امكان عكاسي در تاريكي از بدن انسان به‌دليل خاصيت بيولومينسانس آن

پنج‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خاصيت لومينسانس بدن انسان امكان عكاسي در تاريكي از آن را فراهم مي‌آورد. واكنش‌هاي بيوشيميايي مولكول‌هاي فلوروفور دليل تابش نور از بدن انسان هستند و ضرباهنگ شبانه‌روزي بدن روي اين تابش اثر مي‌گذارد.
تبليغات

آيا مي‌دانستيد بدنتان خاصيت بيولومينسانس دارد؟ بدن انسان نور مرئي ساطع مي‌كند و با استفاده از دوربين فوق‌حساس، مي‌توان در تاريكي مطلق از آن عكس گرفت. گروهي از پژوهشگران ژاپني به سرپرستي ماساكي كوباياشي در مؤسسه‌ي فناوري توهوكو و هنگام انجام مطالعه‌اي در سال ۲۰۰۹ به اين كشف عجيب رسيدند.

در آن مطالعه، پنج داوطلب مرد هر ۳۰ ساعت يك‌بار بين ساعت‌هاي ۱۰ تا ۲۲، لباس‌هايشان را درمي‌آوردند و پوستشان را تميز مي‌كردند و وارد اتاقكي كاملا تاريك مي‌شدند كه هيچ نوري به آن وارد نمي‌شد و ۲۰ دقيقه در آنجا مي‌ماندند. پژوهشگران با استفاده از دوربيني ويژه و فوق‌حساس از داوطلبان عكس مي‌گرفتند كه در دماي ۱۲۰- درجه‌ي سانتي‌گراد نگه‌داري مي‌شود و مي‌تواند فوتون‌هاي منفرد را شناسايي كند.

مرجع متخصصين ايران اتقاقك تاريك براي عكاسي از بيولومنسانس بدن انسان با دوربين فوق حساس

نتايج به‌دست‌آمده از آن مطالعه نشان مي‌دهد بدن داوطلبان در تمام طول روز و در قالب چرخه‌اي منظم، فوتون‌هاي مرئي ساطع مي‌كرده است. براساس اين نتايج، پيشاني و گونه‌ها و گردن درحدود ساعت ۱۶، بيشترين نور را ساطع مي‌كردند و كمترين فوتون‌ها در شب مشاهده مي‌شدند.

اختلال در الگوهاي خواب داوطلبان سبب بي‌نظمي تابش بدن آن‌ها مي‌شد. براساس اين مشاهده، پژوهشگران نتيجه گرفتند ساعت دروني بدن افراد الگوي تابش بدن آن‌ها را كنترل مي‌كند. به‌باور اين پژوهشگران، واكنش‌هاي شيميايي توليدكننده‌ي راديكال‌هاي آزاد منشأ اين تابش هستند. وقتي مولكول‌هاي دخيل در واكنش‌هاي شيميايي با تركيبات شيميايي داراي قابليت نشر فوتون، يعني فلوروفور، واكنش مي‌دهند، نور مرئي ايجاد مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران عكاسي بيولومينسانس از بدن انسان با يك دوربين فوق حساس

موجودات زنده‌ي داراي خاصيت بيولومينسانس، مثل كرم‌هاي شب‌تاب و بعضي از انواع پلانكتون‌ها، از سوژه‌هاي محبوب عكاساني هستند كه از دوربين‌هاي ديجيتال مدرن داراي قابليت‌هاي عالي در نور كم استفاده مي‌كنند.

شدت بيولومينسانس بدن انسان هزار مرتبه كمتر از حساسيت چشم انسان به نور است؛ اما شايد در آينده‌اي نه‌چندان دور، حساسيت دوربين‌هاي معمولي به‌حدي برسد كه عكاسان بتوانند از تابش بدن سوژه‌هايشان در اتاقك‌هاي تاريك عكس بگيرند.             

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات