فروشگاه هاي اينترنتي ملزم به درج شناسه كالا شدند
طي جلسهاي كه با حضور نمايندگان ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و پلتفرمهاي فروش اينترنتي برگزار شد، اين پلتفرمها ملكف شدند تا شناسهي كالا را روي اجناس نو درج كنند؛ در غيراينصورت ازطريق محدوديت در دسترسي متخصصان، تنبيه خواهند شد. در همين راستا اعلام شد كه درصورت نداشتن اين شناسه، حق فروش كالا براي اين فروشگاههاي اينترنتي ممنوع ميشود و ممكن است فيلترشدن آنها را در پي داشته باشد.
شناسه كالا كدي ۱۳ رقمي است و مجموعه خصوصيات كالا از قبيل جنس، نوع، مدل، نام تجاري شركت را مشخص ميكند. شناسهي كالا زبان مشترك و شناسنامه كالا نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت است. جلسهي اخير ستاد مبارزه با قاچاق كالا از اهميت بالايي برخوردار است؛ زيرا دولت طي سال جديد با محدوديتهاي شديد ارزي روبهرو شده و ازاينرو ضرورت نظارت بر واردات كالاي خارجي را بيشازپيش در دستور كار خود قرار داده است.
روابط عمومي ديجيكالا بهعنوان بزرگترين فروشگاه خردهفروشي الكترونيك كشور و يكي از پلتفرمهاي حاضر در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق كالا، در گفتوگو با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران گفته است:
ديجيكالا نخستين فروشگاه در ميان تمام فروشگاههاي الكترونيك و آفلاين كشور است كه طرح درج شناسه كالا را اجرا و امكان فروش لوازم خانگي قاچاق را در فروشگاه اينترنتي خود چه در بخش خردهفروشي و چه در بخش ماركت پليس، ناممكن كرد.
ديجيكالا، همچنين در اين مصاحبه از وفور كالاي قاچاق در بازارهاي آفلاين يا فروشگاههاي اينترنتي اعلام نارضايتي كرد و افزود: «سازمان مبارزه با قاچاق كالا بايد تصميمات جديتري براي اين بخش از بازار اتخاذ كند.»
ديجيكالا همچنين عنوان كرد كه بسياري از سايتها در شرايطي كه جامعه با معضل كرونا دستوپنجه نرم ميكند، از فرصت سوءاستفاده كرده و به گرانفروشي دامن ميزنند، درحالي كه ديجيكالا از ابتداي شيوع ويروس كرونا سعي در فراهم كردن بستري براي كسبوكارهايي كرده كه متحمل ضرر شدهاند و پلتفرم ماركت پليس ديجيكالا را بدون محدوديت در سراسر كشور دراختيار صاحبان كسبوكار قرار داده است.
ديجيكالا در پاسخ به سوالات خبرنگار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اين موضوع اشاره كرد كه تفاهمنامهاي سهجانبه ميان ديجيكالا، ستاد مقابله با بيماري كرونا و اتاق اصناف امضا شده و طي آن، امكان فروش كالا با حاشيه سود صفر را براي اين كسبوكارها فراهم كرده است. ديجيكالا همچنين مدعي است كه ميزبان ۶۰ هزار واحد، كسبوكار ايراني شده است. يكي از سوالاتي كه در رابطه با الزامي شدن درج شناسه كالا مطرح ميشود اين است كه آيا اين موضوع بهطور كلي تأثيري در كاهش قاچاق در كشور خواهد داشت؟ آيا سازمان مبارزه با قاچاق كالا، تنها با تذكر به فروشگاههاي اينترنتي، افزايش كالاي قاچاق را در بازار آفلاين كشور كنترل خواهد كرد؟
يكي ديگر از حاضران در جلسهي ستاد مبارزه با قاچاق كالا كه تمايلي نداشت نامش فاش شود، در گفتوگو با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران گفت:
سختگيري هاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا قابل درك است، ولي بيشتر از كسبوكارهايي كه در بستر الكترونيك و قابل پيگيري، خريدوفروش كالا انجام ميدهند، بايد روي محدوديت و افزايش فشار در مرزها اقدام كرد تا بازار آفلاين، انباشته از كالاي قاچاق نشود.
وي همچنين اضافه كرد كه متاسفانه بازار پر از اجناسي است كه بهصورت قاچاق به مردم فروخته ميشود و چون شناسهي كالاي لوازم خانگي مانند موبايل منحصربهفرد نيست، درج شناسه كالاي جعلي بهراحتي امكانپذير است. البته كه اين اتفاق در فضاي مجازي هم بهراحتي رخ ميدهد و حتي در بسياري از موارد قابل پيگيري هم نيست، اما روش برخورد با اين مسئله بايد فرهنگي و ريشهاي باشد و صرفا گرفتن حق فروش كالا از فروشگاههاي اينترنتي و فيلترينگ آنها در صورت درجنكردن شناسه، راهحل مقابله با اين بحران نيست. باتوجهبه وضعيت بحراني كشور در روزهاي اوج شيوع ويروس كرونا، انتظار ميرود كه حمايت ارگانها از فروشگاههاي اينترنتي بيشتر شود، چرا كه بسياري از مشاغل به واسطه پلتفرمهاي اينترنتي فرصت ديده شدن پيدا كردهاند و اقدام اخير سازمان مبارزه با قاچاق كالا موجب افزايش فشار نهتنها به فروشگاههاي بزرگ، بلكه به تمام كسبوكارهاي كوچكي ميشود كه ازطريق آنها به درآمدزايي رسيدهاند.
انديشه متخصصين شما در اين رابطه چيست؟
هم انديشي ها