امتياز پايين كانن 1D X Mark III در تست DXOMark انتقادها به سيستم امتيازدهي اين وب‌سايت را برانگيخت

پنج‌شنبه ۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وب‌سايت DXOMark در يك مقاله به مطالعه دوربين كانن 1D X Mark III پرداخته و نمره‌اي پايين و عجيب به اين DSLR بسيار پيشرفته و محبوب داده كه ترديدهايي را نسبت درستي آزمايش‌هايش برانگيخته است.
تبليغات

وب‌سايت DXOMark مطلبي را با عنوان مطالعه حسگر دوربين DSLR پرچم‌دار كانن 1D X Mark III منتشر كرده و نمره پايين عجيب ۸۳ را به اين دوربين بي‌نظير اختصاص داده است. اين امتياز پايين باعث شده است كه بسياري از عكاسان، آزمون DXO روي اين مدل پرطرفدار را زير سؤال ببرند. كانن آخرين مدل از سري 1DX را زمستان سال گذشته در جريان برگزاري نمايشگاه CES 2020 رونمايي كرد.

براي درك اين انتقاد، تنها كافي است نگاهي به نمره‌هاي كلي و نمره‌هاي دسته‌بندي انداخته و آن‌ها را با مدل‌هاي پيشين دوربين كانن 1D X Mark III مقايسه كنيد. اين دوربين جديد، در همه دسته‌بندي‌ها، قافيه را به مدل مارك II باخته و عجيب‌تر از همه، دسته‌بندي «ورزشي» است كه دليل DXOMark براي نمره‌دهي پايين به مارك III در اين دسته‌بندي، «ايزو كم نور» بيان شده است.

چگونه ممكن است كانن در ساخت حسگر يك مدل جديد دوربين، گامي به عقب بردارد؟ آيا نبايد حسگر يك دوربين جديد كانن، حداقل به اندازه مدل قبلي خوب باشد؟

اگر نگاهي به نمره‌هاي DXO به دوربين DSLR كانن 1D X MarkIII در هر دسته‌بندي مجزا بيندازيد، خواهيد ديد كه در ۲ دسته‌‌بندي، اين نمره‌ها حتي از نمره‌هاي DXO به دوربين كانن 1D X اورجينال كه در سال ۲۰۱۱ وارد رونمايي شده، نيز پايين‌تر هستند. به همين دلايل است كه بعضي به اين نتايج مشكوك هستند:

مدل

مگاپيكسل

فرمت حسگر

ارزش ورود به بازار

تاريخ ورود به بازار

نمره كلي

پرتره

لنداسكيپ

ورزشي

دوربين كانن EOS 1D X Mark II

۲۰/۲

تمام قاب

۶۰۰۰ دلار

فوريه ۲۰۱۶

۸۸

۲۴/۱

۱۳/۵

۳۲۰۷

دوربين كانن EOS 1 D Mark III

۲۰/۱

تمام قاب

۶۵۰۰ دلار

ژانويه ۲۰۲

۸۳

۲۳/۴

۱۳/۴

۲۴۴۵

دوربين كانن EOS 1D X

۱۸/۱

تمام قاب

۶۸۰۰ دلار

اكتبر ۲۰۱۱

۸۲

۲۳/۸

۱۱/۸

۲۷۷۶

جالب است كه DXO در هيچ جايي از اين مطالعه، به اين تفاوت اشاره نكرده و دوربين كانن 1D X مارك III را فقط با نيكون 5D و سوني a9 Mark II مقايسه مي‌كند. در انتها، آن‌ها با اين نتيجه‌گيري كه فوكوس خودكار دوربين و بافر آن تنها دلايلي هستند كه متخصصان را به خريدن اين دوربين متقاعد مي‌كنند، به كلي اين نمره پايين را زير سؤال مي‌برد:

«با وجود اينكه ما در DXOMark فقط عملكرد حسگر و نه هيچ ويژگي ديگري را آزمايش مي‌كنيم، درواقع، اين DSLR يك دوربين بسيار سريع است كه نه‌تنها سرعت فوكوس خودكار و سرعت عكاسي پيوسته بسيار بالا و بافر فوق‌العاده‌اي دارد، بلكه حسگر آن نيز به همان اندازه خوب است. بايد پذيرفت كه حسگر اين دوربين مطابق با معيارهاي ما، خيلي پيشرفته نيست، اما اين دوربين از انديشه متخصصين ويژگي‌هاي ديگر، بسيار عالي است».

اگر مي‌خواهيد جزئيات آزمايش‌هاي هر سه دسته‌بندي را مشاهده كنيد و ببينيد كه چگونه به امتيازهاي فوق رسيده‌اند،، مي‌توانيد مطالعه كامل دوربين Canon 1D X Mark III را در اين لينك ببينيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات