پاك كردن حافظه داخلي اندرويد با ۱۰ روش

جمعه ۲ دي ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر ظرفيت حافظه داخلي موبايل اندرويد شما پر شده است، براي رفع اشكال، اين مقاله يادگيري پاك‌كردن حافظه داخلي موبايل اندرويد را دنبال كنيد.
تبليغات

فرض كنيد يك موبايل با ۱۲۸ گيگابايت حافظه داخلي خريداري مي‌كنيد و تصور مي‌كنيد كه اين مقدار فضا براي چرخه عمر آن دستگاه كافي است. زمان مي‌گذرد و شما ناگهان متوجه مي‌شويد كه تمام آن عكس‌ها و ويديوهايي كه گرفته‌ايد، همه برنامه‌هايي كه نصب كرده‌ايد، همه دانلودهايي كه ذخيره كرده‌ايد، كل حافظه دستگاهتان را اشغال كرده‌اند.

به‌زحمت كمي فضا آزاد مي‌كنيد تا برنامه شخص ثالثي كه وعده داده است فضاي ذخيره‌سازي دستگاه شما را آزاد كند و سرعت دستگاهتان را بالا ببرد، نصب كنيد. بلافاصله بعد از اجرا و سروكله زدن با برنامه، خوتان به اين نتيجه مي‌رسيد كه درست مي‌گويند بسياري از برنامه‌هاي شخص ثالث پاك‌سازي حافظه ناكارا هستند و بايد از آن‌ها اجتناب كرد.

اكنون با نااميدي به اين فكر مي‌كنيد كه راه‌حل چيست، چه بايد كرد يا چگونه مي‌توان فضاي ذخيره‌سازي موبايل را افزايش داد؟

شايد اين موضوع در نسخه‌هاي اوليه اندرويد نگران‌كننده باشد يا يك متخصص جديد اندرويد را وحشت‌زده كند؛ اما واقعيت اين است كه آخرين نسخه‌هاي سيستم عامل اندرويد، آزاد كردن فضاي ذخيره‌سازي در دستگاه شما را بسيار آسان‌تر از هميشه كرده است.

در اين يادگيري با ما همراه باشيد تا روش‌هاي پاك كردن حافظه داخلي اندرويد را با هم مرور كنيم. بيشتر مراحل را با يك موبايل سامسونگ مطالعه كرده‌ايم. بنابراين در دستگاه‌هاي برند مختلف يا در نسخه‌هاي مختلف اندرويد ممكن است نام برخي ويژگي‌ها، متفاوت‌تر باشد.

اين مقاله را مصطفي آرايشگر در تاريخ ۳۰ تير ۱۳۹۹ نوشته و مليكا طاهران‌پور آن را در تاريخ ۲ دي ۱۴۰۱ به‌روزرساني كرده است.

توجه داشته باشيد معمولاً آنچه در بخش Storage سامسونگ قابل مشاهده است را مي‌توانيد در فايل منيجر شيائومي و بخش Deep Clean پيدا كنيد. ديپ كلين شيائومي گزينه‌هاي بيشتري را نسبت به Storage سامسونگ در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد.

۱- شناسايي برنامه‌هاي پرحجم

چه تعداد برنامه را در موبايل اندرويد خود نصب كرده‌ايد؟ آيا از تمام آن‌ها استفاده مي‌كنيد؟ آنچه مشخص است، همه‌ي ما در موبايل‌هاي هوشمندمان، چند بازي و تعداد زيادي برنامه با موضوعات يادگيري، اخبار و آب‌و‌هوا را نصب كرده‌ و دنبال مي‌كنيم. تعداد زيادي از برنامه‌هايي كه نصب مي‌كنيم، فضاي بسيار زيادي اشغال مي‌كنند كه با يك مطالعه ساده، به‌خوبي متوجه خواهيم شد فضاي موردنيازشان براي اجرا، بيش‌ازحدي است كه تصور مي‌كرديم. براي شناسايي اين برنامه‌ها:

  • به Settings برويد و از Battery and device care وارد Storage شويد. همچنين مي‌توانيد در نوار جستجوي تنظيمات، Storage را سرچ كنيد.

در Storage مي‌توانيد اطلاعات خوبي از هر آنچه موبايل شما را اشغال كرده است، به‌دست بياوريد. در ابتداي اين صفحه نوع فايل‌هايي كه روي سيستمتان ذخيره شده‌اند و مقدار فضايي كه اشغال كرده‌اند را مشاهده كنيد.

    • براي ديدن برنامه‌ها روي Apps بزنيد. منتظر بمانيد تا فهرست به‌روزرساني شود.

به جاي طي كردن مراحل بالا مي‌توانيد:

  • APPS را در نوار جستجو تنظيمات سرچ كنيد.
مرجع متخصصين ايران ديدن برنامه‌هاي پرحجم اندرويد
مرجع متخصصين ايران مشاهده برنامه‌ها در بخش storage اندرويد
مرجع متخصصين ايران شناسايي برنامه‌هاي حجيم اندرويد
    • براي مرتب‌سازي برنامه‌ها براساس حجم، روي آيكون موجود در گوشه‌ي سمت راست ضربه بزنيد و از بخش Sort by گزينه Size را انتخاب كنيد.
    • در موبايل‌هاي شيائومي Sort by را لمس كرده و Used storage را انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران مرتب كردن برنامه‌هاي اندرويد بر اساس سايز
مرجع متخصصين ايران مرتب سازي برنامه‌هاي اندرويد بر اساس حجم
  • حالا كه مي‌دانيد بيشترين فضا به كدام‌يك از برنامه‌ها اختصاص پيدا كرده است، مي‌توانيد روي هر اپ بزنيد تا درصورت تمايل آن را حذف كنيد يا با ورود به بخش Storage، كارهايي مانند پاك ‌كردن ديتا و كش را انجام دهيد.

۲- پاك كردن حافظه cache

برنامه‌هاي اندرويد براي عملكرد بهتر از كش استفاده مي‌كنند. اين داده‌هاي ذخيره‌شده مي‌توانند در زمان صرفه‌جويي كنند؛ اما فايل‌هايي كه ذخيره مي‌كنند، هميشه ضروري نيستند. اگر بايد در سريع‌ترين زمان ممكن بخشي از فضاي ذخيره‌سازي موبايل هوشمند خود را پاك كنيد، پاك كردن حافظه‌ي نهان يا كش مي‌تواند بهترين گزينه باشد.

برخي از برنامه‌ها به شما اجازه‌ي ذخيره‌سازي محتوا در دستگاه را مي‌دهند تا بتوانيد در هر زمان، به آن‌ها دسترسي داشته باشيد. اگر بخواهيم ساده‌تر بگوييم، بايد به برنامه‌هايي همانند اسپاتيفاي اشاره كنيم كه به شما اجازه‌ي ذخيره‌سازي مستقيم موسيقي در حافظه‌ي ذخيره‌سازي دستگاه را مي‌دهند. مرورگرها هم توانايي ذخيره‌سازي وب‌سايت‌هاي مختلف براي مطالعه‌ي آفلاين را در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد.

در‌صورتي‌كه فضاي كافي داريد، صرفه‌جويي در مصرف محتوا براي استفاده‌ي آفلاين مي‌تواند عالي باشد؛ در‌غير‌اين‌صورت، با پر شدن ظرفيت ذخيره‌سازي مواجه مي‌شويد. با جلوگيري از بارگيري فايل‌هاي بزرگ و حجيم از سرويس‌هاي ابري و پاك كردن كش يا حتي ديتاي برنامه‌ها مي‌توانيد در مصرف فضاي ذخيره‌سازي داخلي موبايل صرفه‌جويي كنيد.

  • به تنظيمات و بعد Apps برويد تا همه‌ي برنامه‌ها را مشاهده كنيد.
  • با انتخاب هركدام، وارد صفحه‌ اطلاعات برنامه مي‌شويد. در اين بخش هم مي‌توانيد برنامه را پاك كنيد و هم با ضربه زدن روي Storage و انتخاب Clear Cache يا Clear data به پاك كردن كش و ديتاي برنامه بپردازيد.
مرجع متخصصين ايران پاك كردن كش و ديتاي برنامه‌ها در اندرويد
مرجع متخصصين ايران حذف برنامه‌هاي اندرويد

بد نيست بدانيد براي اين كار امكان استفاده از برنامه‌هاي معتبر شخص ثالث هم وجود دارد. در ميان برنامه‌هايي كه مي‌توانند تمام فايل‌هاي كش را پاك كنند، اپ SD Maid گزينه‌ي مناسبي است.

۳- انتقال تصاوير به فضاي ابري

خدمات ابري براي آن‌هايي كه با محدوديت فضاي ذخيره‌سازي مواجه هستند، گزينه مناسب و مطمئني است. بسياري از اين خدمات رايگان هستند يا هزينه بسيار كمي دارند. براي مثال، مي‌توانيد از Google Photos براي آپلود رايگان تمام تصاويرتان با كيفيت بالا استفاده كنيد. فقط به خاطر داشته باشيد كه فضاي ذخيره‌سازي نامحدود با كيفيت بالا در ژوئن ۲۰۲۱ به پايان رسيد. علاوه‌براين، سرويس‌هايي مانند گوگل درايو و دراپ باكس تهيه نسخه همراه از محتواي شما را بسيار ساده مي‌كنند. فقط بايد ببينيد كدام گزينه شما را متقاعد مي‌كند تا از آن بهره ببريد.

همان‌طوركه مي‌دانيد، فايل‌هاي تصويري مي‌توانند فضاي زيادي را اشغال كنند و شما با ذخيره‌سازي تصاوير در Google Photos، مي‌توانيد آن‌ها را از حافظه‌ي ذخيره‌سازي پاك‌سازي كنيد. اين كار باعث صرفه‌جويي در مصرف فضاي ذخيره‌سازي خواهد شد و بدين‌ترتيب، توانسته‌ايد حافظه‌ي ذخيره‌سازي دستگاه را افزايش دهيد.

با ورود به Google Photos، مي‌توانيد روي عكس پروفايلتان بزنيد و گزينه‌ي Free Up Space را انتخاب كنيد. اين كار باعث خواهد شد موبايل شما كاملاً اسكن شود تا درنهايت، ببينيد كه از چه تعداد تصوير همراه تهيه شده است تا بتوانيد آن‌ها را از حافظه‌ي ذخيره‌سازي دستگاه براي آزادسازي فضاي ذخيره‌سازي حذف كنيد.

اگر در تلاش براي خالي نگه داشتن فضا در دستگاه خود هستند و يك مجموعه عظيم و فوق‌العاده از موسيقي نيز در موبايل داريد، به شما توصيه مي‌كنيم به يك سرويس الكترونيك مانند ساندكلاود يا اسپاتيفاي مهاجرت كنيد.

۴- حذف فايل‌هاي Downloads

فايل‌هاي صوتي و ويدئويي و اسناد مختلف پس از دانلود به‌صورت خودكار در فلدر Downloads دستگاه ذخيره‌سازي مي‌شوند. احتمالا به بيشتر فايل‌هاي دانلودشده نياز نداريد؛ البته اين موضوع به تصميم نهايي شما بعد از مطالعه‌هاي لازم مربوط است.

براي مطالعه و پاك‌سازي اطلاعات ذخيره‌سازي در بخش دانلودها:

  • بايد وارد مديريت فايل‌هاي اندرويد (در سامسونگ My Files) شويد و روي Downloads ضربه بزنيد. در اين بخش مي‌توانيد تمام اطلاعات ذخيره‌‌شده را مشاهده كنيد.
  • اگر تصميم گرفتيد تعدادي از آن‌ها را حذف كنيد، كافي است روي يكي از آن‌ها ضربه بزنيد و نگه داريد تا كادر كناري مربوط به انتخاب هركدام باز شود
  • .با ضربه‌زدن روي فايل‌هاي دلخواهتان و انتخاب Delete، مي‌توانيد آن‌ها را حذف كنيد..
مرجع متخصصين ايران آرادسازي فضاي ذخيره اندرويد با پاك كردن فايل‌هاي ‌Downloads
مرجع متخصصين ايران فايل‌هاي Downloads در اندرويد

۵- پاك كردن فايل‌هاي سطل زباله

فايل‌هايي كه پاك مي‌كنيد، ممكن است به مدت ۳۰ روز در سطل‌زباله موبايل باقي بمانند و درجا حذف نشوند. براي همين براي حذف فوري هر فايل از موبايل بلافاصله بعد از زدن دكمه Delete بايد به Recycle Bin برويد و فايل را از آنجا هم پاك كنيد.

معمولاً فلدر Recycle Bin در هر فضايي كه عمل حذف را در آن انجام مي‌دهيد، قابل دستيابي است. براي مثال اگر فايلي را در My Files پاك كنيد. با ضربه زدن روي آيكون سه‌نقطه در گوشه بالايي سمت راست و انتخاب Recycle Bin مي‌توانيد آن را به‌طور كامل از موبايل حذف كنيد.

روش كلي براي دستيابي به تمام فايل‌هاي موجود در سطل زباله‌هاي فايل‌هاي مختلف به شكل زير است:

  • از Settings به Battery and device care برويد و وارد Storage شويد. همچنين مي‌توانيد در موبايل‌هاي سامسونگ My Files را باز كنيد و روي Analyse Storage بزنيد.
  • بخش Recycle Bin را پيدا كنيد. در اينجا مي‌توانيد داده‌هاي سطل‌زباله را بر اساس نوع مشاهده كنيد. براي مثال عكس‌هاي حذف‌شده در سطل‌زباله گالري و پيام‌هاي پاك‌شده در سطل‌زباله Messages قرار دارند.
  • براي حذف محتويات هر سطل‌زباله وارد آن شويد. روي Empty بزنيد و Empty Recycle bin را انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران  پاك كردن فايل‌هاي سطل زباله اندرويد
مرجع متخصصين ايران  پاك كردن فايل‌هاي Recycle Bin از Analyse Storage
مرجع متخصصين ايران  Analyse Storage در موبايل‌هاي سامسونگ
  • همچنين به‌جاي مراحل بالا مي‌توانيد به My Files برويد و روي Recycle bin كليك كنيد و هرچه را مي‌خواهيد پاك كنيد.

۶- پاك كردن حافظه اطلاعات غير ضروري

معمولاً يك سري برنامه غيرضروري و اطلاعات ناخواسته روي موبايل‌مان وجود دارد كه حتي از وجودشان بي‌خبر هستيم. توصيه مي‌كيم اپ‌هايي را كه براي مدتي باز نكرده‌ايد حذف كنيد. خوشبختانه موبايل هوشمندتان با شناسايي اين اپ هاي غيرضروري و بلااستفاده كار را براي شما آسان مي‌كند. براي دستيابي به اين اپ‌هاي غيرضروري:

    • در موبايل شيائومي به File Manager برويد و روي آيكن سه‌نقطه در گوشه بالايي سمت چپ بزنيد. Deep clean را انتخاب كنيد. در Apps مي‌توانيد تمام برنامه‌هايي كه بلااستفاده هستند را ببينيد و حذف كنيد.
      • در اندرويد ۱۲ سامسونگ از تنطيمات به Apps برويد و سپس روي آيكون گوشه سمت راست بزنيد. Last used را انتخاب كنيد تا برنامه‌ها را براساس آخرين استفاده مرتب شوند. اگر به انتهاي صفحه برويد، مي‌توانيد برنامه‌هايي كه به‌ندرت استفاده مي‌كنيد را ببينيد و حذف كنيد.
    • در اندرويد ۱۱ سامسونگ به Storage برويد. در بخش Unused app مي‌توانيد تمام برنامه‌هايي كه بلااستفاده هستند را ببينيد و حذف كنيد.
مرجع متخصصين ايران پاك كردن اپ‌هاي بلااستفاده اندرويد سامسونگ
مرجع متخصصين ايران پاك كردن حافظه اطلاعات غير ضروري

۷- پاك كردن فايل‌هاي تكراري و حجيم

موبايل هوشمندتان مي‌تواند فايل‌هاي پرحجم و فايل‌هاي تكراري را تشخيص دهد. با حذف اين فايل‌ها مي‌توانيد فضاي ذخيره‌سازي را آزاد كنيد.

    • در سامسونگ از Settings وارد Storage شويد. مي‌توانيد در نوار جستجوي تنظيمات Storage را سرچ كنيد.
          • در موبايل شيائومي به File Manager برويد و روي آيكن سه‌نقطه در گوشه بالايي سمت چپ بزنيد. Deep clean را انتخاب كنيد.
      • در اندرويد ۱۱ بخش Duplicate Files (در شيائومي photos و سپس Duplicate photos) مي‌توانيد فايل‌هاي تكراري را ببينيد و انتخاب كنيد كدام را حذف كنيد.
      • در بخش Large files (در شيائومي Big files) هم مي‌توانيد تمام فايل‌هاي حجيمي را مشاهده و حذف كنيد.
مرجع متخصصين ايران پاك كردن فايل‌هاي بزرگ اندرويد
مرجع متخصصين ايران پاك كردن فايل‌هاي تكراري اندرويد سامسونگ
مرجع متخصصين ايران پاك كردن فايل‌هاي تكراري و حجيم

۸- پاك كردن حافظه other اندرويد

فايل‌هاي Other داده‌هايي است كه به هيچ‌كدام از دسته‌هاي اصلي تعلق ندارند (برنامه‌ها، موسيقي، تصاوير، ويديوها و غيره). اين موارد در اثر نصب و كار با برنامه‌ها در حافظه دستگاه ظاهر مي‌شوند يا توسط متخصص به‌وجود مي‌آيند. other files شامل داده‌هاي زير است:

  • كش برنامه
  • آرشيوهاي RAR و ZIP
  • اجزاي جداگانه سيستم عامل
  • فايل هاي آسيب‌ديده
  • المان‌ها در فرمت APK
  • فايل‌هاي به روز‌رساني موقت
  • داده‌هاي مرورگر
  • پيش‌نمايش تصاوير از پيام‌رسان‌ها

اكثر فايل‌هاي اين دسته براي عملكرد سيستم مورد نياز نيستند. آن‌ها به سادگي فضاي خالي را اشغال مي‌كنند، سرعت را كاهش مي‌دهند و از بارگيري موارد جديد جلوگيري مي‌كنند.

فايل‌هاي به‌سادگي ديگر فايل‌ها قابل مشاهده و پاك شدن نيستند. دراصل هيچ راهي وجود ندارد كه ببينيد Other شامل چه چيزهايي مي‌شود. اما اين بدان معني نيست كه نتوانيد آن‌ها را پاك كنيد يا حداقل از حجمشان كم كنيد.

ساده‌ترين راهكار براي حذف Other استفاده از اپ‌هاي شخص ثالثي مثل SD Maid، Clean Master و CCleaner يا هر اپي كه خودتان مي‌شناسيد، است. اين اپ‌ها خودشان مي‌توانند تمام موارد ليست‌شده در فايل‌هاي Other را پيدا و براي حذف به شما پيشنهاد كنند.

اگر نمي‌خواهيد برنامه‌ي ديگري را روي موبايل نصب كني، يكي از بهترين روش‌هاي حذف فايل‌هاي Other، پاك كردن برنامه‌هاي غيرضروري و حذف كش اپ‌ها و حتي پاك كردن ديتاي آن‌ها است كه در ابتداي مقاله توضيح داديم.

اگر تمام اين روش‌ها كاري پيش نبرد، بايد موبايل را فكتوري ريست كنيد. ما اين كار را پيشنهاد نمي‌كنيم، زيرا اگر باز هم مثل قبل از موبايل استفاده كنيد، اين حجم از Other دوباره اشغال خواهد شد.

۹- برنامه‌هاي شخص ثالث

اگر فكر مي‌كنيد برنامه و ابزار مديريت حافظه موبايل‌تان به‌اندازه كافي مناسب نيست، مي‌توانيد براي آزادسازي فضا از اپ‌هاي شخص ثالث كمك بگيريد.

يكي از اپ‌هاي معتبر براي ان كار اپ Files گوگل است. برنامه‌ي Files به‌صورت خودكار تمام فضاي ذخيره‌سازي شما را مطالعه و ارزيابي خواهد كرد. اين فرايند مي‌تواند تمام فايل‌ها و هرچيزي را شناسايي كند و نمايش دهد؛ البته اين شما هستيد كه تصميم نهايي را براي حذف تمام اطلاعات خواهيد گرفت.

پس از نصب اپ براي پاك كردن حافظه داخلي اندرويد مراحل زير را دنبال كنيد:

  • در اپ مديريت فايل گوگل به تب Clean برويد. در اين تب مي‌توانيد ببينيد كه چه مقدار از فضاي موبايل اشغال‌شده و چه مقدار از آن قابل استفاده است.
  • براي پاك كردن سريع فايل‌هاي بلااستفاده و غيرضروري روي دكمه Select and free up بزنيد. حالا مي‌توانيد تمام فايل‌هاي پيشهادشده را از موبايل حذف كنيد يا آن‌ها را به‌صورت دستي انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران برنامه‌ها مديريت فايل گوگل براي پاك كردن حافظه داخلي اندرويد
مرجع متخصصين ايران برنامه‌ها مديريت فايل گوگل براي پاك كردن حافظه داخلي اندرويد
مرجع متخصصين ايران برنامه‌ها مديريت فايل گوگل براي پاك كردن حافظه داخلي اندرويد

همچنين مي‌توانيد با اين اپ براي صرفه‌جويي در فضاي دستگاه، از فايل‌ها در فضاي ابري گوگل درايو نسخه همراه تهيه كنيد.

۱۰- ديگر راهكارها

  • پاك كردن نقشه‌هاي آفلاين گوگل مپ: به گوگل مپس برويد و روي عكس پروفايلتان در گوشه بالايي سمت راست بزنيد. Offline maps را انتخاب كنيد. روي آيكن سه‌نقطه كنار هر نقشه‌اي كه مي‌خواهيد حذف شود، بزنيد و Remove را انتخاب كنيد.
  • انتقال محتوا به كارت SD: اگر موبايل شما داراي اسلات كارت حافظه باشد، مي‌توانيد همه فايل‌هاي بزرگ‌‌تان را از حافظه داخلي به كارت حافظه انتقال دهيد.
  • استفاده از نسخه لايت برنامه‌ها: روش ديگر براي اينكه فضاي كمتري از موبايل‌تان اشغال شود، نصب نسخه لايت (با حجم كمتر) آن‌ها به جاي نسخه اصلي است.
  • انتقال داده‌ها‌ي غيرضروري به كامپيوتر: مي‌توانيد فايل‌هاي صوتي يا تصويري قديمي‌تان را كه بهشان نياز نداريد، به يك هارد اكسترنال يا پي‌سي منتقل كنيد.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • آيا غيرفعال كردن يك برنامه فضا آزاد مي‌كند؟

    خير، غيرفعال كردن (Disable) يك برنامه فقط آن را خاموش مي‌كند؛ اما تمام داده‌هاي برنامه در تلفن باقي مي‌ماند.

  • آيا پر شدن حافظه واقعاً سرعت موبايل را كاهش مي‌دهد؟

    بله. اندرويد از فضاي ذخيره‌سازي شما براي ذخيره كش و ساير داده‌هاي موقت استفاده مي‌كند. اگر فضاي ذخيره‌سازي شما تقريباً پر باشد، فضايي براي نوشتن داده‌هاي موقت وجود نخواهد داشت.

  • چگونه فايل‌هاي زير Other را باز كنم؟

    انجام اين كار غيرممكن است زيرا عناصر موجود در Other فايل‌هاي مستقلي نيستند و نمي‌توانند به‌طور جداگانه عمل كنند. با اين حال، حذف بخشي از آن‌ها با استفاده از روش‌هاي مقاله ما امكان پذير خواهد بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات