بيوگرافي جيمز دايسون، از طراحي جاروبرقي تا شركت ميليارددلاري

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 16 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جيمز دايسون يكي از مشهورترين طراحان محصول در دنياي امروز است كه با طراحي‌هاي نوآورانه‌ي خود، ثروتي ميليارد دلاري كسب كرد.
تبليغات

جيمز دايسون (Sir James Dyson)، مخترع و طراح صنعتي و كارآفرين بريتانيايي، بنيان‌گذار شركت Dyson Ltd است. او در ميان طراحان مشهور و معتبر محصول جهان، دركنار بزرگاني همچون جاني آيو قرار مي‌گيرد. با وجود شهرت كمتر دايسون از آيو، مي‌توان او را ازلحاظ تأثيرگذاري بر صنعت محل فعاليت (لوازم خانگي و تجهيزات مرتبط) هم‌رده با طراح محصول سابق اپل دانست. دايسون بيش از همه با طراحي نوآورانه‌اش براي جاروبرقي بدون نياز به پاكت زباله شناخته مي‌شود كه از مفهوم جداسازي سيكلوني در آن استفاده كرد.

جيمز دايسون در رتبه‌بندي‌هاي متنوع و معتبر به‌عنوان ثروتمندترين فرد بريتانيا در سال ۲۰۲۰ شناخته مي‌شود. او با تكيه بر همان طراحي‌هاي انقلابي، شركتي به‌نام خودش راه‌اندازي كرد كه درآمد ميليارددلاري به‌همراه داشت. دايسون همچنين به‌عنوان نماينده‌ي كالج سلطنتي هنر در بريتانيا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ مشغول به‌كار بود. او دانشگاهي را نيز براي يادگيري هنر طراحي محصول در يكي از املاك شخصي خود راه‌اندازي كرده است. جالب‌ترين داستان زندگي دايسون به طراحي اولين جاروبرقي مربوط مي‌شود كه پيش از رسيدن به محصول نهايي، بيش از پنج‌هزار نمونه‌ي اول طراحي شده بود.

مرجع متخصصين ايران دايسون / Dyson

اگرچه نام دايسون امروز دركنار عبارت‌ها و مفاهيمي همچون نوآوري و ثروت و طراحي انقلابي ديده مي‌شود، مسير موفقيت براي او آن‌چنان هموار نبوده است. او در مسير كسب ثروت ميلياردي خود، پستي‌‌و‌بلندي‌هاي متعددي پشت‌سر گذاشت و بسياري از نوآوري‌هاي ابتدايي‌اش موردپسند هيچ‌كس نبودند. دايسون در مسير اداره‌ي شركتش هم با انتقادهاي شديدي روبه‌رو بوده است؛ اما امروزه به‌عنوان يكي از طراحان محترم محصول در جهان شناخته مي‌شود.

تولد و تحصيل و اولين اختراع‌ها 

جيمز دايسون در ۲ مه ۱۹۴۷ در شهرك كرومرنورفك متولد شد. او تحصيلات ابتدايي را در مدرسه‌اي به‌نام گرشام در هولت گذراند. پدرش، جيمز الك، آموزگار ادبيات كلاسيك در همان مدرسه بود. الك در سال ۱۹۶۵ براثر سرطان از دنيا رفت. جيمز از كودكي استعداد زيادي در ورزش و خصوصا دووميداني داشت كه به‌گفته‌ي خودش، در يادگيري عزم راسخ براي انجام كارها تأثير زيادي داشت. تحصيلات ابتدايي جيمز با دشواري‌هايي همراه بود؛ چون خانواده پس از مرگ پدر در تأمين هزينه‌هاي تحصيل با اشكالات جدي روبه‌رو شد.

مرجع متخصصين ايران جيمز دايسون / James Dyson

ناوچه‌ي آبي خاكي، اولين طراحي حرفه‌اي دايسون

دايسون تحصيلات دبيرستان را در مدرسه‌ي هنر بايام شو و رشته‌ي نقاشي ادامه داد و در سال ۱۹۶۶، براي ادامه‌ي تحصيل به دانشكده‌ي سلطنتي هنر لندن رفت. دايسون در دانشگاه رشته‌ي طراحي داخلي و مبلمان را انتخاب كرده بود و در سال ۱۹۷۰، با فارغ‌التحصيلي از كالج هنر، تحصيلاتش را در رشته‌ي مهندسي ادامه داد. آشنايي با تركيب هنر و صنعت در همان دانشكده‌ي سلطنتي هنر شروع شد. دايسون از همان زمان به فكر بهينه‌سازي متخصصد تجهيزات و لوازم روزمره با تغيير در طراحي آن‌ها افتاد.

دايسون در زمان تحصيل در دانشگاه متوجه ظرفيت‌هاي فراوان تركيب هنر و مهندسي شد

جرمي فراي يكي از استادان دايسون در دانشكد‌‌ه‌ي سلطنتي هنر بود. او كه خود سابقه‌ي طولاني در اختراع و نوآوري داشت، مفاهيم نوآوري طراحي را به‌خوبي به جيمز يادگيري داده بود. اولين اختراع و طراحي نوآورانه‌ي جيمز در همكاري با همين استاد انجام شد. او لنديگراف (نام صحيح لندينگ‌كرافت يا ناوچه‌ي آبي خاكي) از جنس فايبرگلاس طراحي كرد كه بسيار سريع بود.

دايسون پس از طراحي ناوچه‌ي مدرن، با فراي براي كار به شهر باث در سامرست و غرب انگلستان رفت. او در شركت Rotork Contols مشغول به كار شد تا طراحي روي ناوچه را بهينه‌سازي كند. فراي و دايسون در اين شركت محصول تجاري خود را به‌نام Sea Truck به بازار معرفي كردند كه ناوچه‌اي دوكاره بود. فراي سالانه حدود ۲۰۰ فروند از اين ناوچه را مي‌فروخت.

كسب‌وكار مستقل و جاروبرقي انقلابي

روحيه‌ي جيمز متخصصي طولاني‌مدت را برنمي‌تابيد. او با وجود موفقيت‌هايش دركنار استاد خود در شركت روتورك،‌ نمي‌توانست هميشه به‌عنوان متخصص مشغول به كار باشد. به‌هرحال، دايسون ايده‌هاي نوآورانه‌ي متعددي در ذهن داشت و شركت براي اجرايي‌كردن همه‌ي آن‌‌ها آماده نبود. او پس از مدتي استعفا داد و در كارگاه خانگي كوچكش تمام وقتش را به تمركز روي ايده‌هاي نوآورانه صرف كرد. در آن زمان، همسر دايسون وظيفه‌ي تأمين هزينه‌هاي زندگي را برعهده داشت و با يادگيري دوره‌هاي هنري، كسب درآمد مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران جيمز دايسون / James Dyson

چرخ‌دستي دايسون با چرخ كره‌اي

اولين نوآوري مستقل دايسون در كارگاه شخصي، چرخ‌دستي بود. او ايده‌ي خود را در سال ۱۹۷۴ به مرحله‌ي تجاري رساند. دايسون در طراحي جديد، به‌جاي استفاده از چرخ‌هاي مرسوم در چرخ‌دستي، توپي جانمايي كرده بود كه حمل‌ونقل را آسان‌تر مي‌كرد. او در مصاحبه‌اي گفته بود پس از مشاهده‌ي گرفتارشدن چرخ‌دستي باغباني در گل‌و‌لاي، ايده‌ي اين طراحي در ذهنش جرقه زد. استفاده از توپ به‌جاي طراحي مرسوم دايره‌اي چرخ، در سال‌هاي بعدي در بسياري از محصولات شركت دايسون ديده شد. بخش‌هاي حمل‌ونقل در محصولات اين شركت امروز عموما با طراحي توپي عرضه مي‌شوند.

دايسون در مصاحبه‌هاي متعددي به ايده‌هاي اوليه‌ي طراحي انقلابي خود در جاروبرقي اشاره مي‌كند. او در كودكي وظيفه‌ي انجام برخي از كارهاي خانه را برعهده داشت و به‌ياد مي‌آورد هميشه از جاروبرقي متنفر بوده است. او ۳۰ سال بعد و در زندگي مستقل خود هنوز بر اين ايده بود كه جاروبرقي‌ها بازدهي مناسب ندارند. جيمز اعتقاد داشت اين وسيله‌ي خانگي پركاربرد بهره‌وري لازم را ندارد و كار تميزكردن سطوح را به‌خوبي انجام نمي‌دهد.

ايده‌ي اوليه‌ي بهينه‌سازي طراحي جاروبرقي از كارخانه‌ي چوب‌بري به ذهن دايسون رسيد. اين كارخانه از سيستم جداساز سايكلوني براي جداكردن گرد‌و‌غبار از هوا استفاده مي‌كرد. به‌بيان‌ساده، جداساز سايكلون سيستم مخروطي است كه هواي شامل ذرات معلق را به‌صورت چرخشي به‌جريان مي‌اندازد و ذرات معلق براثر نيروي گريز‌از‌مركز از هوا جدا مي‌شوند. دايسون با تكيه بر همين ساختار تصميم گرفت جداسازي ذرات آلودگي از هواي موجود در جاروبرقي را بهينه‌سازي كند. او به‌دنبال حذف كيسه‌ي زباله از جاروبرقي بود كه تصور مي‌كرد به افزايش مكش و كارايي دستگاه منجر مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران جيمز دايسون / James Dyson

طرح اوليه‌ي جاروبرقي دايسون

جاروبرقي بدون كيسه دايسون حاصل پنج سال تحقيق و ساخت بيش از پنج‌هزار نمونه‌ي اوليه بود

دايسون براساس ايده‌ي اوليه‌ي جاروبرقي بدون كيسه، شروع به طراحي نمونه‌هاي اوليه كرد. منابع تاريخي مي‌گويند او ۵،۱۲۷ نمونه‌ي اوليه از دستگاه مدانديشه متخصصين خود ساخت تا به ايده‌ي نهايي و بهينه برسد. فرايند طراحي و ساخت نمونه‌هاي اوليه پنج سال به‌طول انجاميد. اولين طراحي‌هاي تجاري دايسون با موفقيت تجاري چنداني همراه نبود. كارفرماي سابق او، روتورك، محصولي به‌نام Rotork Cyclon 1000A براساس طراحي دايسون توليد كرد. او همچنين طرح خود را به شركت آمريكايي توليدكننده‌ي لوازم خانگي فروخت؛ اما هزينه‌ي هنگفت توليد و ارزش نهايي ۱،۳۰۰ دلاري براي يك جاروبرقي، مانع از موفقيت آن در بازار شد. به‌هرحال، تنها موفقيت‌هاي محدود جاروبرقي اوليه‌ي دايسون در ژاپن رقم خورد.

همكاري با شركت‌هاي توليدكننده‌ي ديگر براي تجاري‌سازي ايده‌ي جاروبرقي بدون كيسه، براي دايسون موفقيت‌آميز نبود. او پس از مدتي تصميم گرفت خودش وارد فرايند ساخت و توليد شود. فروش اوليه‌ي محصول در ژاپن درآمد مناسبي براي دايسون به‌همراه داشت. او همچنين با وثيقه‌كردن خانه‌ي شخصي، وام ۸۰۰ هزار دلاري دريافت كرد و درنهايت، ريسك بزرگي براي توليد تجاري ايده‌اش متقبل شد.

مرجع متخصصين ايران جيمز دايسون / James Dyson

اولين نمونه‌ي تجاري جاروبرقي بدون كيسه دايسون

محصول تجاري دايسون به‌نام Dyson DC01 در سال ۱۹۹۳ در بريتانيا رونمايي شد. طراحي اولين جاروبرقي دايسون نشان‌دهنده‌ي روحيه‌ي هنري او به‌همراه ايده‌هاي مهندسي نوآورانه بود. تركيب رنگ نارنجي و طوسي دركنار ايده‌ي نوآورانه‌ي استفاده‌نكردن از كيسه‌ي زباله، خريداران را از همان ابتدا به‌خود جذب كرد. محصول دايسون دركنار نمونه‌هاي موجود در بازار مي‌درخشيد و طراح بريتانيايي آماده‌ي عرضه‌ي انبوه محصولش بود.

شركت‌هاي فروش پستي بيش‌از‌همه از محصول جديد دايسون استقبال كردند. او پس از ثبت جاروبرقي خود در كاتالوگ تعدادي از اين شركت‌ها، با استقبال درخور‌توجه مشتريان روبه‌رو شد. درادامه، جاروبرقي‌هاي دايسون به‌مرور به خرده‌فروشي‌هاي لوازم خانگي هم اضافه شدند و تنها دو سال پس از معرفي نمونه‌ي اوليه، جاروبرقي دايسون به پرفروش‌ترين محصول در بريتانيا تبديل شد. فراموش نكنيد او بر رقابت ارزشي براي محصول نوآورانه‌ي خود تمركز نمي‌كرد و DC01 با وجود ارزش گران‌تر از نمونه‌هاي موجود در بازار، موفق شده بود سهم درخور‌توجهي به‌دست آورد. دايسون با همين ايده‌ي اوليه، جوايز متعددي در سرتاسر جهان دريافت كرد و DC01 در موزه‌هاي متعددي به‌نمايش گذاشته شد.

عشق ادامه‌دار به طراحي

دايسون براي توليد جاروبرقي خود شركت مستقلي راه‌اندازي كرده بود كه با سرعت زيادي به موفقيت و مراحل مقياس‌دهي رسيد. رشد شركت باعث شده بود زمان زيادي به مديريت كارهاي روزمره اختصاص دهد. جيمز دايسون ذاتا مهندس طراح بود و نمي‌توانست زمان زيادي به كارهاي مديريتي اختصاص دهد و هميشه ذهنش درگير طراحي محصول مي‌شد. درنهايت در سال ۲۰۰۱، مارتين مك‌كورت را به‌عنوان مديرعامل شركت دايسون استخدام كرد.

مك‌كورت وظيفه‌ي گسترش حوزه‌ي فعاليت شركت دايسون را به‌خوبي انجام داد. او جاروبرقي نوآورانه را در بازار ايالات متحده عرضه كرد و اولين قدم‌ها را براي جهاني‌سازي برند دايسون برداشت. دراين‌ميان، جيمز زمان بيشتري براي طراحي پيدا كرده بود و كوشيد طرح جاروبرقي را بهينه‌سازي كند. او اكثر زمان خود را با تيم طراحي شركت سپري مي‌كرد و در مسير بهينه‌سازي جاروبرقي، به‌مرور ايده‌هاي بيشتري شكل داد.

مرجع متخصصين ايران جيمز دايسون / James Dyson

جيمز دايسون پس از موفقيت چشمگير در طراحي نوآورانه‌ي جاروبرقي، به‌دنبال ايده‌هايي براي بهينه‌سازي لوازم خانگي ديگر رفت. ماشين لباس‌شويي ايده‌ي بعدي بود كه ذهن كارآفرين بريتانيايي را به‌خود مشغول كرد. اولين محصول شركت دايسون در اين دسته به‌نام ContraRotator معرفي شد كه از دو ساختار گردشي با جهت‌هاي مخالف بهره مي‌برد. دايسون در طراحي اين محصول نيز زيبايي‌شناسي هنري را در سطح بالا پياده‌سازي كرده بود. البته ماشين لباس‌شويي دايسون ارزش بسيار گراني داشت (حدود ۱،۳۰۰ دلار) و با موفقيت تجاري همراه نشد. درنهايت، شركت دايسون مجبور شد توليد ماشين لباس‌شويي را متوقف كند.

شكست تجاري در طراحي ماشين لباس‌شويي دايسون را از ايده‌پردازي و نوآوري در صنعت لوازم خانگي مأيوس نكرد. او به‌سراغ سيستم‌هاي هوايي رفت تا طراحي جديدي در آن‌ها پياده‌سازي كند. سيستم‌هاي تصفيه‌ي هوا و رطوبت‌ساز و فن‌هاي خنك‌كننده هدف جديد جيمز دايسون بودند. خنك‌كننده‌هاي بدون پره‌ي دايسون طراحي انقلابي بعدي بودند كه بازهم دسته‌اي از لوازم خانگي را وارد دوراني جديد كردند. اين محصولات با موفقيت تجاري درخور‌توجهي همراه شدند و به‌نوعي شكست طرح ماشين لباس‌شويي را از خاطره‌ها پاك كردند.

مرجع متخصصين ايران جيمز دايسون / James Dyson

سيستم تهويه‌ي هوا بدون پره دايسون

دايسون با بهره‌برداري از ايده‌ي خنك‌كننده‌هاي بدون پره، سعي كرد در حوزه‌هاي ديگر لوازم خانگي هم نوآوري كند. دستگاه‌هاي خشك‌كن دست هدف بعدي طراحي دايسون بودند. او با پياده‌سازي سيستم مدرن در اين دستگاه‌ها، زمان خشك‌كردن دست را به كمتر از ۱۰ ثانيه رساند كه با موفقيت تجاري درخورملاحظه‌اي هم در بازار همراه بود. اين دستگاه‌ها به‌نوعي حكم تبديل‌شدن شركت دايسون به يكي از برندهاي مشهور لوازم خانگي در بريتانيا و جهان را امضا كردند. جيمز دايسون بعدا با تكيه بر همين فناوري، در سال ۲۰۱۶ سشوار خاصي طراحي كرد كه با وجود هزينه‌ي ۶۵ ميليون دلاري طراحي، با موفقيت چشمگيري همراه شد. سشوار Dyson Supersonic با وجود ارزش نسبتا گران حدودا ۴۰۰ دلاري، به پرفروش‌ترين محصول بريتانيا در سال ۲۰۱۷ تبديل شد.

يكي از نوآوري‌هاي مهم دايسون و شركتش در دهه‌ي ۲۰۰۰، طراحي جاروبرقي‌هاي بي‌سيم بود. اولين جاروبرقي بي‌سيم شركت در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شد. امروزه، تعداد زيادي جاروبرقي و ديگر لوازم بي‌سيم در خانواده‌ي محصولات دايسون ديده مي‌شوند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به ربات تميزكننده‌ي سطوح اشاره كرد. در سال ۲۰۱۸، دايسون اعلام كرد شايد توليد تجهيزات تميزكننده‌ي سيمي را متوقف كند تا تمركز شركت روي لوازم بي‌سيم معطوف شود.

مرجع متخصصين ايران جيمز دايسون / James Dyson

سشوار دايسون

توسعه‌ي فعاليت و تمركز روي يادگيري

نوآوري‌هاي دايسون در طراحي محصول و نقش مهمي كه در ساختار كسب‌وكار و اقتصاد بريتانيا بازي كرد، در سال ۲۰۰۶ لقب «شواليه» را براي او به‌همراه داشت و از آن زمان به‌نام سر جيمز دايسون شناخته مي‌شود. در زمان دريافت افتخار سلطنتي، دايسون از ۱،۵۰۰ متخصص و نيروي ساده شركتش تشكر كرد كه در تبديل شركت توليدكننده‌ي جاروبرقي به كسب‌وكاري بين‌المللي نقش ايفا كردند. او ابراز اميدواري كرد اين موفقيت‌ها ديگر طراحان محصول و مهندسان را نيز به نوآوري ادامه‌دار و تلاش براي تجاري‌كردن ايده‌ها تشويق كند.

دايسون تصميم گرفت طراحي محصول را آكادميك و كاملا علمي توسعه دهد

دايسون در مسير حمايت‌هايش از نوآوري و خلاقيت، در ابتداي قرن بيست‌ويكم تصميم گرفت بنيادي خيريه راه‌اندازي كند. بنياد جيمز دايسون در سال ۲۰۰۲ فعاليتش را شروع كرد. از اهداف مهم اين بنياد مي‌توان به تشويق نيروهاي جوان به تفكر خلاقانه اشاره كرد. بنياد دايسون با پرداخت كمك‌هاي مالي به دانشجويان و استادان از سطح مدرسه تا دانشگاه، ايده‌پردازي و توسعه‌ي ايده تا تجاري‌شدن را در ميان آن‌ها تشويق مي‌كند. اين بنياد همچنين جايزه‌اي به‌نام جيمز دايسون دارد كه به طراحان نوآور با محصولات موفق ازلحاظ تجاري اهدا مي‌شود.

بنياد دايسون در سال ۲۰۱۵ كمك‌هزينه‌اي به مبلغ ۱۵/۷ ميليون دلار به كالج سلطنتي لندن اهدا كرد تا دانشكده‌ي مهندسي طراحي دايسون (Dyson Schoolf od Design Engineering) را راه‌اندازي كند. دانشكده‌ي مذكور اكنون دوره‌ي حرفه‌اي چهارساله برگزار مي‌كند كه فرايندهاي طراحي نوآورانه را در تمامي سطوح و رشته‌ها پوشش مي‌دهد. هدف از يادگيري مهندسان در اين دوره‌ها، پرورش ايده‌هاي ساختارشكن براي محصول‌ها، سرويس‌ها، تجربه‌ها و سيستم‌هاي حرفه‌اي است.

مرجع متخصصين ايران دايسون / Dyson

خشك‌كن دست دايسون

پس از راه‌اندازي دانشكده‌ي طراحي دايسون، طراح مشهور بريتانيايي تصميم گرفت دانشگاهي متمركز بر مفاهيم طراحي در كشورش راه‌اندازي كند. او در سال ۲۰۱۶ اعلام كرد در پروژه‌اي پنج‌ساله، ۱۹/۶ ميليون دلار براي راه‌اندازي مؤسسه‌ي Dyson Institute of Technology هزينه خواهد كرد. دانشگاه دايسون در نزديكي ساختمان مركزي شركتش در ويلتشر فعاليت مي‌كند و دوره‌هايي به‌صورت بورسيه‌ي كامل براي دانشجويان واجدشرايط دارد. جيمز دايسون درباره‌ي دوره‌هاي يادگيريي دانشگاهش مي‌گويد:

ما به روشن‌فكرترين و خلاق‌ترين مهندسان مسيري جايگزين يادگيري‌هاي سنتي دانشگاهي ارائه مي‌كنيم. اين دانشگاه قطعا تنها براي افراد سخت‌كوش و قوي مناسب خواهد بود. يادگيري مهندسي سخت‌گيرانه‌اي داريم كه البته با موقعيت شغلي مناسب همراه خواهد بود.

جيمز دايسون در سال‌هاي اخير كه تمركز خود را روي فعاليت‌هاي خيرخواهانه و يادگيري معطوف كرده بود، از طراحي محصول جديد غافل نشد. جاروبرقي رباتيك شركت او پس از ۱۷ سال تحقيق‌و‌توسعه در سال ۲۰۱۵ به‌نام Dyson 360 Eye معرفي شد. اين جاروبرقي با استفاده از اپليكيشن اختصاصي Dyson Link هدايت مي‌شود و به حضور دائم متخصص نياز ندارد. با وجود ارزش گران ۹۹۹ دلاري جاروبرقي رباتيك دايسون، بازهم موفقيت چشمگيري براي شركت فراهم شد.

مرجع متخصصين ايران دايسون / Dyson

جاروبرقي رباتيك دايسون

از فعاليت‌هاي اخير جيمز دايسون در حوزه‌ي طراحي مي‌توان به خودروهاي برقي اشاره كرد. او ابتدا تصميم گرفته بود خودرو برقي پاك و حرفه‌اي خود را در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه كند. اگرچه هنوز از محصول مدانديشه متخصصين جيمز در بازار خبري نيست، متخصص كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند بازهم با طراحي خارق‌العاده و انقلابي روبه‌رو خواهيم بود. دايسون براي طراحي خودرو برقي خود، ۲/۶۱ ميليارد دلار از سرمايه‌ي شخصي را اختصاص داد و سعي مي‌كند محصولي كاملا متفاوت به بازار عرضه كند. البته برخي اخبار ادعا مي‌كنند ظاهرا پروژه‌‌ي خودرو برقي دايسون متوقف خواهد شد.

جيمز دايسون در سال ۲۰۲۰ و جريان بحراني ويروس كرونا، نقش اجتماعي شركتش را به‌خوبي مديريت كرد. اشكالات متعددي كه به سيستم درماني بريتانيا وارد شد و كمبود تجهيزات را در سطوح گوناگون به‌همراه داشت، شركت دايسون را نيز وارد عمل كرد. جيمز دايسون تمامي نيروهاي طراح خود را در پروژه‌اي اورژانسي بسيج كرد كه در ۱۰ روز، موفق شدند ونتيلاتور حرفه‌اي بسازند. اين دستگاه كه به‌نام CoVent معرفي شد، به‌سرعت سفارشي ۱۰ هزار دستگاهي از سازمان NHS بريتانيا دريافت كرد. البته فرايندهاي تأييد و تنظيمگري دستگاه به‌وسيله‌ي سازمان‌هاي دولتي زمان زيادي به‌طول انجاميد. در آوريل، NHS سفارش خود را پس گرفت و شركت دايسون كه ۲۰ ميليون پوند در توسعه‌‌ي ونتيلاتور سرمايه‌گذاري كرده بود، خسارت مالي فراواني متحمل شد. البته دايسون هيچ تلاش براي تأمين خسارت از سازمان‌هاي عمومي نكرد.

زندگي شخصي و افتخارها

جيمز دايسون در سال ۱۹۶۸ با ديدري هاينمايش ازدواج كرد. در آن زمان، دايسون هنوز مشغول تحصيل در كالج سلطنتي بود و ديدري در دانشكده‌ي هنر ويمبلدون در رشته‌ي گرافيك تحصيل مي‌كرد. سال‌هاي ابتداي زندگي آن دو با صرفه‌جويي شديد در هزينه‌ها همراه بود و همان‌طوركه گفته شد، ديدري در دوره‌اي تأمين هزينه‌ها را برعهده داشت. آن‌ها زندگي خود را در فولهام و وضعيتي شروع كردند كه جيمز براي تأمين هزينه‌ها، به‌صورت پاره‌وقت در ايستگاه محلي سوخت كار مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران دايسون / Dyson

ونتيلاتور دايسون

جيمز و ديدري فرزند‌هايي به ‌نام اميلي و سم و جيك دارند. هر سه فرزند در حوزه‌هاي هنري فعاليت مي‌كنند و موفقيت‌هاي چشمگيري هم كسب كرده‌‌اند. اميلي بوتيكي به‌نام Couverture اداره مي‌كند و سم موسيقي‌دان است و جيك سابقه‌ي طراحي حرفه‌اي نورپردازي دارد و در شركت دايسون كار مي‌كند. جيمز در سال ۲۰۰۹، به هر سه فرزندش سهامي معادل ۱۹/۶ ميليون دلار از شركت اهدا كرد.

جيك دايسون شركتي براي توليد محصولات نورپردازي داشت كه به‌نام Jake Dyson Products فعاليت مي‌كرد. شركت او در سال ۲۰۱۵ با دريافت مبلغ نامعلومي به شركت پدر فروخته شد. طراحي‌هاي جيك به‌مرور به خط‌توليد اصلي شركت دايسون اضافه شدند و اكنون او نقش مهمي در طراحي‌هاي شركت اصلي ايفا مي‌كند. خريد شركت جيك اين ايده را تقويت كرد كه جيمز دايسون تصميم گرفته است پسرش را به‌عنوان جانشين معرفي كند.

جيمز دايسون از مديراني بود كه در آستانه‌ي قرن بيست‌ويكم، بريتانيا را به عضويت سريع‌تر در اتحاديه‌ي اروپا تشويق كرد. شركت او در آن دوره به‌دليل ارزش درخورتوجه پوند، توانايي درآمدزايي مناسب از بازارهاي بين‌المللي را نداشت. دايسون حتي تهديد كرده بود درصورت نپيوستن بريتانيا به يورو، كسب‌وكارش را به مالزي منتقل خواهد كرد. نكته‌ي جالب اينكه او در رويداد Brexit كه خروج بريتانيا از اتحاديه‌ي اروپا را به‌همراه داشت، از حاميان جدي طرح بود.

مرجع متخصصين ايران دايسون / Dyson

كارآفرين بريتانيايي مانند بسياري از ثروتمندان جهان ثروت خود را براي خريد املاك و مستغلات هزينه مي‌كند و املاك او اكنون از ملكه‌ي بريتانيا هم بيشتر هستند. او در سال ۲۰۲۰ با ثروتي حدود ۱۶/۲ ميليارد پوند، ثروتمندترين فرد بريتانيا محسوب مي‌شود. شركت او با مجهزبودن به ۵۸ خط‌توليد اختصاصي، در سال ۲۰۱۸ درآمد ۴/۴ ميليارد پوندي ثبت كرد. درحال‌حاضر، حدود ۳،۵۰۰ نفر در سرتاسر جهان براي شركت دايسون كار مي‌كنند. جيمز دايسون ادعا مي‌كند هر هفته، ۱۰ ميليون دلار در تحقيق‌و‌توسعه براي طراحي محصولات جديد هزينه مي‌كند.

جيمز دايسون در سال ۲۰۲۰ و در ۷۳ سالگي، هيچ نشانه‌اي از خستگي از طراحي در خود نمي‌بيند و هنوزهم به فكر طراحي محصولات جديدي و تغيير متخصصي تجهيزات روزمره‌ي مردم است. جيمز در مصاحبه‌اي گفته بود محصولات خاص و پرطرفدار مانند موبايل‌ هوشمند جايي در تفكر طراحي او ندارند. درواقع، دايسون تلاش مي‌كند محصولاتي كه حتي مردم از آن‌ها متنفر هستند، با تغيير متخصصي و طراحي، به كارايي خارق‌العاده برساند.

مرجع متخصصين ايران دايسون / Dyson

دايسون دركنار همسرش

جوايز و افتخارها

جيمز دايسون به‌خاطر نوآوري‌ها و تأثيراتش بر اقتصاد و فضاي كسب‌وكار بريتانيا، افتخارهاي متعددي دركنار نشان سلطنتي شواليه دريافت كرد كه درادامه به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

  • جايزه‌ي طراحي پرنس فيليپ در سال ۱۹۹۷
  • نشان امپراتوري بريتانيا در سال ۱۹۹۸
  • جايزه‌ي بنياد علوم و فناوري بريتانيا در سال ۲۰۰۰
  • دكتري افتخاري از دانشگاه باث در سال ۲۰۰۰
  • عضويت در انجمن سلطنتي مهندسان در سال ۲۰۰۵
  • نشان شواليه در سال ۲۰۰۷
  • عضويت در انجمن سلطنتي علوم در سال ۲۰۱۵
  • انتخاب شركت دايسون به‌عنوان معتبرترين شركت بريتانيايي در سال ۲۰۱۷
  • نمايندگي دانشكده‌ي سلطنتي هنر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷
  • عضويت در هيئت معتمدان موزه‌ي طراحي بريتانيا
  • عضويت در آكادمي ملي مهندسي ايالات متحده در سال ۲۰۱۹
  • تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات