معرفي جزوه رايگان «كد فكري: شاخصه‌هاي مهم تيم‌هاي موفق»

پنج‌شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
«كد فكري» با مطالعه رفتارهاي گروه‌هاي مختلف اعم از كوچك و بزرگ و رسمي و غيررسمي كمك مي‌كند روابطتان را هرجا كه با گروهي در تعامل هستيد، بهبود ببخشيد
تبليغات

بسياري از ما ممكن است فكر كنيم اگر استعداد چيزي را نداريم، يعني با آن چيز متولد نشده‌ايم؛ بنابراين، هرگز نمي‌توانيم آن را به‌دست آوريم. برخي ديگر از ما فكر مي‌كنيم استعداد معنايي ندارد و همه‌چيز را مي‌توان با يادگيري به‌دست آورد. واقعيت اين است كه بيشتر از آنچه فكر مي‌كنيم، حق انتخاب داريم و اغلب حقيقت چيزي بين اين دو تفكر است.

در اينجا، اين سؤال پيش مي‌آيد: آيا همه مي‌توانند در تيمشان فرهنگي عالي و مؤثر داشته باشند يا به استعداد خاصي نياز است؟ فرهنگ عالي از كجا مي‌آيد؟ چگونه مي‌توان آن را در گروه خود ايجاد و آن را حفظ كرد؟ چگونه مي‌توان فرهنگي تيم نيازمند اصلاح را شناسايي و تقويت كرد؟

مرجع متخصصين ايران  book the culture code/جزوه رايگان كد فكري

معرفي جزوه رايگان كد فكري

در تحقيقي به‌نام «سيب سالم» كه در دانشگاه ساوت‌ولز استراليا روي گروه‌هاي مختلف انجام شد، نتايج نشان داد الگويي مختصر از رفتارهاي ظريف بيش از توانايي‌هاي اندازه‌گيري‌شدني نظير هوش و مهارت و تجربه‌ي افراد اهميت دارد. در اين تحقيقات، فردي به‌نام نيك به‌عنوان «سيب بد» در هر گروه حضور مي‌يافت و سعي مي‌كرد رفتارهايي چون بي‌مسئوليتي و از زير كار دررفتن و رفتار عضوي دل‌سردكننده و نااميد يا رفتار فردي نادان و مخالف را به گروه تزريق كند. اغلب گروه‌ها تحت‌تأثير رفتارهاي او قرار مي‌گرفتند، تا اينكه در گروه فردي به‌نام جاناتان به‌دليل حضور احساس امنيت در فضاي گروه و ارتباط يكپارچه‌ي اعضا، اين رفتارها نتوانست خللي ايجاد كند. گروه جاناتان موفق شد؛ اما علت موفقيتش باهوش‌تر يا ماهرتر بودن اعضايش نبود؛ بلكه عامل اصلي احساس امنيت اعضاي گروه بود كه جاناتان با الگوهاي ظريف رفتاري مثل گوش‌دادن دقيق، پاسخ گرم، برقراري آرامش و پرسيدن انديشه متخصصينات‌هاي ديگران به‌وجود آورد.

براي موفقيت در كارهاي گروهي و تعامل سالم در گروه، مديران قرار نيست كارهايي را تكرار كنند كه معمولا رهبران بزرگ انجام مي‌دهند. نيازي نيست كارهاي ديگران را به آن‌ها ديكته كنند يا مسئوليت كارهاي آن‌ها را برعهده بگيرند. حتي تشويق و شرح انديشه متخصصيناتي خاص هم الزامي ندارد و موضوع مهم اين است كه اعضاي گروه ارتباط يكپارچه‌اي با يكديگر پيدا كنند و هريك از آن‌ها در گروهشان به احساس امنيتي پايدار دست يابند. همچنين، گروه را مثل خانواده‌شان تصور كنند و به آن احساس تعلق داشته باشند.

مسئله اينجا است كه تا پيش از اين تحقيق، محققان فكر مي‌كردند احساس امنيت صرفا حال‌و‌هوايي احساسي در گروه است و اهميت چنداني ندارد؛ اما تحقيقات چيزي برعكس اين ماجرا را نشان داد. احساس امنيت بسترساز عاملي است كه تفكرات قوي براساس آن شكل مي‌گيرند؛ اما سؤال اين است: احساس امنيت از كجا به‌وجود مي‌آيد؟ پاسخ گروه‌هاي بسيار موفق به اين سؤال يكسان است. همه‌ي آن‌ها گروهشان را مانند خانواده‌ي خود مي‌دانند.

دنيل كويل: مسير موفقيت با اشتباهاتي هموارشدني است كه به‌خوبي با آن‌ها برخورد مي‌شود

سخن اصلي جزوه رايگان

جزوه رايگان «كد فكري» تحليل كاملي از اين موضوع ارائه مي‌دهد كه افراد چگونه دركنار هم و باهم در گروه كار مي‌كنند و چگونه گاهي مانع يكديگر از انجام كار گروهي مي‌شوند. دنيل كويل در جزوه رايگان قبلي‌اش با عنوان «كد استعداد» (The talent code) مؤلفه‌هاي آزمايش‌شده‌اي از عملكرد عالي فردي را به‌دست آورد. او بعد از آن با دراختيارداشتن اين مؤلفه‌ها به‌سراغ گروه‌ها و تيم‌ها رفت كه حاصل اين تحقيقات جزوه رايگان كد فكري (The culture code) است. فرهنگ‌هاي سالم و قوي تيمي كه در اين جزوه رايگان درباره‌ي آن صحبت شده، باعث مي‌شود افراد يك تيم عملكرد بهتري داشته باشند و به نتايج بهتري دست پيدا كنند.

دنيل كويل در جزوه رايگان «كد فكري»، مثال‌هاي فراواني از كارهاي گروهي موفق و شكست‌خورده و دلايل موفقيت و شكست آن‌ها را مطرح كرده است. او متوجه شد كه در بطن گروه‌هاي بسيار موفق، عواملي تكرارشونده وجود دارند؛ بدين‌صورت كه در تمام اين گروه‌ها، افراد احساس امنيت را تجربه و براي كاركردن احساس راحتي مي‌كنند. همچنين، افراد به‌راحتي ضعف‌ها و آسيب‌پذيري‌هايشان را با يكديگر به‌اشتراك مي‌گذارند تا نشان دهند به كامل و بي‌نقص بودن نيازي نيست. علاوه‌بر‌اين، گروه‌هاي موفق اهداف را به‌صورت هدفي مشترك و عمومي همراه‌با مسيري مشخص و روشن براي رسيدن به آن تعيين مي‌كنند.

ايجاد محيط امن

يكي از دلايل مهم براي اينكه بسياري از افراد ترجيح مي‌دهند از خانه و از راه دور تمام يا بخشي از كارهايشان را انجام دهند، اين است كه در خانه‌ي خودشان احساس امنيت مي‌كنند. همه‌ي ما امن‌ترين جايي كه مي‌شناسيم، خانه‌ي خودمان است؛ بنابراين، احساس امنيت در محيط گروهي كار باعث انجام كارهاي بزرگي مي‌شود. به‌طور مثال، در محيطي كه امنيت را در آن تجربه مي‌كنيد، راحت‌تر خلاقيتتان را آزاد مي‌كنيد و از‌آنجا‌كه نگران پشت‌سر خود نيستيد، روبه‌جلو روي كارتان متمركز مي‌شويد. جايي كه احساس امنيت مي‌كنيد، حرفتان را همان‌طوركه در ذهنتان است، آزادانه بيان مي‌كنيد و خودتان هستيد. چنين چيزي براي كار گروهي بسيار سودمند است.

وقتي محيط براي ابراز افراد گروه امن باشد، آن‌ها به‌راحتي مي‌توانند ضعف‌هايشان را با يكديگر به‌اشتراك بگذارند؛ چون با همكارانشان احساس نزديكي بيشتري مي‌كنند. يكي از راه‌هاي مناسب براي اينكه ديگران در گروه احساس امنيت كنند، اين است كه با استفاده از اصطلاحاتي نظير «بله»، «درك مي‌كنم»، «متوجه شدم» و... به شخص گوينده بفهمانيم كه حرف‌هايش را مي‌فهميم و به او توجه مي‌كنيم؛ البته بدون اينكه صحبتشان را قطع كنيم.

به‌اشتراك‌گذاري كاستي‌ها

وقتي محيط امن در گروه داشته باشيم، راه ديگر براي نزديك‌ترشدن افراد به يكديگر، اين است كه آسيب‌پذيري خود را با ديگران به‌اشتراك بگذاريم. با اين كار اتفاق خوشايندي رخ مي‌دهد و افراد اين پيام را از جانب ما تشخيص مي‌دهند و آن‌ها نيز ايراداتشان را به‌اشتراك مي‌گذارند. اين اشتراك‌گذاري باعث مي‌شود افراد گروه احساس راحتي و نزديكي بيشتري با يكديگر پيدا كنند.

درواقع، آسيب‌پذيري قوت است و نه ضعف. گاهي اوقات، افراد اين‌طور فكر مي‌كنند كه در محيط‌هاي كاري بايد هميشه قدرتمند و بااعتمادبه‌نفس به‌انديشه متخصصين بيايند؛ به‌همين‌دليل، آسيب‌پذيري خود را آشكار نمي‌كنند. درحالي‌كه آشكاركردن نقاط آسيب‌پذير خود اين پيام را به افراد ديگر گروه مي‌دهد كه نيازي ندارند كامل و بي‌عيب باشند و راحت‌تر و بي‌دغدغه‌تر كار مي‌كنند. وقتي تمام افراد گروه مي‌پذيرند كه هيچ‌كس كامل نيست، اين پذيرش به آن‌ها كمك مي‌كند حتي بعد از اشتباه‌كردن هم احساس خوبي داشته باشند. اين امر اعتمادبه‌نفس آن‌ها را تقويت مي‌كند. به‌هرحال، اشتباه‌كردن مسئله‌اي اجتناب‌ناپذير در رسيدن به هدفي مشترك در گروه است.

تعيين مقاصد كوچك ازطريق هدف مشترك گروه

مقاصد كوچك مجموعه‌اي از عقايد و ارزش هاي گروهي است كه در آن كار مي‌كنيد تا به هدف بزرگ مشتركي دست پيدا كنيد. آن هدف مشترك بايد هدفي مشخص باشد و راه‌هايي ساده و شفاف براي رسيدن به آن در هر بخش از گروه تعيين كنيد. هدف مشترك آن چيزي است كه در آينده قرار است گروه به آن برسد؛ اما مقاصد كارهايي است كه در زمان حال افراد گروه بايد انجام بدهند تا در آينده به آن هدف بزرگ دست پيدا كنند؛ بنابراين، اين مقصدها بايد پلي ميان حال و آينده باشد.

مرجع متخصصين ايران  book the culture code/جزوه رايگان كد فكري

درباره‌ي نويسنده

دنيل كويل (Daniel Coyle)، نويسنده‌ي پرفروش نيويورك‌تايمز، در آلاسكا به‌دنيا آمده است. از سال ۲۰۱۳، وي به‌عنوان مشاور ويژه‌ي هندي‌هاي مقيم كليولند در اوهايو فعاليت مي‌كند و نيز سردبير مجله‌ي اوت‌سايد است. او برنده‌ي جايزه‌ي جزوه رايگان ورزشي سال ۲۰۱۲ به‌همراه هميلتون و جايزه‌ي بهترين جزوه رايگان غيرداستاني در گودريدز است.

درباره‌ي جزوه رايگان

جزوه رايگان The culture code :the secrets of highly successful groups اثر Daniel Coyle در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. در سال ۱۳۹۸، انتشارات هورمزد جزوه رايگان «كد فكري: شاخصه‌هاي مهم تيم‌هاي بسيار موفق» را با ترجمه‌ي مژگان حيدرعلي منتشر كرده است. اين جزوه رايگان در فروست سري جزوه رايگان‌هاي حوزه‌ي كسب‌وكار قرار دارد و در موضوعات رهبري و فرهنگ سازماني طبقه‌بندي شده است. در همان سال، انتشارات مرو همين جزوه رايگان را با عنوان «الفباي فرهنگ» و ترجمه‌ي ليلا رسولي روانه‌ي بازار نشر كرده است.

مرجع متخصصين ايران  book the culture code/جزوه رايگان كد فكري

انديشه متخصصينات ديگران

آدام گرانت، يكي از نويسندهگان پرفروش نيويورك‌تايمز، درباره‌ي جزوه رايگان «كد فكري» مي‌گويد:

سال‌ها منتظر بودم تا كسي چنين جزوه رايگاني بنويسد؛ اما اين جزوه رايگان از تصور من هم بهتر بود. دنيل كويل جزوه رايگاني واقعا درخشان و جذاب خلق كرده است كه جادوي گروه‌هاي عالي را برملا مي‌كند. هرچه سريع‌تر آن را بخوانيد.

چارلز دوهيگ، نويسنده‌ي پرفروش ديگري از نيويورك‌تايمز و نويسنده جزوه رايگان قدرت عادت كه پيش‌تر در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران معرفي كرديم، درباره‌ي اين جزوه رايگان مي‌گويد:

اگر دوست داريد بدانيد گروه‌هاي موفق چگونه كار مي‌كنند، راهنماي مؤثرتري از جزوه رايگان دنيل كويل پيدا نمي‌كنيد.

لزلو باك، نويسنده‌ي جزوه رايگان «قوانين كار»، هم خواندن جزوه رايگان «كد فكري» را چه براي سرپرست تيم و چه براي هريك از اعضاي هر تيمي واجب مي‌داند. او اين جزوه رايگان را راهنمايي گام‌به‌گام براي ساختن تيم‌هايي موفق و مؤثر و البته شاد مي‌داند. 

ست گادين، نويسنده‌ي بزرگ و معروف جزوه رايگان Linchpin و جزوه رايگان‌هاي پرفروش ديگر درزمينه‌ي بازاريابي، درباره‌ي جزوه رايگان «كد فكري» چنين مي‌گويد:

در هر صفحه از جزوه رايگان، ايده‌هاي عميقي را شاهديم؛ داستان‌هايي كه شيوه‌ي كاركردن و راه‌ورسم رهبري گروه و تأثيرگذاري بر جهان را نشان مي‌دهد. خواندن اين جزوه رايگان به‌شدت و فوري توصيه مي‌شود.

جزوه رايگان كد فكري در فهرست جزوه رايگان‌هاي پرفروش نيويورك‌تايمز قرار دارد. همچنين، نامزد يكي از جزوه رايگان‌هاي برتر سال در مجله‌هاي بلومبرگ و لايبرري بوده است. اين جزوه رايگان در آمازون ۴/۷ از ۵ ستاره را ازآنِ خود كرده و با استقبال خوانندگانش مواجه شده است. انديشه متخصصينات‌ها و مرورهاي مفصل و موافق خوانندگان و كم‌بودن انتقادات به اين جزوه رايگان، خود گوياي اين استقبال است.

سخن پاياني

همه‌ي ما عضوي از گروه‌هاي مختلفي در زندگي هستيم. خواندن جزوه رايگان «كد فكري» مي‌تواند به ما كمك كند تا در گروه خودمان عملكرد بهتري داشته باشيم و گروه بسيار موفقي دركنار هم بسازيم. علاوه‌بر‌آن، اين جزوه رايگان به هركسي كه سرپرستي گروهي را برعهده دارد، به‌شدت توصيه مي‌شود.

شما درباره‌ي جزوه رايگان «كد فكري» چه فكر مي‌كنيد؟ لطفا انديشه متخصصينات‌هاي خود را با ما و ديگران متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات