مقايسه‌ي توانايي‌هاي آفرود سوزوكي جيمني با تويوتا لندكروزر يوتيليتي سه‌در

جمعه ۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شاسي‌بلند كوچك سوزوكي با عبور‌‌از صخره‌ها به‌چالش كشيده شده و با لندكروزر Utility سه‌در كه در بازار ايران با نام پرادو شناخته مي‌شود، مقايسه شده است.
تبليغات

نسل جديد سوزوكي جيمني پس‌از ۲۰ سال در سال ۲۰۱۹ عرضه شد. در ساخت اين شاسي‌بلند كوچك برخلاف كراس‌اور‌هاي امروزي، روي توانايي‌هاي آفرود تمركز شده است. شاسي نردباني به‌همراه اكسل‌هاي خشك، جيمني را به خودرويي مناسب و اقتصادي براي آفرود تبديل كرده است.

اين خودرو سوزوكي از پيشرانه‌ي بنزيني تنفس‌طبيعي با حجم ۱/۵ ليتر و ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت بهره مي‌برد. گشتاور ۱۳۰ نيوتن‌متري جيمني چندان زياد نيست؛ اما استفاده‌از جعبه‌دنده‌ي سنگين كمكي افزون‌بر وزن كم خودرو، در عبور‌از مسير‌هاي آفرود كمك مي‌كند. جعبه‌دنده‌‌ي پنج‌سرعته دستي به‌صورت استاندارد و نمونه‌ي چهارسرعته خودكار به‌صورت سفارشي عرضه مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران نماي جلو سوزوكي جيمني شاسي بلند كوچك 4x4 در جاده صاف آسمان آبي

سوزوكي جيمني از قفل ديفرانسيل بهره نمي‌برد كه نقطه‌ي ضعف اين خودرو آفرود است؛ اما به‌جايش، سامانه‌ي خودكار توزيع گشتاور در جيمني با كمك‌گرفتن‌از نيروي ترمز، از هرز‌گردي چرخ‌ها در مواقع لازم جلوگيري مي‌كند و موجب انتقال مؤثر گشتاور به اكسل مي‌شود. براي مشخص‌شدن توانايي‌هاي جيمني، اين آفرودر كوچك با شاسي‌بلند توانمند تويوتا لندكروزر در عبور‌از مسير سنگي مقايسه شده است. خودرو تويوتا مورد آزمايش، مدل كوتاه لندكروزر اتاق J150 است كه در بازار بريتانيا با نام تجاري لندكروزر يوتيليتي (Utility) سه‌در و در بعضي بازار‌ها ازجمله ايران با نام پرادو شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران مقايسه‌ي توانايي هاي آفرود سوزوكي جيمني با تويوتا پرادو سه‌در در عبور از آب

سوزوكي جيمني

تويوتا لندكروزر يوتيليتي سه‌در

پيشرانه

۱،۴۶۲ سي‌سي چهارسيلندر بنزيني

۲،۷۵۵ سي‌سي چهارسيلندر ديزل

قدرت موتور

۱۰۰ اسب‌بخار در ۶،۰۰۰ دور‌بر‌دقيقه

۱۷۷ اسب‌بخار در ۳،۴۰۰ دور‌بر‌دقيقه

گشتاور موتور

۱۲۸ نيوتن‌متر در ۴،۰۰۰ دوربر‌دقيقه

۴۲۰ نيوتن‌متر در ۱،۴۰۰ دور‌بر‌دقيقه

جعبه‌دنده

پنج‌سرعته دستي

شش‌سرعته دستي

وزن خودرو

۱،۱۳۵ كيلوگرم

۲،۰۵۵ كيلوگرم

صفر‌ تا صد كيلومتر‌بر‌ساعت

۱۳ ثانيه

۱۲/۱ ثانيه

حداكثر سرعت

۱۴۵ كيلومتر‌بر‌ساعت

۱۷۴ كيلومتر‌بر‌ساعت

ارزش در بازار بريتانيا

۱۶ هزار پوند

۳۴ هزار پوند

سوزوكي جيمني را مي‌توان سبك‌ترين آفرودر دنيا دانست كه با داشتن بدنه و شاسي مستقل، درعين‌حال راحتي و امكانات رفاهي قابل قبولي براي استفاده‌ي جاده‌اي دارد. يكي‌از مزاياي كوچك‌بودن جيمني در مسير‌هاي باريك نمايان مي‌شود به‌طوري‌كه مانور‌دادن با آن راحت است. اگرچه سبك‌بودن جيمني در عبور‌از آب نكته‌اي منفي است؛ افزون‌بر‌آن، ظرفيت يدك‌كشي‌اش تنها ۱،۳۰۰ كيلوگرم و معادل وزن خودش است.

مرجع متخصصين ايران نماي جانبي سوزوكي جيمني در سراشيبي در كوهستان در هواي باراني

از سوي ديگر، شاسي‌بلند‌هاي لندكروزر تويوتا از قوي‌ترين آفرودر‌هاي جهان هستند. لندكروزر يوتيليتي با بدنه و شاسي مستقل، اكسل زنده در عقب، جعبه‌دنده‌ي سنگين كمكي و قفل ديفرانسيل مركزي حرف‌هايي براي گفتن دارد. البته از قفل مجزا ديفرانسيل عقب و جلو در اين خودرو خبري نيست و اين آپشن‌ها در مدل‌هاي بالاتر تويوتا لندكروزر ارائه مي‌شود. نسخه‌ي استفاده‌شده مجهز‌به جعبه‌دنده‌ي دستي است؛ اما جعبه‌دنده خودكار نيز براي اين محصول ارائه مي‌شود كه در بالارفتن‌‌از مسير‌هاي سنگي دقت و ظرافيت بيشتري را براي راننده فراهم مي‌كند و همچنين براي رانندگي‌هاي طولاني راحت‌تر است.

مرجع متخصصين ايران توانايي هاي آفرود تويوتا لندكروزر پرادو در بالارفتن‌از شيب‌هاي تند و مسيرهاي گلي در طبيعت

دماغه‌ي لندكروزر درمقايسه‌با سوزوكي جيمني دراز‌تر است؛ اما ارتفاع بيشترش زاويه‌ي ورود را بهبود مي‌بخشد. زاويه‌ي شكست به‌لطف فاصله‌ي محوري كم و زاويه خروجش نيز براي عبور‌از موانع كاملا مناسب است. گفتني است ظرفيت يدك‌كشي لندكروزر يوتيليتي سه‌در ۲/۵ تن‌ و دوبرابر ظرفيت جيمني است. به‌لطف قفل ديفرانسيل مركزي، شاسي‌بلند تويوتا به‌خوبي ازپس صخره‌هاي سنگي برآمد و در طي‌كردن مسير، اشكالي حاصل نشد.

مرجع متخصصين ايران تويوتا لندكروزر يوتيليتي سه‌در در ايران تويوتا پرادو در جاده‌ي سرسبز

گشتاور سوزوكي جيمني در مقايسه‌با لندكروزر يوتيليتي سه‌در بسيار كم است و همچنين در دور‌ موتور بالاتري حاصل مي‌شود. درنتيجه، هنگام عبور‌از موانع نياز به كلاچ‌گرفتن بيشتر مي‌شود؛ البته وزنش تقريبا نصف تويوتا است و اين موضوع را كمي جبران مي‌كند. عملكرد سامانه‌ي توزيع گشتاور هنگام هرز‌گردي چرخ‌ها شايان تحسين است؛ اما اشكال نبود قفل ديفرانسيل در عبور‌از مسير‌هاي سخت‌تر كاملا احساس مي‌شود و گاها ادامه‌‌دادن را غيرممكن مي‌سازد. درواقع؛ هنگام صخره‌نوردي با سوزوكي جيمني بايد در انتخاب مسير دقت بيشتري خرج كرد تا خودرو به‌‌دام نيفتد.

مسيري كه براي تست انتخاب شد، تنها آفرودرهاي واقعي ازجمله جيپ رانگلر ازپسش برمي‌آيند و هر شاسي‌بلندي مناسب عبور‌از آن نيست. نتيجه‌‌‌اي كه از اين مقايسه مي‌توان گرفت اين است كه ارزان‌ترين مدل تويوتا لندكروزر با ارزشي معادل دوبرابر جيمني، توانايي‌هايش دوبرابر آفرودر كوچك سوزوكي نيست. درواقع؛ سوزوكي جيمني با ارزش مناسب، توانايي‌هايش درخورتوجه است.

مرجع متخصصين ايران نماي عقب و جانبي تويوتا پرادو سه‌در در بازار بريتانيا در جاده‌ي سرسبز
مرجع متخصصين ايران نماي داخل كابين تويوتا پرادو سه‌در در بازار بريتانيا با جعبه‌دنده‌ي دستي
مرجع متخصصين ايران نماي عقب شاسي بلند دو ديفرانسيل سوزوكي جيمني كنار درياچه
مرجع متخصصين ايران نماي داخلي سوزوكي جيمني با جعبه‌دنده‌ي دستي واقع در كوهستان سرسبز و مناسب عكاسي

لينك دانلود   ۳۶۰p / ۴۸۰p۷۲۰p

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات