مايكروسافت با استفاده از هوش مصنوعي اشكال دوربين زير نمايشگر را حل مي‌كند

دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
محققان مايكروسافت روشي مبتني بر هوش مصنوعي توسعه داده‌اند كه مات شدن تصاوير پس از ثبت با دوربين زير نمايشگر را برطرف مي‌كند.
تبليغات

پس از موفقيت توليدكننده‌هاي موبايل هوشمند در استفاده از حفره براي دوربين‌هاي سلفي در نمايشگرها، دستاورد بزرگ بعدي را مي‌توان در استفاده از دوربين زير نمايشگر جست‌وجو كرد. در چنين پيكربندي، دوربين‌ سلفي پشت يك صفحه‌ي شفاف OLED قرار مي‌گيرد كه در زمان غيرفعال بودن دوربين، مانند نمايشگر عادي رفتار مي‌كند. اين بخش از پنل نمايشگر، نور را به اندازه‌ي كافي عبور مي‌دهد تا حسگر دوربين زير آن، توانايي ثبت تصوير داشته باشد. عبور نور از يك صفحه‌ي شيشه‌اي پيش از رسيدن به لنز و حسگر دوربين، اشكالاتي را در تصوير نهايي ايجاد مي‌كند كه تيم تحقيقاتي Microsoft Research در جديدترين پروژه‌ي خود روي رفع آن متمركز شده است.

مرجع متخصصين ايران تغيير در كيفيت تصوير در عكس برداري با دوربين زير نمايشگر

محققان مايكروسافت مي‌‌گويند شكست نوري كه به‌خاطر عبور پرتوها از ميان ساختار پيكسلي نمايشگر رخ مي‌دهد، باعث مات شدن تصوير مي‌شود. به‌علاوه، كنتراست و سطوح نور هم از اين رخداد تأثير مي‌گيرند و درنهايت حتي شايد برخي از جزئيات تصوير، به‌خوبي نمايش داده نشوند. تغيير در فاكتورهاي مذكور، به‌نوعي انجام مي‌شود كه وابستگي كاملي به طراحي پيكسلي نمايشگر دستگاه دارد.

شكست نور در روندي قابل پيش‌بيني رخ مي‌دهد و مي‌توان با هوش مصنوعي آن را برطرف كرد

تغيير در ساختار تصوير در دوربين‌هاي زير نمايشگر، به‌صورت قابل پيش‌بيني رخ مي‌دهد. در تمامي موارد، ساختار پيكسل‌ها در محور افقي، تأثير اصلي را بر شكست نور و مات شدن تصوير دارد كه مي‌توان مقدار آن را پيش‌بيني كرد.

به خاطر ماهيت قابل پيش‌بيني بودن تغيير در فرم عكس‌ها، مي‌توان با برخي راهكارهاي نرم‌افزاري، تاحدودي اشكال دوربين زير نمايشگرهاي شفاف (موسوم به T-OLED) را برطرف كرد. محققان براي اين كار از يك شبكه‌ي عصبي با ساختار U-Net بهره بردند كه در آزمايش‌‌هاي اوليه، علاوه بر كاهش نرخ سيگنال به نويز تصوير، جلوه‌هاي مات آن را نيز از بين مي‌برد. تيم تحقيقاتي در آزمايش‌هاي خود توانست تصوير را به‌گونه‌اي بازسازي كند كه تفاوت چنداني با يك عكس ثبت‌شده در شرايط عادي نداشت. با نگاه به تصاوير زير، بهبود قابل‌توجه جلوه‌ي مات را در عكس نمونه، مشاهده مي‌كنيد.

مرجع متخصصين ايران بهبود عكس ثبت شده با دوربين زير نمايشگر

از چپ به راست: تصوير اصلي - تصوير ثبت‌شده با نمايشگر T-OLED - تصوير بهبوديافته به‌كمك هوش مصنوعي

استفاده از هوش مصنوعي در فرايندهاي ثبت تصوير، متخصصدهاي متنوعي را به متخصصان ارائه مي‌كند. به‌‌عنوان مثال مي‌توان پس‌زمينه‌ي تصوير را مات يا حذف كرد. روش‌هاي متعدد ديگري هم در زمان ثبت ويدئو قابل اجرا خواهند بود كه خصوصا در زمات برقراري تماس‌هاي ويديويي، متخصصد زيادي دارند.

ظاهرا برنامه‌ي تحقيقاتي مايكروسافت، با هدف توسعه‌ي قابليت هوش مصنوعي براي نمايشگرهاي بزرگ درواقع ردموندي‌‌ها مي‌خواهند كيفيت تماس‌هاي ويديوي را در چنين شرايطي بهبود دهند. به‌هرحال موفقيت آن‌ها با تمركز بر اين متخصصد هم مي‌تواند به دستاوردي براي استفاده در موبايل‌هاي هوشمند و دوربين‌هاي سلفي زير نمايشگر بينجامد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات