان متخصصان BMW Connected و خودروهاي متصل مربوط به مشترياني است كه هنوز پروفايل BMW Connected خود را ايجاد نكرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران BMW / بي ام و

دفتر فناوري بي‌ام‌و در شانگهاي براي همگام‌سازي اطلاعات سرويس‌هاي ارائه‌شده توسط شركت‌هاي بزرگ فناوري چيني مانند بايدو، علي‌بابا و تنسنت، با آن‌ها همكاري مي‌كند. به‌عنوان مثال، Tmall Genie يك دستيار شخصي مجهز به هوش مصنوعي ساخته‌شده در آزمايشگاه هوش مصنوعي علي‌بابا است. در سال ۲۰۱۸، مالكان خودروهاي بي‌ام‌و و ميني از اپليكيشن‌هاي BMW Connected خود براي همگام‌سازي با Tmall Genie استفاده كردند؛ دقيقاً مانند آن‌چه كه در آمازون الكسا يا Google Home ديده مي‌شود.

بي‌ام‌و در زمينه فناوري با بايدو، علي بابا و تنسنت همكاري مي‌كند.

يكي ديگر از همگام‌سازي‌هايي كه با همكاري شركت‌هاي فناوري صورت گرفته، همكاري با تنسنت است كه مربوط به فضاي پاركينگ‌ هوشمند مي‌شود. براي مثال در چين، در پاركينگ‌ها دوربين‌هايي وجود دارد كه پلاك خودرو را اسكن مي‌كنند. بنابراين وقتي شخصي خودرويش را آنجا بگذارد، آن را شارژ مي‌كند. در عين حال، سيستم‌هاي Connected بي‌ام‌و در چين دو ويژگي بارز ديگر نيز دارند. يكي از آن‌ها سرويس پيكاپ است؛ يعني اگر خودروي شما نياز به تعمير داشته باشد، شخصي آن را براي تعمير مي‌برد و پس از درست شدن آن را به شما تحويل مي‌دهد.

يكي ديگر از اين موارد، همگام‌سازي‌ هوشمند خودرو با اپليكيشن Connected بي‌ام‌و و سيستم‌هاي ثبت تخلفات رانندگي و ترافيكي شهري است. در صورت انجام تخلف ترافيكي مثل رد كردن چراغ قرمز، اعلان‌هاي اپليكيشن به راننده هشدار مي‌دهند و خودرو اين اجازه را به فرد مي‌دهد كه جريمه را پرداخت كند.

كارگاه يادگيريي ۳: فناوري رانندگي خودران

دكتر رابرت براك‌ماير، مدير آزمايشگاه رانندگي خودران و متصل در شانگهاي و ميزبان بي‌ام‌و‌بلاگ براي كارگاه يادگيريي بعدي است. رانندگي خودران يكي از چهار ستون اصلي برنامه‌هاي بي‌ام‌و شامل خودران، متصل، برقي و خدمات (Automated, Connected, Electrified, and Services) است كه به اختصار به آن ACES مي‌گويند. چين به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين بازارهاي فناوري خودرو خودران آينده در انديشه متخصصين گرفته مي‌شود. بنابراين جاي تعجب نيست كه بي‌ام‌و در اين كشور سرمايه‌گذاري كند.

حدودا ۸۰ مهندس در چين در حال كار روي تكنولوژي‌هاي اصلي پروژه‌ي رانندگي خودران هستند؛ تكنولوژي‌هايي مانند نقشه‌هاي با وضوح بالا، حسگرهاي هوشمند، استراتژي رانندگي و كنترل خودرو، رابط‌ سرويس‌هاي حمل‌ونقل آني و نمونه‌هاي اوليه آن‌ها. بي‌ام‌و از سال ۲۰۱۴ در چين روي فناوري رانندگي خودران كار مي‌كند. در ماه مِي سال ۲۰۱۸، بي‌ام‌و اولين OEM بين‌المللي شده كه مجوز آزمايش رانندگي خودران را در شانگهاي چين دريافت كرد كه به اصطلاح به آن «مجوز تست رانندگي خودران هوشمند متصل شانگهاي» مي‌گويند.

مرجع متخصصين ايران حركت بي‌ام‌و به سمت خودروهاي خودران

بي‌ام‌و مي‌گويد كه اگر نمونه‌هاي مورد استفاده در چين كارايي خود را نشان دهند، در ساير نقاط جهان‌ هم مي‌توانند كار مي‌كنند. در سال ۲۰۱۷، بي‌ام‌و آزمايش خودروهاي خودران سطح ۴ را با مجموعه‌اي ۴۰‌ تايي از اين خودروها در جاده‌هاي سراسر دنيا آغاز كرد و در سال ۲۰۱۸، تعداد خودروهاي آزمايشي را به ۸۰ دستگاه رساند.

سايت‌هاي آزمايشي در شانگهاي در حال حاضر مسافتي حدود ۶/۵ كيلومتر را پوشش مي‌دهند و پيش‌بيني مي‌شود كه با گذشت زمان و به سرعت آن را افزايش دهند. اولويت اول بي‌ام‌و‌ِ، امنيت جاده‌ها است. بنابراين دفتر فناوري بي‌ام‌و در انديشه متخصصين دارد تا قبل از توليد انبوه خودروهاي خودران، ۲۰۰ ميليون كيلومتر رانندگي آزمايشي را در سطح جهان به پايان برساند. مهندسان در حال كار روي نسخه ۳- ۵ اين فناوري‌ها هستند. هدف بي‌ام‌و براي بازار چين در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ درصد سيستم‌هاي رانندگي خودران سطح ۳ است.

اولويت اول بي‌ام‌و در فناوري خودرو خودران، امنيت جاده است.

از داده‌هاي جمع‌آوري شده در طي ميليون‌ها كيلومتر رانندگي خودران، براي يادگيري الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين متناسب با رانندگي خودران سطح ۴ استفاده مي‌شود. برخي از فناوري‌هاي يادشده در خودروي بي‌ام‌و سري ۷ مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله اين فناوري‌ها مي‌توان به اسكنرهاي نقشه‌برداري و مسافت‌يابي و اسكنر‌هاي ليزري، رادارهاي برد كوتاه و بلند، دوربين‌هاي عقب، آنتن جي‌پي‌اس، دوربين مخصوص مسافرت و تصويربرداري، دوربين جلو، دوربين ديد ۳۶۰ درجه و پوشش ۳۶۰ درجه صدا اشاره كرد.

با اين حال آزمايش‌هاي گسترده‌اي روي همه‌ي خودروها صورت مي‌گيرد و تمام آن‌ها اعتبارسنجي مي‌شوند. همچنين يادگيري‌هاي‌ رانندگي وسيعي به رانندگان ايمني اين خودروها داده مي‌شود. تا چند سال آينده، همان‌طور كه جهان خود را براي رانندگي با خودروهاي خودران آماده مي‌كند، انتظار مي‌رود كه تلاش گروه بي‌ام‌و هم بيشتر شود.

كارگاه يادگيريي ۴: خدمات طراحي بي‌ام‌و ديزاين‌وركس

در سال ۲۰۱۲، بي‌ام‌و دپارتمان طراحي جديدي با نام ديزاين‌وركس (Designworks) در شانگهاي افتتاح كرد كه كليه‌ي خدمات طراحي را به مشتريان در آسيا و جهان ارائه مي‌دهند. بنا به‌گفته‌يهري سز، مدير طراحي خلاق (Creative Director Designworks) بي‌ام‌و، اين دپارتمان رشد چشمگيري در صنايع مختلف مانند لوازم الكترونيكي، لوازم خانگي، حمل‌ونقل هوايي، حمل‌ونقل ريلي و خودروهاي لوكس داشته است.

برخي از مشتريان دپارتمان طراحي ديزاين‌وركس بي‌ام‌و شامل شركت صنايع سنگين جان دير، كارتير، اچ‌پي، خطوط هوايي سنگاپور، امژن، كوكاكولا و هواوي مي‌شود. سز مي‌گويد كه اين دپارتمان فقط روي ساختار فيزيكي محصولات يا مفاهيم خلاق كار نمي‌كند بلكه روي طراحي رابط متخصصي و تجربه‌ي متخصصي نيز كار مي‌كند. به‌عنوان مثال دپارتمان طراحي ديزاين‌وركس در پروژه‌‌ي‌‌ انجام‌شده براي Yuneec (سازنده‌ي هواپيماهاي الكتريكي چيني) به راهي براي چالش هواپيماهاي بدون سرنشين آينده دست يافت.

گروه بي‌ام‌و در شانگهاي، هم ساختار خارجي هواپيماهاي بدون سرنشين را طراحي كردند و هم رابط متخصصي و مفاهيم تعاملي اپليكيشن‌‌هاي هواپيماهاي بدون سرنشين را توسعه دادند. اين توسعه شامل رابط متخصصي مي‌شود كه قابليت يادگيري، برنامه‌ريزي مسير پرواز و كنترل هواپيما با ساعت هوشمند يا تلفن همراه را دارند.

تيم طراحي ديزاين‌وركس براي توسعه خودروهاي آينده و محصولات مفهومي بي‌ام‌و در سراسر جهان تلاش مي‌كند. به‌عنوان مثال خودروي مفهومي سدان كامپكت بي‌ام‌و كه در سال ۲۰۱۵ رونمايي شد، يكي از همين نمونه‌ها به شمار مي‌رود. اين خودرو شباهت زيادي به مدل آينده‌ي بي‌ام‌و سري ۲ گرن‌كوپه دارد. 

مرجع متخصصين ايران BMW / بي ام و

اطلاعاتي كه به وسيله‌ي دفتر فناوري شانگهاي جمع‌آوري شده، در بيشتر موارد مختص به بازار چين است؛ ولي با ساير گروه‌هاي طراحي در مونيخ و لس آنجلس هم به اشتراك گذاشته‌ مي‌شود. اين امر به طراحي پروژه‌هاي مناسب در آينده و پيش‌بيني فرصت‌هاي اقتصادي كمك مي‌كند.

مهم‌ترين نكته‌ي تور يادگيريي كه بي‌ام‌و‌بلاگ در آن شركت كرد، اين است كه بي‌ام‌و كاملا به بازار چين متعهد است و خودروساز باواريا با به‌روزرساني‌هاي مداوم شبكه‌هاي تحقيق و توسعه در چين، در موقعيت خوبي قرار دارد و ازطريق سيستم نوآورانه‌ي حمل‌ونقل در آينده مي‌تواند خود را به شركتي پيشرو در زمينه‌ي خدمات فناوري تبديل كند.

مشخصات متخصص دقيق انواع خودرو بي‌ام‌و، مقايسه‌ي آن‌ها با محصولات برندهاي ديگر، مباحثه و تبادل انديشه متخصصين پيرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ متخصصان و متخصص كارشناسان به همراه گالري تصاوير اتومبيل‌هاي اين خودروساز آلماني را در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ببنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات