سياست جديد آمازون فروش اجناس تقلبي را با چالش مواجه مي‌كند

دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آمازون تقريبا از اواسط شهريور، تمامي فروشندگان آمريكايي‌ را مجاب خواهد كرد نام و آدرس كسب‌و‌كارشان را به پروفايل خود اضافه كنند. اين تغييرِ به‌ظاهر جزئي، آثار مهم متعددي در پي دارد.
تبليغات

آمازون روز گذشته از اعمال تغييري مهم در پلتفرم خود خبر داد كه تقريبا يكايك نيم ميليون فروشنده‌ي متفرقه‌ي (ترد پارتي) اين شركت را در ايالات متحده‌ي آمريكا متأثر مي‌كند. اين موضوع از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، زيرا بر اساس اطلاعات رسمي، فروشنده‌هاي متفرقه‌ي آمريكايي به‌همراه ۱٫۷ ميليون فروشنده‌ي متفرقه‌ در مناطق ديگر دنيا تقريبا نيمي از كل فروش آمازون را به‌خود اختصاص مي‌دهند كه عدد بسيار بزرگي است.

بر اساس اطلاعيه‌ي جديد، از آغاز ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۱ شهريور ۱۳۹۹) آمازون از همه‌ي فروشنده‌هاي ساكن در آمريكا درخواست خواهد كرد نام كسب‌و‌كار و آدرس‌شان را به پروفايل خود در سايت آمازون اضافه كنند. اين تغيير در نگاه اول ساده و جزئي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، اما آثار آن بيشتر از چيزي است كه فكرش را بكنيد.

اجباري شدن اين قانون در سال ۲۰۲۰ بسيار عجيب است و كار منطقي‌تر اين بود كه آمازون سال‌ها پيش فروشندگان را به ارائه‌ي اطلاعات دقيق خودشان در پروفايل ملزم كند. ممكن است فكر كنيد فلسفه‌ي خاصي در پشت تصميم جديد آمازون وجود ندارد، اما شكي نداشته باشيد كه اين تصميم تنها بخشي از سياست‌هاي جديدي است كه آمازون مي‌خواهد به‌مرور زمان آن‌‌ها را در پلتفرم خود پياده‌سازي كند.

سياست جديد آمازون مزيت‌هاي مهمي براي كسب‌و‌كاري كوچك به‌همراه مي‌آورد

پس از مدت‌ها ظاهرا آمازون مي‌خواهد نظارت بيشتري روي پلتفرم ماركت‌پليس خود داشته باشد. فروشندگان آمريكايي افزون‌بر احراز هويت خود در پروفايل آمازون، بايد محل كسب‌و‌كارشان را نيز اعلام كنند. اين قانون جديد قطعا روي كاهش فروش محصولات تقلبي اثر مهمي خواهد گذاشت. يكي از بزرگ‌ترين انتقاداتي كه به آمازون وارد مي‌شود، همين موضوع است. در ماركت‌پليس آمازون فروشندگان سودجوي زيادي وجود دارند كه اجناس تقلبي مي‌فروشند. با مشخص‌شدن محل كسب‌و‌كار، قطعا فروش محصولات تقلبي كمتر خواهد شد. تصميم جديد آمازون باعث مي‌شود شركت‌هايي مثل نايكي بتوانند افرادي را كه كفش‌هاي تقلبي اين برند را مي‌فروشند بهتر از قبل رديابي كنند، اما اين تصميم روي بهبود تجربه‌ي خريد متخصصان هم اثر مي‌گذارد. مردم وقتي هويت فروشنده را ببينند بهتر مي‌توانند اعتماد كنند.

سياست جديد آمازون حتي مي‌تواند آثاري مثبت براي شماري از كسب‌و‌كارهاي كوچك هم به‌همراه داشته باشد؛ زيرا اضافه كردن اطلاعات هويتي بيشتر باعث مي‌شود اين كسب‌و‌كارها در ميان متخصصان مورداعتمادتر باشند و به‌مرور زمان مشتري‌هاي بيشتري به‌سمت خود بكشانند. بسياري از مردم ممكن است به‌هنگام ناشناس بودن فروشنده‌ي محصولات، از خريد آن‌ها خودداري كنند. اين موضوع كاملا طبيعي است. مردم نمي‌توانند به شركت‌هايي كه معلوم نيست متعلق‌به كجا هستند و نام‌هايي نظير Frank's Electronic Depot دارند، اعتماد كنند. 

قانون جديدي كه آمازون وضع كرده است باعث مي‌شود بتوان ساده‌تر به برندهاي ناآشنا اعتماد كرد. اگر در آمريكا حضور داريد، از اين پس هرگاه وارد صفحه‌ي محصول شويد نام و آدرس دقيق فروشنده را نيز خواهيد ديد تا با خيال راحت‌تر به خريد بپردازيد. همانطور كه گفتيم اضافه‌ كردن نام و آدرس كسب‌و‌كار به صفحه‌ي پروفايل در نگاه اول ساده و جزئي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. با اين‌حال وقتي از اين زاويه به ماجرا بنگريد، مي‌بينيد كه همين تصميم آمازون چه آثار بزرگي در پي دارد، به‌خصوص براي كسب‌و‌كارهاي كوچك و ناشناس.

اين قانون جديد به مشتريان مي‌گويد درحال خريد از فروشنده‌اي واقعي هستند كه انبار (يا انبارهايي) در دنياي واقعي دارد و مي‌شود به آن اعتماد كرد. فروشندگان غير سودجو قطعا از اين سياست جديد آمازون استقبال خواهند كرد. دليلي ندارد كه اين افراد در زمينه‌ي شفاف‌سازي درمورد كسب‌و‌كار خود نگراني خاصي داشته باشند. سياست جديد آمازون براي فروشندگان اجناس تقلبي اشكالات زيادي درست خواهد كرد.

از طرفي ديگر اگر جزو فروشندگان كوچك هستيد، به تغيير به‌ظاهر جزئيِ آمازون به‌عنوان فرصتي باارزش براي ايجاد اعتماد در ذهن ميليون‌ها نفر از افرادي كه روزانه به آمازون سر مي‌زنند، نگاه كنيد. اضافه كردن اطلاعات هويتي به پروفايل در بلندمدت نه‌تنها نحوه‌ي ارتباط‌تان با مشتريان فعلي را تغيير مي‌دهد بلكه شما را قادر مي‌سازد با خريداران جديدي نيز تعامل برقرار كنيد؛ خريداراني كه تا پيش از اين ممكن بود با ديدن پروفايل شما، از خريد محصولات‌تان منصرف شوند.

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي در اين زمينه داريد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات