همكاري مجازي براي عكاسي از خودرو با استفاده از فيس‌تايم

دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا مي‌توان با استفاده از پيام‌رسان‌ها و تماس تصويري براي اجراي پروٰژه همكاري كرد؟ مايك مائز تيم عكاسي از خودرو و وب‌سايت BaM را تنها به‌كمك فيس‌تايم آيفون تشكيل داده است.
تبليغات

مايك مائز (Mike Maez)، عكاس خودرو، ايده‌اي براي همكاري غيرحضوري براي عكاسي تبليغاتي از خودرو در بحبوحه بحران همه‌­گيري ويروس كوويد ۱۹ ارائه داده است. او تجربه‌اش درزمينه‌ي عكاسي از خودرو را با استفاده از اپليكيشن تماس تصويري فيس‌تايم (FaceTime) در وب‌سايت پتاپيكسل به‌اشتراك گذاشته است. مائز اخيرا تيم تبليغاتي خودرو را به‌صورت مجازي تشكيل داده است. جرمي كلاركسون مي‌گويد: «اين كار چقدر مي‌تواند دشوار باشد؟» اگر بخواهيم خلاصه بگوييم، خيلي هم سخت نيست!

روش مرسوم عكاسي تبليغاتي از خودرو نيازمند برنامه‌ريزي بسيار دقيقي است. معمولا عكس تبلغاتي از خودرو عكسي است كه بسيار با دقت و با برنامه‌ريزي گرفته شده و ممكن است به علائم راهنمايي و رانندگي مثل علامت مسدودبودن جاده، حضور پليس، تعداد بسيار زيادي از كاركنان، تجهيزات نورپردازي صحنه و... احتياج داشته باشد. واضح است كه انجام اين هماهنگي‌ها به‌علت بحران همه‌گيري كوويد ۱۹ و فاصله‌گذاري‌هاي اجتماعي كنوني و به‌ويژه از زمان بازگشتن بعضي از شهرها به حالت قرنطينه به‌علت شيوع مجدد ويروس بسيار دشوارتر است.

در اوضاع‌واحوالي كه معرفي خودروهاي جديد به‌تعويق مي‌افتد، مسابقات رالي محدودتر شده‌، نمايشگاه‌هاي خودروهاي كلكسيوني به‌تعويق افتاده و تجهيزات عكاسي عكاسان خودرو خاك مي‌خورد، اين عكاسان بايد چه كار كنند؟ ممكن است باورش سخت باشد؛ ولي حتي در اين وضعيت هم مي‌توان با خودرو و تجهيزات عكاسي و موبايل هوشمند، تيم عكاسي خودرو را هماهنگ كرد.

وقتي زمان برنامه‌ي تبليغاتي اخير فرارسيد، قرار شد عكس‌هايي گرفته شود كه طراحي اسپرت و راحتي استفاده‌ي روزمره از پورشه مدل ماكان را به‌نمايش بگذارد. با اينكه امكان مباحثه و تبادل انديشه متخصصين معمول درباره‌ي مفهوم و فهرست عكس‌ها وجود داشت، تمام كاركنان اجرايي كسي نبود به‌جز خود مايك مائز. البته اين وضعيت خيلي طول نكشيد و مايك مدت كوتاهي بعد از گرفتن اولين عكس، تصميم گرفت با يكي از دوستانش در فيس‌تايم تماس تصويري برقرار كند. اتفاقا دوستي كه مايك با او تماس گرفت، عكاس تبليغاتي و خوره‌ي خودرو، بلر بانتينگ (Blair Bunting) بود كه به اين كار بسيار زياد علاقه داشت. بلر و مايك پس از گفت‌وگويي مختصر درباره‌ي مفهوم كار، نگاهي به خطوط خودرو انداختند و انعكاسات را تماشا كردند و به‌سرعت درزمينه‌ي ايده‌هاي ممكن گفت‌وگو كردند.

بعضي وقت‌ها، مايك فقط خودرو را از يك زاويه درست مي‌بيند؛ ولي بلر متوجه انعكاس نور از ساختماني مي‌شود كه مايك هرگز به نگاه‌كردن به آن فكر نمي‌كند. خوشبختانه به‌طورعجيبي رفت‌و‌آمد در مكان عكاسي واقع در كاليفرنياي‌جنوبي بسيار كم بود و به بستن جاده‌ها و كنترل ترافيك نيازي نبود؛ زيرا ويروس به‌طور چشمگيري ازدحام جمعيت در مركز شهر را كاهش داده بود كه معمولا بسيار زياد است. گنجاندن خورشيد دم غروب در عكس‌ها اولويت داشت؛ زيرا آن‌ها مي‌خواستند روشنايي و گرما را به‌تصوير بكشند كه گويي اين روزها در جهان بسيار كمياب است. براي مايك كه قبلا هم تجربه‌ي كاركردن با بلر را داشت، شگفت‌آور بود كه چگونه موضوعي به‌سادگي آيفون و پيام‌رسان فيس‌تايم مي‌توانست آن تجربيات قبلي را به اين خوبي بازسازي كند.

مرجع متخصصين ايران پورشه ماكان در غروب آفتاب

مايك براي گرفتن بعضي از عكس‌ها موبايل آيفون را روي سه‌پايه قرار مي‌داد تا هنگام تنظيم سي‌استندها و پروژكتورها براي نورانداختن روي خط شانه‌ي دورتر ماكان با بلر گفت‌وگو كند. جالب اين بود كه گويي بلر در صحنه حاضر بود و درعين‌حال، بلر و مايك فاصله‌ي اجتماعي را از همديگر رعايت مي‌كردند و در امنيت كامل بودند. شغل عكاسي جنبه‌ي خاصي دارد كه انفرادي‌بودن آن است؛ بنابراين، امكان انجام آن با وجود شيوع كوويد ۱۹ وجود دارد. در هر تيم عكاسي، هركسي بايد كار خاصي انجام دهد و درحال‌حاضر، اين كار تيمي تحت‌الشعاع شيوع بيماري كرونا قرار گرفته است. مايك مائز كار تيمي را بيشتر از هر بخش ديگري از شغلش دوست دارد.

در هفته‌هاي بعد، مايك و بلر مجموعه‌عكس ديگري گرفتند. اين‌بار نوبت مايك بود كه روي صندلي در خانه بنشيند و بلر بايد عكاسي مي‌كرد. آن‌ها ازطريق فيس‌تايم با نيروي سادهدان خلاقي در تماس بودند و طوري با يكديگر كار مي‌كردند كه گويي همگي در صحنه حاضر هستند. مايك مي‌گويد: «آنچه از اين تجربيات آموختم، اين است كه وقتي همان ميزان زماني را كه به صحبت درباره‌ي مفهوم و نورپردازي اختصاص مي‌دهيد، به شوخي‌كردن و لطيفه‌گفتن اختصاص دهيد، از عكس‌هايتان راضي‌تر خواهيد بود.»

مايك نيز همانند بسياري ديگر از مردم، نگران وضعيت صنعت است؛ اما با عكس‌هايي كه با موبايل آيفون به‌عنوان وسيله‌اي ارتباطي گرفت، احساس مي‌كند عكاسي آخرين صنعتي است كه در اين وضعيت با اشكال مواجه مي‌شود. با اينكه افراد زيادي رايانامه‌هاي فراواني به تيم‌هاي عكاسي مي‌فرستند و درباره‌ي سيستم‌هاي خاصي حرف مي‌زنند كه براي عكاسي مجازي ابداع كرده‌اند، واقعيت اين است تنها ابزاري كه براي اين كار لازم داريد، موبايل هوشمند است.

تنها ابزاري كه براي همكاري مجازي نياز داريد، موبايل هوشمند است

تجربه‌ي ايجاد تيم‌‌هاي عكاسي در چند ماه گذشته، تجربه‌ي خوشايندي براي مايك مائز بوده است. او ادامه مي‌دهد: «وقتي من و بلر درباره‌ي آينده‌ي پيش‌بيني‌پذير عكاسي از خودرو فكر كرديم، متوجه شديم چرا يك گام جلوتر نرويم و در شغل خودمان، يعني عكاسي از خودرو، شريك نشويم.» بدين‌ترتيب، آنچه به‌صورت جلسه‌اي ساده در فيس‌تايم آغاز شد، وب‌سايت BaM را ايجاد كرد. BaM خلاصه‌ي Blair and Mike و سرمايه‌گذاري مشترك است و زماني شروع شد كه عكاس به‌جاي برقراري تماس تلفني معمولي، سهوا روي دكمه‌ي تماس با فيس‌تايم ضربه زد.

با اينكه ممكن است همكاري مجازي براي بعضي‌ها دشوار باشد، نيازي نيست اين فرايند را خيلي پيچيده كنيم. همان‌گونه كه دنياي تجارت به ويدئوكنفرانس در هر جاي ممكن روي آورده است، عكاسان نيز مي‌توانند همين كار را انجام دهند.

مايك درپايان مي‌گويد: «اگر اين كار اثري روي حرفه‌ي شما نمي‌گذارد، فقط تصور كنيد مي‌توانيد به دوست عكاستان كمك كنيد؛ اما ممكن است به رقيبي در بازار خود نيز ياري رسانيد. اكنون زمان اين است كه به رفقاي خلاقتان كمك و رابطه‌تان را قوي‌تر كنيد. همه‌ي ما با همديگر كار مي‌كنيم تا صنعتمان را زنده و سرحال نگه داريم. به‌عنوان عكاس بايد هواي يكديگر را داشته باشيم و مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.»  

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات