مرجع متخصصين ايران

رسانه تعاملي يا VOD چيست و چه خدماتي براي كسب‌وكارها دارد؟

يك‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 17 دقيقه
رسانه تعاملي يا VOD در سال‌هاي اخير شهرت زيادي پيدا كرده است و فرصت‌هاي مناسبي هم براي تبليغات كسب‌وكار‌ فراهم مي‌كند. كافه‌بازار نيز يكي از بازيگران اصلي اين حوزه است كه در ادامه به تشريح سرويس VOD آن مي‌پردازيم.
تبليغات

شايد نتوان متخصصي را در دنياي امروزي فناوري تصور كرد كه نام سرويس‌هايي همچون نتفليكس و هولو و آمازون پرايم را نشنيده باشد. سرويس‌هاي رسانه تعاملي يا ويدئو به‌هنگام درخواست يا VOD (مخفف Video on Demand) در سال‌هاي اخير محبوبيت زيادي پيدا كرده‌اند و حتي به‌مرور درحال جايگزين كردن تلويزيون‌هاي سنتي هستند. محبوبيت اين نوع از سرويس‌ها به‌حدي افزايش يافت كه بازيگران بزرگي همچون ديزني و برادران وارنر و اپل را نيز به فعاليت در حوزه‌ي جديد تشويق كرد.

در كشور ما نيز در سال‌هاي گذشته سرويس‌هاي VOD متعددي با هدف جذب مخاطب داخلي متولد شده‌اند. امروز اكثر متخصصان ايراني با نام فيليمو و نماوا و سرويس‌هاي تازه‌نفسي مثل بخش ويدئو بازار، آشنا هستند و تعداد زيادي هم از خدمات آن‌ها استفاده مي‌كنند. ماه‌هاي اخير كه با بحران ويروس كرونا و تعطيلي گسترده در سرتاسر جهان و كشورمان همراه بود، تمايل به اين نوع از سرويس‌ها را افزايش داد و بسياري از آن‌ها، افزايش قابل‌توجهي را در تعداد متخصصان تجربه كردند. هجوم متخصصان جديد به سرويس‌ها به‌حدي بود كه حتي برخي از آن‌ها با چالش‌هاي زيرساختي مواجه شده و برخي ديگر براي مديريت بهتر پهناي باند، مجبور به كاهش كيفيت محتواي خود در سطوح گسترده شدند.

رسانه‌هاي تعاملي يا VOD علاوه بر خدمات و محتوايي كه به متخصص يا مصرف‌كننده‌ي نهايي عرضه مي‌كنند، براي كسب‌وكارها نيز كانال جديدي در جهت نمايش تبليغات ايجاد كرده‌اند. با اينكه سرويس‌هايي مثل نماوا و فيليمو از مدل درآمدزايي Subscription Video on Demand) SVOD) پيروي مي‌كنند، سرويس‌هايي مانند يوتيوب و بازار مدل AVOD يا Ad-based Video on Demand را دنبال مي‌كنند كه اين روزها با استقبال قابل‌توجهي ازسوي كسب‌وكارها و سرويس‌هاي رسانه‌ي تعاملي روبه‌رو شده است. در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، مطالعه و شرحي بر انواع سرويس‌هاي VOD و چگونگي بهره‌مندي از زيرساخت موجود براي كسب‌وكارها داريم.

مرجع متخصصين ايران نتفليكس

VOD چيست و از چه زماني رونق گرفت؟

VOD به زبان ساده يك سيستم توزيع رسانه‌ي ويديويي است كه امكان دسترسي به محتواي ويديويي را در روندي خلاف تلويزيون‌هاي سنتي به متخصص ارائه مي‌كند. در VOD، نيازي به تجهيزات تلويزيوني سنتي نيست و متخصص هم به زمان‌بندي شبكه‌ي پخش‌كننده‌ي محتوا محدود نخواهد بود. نام‌گذاري «ويدئو در زمان درخواست» نيز از همين تعريف اوليه بر مي‌آيد. به بيان ديگر، متخصص VOD هر زمان كه بخواهد به‌واسطه‌ي تمام دستگاه‌هاي هوشمند خود (تلويزيون، موبايل، لپ‌تاپ و تبلت) به هر محتواي ويديويي موجود در جزوه رايگانخانه‌ي سرويس دسترسي خواهد داشت.

تلويزيون‌ها با ساختاري كه مي‌شناسيم، در قرن بيستم مهم‌ترين كانال توزيع محتواي ويديويي بودند. سال ۱۹۹۵ و با آغاز خدمات اينترنتي و IPTV، متخصصان به‌سمت روش‌هاي جديدي براي مصرف محتواي ويديويي متمايل شدند. همين جهت‌گيري جديد تقاضا، منجر به اوج‌گيري توسعه و عرضه‌ي سرويس‌هاي VOD و حتي افزايش خريد كامپيوترهاي شخصي شد.

با ورود به قرن ۲۱ و بهبود زيرساخت‌هاي اينترنتي، امكان توسعه‌ي VOD فراهم شد

با ورود به قرن ۲۱، توسعه‌ي زيرساختي براي عرضه‌ي سرويس VOD سرعت گرفت. اين سرويس‌ها برخلاف تلويزيون سنتي به‌جاي نياز به اشتراك كابلي يا استفاده از آنتن، به اتصال اينترنتي پرسرعت نياز داشتند. در سال ۲۰۰۰، كدكي به‌نام JPEG2000 توسعه يافت كه توزيع محتواي ويديويي را با حجم كمتر و نياز پايين‌تر به پهناي باند و سرعت،‌ ممكن كرد. تا سال ۲۰۰۰، غول‌هايي همچون سوني، پارامونت، يونيورسال و برادران وارنر، به‌همراه چند شركت معتبر ديگر استاندارد Digital Cinema Initiative را توسعه دادند تا مشخصات مشتركي براي ارائه ويدئو بر بستر اينترنت را پياده‌سازي كنند.

تلويزيون اينترنتي مفهومي بود كه از دل سرويس‌هاي VOD زاده شد. اپليكيشن‌هاي سمت متخصص همچون فروشگاه محتواي الكترونيك اپل آيتونز و اپليكيشن‌هاي تلويزيون هوشمند مانند آمازون پرايم ويدئو، حاصل همين مفهوم بودند كه امكان اجاره‌ يا خريد محتواي ويديوي و نمايش آن در دستگاه‌هاي گوناگون را به متخصص مي‌دادند. سرويس‌هاي ديگري هم در اين‌ميان متولد شدند كه به‌جز فيلم و سريال، دسترسي به مجموعه‌اي از محتواي سرگرم‌كننده‌ي ويديويي را دراختيار متخصص قرار مي‌دادند. ازميان آن‌ها مي‌توان به غول صنعت استريم يعني نتفليكس و رقبايي همچون هولو و ديزني پلاس اشاره كرد كه سرويس اشتراكي و پرداخت ماهانه‌ي حق عضويت براي خدمات‌رساني به متخصصان انتخاب كرده‌اند. اين سرويس‌ها، با دريافت هزينه‌ي ماهانه، دسترسي به كل محتواي موجود در جزوه رايگانخانه‌ي خود شامل برنامه‌هاي تلويزيوني، فيلم و سريال و برنامه‌هاي توليدي اختصاصي خود را به متخصص ارائه مي‌كنند. از نمونه‌هاي مشابه داخلي اين سرويس‌ها مي‌توان به فيليمو و نماوا اشاره كرد. سرويس‌هاي تازه‌نفس ديگري نيز مانند بازار وارد اين عرصه شده‌اند كه البته در زمينه‌ي توليد محتوا و برنامه‌ي درآمدزايي تفاوت‌هاي زيادي با دو برند بزرگ داخلي دارد.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون اينترنتي

يوتيوب هم در دسته‌بندي سرويس‌هاي VOD قرار مي‌گيرد و مدل كسب‌وكاري مبتني بر تبليغات دارد. البته اين پلتفرم خدمات اشتراكي را نيز با عنوان YouTube Premium هم به متخصص ارائه مي‌كند كه تجربه‌اي بدون تبليغ را در تمام بخش‌هاي مختلف آن اعم از يوتيوب، يوتيوب ميوزيك و يوتيوب گيمينگ نيز فراهم مي‌كند. به بيان ديگر متخصص يوتيوب يا بايد تبليغات را در پلتفرم مشاهده كرده، يا هزينه‌اي را براي عدم نمايش تبليغات و دسترسي به محتواي اختصاصي پرداخت كند. يوتيوب به‌تازگي مدلي از  TVOD را نيز ارايه كرده است كه متخصصان مي‌‌توانند فيلم‌هاي سينمايي و انيميشن‌ها را خريداري و تماشا كنند كه البته بخش كوچكي از كسب‌و‌كار يوتيوب را تشكيل مي‌دهد. از نمونه‌هاي ديگر VOD مي‌توان به خدماتي اشاره كرد كه برخي از خطوط هوايي به مسافران خود ارائه كرده و امكان بهره‌مندي از محتواي ويديويي دلخواه را ازطريق نمايشگرهاي داخلي خود فراهم مي‌كنند. اين امكان يا ازطريق همكاري با برند‌هاي مطرح VOD‌ جهاني مثل نتفليكس به ارمغان مي‌آيد، يا شركت هوايي خود به تهيه و ارايه‌ي جزوه رايگانخانه‌اي از محتوا مي‌پردازد.

انواع سرويس‌هاي VOD

سرويس‌هاي رسانه‌ي تعاملي بسته به نوع خدمت‌رساني كه به متخصصان ارائه مي‌كنند يا نحوه‌ي درآمدزايي، به گروه‌هاي متنوعي تقسيم‌بندي مي‌شوند. سه گروه اصلي VOD، با نام‌هاي SVOD و AVOD و TVOD شناخته مي‌شوند كه در ادامه هر كدام را شرح مي‌دهيم.

SVOD يا Subscription Video on Demand

سرويس‌هاي SVOD شباهت زيادي به تلويزيون‌هاي سنتي دارند. متخصص با پرداخت هزينه‌اي ماهانه (يا هر دوره‌ي دلخواه زماني) به‌صورت نامحدود امكان مشاهده‌ي محتواي موجود در جزوه رايگانخانه‌ي سرويس را پيدا مي‌كند. اين نوع از سرويس‌هاي رسانه‌ي تعاملي در دهه‌ي اخير و خصوصا چند سال گذشته با افزايش شديد تعداد متخصصان روبه‌رو بوده‌اند و در بخش‌هاي بعدي برترين نمونه‌ها از ميان آن‌ها را معرفي مي‌كنيم.

كاربران درصورت استفاده از SVOD، آزادي عمل بيشتري دارند. آن‌ها نياز به قرارداد طولاني‌مدت با سرويس‌دهنده ندارند و مي‌توانند درصورت عدم رضايت از محتوا يا خدمات، آن را ترك كنند. همين آزادي عمل، چالش دشوار حفظ مشتري را براي اپراتورهاي SVOD به‌همراه دارد. آن‌ها عموما با ارائه‌ي محتواي اختصاصي و رقابت شديدي براي كسب مجوز پخش فيلم‌ها و سريال‌هاي پرطرفدار، سعي در جذب و حفظ مخاطب دارند.

مرجع متخصصين ايران ديزني پلاس

برترين سرويس‌هاي استريم يا SVOD

همان‌طور كه گفته شد، سرويس‌هاي استريم از محبوب‌ترين زيرمجموعه‌‌هاي VOD در جهان هستند. متخصص تنها با پرداخت اشتراك، به مجموعه‌اي عظيم از محتواي ويديويي دسترسي خواهد داشت و نيازي به پرداخت هزينه‌ي جدا براي تماشاي ويدئو ندارد. به‌علاوه، برخي از آن‌ها دسترسي رايگان به بخشي از محتواي اختصاصي خود را براي متخصصان فراهم مي‌كنند كه موجب جذب مصرف‌كننده‌هاي بيشتر مي‌شود.

از ميان برترين سرويس‌هاي كنوني صنعت استريم مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • نتفليكس: مجموعه‌اي عظيمي از محتواي ويديويي جذاب با رابط متخصصي بهينه‌سازي شده و سيستم پيشنهاد ويديوي مناسب. از نقاط ضعف آن نيز مي‌توان به هزينه‌ي نسبتا بالا نسبت به ديگران (ماهانه ۸/۹۹ دلار) و اضافه و حذف شدن گاه و بي‌گاه برنامه‌ها اشاره كرد.
  • HBO Now و HBO Go: سرويس استريم شبكه‌ي محبوب و معتبر HBO با محتواي حرفه‌اي اختصاصي، فيلم‌هاي جذاب و برنامه‌هاي خبري اختصاصي. البته هزينه‌ي آن نسبت به رقبا بسيار بيشتر است (۱۴/۹۹ دلار در ماه) و برخي برنامه‌ها نيز از سرويس حذف مي‌شوند.
  • ديزني پلاس: سرويس استريم غول رسانه‌اي با ارزش مناسب (هفت دلار در ماه) و مملو از محتواي جذاب و محبوب با گزينه‌هاي محتوايي در كيفيت UHD. از نقاط ضعف آن نيز مي‌توان به اشكالات كيفيتي و اختلال رابط متخصصي اشاره كرد.
  • در رتبه‌هاي بعدي برترين سرويس‌هاي استريم، مي‌توان به گزينه‌هاي زير اشاره كرد:

  • Hulu
  • Amazon Prime Video
  • Sling TV
  • Fubo TV
  • Crackle
  • در ميان سرويس‌هاي مشابه داخلي، نماوا و فيليمو بيش از همه محبوبيت دارند. البته اپراتورهاي اينترنتي هم سرويس‌هاي اختصاصي خود را با هدف ارائه‌ي محتوا با ترافيك رايگان به مشتريانشان راه‌اندازي كرده‌اند. از سرويس‌هاي ديگر ايراني مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

  • آيو
  • اپيدو
  • فيلم‌نت
  • پلان
  • لنز
  • تيوا
  • آي‌سيما
  • تماشاخونه
  • كاناپه
  • ديجيتون
  • سيماي همراه
  • سينما ماركت
  • مرجع متخصصين ايران تبليغات در ويديو بازار

    TVOD يا Transactional Video on Demand

    رسانه‌هاي تعاملي معامله‌اي يا TVOD در نقطه‌ي مقابل SVOD قرار مي‌گيرند. متخصص اين سرويس‌ها، محتوا را به‌ازاي دفعات نمايش خريداري يا اجرا مي‌كند. از زيرمجموعه‌هاي اين دسته مي‌توان به EST يا Electronic sell-through اشاره كرد كه متخصص يك بار هزينه‌ي محتوا را براي دريافت و دسترسي هميشگي به آن پرداخت مي‌كند. زيرمجموعه‌ي ديگر، به‌نام DTR يا Download to rent شناخته مي‌شود كه با دريافت هزينه، محتواي ويديويي را طي مدت محدود دردسترس متخصص قرار مي‌دهد.

    بسياري از متخصصان، تماشاي تبليغات را به پرداخت هزينه براي مصرف محتواي ويديويي ترجيح مي‌دهند

    سرويس‌هاي TVOD بين‌المللي عموما محتواي به‌روزتري را به متخصص ارائه مي‌كنند و درآمد بهتري را هم براي توليدكننده‌هاي محتوا به‌همراه دارند. آن‌ها عموما با رقابت‌هاي ارزش‌گذاري سعي در جذب و نگه‌داري مخاطب دارند. از سرويس‌هاي مشهور اين دسته مي‌توان اپل آيتونز، اسكاي باكس آفيس، آمازون ويدئو استور و پلي‌استيشن ويدئو را نام برد.

    AVOD يا Advertising-based Video on Demand

    اين دسته از رسانه‌هاي تعاملي، هزينه‌اي را از مصرف‌كننده‌ي نهايي دريافت نمي‌كنند. رويكرد آن‌ها در نمايش تبليغات شباهت زيادي به تلويزيون‌هاي سنتي دارد. متخصص براي تماشاي محتواي ويديويي اصلي هزينه‌اي پرداخت نمي‌كند، اما ملزم به تماشاي تبليغات خواهد بود. تبليغاتي كه پيكربندي سرويس و تبليغ‌دهنده، در ابتدا يا ميانه‌ي محتواي اصلي نمايش داده مي‌شوند. از مشهورترين سرويس‌هاي اين دسته هم مي‌توان به يوتيوب در سطح بين‌المللي و آپارات و بازار در ايران اشاره كرد. البته بين محتواي بخش ويدئو بازار و آپارات تفاوت زيادي وجود دارد. درحالي‌كه متخصصان بخش اصلي محتواي آپارات را توليد مي‌كنند، بخش ويدئو بازار را محتواي ويديويي پريميوم (مانند محتواي فيليمو و نماوار) اعم از انواع فيلم‌هاي سينمايي، انيميشن و سريال تشكيل مي‌دهد.

    برخي شركت‌هاي فعال در صنعت VOD، تركيبي از مدل‌هاي بالا را براي درآمدزايي و همچنين ارائه‌ي خدمات به متخصصان استفاده مي‌كنند. همان‌طور كه گفته شد، يوتيوب با وجود فعاليت در دسته‌ي AVOD، امكان خريد اشتراك و عدم نمايش تبليغات را همراه‌با دسترسي به محتواي اختصاصي به متخصص ارائه مي‌كند. مثال ديگر، آمازون ويدئو است كه براي برخي رويدادهاي ورزشي خاص يا فيلم‌هاي جديد،‌ هزينه‌اي جداگانه را از مشتركان خود دريافت مي‌كند.

    فرصت تبليغات كسب‌وكار با بهره‌گيري از سرويس‌هاي VOD

    طي سال‌هاي گذشته بخش تبليغات در فضاي ديجيتال، سهم خود را به شكل چشمگيري افزايش داده است. درحال‌حاضر پلتفرم‌هاي ديجيتالي با پيشي‌گرفتن از تلويزيون خود را به‌عنوان اصلي‌ترين پلتفرم موجود براي تبليغات كسب‌و‌كار‌ها معرفي مي‌كند.

    سهم رسانه‌ها از تبليغات (درصد)

    ۲۰۱۸

    ۲۰۱۹

    ۲۰۲۰

    تلويزيون

    ۳۴/۹

    ۳۳/۶

    ۳۲/۴

    چاپي

    ۱۳

    ۱۱/۶

    ۱۰/۳

    راديو

    ۶/۲

    ۶/۱

    ۵/۹

    سينما

    ۰/۶

    ۰/۶

    ۰/۶

    خارج از خانه

    ۶/۳

    ۶/۳

    ۶/۳

    ديجيتال

    ۳۹

    ۴۱/۸

    ۴۴/۵

    در بخش‌هاي قبلي متوجه شديم كه بزرگ‌ترين مزيت سرويس‌هاي رسانه‌ي تعاملي يا VOD، آزادي دسترسي به محتواي ويديويي براي متخصص است. درواقع متخصصان ديگر محدود به برنامه‌ي از پيش تعيين‌شده‌ي شبكه‌هاي تلويزيوني نيستند و در هر مكان و زمان، به هر نوع محتواي ويديويي دلخواه ازطريق تمامي دستگاه‌هاي هوشمند خود دسترسي خواهند داشت. درنتيجه، تجربه‌اي شخصي‌سازي شده از محتواي دلخواه متخصص ساخته مي‌شود.

    صنعت تبليغات الكترونيك، بيش از همه روي رفتارشناسي متخصصان متمركز است. درواقع مزيت اصلي اين صنعت در ارائه‌ي تبليغات مناسب به هر متخصص ديده مي‌شود. سرويس‌هاي VOD، به داده‌هاي عظيمي پيرامون رفتار متخصص در مصرف محتوا دسترسي دارند. درنتيجه تبليغ‌دهنده‌ها مي‌توانند با بهره‌گيري از اطلاعات رفتارشناسي متخصصان، تبليغات مناسب و مرتبط با علايق هر فرد را در سيستم‌هاي VOD عرضه كنند. به بيان ساده، تبليغات يك محصول خاص در VOD، تنها براي متخصص علاقه‌مند به آن محصول يا دسته‌ي مرتبط با آن نمايش داده مي‌شود.

    طبيعت رسانه‌هاي تعاملي اين امكان را ايجاد مي‌كند كه تبليغات كسب‌وكار، نسبت به تلويزيون‌هاي سنتي در معرض ديد مشتريان بالقوه‌ي بيشتري قرار بگيرند. به بيان ديگر محصول شما به‌جاي نمايش در دوره‌ي محدود، به‌صورت نامحدود در معرض ديد مخاطب مرتبط خواهد بود.

    سهم رسانه‌ها از هزينه تبليغات

    ۲۰۱۸

    ۲۰۱۹

    ۲۰۲۰ (پيش‌بيني)

    بنري

    ۷۵/۴۷۴

    ۸۲/۰۹۰

    ۹۰/۲۲۱

    ويدئو الكترونيك

    ۳۵/۷۲۱

    ۴۳/۱۴۲

    ۵۰/۷۴۹

    شبكه‌هاي اجتماعي

    ۱۷/۸۶۰

    ۲۱/۵۷۱

    ۲۵/۶۸۸

    موتو جست‌وجو

    ۸۶/۹۹۷

    ۹۴/۶۷۳

    ۱۰۲/۷۵۱

    تبليغات طبقه بندي شده

    ۱۸/۴۳۶

    ۱۹/۷۷۴

    ۲۰/۶۷۵

    سرويس‌هاي AVOD در چند سال گذشته به‌مرور جايگاه خود را در ميان متخصصان پيدا كرده‌اند. پس از آنكه SVODها تا مدت زيادي به انتخاب اصلي متخصصان علاقه‌مند به ويدئو تبديل شده بودند، سرويس‌هاي تبليغات‌محور به‌خاطر دسترسي به متخصصان بيشتر، مورد توجه تبليغ‌دهنده‌ها قرار گرفتند. اگرچه سهم عمده‌اي از متخصصان، به سمت سرويس‌هاي SVOD مي‌روند تا هيچ تبليغاتي مشاهده نكنند، اما برخي از بازيگران SVOD هم به‌مرور شروع به نمايش تبليغات در ميان محتواي خود كرده‌اند كه براساس انديشه متخصصينسنجي‌هاي انجام‌شده، واكنش منفي بسيار زيادي را در مناطق گوناگون جهان ازسوي مصرف‌كننده‌ها به‌دنبال داشته است.

    تحقيقات اخير AdWeek نشان مي‌دهد تصميم شركت‌هاي SVOD به كوچك كردن جزوه رايگانخانه‌ي محتوا و تمركز هرچه بيشتر روي محتواي اختصاصي، منجر به ايجاد خلأ قابل‌توجهي در بازار شده است. متخصصاني كه به‌دنبال محتواي بي‌نهايت در سرويس‌هاي VOD بوده‌اند، پس از مدتي با مجموعه‌اي محدود از سريال‌ها و فيلم‌هاي اختصاصي روبه‌رو مي‌شوند. آن‌ها به‌مرور ترجيح مي‌دهند تا تماشاي تبليغات را به‌عنوان هزينه‌اي براي دسترسي به مجموعه‌ي عظيم‌تر محتوا در AVOD تقبل كنند. فراموش نكنيد كه سرويس‌هاي AVOD عموما محتواي بيشتري را دراختيار دارند و اكثرا از روش كسب مجوز پخش براي محتواي موجود استفاده مي‌كنند.

    تغييرات اخير و تمايل بيشتر بازار به سرويس‌هاي AVOD اين احتمال را به‌وجود مي‌آورد كه شركت‌هاي استريم يا SVOD هم به‌مرور به اين نوع از مدل كسب‌وكار علاقه‌مند شوند. به‌عنوان مثال نتفليكس در گزارش‌هاي مالي خود تكيه بر تبليغات را به‌عنوان راهكاري براي كسب درآمد جهت جبران هزينه‌ي توليد محتواي اختصاصي بيان مي‌كند و شايد به‌مرور تكيه‌ي خود را بر آن مدل افزايش دهد.

    درنهايت به‌انديشه متخصصين مي‌رسد سرويس‌هاي AVOD درحال تبديل شدن به بخش پر رشد و پرطرفدار كسب‌وكار VOD هستند. سرويس‌هاي جديد احتمالا به‌مرور اين مدل كسب‌وكاري را به‌صورت يكپارچه عرضه خواهند كرد و شايد سرويس‌هاي كنوني هم به‌مرور به آن‌ها علاقه‌مند شوند. به‌عنوان صاحب كسب‌وكار يا مدير بازاريابي ديجيتال فراموش نكنيد كه مزيت اصلي اين سرويس‌ها، دسترسي بهتر به مخاطب بالقوه است.

    تعداد بينندگان ويدئو در ايران طي سال‌هاي گذشته افزايش چشمگيري داشته است. اين آمار با رشد ۲۳ درصدي در مقايسه با سال ۱۳۹۶، از ۲۸ اكنون به ۵۲ ميليون متخصص رسيده است كه بدين ترتيب بستر بزرگ فعاليت و تبليغات در اين حوزه را نشان مي‌دهد. موبايل نيز با سهم ۸۶ درصدي در برابر سهم ۱۴ درصدي دسكتاپ، دستگاه اصلي متخصصان ايراني براي فعاليت و نمايش در حوزه ديجيتال به‌شمار مي‌رود.

    تبليغات ويدئويي استريم الكترونيك

    تبليغات ويدئويي كه در سيستم‌هاي VOD نمايش داده مي‌شوند، در دسته‌بندي‌هاي گوناگوني قرار دارند. هر كسب‌وكاري بسته به جامعه‌ي هدف و نتيجه‌اي كه از تبليغات خود انتظار دارد، نوع مشخصي از تبليغات را در انديشه متخصصين مي‌گيرد. در ادامه، با انواع تبليغات ويدئويي آشنا مي‌شويم.

    مشهورترين دسته از تبليغات ويدئويي الكترونيك، در هنگام پخش ويدئوي اصلي نمايش داده مي‌شوند. اين تبليغات بسته به طراحي و هدف مدانديشه متخصصين، قبل، در جريان يا پس از پخش ويدئوي اصلي به نمايش در مي‌آيند. تمامي تبليغات داخل استريم، در همان پخش‌كننده‌اي نمايش داده مي‌شوند كه ويديوي اصلي درحال نمايش است.

    مرجع متخصصين ايران تبليغات در ويديو بازار

    تبليغات ويديويي خطي

    اين دسته از تبليغات داخل استريم، كل فضاي پخش‌كننده‌ي محتواي رسانه‌اي را اشغال مي‌كنند. استفاده از اصطلاح خطي به اين دليل است كه به‌صورت پي‌در‌پي در خط زماني ويديوي اصلي نمايش داده مي‌شوند. تبليغات خطي بسته به زمان پخش، به دسته‌هاي Pre-roll و Mid-roll و Post-roll تقسيم‌بندي مي‌شوند. طول زمان تبليغات خطي عموما بين ۱۵ تا ۳۰ ثانيه در انديشه متخصصين گرفته مي‌شود. كسب‌وكارها براي پياده‌سازي بهينه‌ي تبليغات خطي، جلو بردن زمان آن‌ها را هم غيرممكن مي‌كنند. ازلحاظ نسبت تصوير، نسبت‌هاي 4:3 و 16:9 مرسوم هستند كه 16:9 طرفداران بيشتري داريد.

  • نمايش تبليغات پيش از ويديوي اصلي (pre-roll): همان‌طور كه از نام اين دسته از تبليغات ويديويي بر مي‌آيد، پلتفرم‌هاي VOD آن‌ها را پيش از ويديوي اصلي پخش مي‌كنند. دسته‌ي pre-roll مزاياي زيادي دارد چون به‌نوعي متخصص را ملزم به تماشاي تبليغ مي‌كند. البته نقاط منفي هم در تبليغات مذكور وجود دارد و برخي موارد، متخصص امكان رد كردن تبليغ را خواهد داشت.
  • نمايش تبليغات در ميانه‌ي ويديوي اصلي (mid-roll): اين دسته از تبليغات ويديويي در ميانه‌ي ويديوي اصلي به نمايش در مي‌آيند. ويديوي اصلي در پس‌زمينه متوقف مي‌شود و پس از اتمام تماشاي تبليغ، ادامه پيدا مي‌كند. نكته‌ي مهم در استفاده از تبليغات مياني، زمان‌بندي آن‌ها در ميانه‌ي ويديوي اصلي است تا هرچه بيشتر، به محتواي اصلي شبيه به‌انديشه متخصصين برسد. تبليغات مياني بيش از همه‌ي دسته‌ها ديده مي‌شوند چون متخصص به‌ندرت به‌خاطر ديدن آن‌ها، ويديوي اصلي را ترك مي‌كند.
  • نمايش تبليغات پس از ويديوي اصلي (post-roll): اين دسته از تبليغات ويديويي، كمترين نرخ بازديد را دريافت مي‌كنند، چون متخصص تمايل زيادي به تماشاي آن‌ها ندارد. به‌هرحال با برخي راهكارها همچون CTA مي‌توان نرخ درگيري آن‌ها را هم افزايش داد.
  • تبليغات ويديويي غير خطي

    اين دسته از تبليغات، به‌صورت هم‌زمان با محتواي اصلي به نمايش در مي‌آيند. با كليك كردن روي تبليغات مذكور، ويديوي اصلي متوقف مي‌شود. پس از كليك مي‌توان يك ويديوي كامل را در كل پخش‌كننده به متخصص نمايش داد يا او را به مقصدي ديگر همچون وب‌سايت يا شبكه‌هاي اجتماعي هدايت كرد. تبليغات ويديويي غيرخطي در دو گروه دسته‌بندي مي‌شوند. براي بهره‌وري بهينه از اين نوع تبليغات، كوتاه كردن زمان ويدئو به پنج تا ۱۰ ثانيه و اضافه كردن امكان بستن تبليغ، پيشنهاد مي‌شود:

  • تبليغات پوششي (Overlay): تبليغات پوششي به‌صورت لايه‌اي روي محتواي اصلي ديده مي‌شوند. تبليغات مذكور عموما ۲۰ درصد از فضاي پخش‌كننده را در پايين صفحه اشغال مي‌كنند تا كمترين مزاحمت براي متخصص ايجاد شود. مي‌توان از اين تبليغات براي نمايش دائم محصول يا اطلاعيه‌اي در هنگام پخش ويديوي اصلي استفاده كرد. البته نقطه‌ي ضعف آن‌ها در پوشش اطلاعات مهم مانند توضيحات و زيرنويس‌ها ديده مي‌شود.
  • تبليغات غير پوششي (Non-Overlay): اين تبليغات در داخل پخش‌كننده‌ي اصلي ديده مي‌شوند، اما ويديوي اصلي را پوشش نمي‌دهند. درواقع تبليغات در بخشي جدا نمايش داده مي‌شود و مي‌توان مواردي همچون دعوت به اقدام (CTA) را در آن‌ها گنجاند. البته محتواي تبليغات غير پوششي هم مي‌تواند تاحدودي باعث حواس‌پرتي متخصصان شود.
  • بخش ويدئو بازار در كدام دسته قرار مي‌گيرد؟

    كافه‌بازار چندي پيش سرويس ويديوي اختصاصي خود را راه‌اندازي كرد كه درحال‌حاضر بخش ويدئو بازار از مدل AVOD استفاده مي‌كند. اكثر محتواي ويديويي در بازار رايگان است و متخصصان به‌جاي پرداخت هزينه بابت تماشاي محتوا، مانند مدل درآمدزايي يوتيوب، تبليغ مشاهده خواهند كرد. درحال‌حاضر روي اپليكيشن بازار تبليغات پرفورمنسي (نصبي) و تبليغات غير پرفورمنسي (آگاهي برند) موجود است.

    مرجع متخصصين ايران بخش ويديو كافه بازار

    تفاوت بازار با يوتوب و آپارات

    همان‌طور كه تشريح شد، بازار نيز از مدل AVOD براي نمايش محتواي ويديويي بهره مي‌برد. تفاوت اصلي بخش ويدئو بازار با پلتفرم‌هايي مثل يوتوب در نوع محتواي آن است. در آپارات و يوتيوب محتوا توسط متخصصان توليد مي‌شود و به همين دليل نمي‌توان با قاطعيت كيفيت تمامي محتوا را در سطح بالايي دانست. اين در حالي است كه در ‌بازار فيلم، سريال و انيميشن‌ تقريبا تمامي محتواي بخش ويديوي آن را تشكيل مي‌دهند كه مي‌توان آن‌ها را در دسته‌ي محتواي پريميوم و باكيفيت دسته‌بندي كرد. تبليغات نيز تنها در محتواهايي مثل سريا‌ل‌هاي جديد و پرمخاطب كه توسط متخصصان توليد نشده‌اند، پخش خواهد شد.

    انواع تبليغات در بازار

    درحال‌حاضر دو مدل تبليغات بر بستر ويدئو بازار ارائه مي‌شوند.

  • تبليغات پرفورمنسي(نصب اپليكيشن)
  • تبليغات غير پرفورمنسي(آگاهي برند)
  • مرجع متخصصين ايران تبليغات در ويديو بازار

    تبليغات پرفورمنسي (نصب اپليكيشن)

    در اين مدل تبليغات و به لطف ماهيت اپ‌استور بودن بازار، بدون خارج كردن متخصص از محيط تماشاي ويدئو عمليات نصب اپليكيشن صورت مي‌گيرد. پس از آغاز پخش ويدئو توسط متخصص، تبليغ ويديويي پخش مي‌شود و در همين حال نيز كليد (كال تو اكشن) نصب در پايين ويدئو قرار مي‌گيرد. با زدن روي دكمه‌ي نصب، پيغامي مبني بر دانلود اپليكيشن بعد از بسته شدن پلير نمايش داده خواهد شد. پس از خروج متخصص از ويدئو نيز نصب اپليكيشن در پس‌زمينه صورت مي‌گيرد. در صورتي كه متخصص تمايلي به تماشاي تبليغ نداشته باشد، بعد از ۱۰ ثانيه كليد «رد كردن» نمايان مي‌شود كه با لمس آن امكان حذف تبليغ و نمايش محتواي ويديويي مدانديشه متخصصين فراهم مي‌شود.

    در نمايش تبليغاتي پرفورمنسي، متخصص به صصفحه يا لندينگ جديدي فرستاده نمي‌شود و بدون هرگونه اختلالي در تجربه‌ي تماشاي ويدئو، فرايند دانلود و نصب اپليكيشن صورت مي‌گيرد.

    تبليغات غير پرفورمنسي (آگاهي برند)

    اين تبليغات شبيه به نمونه‌هاي در حال پخش در صداوسيما است و براي ايجاد آگاهي ميان مخاطبان متخصصد دارد. مثل ساير پلتفرم‌ها، بازار نيز آمار و اطلاعات گسترده‌اي اعم از تعداد نمايش، تعداد فشرده شدن كليد رد كردن، تعداد دفعات بستن ويدئو و ميزان تماشاي تبليغ را دراختيار تبليغ‌دهنده قرار مي‌دهد. اين تبليغات دكمه كال تو اكشن ندارد؛ ولي مانند تبليغات صداوسيما كال‌تواكشن‌هاي غير پرفورمنسي مانند SMS به شماره‌ا‌ي خاص يا تماس تلفن را مي‌توان تعبيه كرد.

    نزديك‌ترين نمونه‌ي خارجي تبليغات غير پرفورمنسي آگاهي برند، هولو (hulu) است كه برندهاي بزرگي براي تبليغات و ايجاد آگاهي كسب‌و‌كار خود هنگام تماشاي فيلم و سريال تبليغ از آن بهره مي‌برند.

    مرجع متخصصين ايران تبليغات در ويديو بازار

    تبليغات بازار

    به‌گفته‌ي مديران بازار، درحال‌حاضر هدف‌گذاري براساس ژانر بزرگسال و نوجوان در بخش تبليغات ويديويي بازار موجود است و در ماه‌هاي آتي تارگتينگ براساس بازه‌ي سني و جنسيت نيز اضافه خواهد شد. در تبليغات نصبي تركرهاي مختلفي از جمله متريكس، چابك، ادتريس و ادجاست همراهي مي‌شوند و مبلغ نصب براساس نصب ثبت شده توسط تركر محاسبه مي‌شود. گزارش‌هاي جامعي نيز شامل تعداد نمايش، بستن صفحه، دفعات رد شدن تبليغ توسط متخصص، مقدار زمان تماشاي تبليغ براي سنجش كيفيت تبليغات ويديويي نيز دراختيار تبليغ‌دهنده قرار خواهد گرفت.

    براي تبليغ در بخش ويدئو بازار مي‌توانيد ازطريق آدرس رايانامه avod@cafebazaar.ir با تيم تبليغات اين سرويس در ارتباط باشيد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات