موتور جستجوي گوگل در سال آينده تغييرات مهمي به‌خود مي‌بيند

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گوگل از سال آينده قصد دارد معيارهايي جديد در موتور جست‌و‌جوي خود براي نمايش وب‌سايت‌هاي برتر در بخش بالاي صفحه‌ي نتايج، اعمال كند. بخش Top Stories نيز تغييراتي به‌خود خواهد ديد.
تبليغات

گوگل روز گذشته در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه قصد دارد الگوريتم‌هاي مربوط‌به رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها در صفحه‌ي نتايج جست‌و‌جو را با تغييراتي جديد همراه كند. گوگل زمان اعمال اين تغييرات را اوايل سال آينده‌ي ميلادي اعلام كرده است. از آن زمان به‌بعد اگر وب‌سايت شما ازلحاظ معياري جديد كه گوگل آن را «آزمودگيِ صفحه» (Page Experience) مي‌نامد ضعيف عمل كند، به بخش‌هاي پايين‌تر صفحه‌ي نتايج منتقل مي‌شود.

آزمودگي صفحه يا Page Experience اصطلاحي است كه در نگاه اول نمي‌تواند مفهوم اصلي را برساند. گوگل از اين اصطلاح براي اشاره به مجموعه‌اي از معيارهاي جديدي كه در حال توسعه‌ي آن‌ها است استفاده مي‌كند، معيارهايي كه مباحثي فراتر از سرعت بارگذاري صفحه را شامل مي‌شوند.

بسياري از تجارب ناخوشايند وب ممكن است ازطريق سرعت بارگذاري صفحه توسط گوگل شناسايي نشوند. مواردي كه از بين آن‌ها مي‌توانيم به پنجره‌هاي شناور (پاپ‌آپ)، تأخير در نمايش برخي محتواهاي سايت، جهش ناگهاني محتوا به بخش‌هاي مختلف صفحه و موارد آزاردهنده‌ي مشابه اشاره كنيم. گوگل به‌اين‌زودي‌ها نخواهد توانست به‌شكلي كاملا دقيق تمامي اين معيارها را زير ذره‌بين ببرد، با اين‌حال در تلاش است شماري از آن‌ها را تحت نظارت بگيرد و به معيارهاي خود براي نمايش وب‌سايت‌ها در بخش نتايج جست‌و‌جو اضافه كند.

معيارهاي پروژه‌ي آزمودگي صفحه از اوايل سال آينده در موتور جست‌و‌جوي گوگل اعمال مي‌شوند

گوگل همچنين از اعمال تغييراتي جديد در بخش Top Stories خبر مي‌دهد، Top Stories برترين مقاله‌هاي جديد مربوط‌به هر ممباحثه را در بخش بالايي صفحه به‌شكلي مجزا نمايش مي‌دهد تا متخصص در زماني سريع به آن‌ها دسترسي پيدا كند. در حال حاضر براي به‌نمايش‌درآمدن در بخش تاپ استوريز، مقاله‌ها بايد با فرمت سفارشي AMP (صفحات موبايلي پرشتاب) ساخته شوند. اهالي مانتين ويو مدت‌ها است مديران وب‌سايت‌ها را مجاب مي‌كنند مقالات‌شان را با اتكا بر اين فرمت منتشر كنند. با اين‌حال گوگل از سال آينده اين نياز را از بين خواهد برد و معيارهاي حضور وب‌سايت‌ها در بخش تاپ استوريز، تغيير خواهد كرد. از اوايل سال آينده، هر صفحه‌اي در وب كه بتواند با معيارهاي آزمودگي صفحه مطابقت پيدا كند داراي شرايط موردنياز براي حضور در بخش تاپ استوريز خواهد بود.

ماه گذشته اعضاي تيم توسعه‌ي گوگل كروم پروژه‌اي جديد راه‌اندازي كردند كه با نام «معيارهاي حياتي وب» (Web Vitals) از آن ياد مي‌شود. تيم توسعه‌ي كروم با بهره‌گيري از پروژه‌ي Web Vitals قصد دارد تجربه‌هاي ناخوشايند را در فضاي وب شناسايي كند و موردارزيابي قرار دهد. سه معيار اصلي كه اين پروژه در پي رهگيري آن‌ها است شامل LCP و FID و CLS هستند. تيم مديريت موتور جست‌و‌جوي گوگل نيز قصد دارند از همين سه‌معيار براي رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها در صفحه‌ي نتايج بهره بگيرند. اين قابليت‌ها متخصص‌تر از آن‌چيزي هستند كه نام‌شان بيان مي‌كند و توضيحات آن‌ها بدين شرح است:

  • Largest Contentful Paint (موسوم‌به LCP) زمان بارگذاري «محتواي اصلي» صفحه را اندازه‌گيري و ارزيابي مي‌كند. منظور از محتواي اصلي، بخش غالب متن مقاله يا تصاويري است كه صفحه‌ي موردمباحثه آن‌ها را ارائه مي‌دهد.
  • First Input Delay (موسوم‌به FID) به مطالعه اين موضوع مي‌پردازد كه وقتي‌كه براي نخستين بار روي آيتمي در صفحه كليك مي‌كنيد، آن صفحه چقدر سريع واكنش نشان مي‌دهد.
  • Cumulative Layout Shift (موسوم‌به CLS) قصد دارد متوجه شود كه چه زماني محتواها در صفحه‌ي وب پرش مي‌كنند. براي مثال مي‌توانيم به زماني اشاره كنيم كه به يك‌باره تبليغي در وسط متن به‌نمايش درمي‌آيد و مكان متني را كه در حال خواندن آن هستيد، تغيير مي‌دهد.
  • طبق اعلام گوگل، سه معيار بالا به روش‌هايي قابل‌ارزيابي هستند كه ممكن است معيارهاي ديگر را نتوان به آن روش‌ها موردارزيابي قرار داد. گوگل مي‌گويد ممكن است با گذر زمان، معيارهاي ديگري را نيز به فهرست بالا اضافه كند. در كمال تعجب، گوگل در معيارهاي پروژه‌ي آزمودگي صفحه هيچ اشاره‌اي به مباحثه تبليغات نكرده است. با اين‌حال تيم توسعه‌ي كروم مدتي پيش اقداماتي در زمينه‌ي حذف برخي تبليغات انجام داد. بر اساس اطلاعيه‌اي جديد، گوگل كروم در آينده تبليغاتي را كه باعث كاهش درصد شارژ باتري مي‌شوند مسدود خواهد كرد.

    پياده‌سازي معيارهاي جديد براي بهبود تجربه‌ي متخصصان در فضاي وب ازطريق سياست چماق و هويج در نگاه اول تصميمي تحسين‌برانگيز از سوي گوگل به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، اما متعاقبا ريسك مهمي را نيز به‌همراه مي‌آورد. اين خط داستاني را در انديشه متخصصين بگيريد: تيم كروم انتخاب مي‌كند كه چه معيارهايي براي رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها پراهميت هستند، تيم موتور جست‌و‌جوي گوگل به استفاده از اين معيارها روي مي‌آورد، درنهايت توسعه‌دهندگان وب نيز تنها براي رعايت اين معيارها شروع‌به كدنويسي مي‌كنند. اين اتفاق باعث مي‌شود سلطه‌ي كروم بر دنياي وب بيش از پيش افزايش يابد،‌ درواقع توسعه‌دهندگان تلاش مي‌كنند وب‌سايت‌ها را بر اساس معيارهاي كروم بسازند و بهينه‌سازي‌هاي اصلي را به اين مرورگر اختصاص دهند. با در انديشه متخصصين گرفتن معيارهاي تعيين‌شده، ريسك رخداد اين اتفاق در حال حاضر كوچك به‌انديشه متخصصين مي‌آيد؛‌ اما احتمال رخداد آن را بايد هميشه مدانديشه متخصصين داشت. 

    تغييرات جديد گوگل نه‌تنها براي توسعه‌دهندگان وب بلكه براي رسانه‌هاي الكترونيك نيز اهميتي ويژه دارند

    معيارهاي جديد گوگل تنها مختص‌به توسعه‌دهندگان نيستند و براي رسانه‌هاي الكترونيك نيز اهميتي ويژه دارند. بخش تاپ استوريز گوگل توسط وب‌سايت‌هاي زيادي مورداستفاده قرار مي‌گيرد و اين وب‌سايت‌ها مي‌توانند در زمان برخي رخدادهاي مهم، متخصصان زيادي را ازطريق گوگل به خود جلب كنند. در حال حاضر حضور در بخش تاپ استوريز چالش چندان زيادي پيش‌روي وب‌سايت‌ها قرار نمي‌دهد و صرفا بايد به استفاده از فرمت AMP روي بياورند. وب‌سايت‌ها براي قرارگيري در بخش استوريز بايد به سياست‌هاي محتواي بخش News گوگل نيز كاملا پاي‌بند باشند.

    از مدتي بعد، شايستگي هر مقاله براي قرارگيري در بخش تاپ استوريز در پلتفرم موبايل بر اساس معيارهاي آزمودگي صفحه تعيين خواهد شد. وب‌سايت‌هايي كه در حال حاضر در بخش تاپ استوريز ظاهر مي‌شوند و معيارهاي آزمودگي صفحه را رعايت نمي‌كنند، ممكن است در آينده بخشي از ترافيك خود را از دست بدهند و فعلا اصلي‌ترين موضوع نگراني براي وب‌سايت‌هاي موردمباحثه، همين است.

    در ايالات متحده‌ي آمريكا رتبه‌بندي گوگل براي مقالات سياسي همواره جنجال‌برانگيز بوده است. بسياري از افراد معتقد هستند اگر گوگل بخواهد به‌شكلي جانب‌دارانه مقالات را رتبه‌بندي كند،‌ اين كار را با حسن نيت انجام مي‌دهد. حتي اگر به اين موضوع اعتقاد داشته باشيد، مطمئنا قبول داريد كه هرگونه دست‌‌برد در نتايج جست‌و‌جو به جنجال بيشتر منتهي مي‌شود. گوگل در گذشته سابقه‌ي انتشار مقاله‌هاي دروغين و حتي خطرناك را در بخش تاپ استوريز دارد و اين موضوع انتقادات زيادي را متوجه اين غول اهل مانتين ويو كرده است، بنابراين هرگونه تغيير در اين بخش براي انتخاب سخت‌گيرانه‌تر مقالات برتر، مي‌تواند باعث جلب توجه مردم شود.

    اصلي‌ترين نگراني توسعه‌دهندگان وب اين است كه مطمئن شوند وب‌سايت‌شان با معيارهاي جديد گوگل مطابقت داشته باشد. گوگل از مدتي پيش برخي ابزارهاي خاص به توسعه‌دهندگان ارائه مي‌دهد تا مطالعه كنند كه وب‌سايت‌هايشان با معيارهاي اين موتور جست‌و‌جو تطابق دارد يا خير. گوگل همچنين اعلام كرده است كه مي‌خواهد اين ابزارها را با قابليت‌هايي جديد به‌روزرساني كند. مهندسين گوگل روز گذشته ازطريق كنفرانسي ويدئويي گفتند انتظار ندارند هيچ‌يك از مديران وب‌سايت‌ها مجبور شوند براي اعمال تغييرات جديد به‌منظور هم‌سو‌شدن با معيارهاي موردمباحثه عجله كنند و به دردسر بيفتند. در حال حاضر ۶ ماه تا روي‌كار آمدن معيارهاي جديد فاصله داريم و زمان كافي در اختيار توسعه‌دهندگان وب وجود دارد. 

    وب‌سايت‌هايي كه معيارهاي آزمودگي صفحه را رعايت كنند براي حضور در بخش تاپ استوريز واجد شرايط خواهند بود

    به‌انديشه متخصصين مي‌رسد تغييرات يادشده در گوگل تا زمان فرا رسيدن انتخاب رياست‌جمهوري پيش‌روي ايالات متحده و حتي بعد از آن در اين موتور جست‌و‌جو اعمال نخواهند شد. گوگل مي‌گويد انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ آمريكا هيچ‌تأثيري روي زمان راه‌اندازي معيارهاي جديد نگذاشته است، بلكه گوگل قصد داشته ازطريق طولاني‌كردن روند روي‌كارآوردن معيارهاي جديد، فرصت كافي را در اختيار توسعه‌دهندگان وب قرار دهد. امروزه دنياگيري ويروس كرونا اشكالات زيادي پيش آورده است و گوگل با در انديشه متخصصين گرفتن شرايط فعلي، تصميم گرفت معيارهاي پروژه‌ي آزمودگي صفحه را سال آينده مورداستفاده قرار دهد. 

    گوگل مي‌گويد عملكرد بد وب‌سايت‌ها در بخش آزمودگي صفحه لاخبار تخصصيا به‌تنهايي نمي‌تواند آن‌ها را از نتايج صفحات جست‌و‌جو به‌شدت پايين بياورد. درواقع معيارهاي پروژه‌ي آزمودگي صفحه در تلاش هستند الگوريتم‌هاي اصلي موتور جست‌و‌جو را دقيق‌تر كنند و اگر ببينند وب‌سايتي خاص معيارها را رعايت نمي‌كند، آن را به الگوريتم اطلاع دهند. گوگل از معيارهاي پروژه‌ي آزمودگي صفحه به‌عنوان سيگنال‌هايي بيشتر براي الگوريتم اصلي موتور جست‌و‌جو ياد مي‌كند. تا زماني كه گوگل روند پياده‌سازي معيارهاي پروژه‌ي آزمودگي صفحه را آغاز نكند، نمي‌توانيم بفهميم كه اين معيارها دقيقا تا چه حد روي تغيير رتبه‌ي وب‌سايت‌ها در صفحه‌ي نتايج جست‌و‌جو، اثرگذار خواهند بود.

    متخصصان حوزه‌ي سئو بدون شك بايد به معيارهاي جديد توجهي ويژه نشان دهند. اين افراد بايد تا زمان راه‌اندازي پروژه‌ي آزمودگي صفحه منتظر بمانند تا آثار دقيق آن را روي نتايج جست‌و‌جوي گوگل مشاهده كنند. در همين حين اميدوار هستيم معيارهاي جديد گوگل و انگيزه‌هاي اصلي پشت آن‌ها به بهبود هرچه بيشتر تجربه‌ي متخصصي وب منتهي شوند.

    شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي در اين زمينه داريد؟

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات