با فرايند متخصصدي تهيه نسخه همراه از عكس‌هاي ديجيتال آشنا شويد

پنج‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تهيه نسخه همراه از فايل‌هاي ديجيتال براي فعالان دنياي فناوري اهميت بالايي دارد و اين اقدام براي عكاسان ديجتال، بسيار حياتي‌تر است.
تبليغات

صرف‌انديشه متخصصين از اينكه عكاس حرفه‌اي يا آماتور باشيد، احتمالا از فرايند تهيه نسخه همراه از عكس‌هاي خود راضي نيستيد. امروزه اغلب مردم و عكاس‌هاي حرفه‌اي يا نيمه‌ حرفه‌اي، عكاسي ديجيتال را به‌عنوان فرايند اصلي ثبت تصوير خود انتخاب كرده‌اند. بسياري از آن‌ها رخدادهايي را به ياد دارند كه تعدادي از ارزشمندترين عكس‌هاي خود را از دست داده‌اند. به همين دليل احتمالا اكثر متخصصان از فرايندهاي قبلي تهيه نسخه همراه از عكس‌ها راضي نيستند.

عكاس‌ها قطعا ترجيح مي‌دهند تا هرچه بيشتر، زمان خود را به عكاسي و ويرايش تصاوير ثبت‌شده اختصاص دهند. آن‌ها از فرايند هنري عكاسي لذت مي‌برند و همان فعاليت را اولويت اصلي خود مي‌دانند. ازطرفي هرچه سابقه‌ي عكاسي شما بيشتر شود، داده‌هاي ديجيتال بيشتري توليد مي‌كنيد و نياز به فضاي بيشتري براي ذخيره‌سازي داريد. همين پيشرفت باعث مي‌شود تا نگراني شما نيز درباره‌ي از دست رفتن اطلاعات روزبه‌روز بيشتر شود. درنهايت اگرچه فرايند تهيه‌ي همراه (بكاپ) از عكس‌ها و فايل‌هاي ديجيتال حوصله ‌سربر است و خلاقيتي مانند عكاسي ندارد، اما بايد آن را به‌عنوان وظيفه‌اي مهم در فعاليت‌هاي خود لحا‌ظ كنيد. روش‌ها و استراتژي‌هاي متنوعي براي تهيه‌ي نسخه‌ي همراه از فايل‌ها وجود دارد. برخي از متخصص كارشناسان عكاسي نيز روش‌هاي اختصاصي خود را به اشتراك مي‌گذارند كه احتمالا براي ساير متخصصان هم مفيد باشد. در ادامه، روش تهيه‌ي نسخه‌ي همراه را از زبان يكي از نويسنده‌هاي سرويس PetaPixel شرح مي‌دهيم.

قانون تهيه همراه ۱-۲-۳

قانون ۱-۲-۳ يكي از مرسوم‌ترين روش‌ها در تهيه‌ي نسخه‌ي همراه از عكس‌ها محسوب مي‌شود كه در اكثر وب‌سايت‌هاي مخصوص عكاسي به آن اشاره شده است. اين قانون به شما امكان مي‌دهد تا انديشه متخصصيناتي كلي از تعداد نسخه‌هاي همراه و محل ذخيره‌سازي فايل‌هاي كپي داشته باشيد و به‌راحتي هم آن را به خاطر بسپاريد. پيش از مطالعه اين قانون، به ياد داشته باشيد كه هيچ روشي را نمي‌توان استراتژي عالي در تهيه نسخه همراه دانست. درواقع، درانديشه متخصصينگرفتن تمامي احتمال‌هاي خطر و رخدادهايي كه شايد منجر به از بين رفتن داده‌ها بشوند، غيرممكن به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. درنهايت چنين قانون‌هايي تنها به شما امكان مي‌دهند تا با خيالي آسوده‌تر، محتواي ارزشمند ديجيتالي خود را نگه‌داري كنيد.

مرجع متخصصين ايران تهيه همراه از عكس / Backup

۳ نسخه از داده

متخصص كارشناسان پيشنهاد مي‌دهند كه دركنار نسخه‌ي كنوني از داده‌هايي كه مشغول ويرايش و مطالعه هستيد، سه نسخه‌ي همراه از آن‌ها نگه‌داري كنيد. سه نسخه، المان اول قانون ۱-۲-۳ است. فراموش نكنيد كه اين تعداد، حداقل عددي است كه براي نسخه‌هاي همراه ذكر مي‌شود. درنتيجه اگر توانايي نگه‌داري نسخه‌هاي بيشتري از داده را داريد، به سه نسخه محدود نباشيد. البته فراموش نكنيد كه نبايد سيستم همراه و درايوهاي ذخيره‌سازي را با كپي كردن بيش از حد، پيچيده كنيد.

۲ محل متفاوت (يا هارد درايو)

استفاده از دو محل ذخيره‌سازي، به اين معنا خواهد بود كه از چالش از دست رفتن يكي از سخت‌افزارها جلوگيري مي‌كنيد. اگر تمامي عكس‌ها و نسخه‌هاي همراه در يك درايو ذخيره‌سازي كپي شده باشند، از بين رفتن آن درايو به‌معناي از بين رفتن تمامي داده‌ها خواهد بود. درنتيجه بايد نسخه‌هاي همراه را در درايوهاي مجزا ذخيره كنيد. با چنين رويكردي درصورت از بين رفتن يكي از درايوها (بر اثر هر نوع حادثه)، خيال شما از سالم بودن نسخه‌هاي ديگر راحت خواهد بود. فراموش نكنيد كه در صورت از بين رفتن يكي از درايوها، بايد سريعا جايگزيني براي آن تهيه كنيد تا قانون ۲ رعايت شود.

حدقل ۱ نسخه در محل فيزيكي متفاوت

در مراحل بالا متوجه شديم كه بايد سه نسخه از داده را در حداقل دو درايو مجزا ذخيره‌سازي كنيم. اكنون اگر اين درايوها همگي در يك محل فيزيكي (مثلا دفتر كار) باشند، فرايند تهيه نسخه همراه، ناقص خواهد بود. تصور كنيد حادثه‌اي همچون سرقت يا آتش‌سوزي در دفتر كار اتفاق بيفتد. در اين‌صورت تمامي نسخه‌هاي همراه از بين خواهند رفت. شايد اجراي بخش آخر قانون ۱-۲-۳ كمي دشوار باشد، اما به‌هرحال مي‌توان با راهكارهايي جايگزين، آن را اجرا كرد.

اصطلاحات متخصص

پياده‌سازي فرايند تهيه نسخه همراه از عكس‌ها، نياز به آشنايي كلي با تعدادي از اصطلاحات دنياي فناوري دارد درواقع شايد يك عكاس هنرمند، لاخبار تخصصيا با اصطلاح‌هاي دنياي كامپيوتر آشنا نباشد، اما به‌هرحال براي حفظ داده‌هاي ارزشمند خود، نياز به درك مفاهيم اوليه خواهد داشت. در ادامه برخي از اصطلاح‌هايي كه براي آشنايي كلي با فرايندهاي تهيه نسخه همراه نياز هستند را شرح مي‌دهيم.

مرجع متخصصين ايران HDD

هارد درايو داخلي (Internal HDD)

درايو ذخيره‌سازي، همان بخشي از كامپيوتر شخصي روميزي يا لپ‌تاپ شما است كه با مقادير ظرفيت ذخيره‌سازي در مشخصات متخصص ذكر مي‌شود. اين درايو مسئوليت ذخيره‌سازي دائمي فايل‌ها را برعهده دارد كه ازطريق سيستم‌عامل (ويندوز، مك، لينوكس و غيره) به آن دسترسي پيدا مي‌كنيد. هارد درايوهاي ذخيره‌سازي، با اصطلاح HDD شناخته مي‌شوند و عموما ارزش پايين‌تر و سرعت پايين‌تر نسبت به گزينه‌هاي جديدي همچون SSD دارند.

هارد درايو خارجي (External HDD)

كاربراني كه نياز به فضاي ذخيره‌سازي مجزا دارند يا به‌دنبال حفظ نسخه‌ي كپي فايل‌ها در محلي ديگر هستند، از درايوهاي خارجي استفاده مي‌كنند. اين درايوها با اتصال USB به كامپيوتر اصلي متصل مي‌شوند و در ابعاد و ظرفيت‌هاي گوناگون دردسترس قرار دارند. قطعا براي تهيه نسخه همراه از عكس‌هاي خود حداقل به يكي از اين درايوها نياز خواهيد داشت.

HDD در مقابل SSD

درايوهاي SSD به‌خاطر سرعت و ارزش بالاتر، بيشتر به‌عنوان درايو ذخيره‌سازي عملياتي پيشنهاد مي‌شوند

درايوهاي ذخيره‌ساز حالت جامد موسوم به SSD از مدت‌ها پيش به گزينه‌هاي محبوب ذخيره‌سازي و دسترسي به داده‌هاي ديجيتال تبديل شده‌اند. اين درايوها اغلب ارزشي بالاتر از HDD دارند و سرعت بسيار بيشتري هم در خواندن و نوشتن داده به متخصص ارائه مي‌كنند. فناوري به‌كار رفته در HDD عمر بيشتري دارد و به‌خاطر استفاده از قطعات مكانيكي براي خواندن و نوشتن داده، اشكالاتي را هم ازلحاظ عملكرد ايجاد مي‌كند. البته براي ذخيره‌سازي نسخه‌ي همراه در مقياس بزرگ، هنوز هم درايوهاي HDD انتخاب‌هاي مناسبي هستند. درمقابل، درايوهاي SSD عموما در ظرفيت‌هاي كمتر به‌عنوان درايو اصلي كامپيوتر شخصي استفاده مي‌شوند و بيشتر كابرد اجرايي دارند.

درايو ذخيره‌سازي متصل به شبكه (NAS)

اصطلاح NAS، مخفف Networked Attached Storage، همان‌طور كه از نامش بر مي‌آيد به مفهومي مرتبط با شبكه اختصاص دارد. اين درايوها به‌جاي محدود كردن دسترسي به يك فرد يا سيستم، در دستري تمامي متخصصان يك شبكه (بسته به سطح دسترسي) قرار دارند. درنتيجه مي‌توان از چنين درايوهايي به‌عنوان درايو ذخيره‌سازي سازماني استفاده كرد. البته مديريت درايوهاي NAS توسط مديران IT سازمان اهميت بالايي دارد و سطح دسترسي بايد با دقت بالايي تعيين شود.

مجموعه ديسك يا درايو (RAID)

اصطلاح RAID يا Redundant Array of Inexpensive Disks كمي متخصص‌تر از عبارت‌هاي گذشته به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. زماني‌كه يك درايو NAS با قابليت نگه‌داري از چند درايو را خريداري مي‌كنيد، امكان پيكربندي درايو را به‌صورت حرفه‌اي خواهيد داشت تا حتي درصورت از دست رفتن يكي از درايوها، اختلالي در عملكرد ساير بخش‌ها ايجاد نشود. دو نوع پيكربندي مرسوم به‌ نام‌‌هاي RAID5 و RAID6 در اين سيستم وجود دارند. پيكربندي RAID5 در برابر از دست رفتن يك درايو مقاومت دارد و RAID6 تا از دست رفتن دو درايو، مقاومت نشان مي‌دهد. نوع اول فضاي بيشتري را براي ذخيره‌سازي دراختيار مي‌گذارد.

ذخيره‌سازي ابري (Cloud Storage)

ذخيره‌سازي ابري يا درايوهاي تحت كلاد به شما امكان مي‌دهند تا فايل‌هاي خود را در محلي در اينترنت نگه‌داري كنيد. رويكردي كه درصورت دسترسي به اتصال مناسب اينترنتي، براي ذخيره‌ي داده در محلي دور از خانه يا محل كار، بسيار مفيد به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. اگر حجم داده‌هاي شما زياد نيست مي‌توانيد از گزينه‌هاي رايگان ذخيره‌سازي ابري مانند گوگل درايو، دراپ‌باكس،‌ وان‌درايو و آي‌كلاد استفاده كنيد. گزينه‌هاي ديگر پولي هم ذخيره‌سازي بيشتر با امكانات بهتر را فراهم مي‌كنند. سرويس‌هاي پولي عموما با تهيه‌ي اشتراك ماهانه همراه هستند و برخي از آن‌ها، نرم‌افزارهاي اختصاصي تهيه‌ي خودكار نسخه‌ي همراه را هم ارائه مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران تهيه همراه از عكس / Backup

فرايند تهيه نسخه همراه از عكس‌هاي ديجيتال

نويسنده‌ي PetaPixel فرايند شخصي‌اش براي تهيه‌ي نسخه‌ي همراه را شرح مي‌دهد. او از قانون ۱-۲-۳ پيروي مي‌كند، اما براي اطمينان خاطر بيشتر، چهار نسخه‌ي همراه از فايل‌ها دارد. مرحله‌ي اوليه‌ي تهيه نسخه همراه، كپي كردن فايل‌ها از دوربين به يك درايو اصلي است كه كار ويرايش هم روي همان اين درايو مي‌تواند داخلي يا خارجي باشد، اما به‌خاطر نياز به ويرايش عكس‌ها روي آن، بهتر است از نسخه‌هاي SSD استفاده كنيد.

براي اطمينان خاطر از ذخيره ويرايش‌ عكس‌ها، مي‌توان درايو اصلي را در يك درايو خارجي ديگر كپي كرد. اين فرايند به‌صورت روزانه انجام مي‌شود تا نسخه ويرايش‌شده از عكس‌ها هم در درايو همراه وجود داشته باشد. نرم‌افزارهاي گوناگوني براي سيستم‌هاي عامل مك و ويندوز و لينوكس دردسترس قرار دارند كه فرايند كپي (Clone) درايو را به‌صورت خودكار انجام مي‌دهند. براي ذخيره‌سازي سوم، مي‌توان از يك درايو NAS استفاده كرد و با پيكربندي RAID5، فضاي مناسب نسخه همراه را در آن به دست آورد. پس از كپي كردن اين سه نسخه، ديگر خيال شما از فايل‌هاي موجود در حافظه‌ي دوربين راحت خواهد بود و مي‌توانيد آن‌ها را پاك كنيد. جهت اطمينان نهايي از فرايند تهيه نسخه همراه مي‌توانيد با تهيه اشتراك پولي يك درايو ابري، فضاي مناسب را براي ذخيره‌سازي داده در اينترنت تهيه كنيد. فراموش نكنيد كه اين كار به اتصال مناسب اينترنتي با ظرفيت پهناي باند بالا نياز دارد.

مرجع متخصصين ايران تهيه همراه از عكس / Backup

راهكارهاي جايگزين ۱-۲-۳

قطعا تمامي عكاس‌ها و هنرمندان توانايي تهيه‌ي تجهيزات حرفه‌اي براي بكاپ گرفتن از فايل‌هاي ارزشمند را ندارند. به‌هرحال خريد چند درايو ذخيره‌سازي خارجي، درايو NAS و اشتراك ماهانه‌ي ابري، شايد براي همه مقدور نباشد. راهكارهاي جايگزيني هم براي همراه‌گيري از عكس‌هاي ديجيتال پيشنهاد مي‌شوند كه با هزينه‌ي پايين‌تر، قانون ۱-۲-۳ را رعايت مي‌كنند.

راهكار جايگزين ابتدايي كه به‌جاي هزينه‌هاي بالا پيشنهاد مي‌شود، نياز به دو درايو اكسترنال دارد. شما يكي از نسخه‌هاي همراه را در درايوي ذخيره مي‌كنيد كه در محل فيزيكي متفاوتي با درايوهاي ديگر قرار دارد. اين درايو دوم را مي‌توان در دفتر يا محل كار دوستان و آشنايان نگه‌داري كرده و در دوره‌هاي زماني منظم، فايل‌هاي جديد را به آن منتقل كرد. هزينه‌ي اين روش نسبت به تهيه‌ي درايوهاي NAD و اشتراك ابري پايين‌تر به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، اما نياز به برنامه‌ريزي دقيق و فعاليت دستي متخصص دارد چون عمليات تهيه نسخه همراه به‌صورت خودكار انجام نمي‌شود.

اگر حجم مجموعه‌ي عكس‌هاي شما زياد نيست، به‌عنوان راهكار جايگزين مي‌توانيد دركنار يك درايو خارجي، از يك حساب متخصصي ذخيره‌سازي ابري هم استفاده كنيد. استفاده از حسابي كه عمليات تهيه نسخه همراه را به‌صورت خودكار انجام دهد، پيشنهاد بهتري است. به‌علاوه، سرويس‌هاي داخلي و خارجي متعددي هم وجود دارند كه با هزينه‌هاي پايين‌تر نسبت به شركت‌هاي بزرگ، خدمات ابري مناسبي ارائه مي‌كنند. مجددا تأكيد مي‌شود كه اهميت اتصال اينترنتي پرسرعت را در اين فرايند فراموش نكنيد.

درنهايت چند نكته براي افزايش بهره‌وري فرايند بكاپ گرفتن از عكس‌هاي ديجيتال پيشنهاد مي‌شود. نظم‌دهي به فايل‌ها ازلحاظ نام‌گذاري پوشه‌ها و زمان‌بندي تهيه نسخه همراه، شايد بيش از خود فرايند اهميت داشته باشد. قطعا شما دوست نداريد پس از يك سال عكاسي، با مجموعه‌اي به هم ريخته از فايل‌هاي ديجيتال روبه‌رو باشيد كه پيدا كردن داده‌ي مدانديشه متخصصين در ميان آن‌ها، با سردرگمي همراه شود. نكته‌ي مهم ديگر اين است كه فرايند تهيه نسخه همراه را تا حد امكان ساده كنيد تا هميشه به آن متعهد بمانيد.

مرجع متخصصين ايران تهيه همراه از عكس / Backup

عكاس‌ها عموما دركنار فرايند عكاسي، ويرايش فايل‌هاي ديجيتال را هم خودشان انجام مي‌دهند. درنتيجه فايل‌هاي ارزشمند با فرمت ديگر هم در ميان داده‌هاي شخصي آن‌ها ديده مي‌شود. فراموش نكنيد كه اين فايل‌ها را هم بايد در برنامه‌ي بكاپ‌گيري لحاظ كنيد. از نكات مهم ديگر تهيه كردن كارت حافظه به تعداد مناسب براي عكاسي است. به‌هرحال شما تا پيش از اتمام فرايند تهيه نسخه همراه، عكس‌ها را در كارت حافظه نگه‌داري مي‌كنيد و درصورتي‌كه نياز به عكاسي جديد داشته باشيد، بايد كارت حافظه‌ي مجزا استفاده كنيد. درنهايت فراموش نكنيد كه راه‌هاي بسيار متعددي براي تهيه نسخه همراه از فايل‌هاي ديجيتال وجود دارد. شما تنها بايد بهترين روش را نسبت به فرايند فعاليت خود انتخاب كنيد كه با آسودگي سرعت مناسب انجام شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات