مخابرات خطوط تلفن هزاران كسبوكار مجازي را قطع كرد
بعدازظهر دوشنبه، ۹ تير، خطوط تلفن دفاتر كار مجازي قطع شد. مشتركان اين دفاتر كار مجازي هزاران فروشگاه اينترنتي و استارتاپ و كسبوكار خُرد و متوسط هستند كه خود نميدانند بارديگر چرا و بهدنبال رعايتنكردن چه موضوعي ارتباط خود را با مشتريانشان از دست ميدهند.
با شيوع ويروس كرونا، از يك سو ضربات گستردهاي به كسبوكارها در سطح كشورمان زده شد و از سوي ديگر، تعطيليها افراد را بيشازپيش به دوركاري و مشاغل مجازي سوق داد. بااينحال، بهانديشه متخصصين نميرسد دردسرها براي افراد و استارتاپها، بهويژه استارتاپهاي كوچك و كسبوكارهاي شكنندهي اين روزها در كشورمان تمام شود. دراينميان، استفاده از خدمات دفاتر كار مجازي بهكمك استارتاپها آمده است؛ درحاليكه با وجود دريافت گواهيها و رفع موانعي كه از ابتداي راهاندازي خدمتي براي اين دفاتر پيش ميآيد، مسائل متعدد ناشناختهي ديگري دوباره به آنها هجوم ميآورد.
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران دربارهي قطعي خطوط دفاتر كار مجازي با «دفترشما»، از شركتهاي بزرگ ارائهدهندهي خدمات يادشده، تماس گرفت و جزئيات را جويا شد. بهگفتهي علي دادگر، مدير ماركتينگ «دفترشما»، قطع بدون اطلاع خطوط شركتهاي اينترنتي موضوع تازهاي نيست و پيشازاين، جلسات متعددي با مسئولان ذيربط براي رفع ايرادات اين حوزه برگزار شده است.
دادگر توضيح ميدهد قبلا دربارهي مسائل متخصص و امنيتي موجود در دفاتر كار مجازي با مخابرات كاملا همكاري شده بود. درواقع، مسئولان مرتبط براي پيشبرد قانوني امور، پيشنهاد دادند رويهي كارها با فناپ، يكي از FCPهاي مطمئن، انجام شود. «دفترشما» نيز تمام همكاريهاي لازم را انجام داد؛ بااينحال، مخابرات مطالعه نكرد. درواقع، دفترشما به وظايفي عمل كرد كه مخابرات برعهدهاش گذاشته بود؛ ولي شركت مخابرات به روال انجام كارها رسيدگي و راهكارهاي متخصص و امنيتي دفترشما را امتحان نكرد.
در مرحلهي بعدي، مخابرات بهدليل انجامندادن وظايف خود، نتوانست بهدرستي به سازمان تنظيم مقررات اطلاعرساني كند و اين ناهماهنگيهاي عجيب بين دستگاههاي ذيربط باعث واردآمدن لطمات متعددي به كسبوكارهاي مجازي شده است. درنهايت، رگولاتوري به مخابرات گفت خطوط دفاتر مجازي را قطع كنند. دادگر ميگويد بهسبب نوبودن حوزهي كاري دفاتر مجازي در كشورمان، هنوز آييننامه يا مصوبهاي براي روال پيشبرد كار آنها تهيه نشده و مخابرات بهدليل تعلل خود نتوانسته موارد انجامشده را مطالعه و روال آنها را نهايي كند.
حال كه خطوط چندين مجموعه دفاتر كار قطع شده است، بهانديشه متخصصين ميرسد ناهماهنگي بينسازماني به وجود اشكالات مالي هم بيارتباط نباشد. مدير ماركتينگ دفترشما به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ميگويد اين شركت هزينههاي متعددي به مخابرات براي ارائهي خدماتشان پرداخت ميكنند؛ بااينحال اكنون، با قطعشدن بيدليل خطوط، دوباره در ازاي وصلشدن خطوط، درخواست مبلغ زيادي پول كردهاند و شايد قصد دارند كسري بودجهي خود را از چنين راههايي تأمين كنند؛ درغيراينصورت، ميتوانستند صحبتهاي مالي را نهايي كنند كه به قرارداد تجاري شركت با مخابرات بازميگردد و به نتيجهاي برسانند تا براي گرفتن تأييديه به رگولاتوري برود. حالآنكه بدون برگزاري جلسهاي با دفترشما يا بين خودشان براي اطلاعيافتن از جريانهاي موجود و درحاليكه در ميانهي انجام مذاكرات هستيم، خطوط ما را قطع و درعوض وصل آنها، تقاضاي پول ميكنند.
باتوجهبه شرايط بسيار سخت اقتصادي در كشور و موانع گستردهي موجود دربرابر فعاليت كسبوكارها، انتظار ميرود سازمانهاي مرتبط براي حل اشكالات اين حوزه شفافتر و بابرنامهتر و سريعتر همكاري كنند؛ باوجوداين، اصلا مشخص نيست هدف از ايجاد مكرر روالهاي پيچيده و مبهم درمقابل كسبوكارها چيست.
هم انديشي ها