مهاجرت اپل از پردازنده‌هاي اينتل به آرم چه پيامدهايي براي مشتريان سازماني مك دارد؟

پنج‌شنبه ۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل تصميم دارد تا در تعدادي از كامپيوترهاي مك از پردازنده‌هاي مبتني بر آرم استفاده كند كه قطعا بر بازار مصرف‌كننده و تجاري تأثير مي‌گذارد.
تبليغات

تصميم اپل به مهاجرت از پردازنده‌هاي اينتل به پردازنده‌هاي اختصاصي مبتني بر آرم، كاملا منطقي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. تصميمي كه از محصولات سال ۲۰۲۱ وارد فاز اجرايي خواهد شد. شركت با استفاده از پردازنده‌هاي اختصاصي مي‌تواند اكوسيستم خود در كامپيوترهاي روميزي و لپ‌تاپ را با تبلت و موبايل هوشمند هماهنگ كند. به‌علاوه، حاشيه‌ي سود فروش محصولات با پردازنده‌ اختصاصي هم بسيار بالا خواهد بود. كوپرتينويي‌ها هم‌اكنون نيز با پياده‌سازي سيستم مشابه در دنياي موبايل هوشمند، حاشيه‌ي سود بسيار بالايي را تجربه مي‌كنند و همين روند را مي‌توان در دنياي كامپيوترهاي شخصي پيش‌بيني كرد.

مهاجرت اپل به آرم، با تمام مزايايي كه براي شركت دارد، شايد براي متخصصان در دسته‌هاي گوناگون ممكن است با چالش‌هايي همراه باشد. خصوصا مشتريان سازماني شايد مجبور به توسعه‌ي مجدد اپليكيشن‌ها باشند تا سرويس‌هايي هماهنگ با پلتفرم جديد توسعه دهند.

قطعا در ابتداي راه چالش‌هاي هماهنگي اپليكيشن سازماني با پلتفرم جديد ايجاد مي‌شود

حركت جديد اپل براي شركت‌هاي مشتري به اين معنا خواهد بود كه آن‌ها بايد مسير جديدي را براي استفاده از پلتفرم براي نيروي كاري خود انتخاب كنند. دراين‌ميان اپل ادعا مي‌كند كه تغيير رويكرد به سيستم‌هاي مبتني بر آرم، تنها با كمي اختلال عملكرد در ابتداي مسير همراه خواهد بود، اما متخصص كارشناسان اعتقاد دارند بدون شك ساختارشكني‌هايي در مسير كاري مشتريان سازماني ايجاد مي‌شود. البته قطعا اپل تلاش مي‌كند تا چالش‌ها در تغيير مسير به سمت آرم به حداقل ممكن برسند. درنهايت كسب‌وكارها بايد راهكارهايي را در انديشه متخصصين داشته باشند تا كمترين اختلال در سيستم‌هاي مبتني بر مك رخ دهد.

اپليكيشن‌هاي سازماني مخصوص مك

بسياري از اپليكيشن‌هاي حرفه‌اي با كارايي سازماني در سطح سيستم‌عامل يا حتي عميق‌تر و در سطح سخت‌افزار بهينه‌سازي شده‌اند. اپليكيشن‌هايي كه وظايف پردازش گرافيكي سنگين انجام مي‌دهند نيز در همين سطح بهينه‌سازي و اختصاصي مي‌شوند. از اپليكيشن‌هاي مشابه مي‌توان به آن‌هايي اشاره كرد كه با ديتابيس‌هاي سنگين سر و كار دارند و پردازش داده‌اي مداومي را نياز خواهند داشت.

مرجع متخصصين ايران تعادل بين عملكرد و توان مصرفي با پردازنده‌هاي اپل

اپل در مسير مهاجرت به پردازنده‌هاي مبتني بر آرم، بايد سيستم‌عامل دسكتاپ خود را نيز براي پلتفرم جديد بازطراحي كند. حركتي كه تاحدودي با عرضه‌ي سيستم‌عامل macOS Big Sur شروع شد. اين تغيير مسير به احتمال زياد با اختلال عملكرد در بسياري از نرم‌افزارهاي اختصاصي و شخصي‌سازي شده همراه خواهد بود كه در نسخه‌ي كنوني فعاليت مي‌‌كنند. اگرچه اپل براي اپليكيشن‌هاي ناهماهنگ، يك شبيه‌ساز هم توسعه مي‌دهد، شبيه‌سازها هيچ‌گاه جايگزين‌هاي مناسبي نخواهند بود. «ترجمه» عملكرد يك نرم‌‌افزار در شبيه‌ساز براي سيستم‌عامل اصلي، خصوصا براي نرم‌افزارهاي سنگين قطعا با كاهش سرعت عملكرد همراه خواهد بود. درنهايت شركت‌هايي كه اكنون از مك به‌عنوان كامپيوترهاي سازماني استفاده مي‌كنند بايد اپليكيشن‌هاي خود را مورد مطالعه و بازبيني قرار دهند. آن‌ها بايد سرويس‌هاي اساسي را مشخص كنند و براي تغييرهاي احتمالي آينده آماده باشند.

سرويس شبيه‌ساز قطعا راهكار مناسبي براي اشكال هماهنگي اپليكيشن‌ها نيست

همان‌طور كه گفته شد، سرويس شبيه‌ساز را نمي‌توان به‌عنوان يك راهكار جايگزين پايدار در انديشه متخصصين گرفت. به‌علاوه، شبيه‌سازي هميشه عالي عمل نمي‌كند و منجر به كاهش كارايي و سرعت اپليكيشن‌ها مي‌شود. تجربه‌‌هاي گذشته نشان مي‌دهند كه برخي اپليكيشن‌ها، توانايي اجراي اوليه روي شبيه‌ساز را هم ندارند. درنتيجه سازمان‌ها بايد به محض آماده شدن شبيه‌سازها ازسوي اپل، آن‌ها را براي اجراي تمامي اپليكيشن‌هاي سنگين خود آزمايش كنند تا هرگونه اشكال، از هم‌اكنون در دست مطالعه و رفع قرار بگيرد. به‌علاوه، بايد با توسعه‌دهنده‌هاي اصلي نيز همكاري انجام شد تا برنامه‌هاي احتمالي آن‌ها براي تغيير كامل اپليكيشن‌ها به پلتفرم جديد، مورد مطالعه قرار گيرد.

هماهنگي لوازم جانبي

قطعا تمامي لوازم جانبي مك نياز به درايورهاي جديد براي هماهنگي با پردازنده‌ي مبتني بر آرم دارند. البته در بسياري از موارد لوازم جانبي كه در حجم و وسعت بالا فروخته و توزيع مي‌شوند، اشكالي در هماهنگي با پلتفرم جديد ندارند. البته درنهايت لوازم جانبي خاص، نياز به بازنويسي درايور ازسوي سازنده‌‌ي اصلي دارند. سازمان‌ها بايد براي اين موضوع هم آماده باشند و پيش از به‌روزرساني سيستم‌‌ها به پلتفرم جديد مبتني بر آرم، هماهنگي لازم را با توليدكننده‌هاي لوازم جانبي داشته باشند.

زمان به نفع مشتريان سازماني

تغيير پلتفرم مك از اينتل به آرم قطعا در دوره‌ي زماني كوتاه رخ نمي‌دهد. خصوصا در بخش مشتريان سازماني، همه‌ي كامپيوترهاي مبتني بر اينتل به سرعت به آرم تغيير نمي‌كنند. درنتيجه مشتريان سازماني كه وابسته به كامپيوترهاي مبتني بر اينتل هستند، امكان استفاده از كامپيوترهاي كنوني و حتي سفارش كامپيوترهاي جديد مبتني بر اينتل را خواهند داشت. اپل هم اعلام كرد كه در خط توليدهاي آتي، قطعا كامپيوترهاي مجهز به پردازند‌ه‌ اينتل هم خواهد داشت، اما مشخص نيست كه چه كامپيوترهايي با پردازنده‌هاي اينتل توليد مي‌شوند (كامپيوترهاي قدرتمند حرفه‌اي، محصولات كنوني كه به‌روزرساني دريافت نكرده‌اند يا سخت‌افزارهاي پايين‌رده).

مرجع متخصصين ايران كامپايل مجدد اپ‌ها براي سازگاري با اپل سيليكون با xCode

مشتريان سازماني كه نگران خريد كامپيوترهاي جديد مك براي شركت خود هستند، بايد با اپل وارد مذاكره شوند تا برنامه‌ي آتي به‌خوبي روشن شود. اگرچه فعلا كوپرتينويي‌ها پنجره‌ي زماني دوساله را براي همراهي از سخت‌افزارهاي مبتني بر اينتل اعلام كرده‌اند، اما هر سازمان بايد بداند كه كدام دسته از اپليكيشن‌هايش در خطر از دست دادن همراهي هستند.

درحال حاضر شركت‌هاي بسيار كمي بايد نگران تغيير مسير اپل به سمت پردازنده‌هاي اختصاصي مبتني بر آرم باشند. آن محصولات تا ۶ يا ۹ ماه آينده به بازار عرضه نمي‌شوند. البته درنهايت آن‌ها بايد براي تغييرهاي زيرساختي كه بر اثر ارائه‌ي مك مبتني بر آرم ايجاد مي‌شود، آماده باشند. درنهايت، مانند هر تغيير مسير ديگري در سطح پلتفرم، سازمان‌ها بايد با توسعه‌دهنده‌هاي نرم‌افزار وارد مذاكره شوند تا نسخه‌هاي جديد و هماهنگ آماده كنند. پيش از تغيير كامل سيستم‌هاي سازماني نيز بايد نرم‌افزارهاي اصلي با سخت‌افزار جديد آزمايش شوند تا عدم هماهنگي يا اختلال عملكرد در وظايف سازماني به حداقل برسد.

شايد سازمان‌ها پس از تغيير سيستم‌ها به مك مبتني بر آرم، نياز به تعويض لوازم جانبي خود داشته باشند. برخي پيش‌بيني مي‌كنند كه درايور اختصاصي براي لوازم جانبي به‌زودي توسعه نمي‌يابد و خريد لوازم جديد، ‌منطقي‌تر خواهد بود. درنهايت استراتژي تمامي مشتريان سازماني مك كه قصد استفاده‌ي دائمي از همين پلتفرم را دارند، بايد تغيير كند و براي آينده‌اي متفاوت، آماده شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات