تصاوير ماهواره‌اي از شيوع احتمالي ويروس كرونا در ووهان پيش از اعلام رسمي حكايت مي‌كنند

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
افزايش عبور و مرور خودروها در بيرون بيمارستان‌هاي ووهان از اوت ۲۰۱۹ ممكن است بيانگر انتشار ويروس كرونا در اين شهر پيش از اعلام رسمي باشد.
تبليغات

پژوهشگران هاروارد مي‌گويند تصاوير ماهواره‌اي، افزايش ترافيك را در بيرون ۵ بيمارستان ووهان از اواخر اوت تا دسامبر نشان مي‌دهد. اين افزايش عبور و مرور با رشد جستجوهاي اينترنتي براي كسب اطلاعات درباره‌ي علائمي نظير «سرفه» و «اسهال» هم‌زمان است. چين در واكنش، اين مطالعه را «مضحك» و برپايه‌ي اطلاعات «سطحي» دانست.

طبق آنچه تاكنون دريافته‌ايم، ويروس كرونا نخستين‌بار در زماني نامعلوم در ماه نوامبر در چين ظاهر شد. مقام‌هاي چين در تاريخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹، خوشه‌اي از موارد ذات‌الريه با علت ناشناخته را به سازمان بهداشت جهاني (WHO) گزارش دادند. دكتر جان براونشتاين، سرپرست پژوهش اخير به اي‌بي‌سي نيوز گفت «به‌وضوح پيش از آنچه به‌عنوان آغاز دنياگيري ويروس كروناي جديد شناخته شد، سطحي از اختلال اجتماعي اتفاق افتاد.» مطالعه‌ي پژوهشگران هاروارد هنوز تحت داوري همتا قرار نگرفته است.

پژوهشگران، داده‌هاي ماهواره‌هاي تجاري از بيرون ۵ بيمارستان ووهان را مطالعه و اطلاعات به‌دست‌آمده از اواخر تابستان و پاييز ۲۰۱۸ را با بازه‌ي زماني مشابه در سال ۲۰۱۹ مقايسه كردند. در يك مورد، پژوهشگران ۱۷۱ خودرو پارك‌شده را در بيمارستان تيانيو، يكي از بزرگ‌ترين مراكز درماني ووهان شمردند. داده‌هاي ماهواره‌اي از دوره‌ي زماني مشابه در سال ۲۰۱۹، ۲۸۵ وسيله‌ي نقليه را در همان مكان نشان داد كه افزايشي ۶۷ درصدي به‌حساب مي‌آيد.

رشد جستجوهاي اينترنتي براي واژگان مرتبط با علائم ويروس كرونا در بايدو، موتور جستجوي چيني نيز ظاهرا در همان زمان اتفاق افتاد. به‌گفته‌ي براونشتاين، «اين مطالعه به‌كلي درباره‌ي مجموعه‌اي از اطلاعاتي است كه به وقوع اتفاقي در ووهان در آن زمان اشاره مي‌كنند. براي آشكارسازي كامل آنچه به‌وقوع پيوست و اينكه مردم واقعا بفهمند طغيان‌هاي بيماري چگونه در جمعيت ظهور مي‌كنند، هنوز مطالعات زيادي بايد انجام شود. از اين‌رو پژوهش اخير صرفا اشاره‌اي ديگر به شواهد است.»

هوآ چانينگ، سخنگوي وزارت خارجه‌ي چين در جلسه‌اي پرسش و پاسخ در روز سه‌شنبه، يافته‌هاي پژوهشگران هاروارد را رد كرد. او گفت «تصور مي‌كنم رسيدن به اين نتيجه‌گيري برپايه‌ي مشاهدات سطحي نظير حجم ترافيك به‌طور باورنكردني مضحك است.»

  • آسوشيتدپرس: مقام‌هاي چين با وجود آگاهي از شيوع كرونا، اطلاع‌رساني را ۶ روز به تأخير انداختند
  • آيا شواهدي درباره نشت ويروس كرونا از آزمايشگاه‌هاي چين وجود دارد؟
  • جان سودورث، خبرنگار بي‌بي‌سي در پكن مي‌گويد مجموعه داده‌هايي كه پژوهشگران استفاده كردند، محدوديت‌هايي داشت. به‌عنوان مثال آن‌ها به‌دليل پوشش ابر در برخي تصاوير، هميشه نمي‌توانند تصاوير ماهواره‌هاي ثبت‌شده در يك روز در سال‌هاي پياپي را با يكديگر مقايسه كنند. بااين‌حال او افزود اگر ويروس در آن زمان احتمالا به‌طور ناشناخته وجود داشت، برخي افراد مي‌توانستند ووهان را ترك و به خارج سفر كنند و اين مسئله با برخي از ديگر شواهدي در ساير مناطق جهان تناسب دارد كه به موارد اوليه‌ي ابتلا به كوويد ۱۹ اشاره دارند.

    سودورث همچنين گفت اما ممكن است منصفانه نباشد كه از مطالعه‌ي اخير به‌عنوان شاهدي براي سرپوش‌گذاري يا تعلل در واكنش چين استفاده كنيم؛ زيرا با وجود بيماري ناشناخته‌اي كه در جامعه ريشه مي‌دواند، كاملا محتمل است كه پيش از اطلاع رسمي، گسترش پنهاني ويروس اتفاق افتاده باشد.

    چين در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹، موارد ابتلا به ذات‌الريه با علت ناشناخته را به سازمان بهداشت جهاني گزارش داد. ۹ روز بعد، مقام‌هاي چين فاش كردند كه در چندين نفر از بيماران مبتلا به ذات‌الريه، ويروس كروناي جديدي را شناسايي كرده‌اند كه بيماري ناشي از آن بعدا كوويد ۱۹ نام گرفت. ووهان و ديگر شهرهاي چين در ۲۳ ژانويه‌ي ۲۰۲۰ قرنطينه شدند. سازمان بهداشت جهاني نيز در ۳۰ ژانويه‌ي ۲۰۲۰ و پس از شناسايي ۸۲ مورد ابتلا در خارج از چين، شيوع كوويد ۱۹ را وضعيت اضطراري بين‌المللي اعلام كرد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات