معرفي جزوه رايگان قانون پنجاهم جزوه رايگان ديگري از رابرت گرين

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گاهي اوقات خيال‌پردازي‌هاي ما و مشاهده‌ي افراد از مانديشه متخصصين احساسي، باعث مي‌شود نتوانيم واقعيت دنيا و انسان‌ها را آن طور كه هست، ببينيم و بپذيريم. شايد دنياي واقعي بي‌رحم و خشن باشد.
تبليغات

توجه به رفتار مردم به‌جاي گفتارشان، مشاهده‌گري قدرتمندتري به شما مي‌دهد كه نتيجه‌ي آن واقع‌بيني است. مطالعه‌ي رفتارهاي ديگران بدون پيش‌فرض‌هاي خشك قبلي و توجه به جزئيات و مسائل كوچكي كه انسان‌ها به آن‌ها اهميت مي‌دهند، باعث شناخت الگوي رفتاري افراد مي‌شود. شناخت بهتر و واقع‌بينانه‌تر از دنيا و مردمش، دركنار بازنگري خويشتن به‌صورت متوالي، مي‌تواند شما را از اسارت در توهمات برهاند و با دنياي واقعي روبه‌رو كند. اين‌گونه است كه نترسي و شجاعت در وجود فرد متبلور مي‌شود. جيمز بالدوين، رمان‌نويس و نمايشنامه‌نويس مي‌گويد:

براي انسان‌هايي كه اسير توهماتشان هستند، آموختن موضوعات ارزشمند، اگر ناممكن نباشد، بدون شك، سخت خواهد بود. انساني كه خواهان خلق خويشتن است، همه‌چيز را مطالعه و يادگيري‌ها را جذب مي‌كند، آن‌گونه كه ريشه‌ي درختان، آب را. 

همچنين ريچارد رايت، نويسنده‌ي مكتب رئاليسم درباره‌ي زندگي اينطور اظهارانديشه متخصصين مي‌كند:

اين زندگي است، جديد و عجيب. عجيب است، زيرا از آن مي‌ترسيم و جديد است، زيرا انديشه متخصصيناتمان را عوض كرده‌ايم. بشر، بشر است و زندگي، زندگي. همان‌گونه كه هستند بايد با آن‌ها رفتار كنيم و اگر بخواهيم تغييرشان دهيم، بايد رفتاري براساس موجوديت واقعي‌شان درپيش بگيريم.

اين سخنان، كه از متن جزوه رايگان قانون پنجاهم گرفته شده، نشان مي‌دهد كه واقع‌بيني نسبت به زندگي و نترس‌بودن، تا چه حد مي‌تواند زندگي انسان‌ها را تغيير دهد و در مسير تازه‌اي وارد كند؛ همان چيزي كه رابرت گرين و فيفتي‌سنت درباره‌اش فراوان سخن گفته‌اند.

معرفي جزوه رايگان قانون پنجاهم

ايده‌ي اصلي جزوه رايگان قانون پنجاهم «بي‌باكي» و «نترس‌بودن» است. رابرت گرين معتقد است ترس‌هاي افراد، زنداني برايشان مي‌سازد كه اقداماتشان را محدود مي‌كند. هرچه كمتر بترسيد، قدرت بيشتري داريد و زندگي كامل‌تري را تجربه مي‌كنيد. اگر بتوانيد بر بي‌باكي، تسلط كافي پيدا و سرنوشت خود را كنترل كنيد، آن‌گاه هيچ محدوديتي براي كارهايي كه مي‌توانيد انجام بدهيد، نخواهيد داشت. اگر بتوانيد بر اضطراب ناشي از ترس غلبه كنيد و انديشه متخصصينات بي‌باكانه‌اي براي خود به‌وجود آوريد، ديگر قرباني شرايط نخواهيد بود. بلكه شرايط دلخواه خودتان را مي‌سازيد. چون شجاعت مي‌تواند براي شما حاشيه‌ي كنترل ايجاد كند. به اين معنا كه كنترل شرايط زندگي‌تان را به‌دست خودتان مي‌دهد. تفاوت افرادي كه پايين مي‌روند و كساني كه در اوج قرار مي‌گيرند، در نترس‌بودن و قدرت اراده‌ي آن‌ها است.

اما چطور مي‌توان به بي‌باكي لازم دست پيدا كرد؟ كليد اصلي در روبه‌روشدن با موقعيت‌هاي ترس‌آور است. يعني ورود به عرصه‌هايي كه در زندگي هركس به‌عنوان عرصه‌اي دلهره‌آور، شناخته مي‌شود. شايد براي شما تصميم‌گيري‌هاي سختي باشد كه هميشه از آن دوري كرده‌ايد، يا مواجهه با افرادي باشد كه از نگاه شما بسيار قدرتمندند. رابرت گرين و فيفتي سنت مي‌گويند به‌جاي اينكه سعي كنيد ديگران را از خودتان راضي و خشنود نگه داريد، بكوشيد مسير زندگي‌تان را به‌سمتي كه مي‌خواهيد و آرزويش را داريد، تغيير بدهيد. اگرچه اين تغيير، برايتان ترسناك باشد. نگرش شما اين قدرت را دارد كه واقعيت را در دو جهت كاملا متفاوت شكل دهد: يك جهت اين است كه شما را در ترس و دلهره زنداني مي‌كند و نگه مي‌دارد و جهت دوم اين است كه امكانات و آزادي را براي انجام كارهاي دلخواه به‌رويتان مي‌گشايد.

واقع‌نگري و درنتيجه‌ي آن يافتن نقطه‌ي تمركز و قدرت خود، موضوعي است كه رابرت گرين در جزوه رايگان قانون پنجاهم به آن توجه نشان داده است. او با كمك تجربيات زندگي فيفتي سنت، خواننده‌ي رپ مشهور آمريكايي، ۱۰ فرمان زندگي را در ۱۰ فصل تنظيم كرده است. اين فرمان‌ها براي رسيدن به يك استراتژي شجاعت در زندگي عبارت‌اند از:

۱. واقعيت محض: مسائل را آن‌گونه كه هستند، ببينيد.

۲. اعتمادبه‌نفس: اعتبار را از آن خود سازيد.

۳. فرصت‌طلبي: زهر را به شهد تبديل كنيد.

۴. شتاب آهنگ محاسبه‌شده: به حركت ادامه دهيد.

۵. خشونت: زمان مناسب خشونت و پرخاشگري را بشناسيد.

۶. اختيار: از روبه‌رو هدايت كنيد.

۷. ارتباط: محيط خود را از درون بشناسيد.

۸. استادي: به مراحل احترام بگذاريد.

۹. خودباوري: از محدوده‌هاي خود فراتر رويد.

۱۰. تعالي: با مرگتان روبه‌رو شويد.

هريك از اين فرمان‌ها جنبه‌اي از بي‌باكي را شرح مي‌دهد. در شرح اين فرمان‌ها از زندگي فيفتي‌سنت الهام گرفته شده است. هر فصل در ابتدا شرح مي‌دهد كه فيفتي‌سنت چگونه توانست فلسفه‌ي بي‌باكي را در جنوب محله كويينز (منطقه‌اي در نيويورك) بياموزد. سپس با داستان‌ها و حكايت‌هايي از بزرگان تاريخ چون سقراط و ناپلئون بناپارت، توضيحات كامل‌تري ارائه مي‌دهد.

رابرت گرين اعتقاد دارد كه اگر بتوانيد با نگرشي تازه، جهان را پر از رمز و راز ببينيد و چشمي تيزبين نسبت به همنوعان خود داشته باشيد، رابطه‌ي واقعي‌تري با جهان پيرامونتان خواهيد ساخت. اين رابطه‌ي عميق و واقعي، بالاترين نقطه‌ي عقلانيت انساني است كه زيبايي حقيقي زندگي را در تمام جنبه‌هايش آشكار مي‌كند. او همچنين قدرت نهايي زندگي را در اين مي‌بيند كه هركس كاملا به خودش متكي باشد و خودش را باور كند. وقتي به خودتان ثابت مي‌كنيد كه مي‌توانيد به‌تنهايي از پس خيلي چيزها در زندگي بربياييد، تنهايي براي شما منبع ترس نخواهد بود، بلكه عاملي براي به‌دست آوردن آزادي است. اينجا است كه احساس رهايي را تجربه مي‌كنيد. رابرت گرين و فيفتي‌سنت پيشرفت زندگي را در جهت مالكيت و استقلال شخصي مي‌دانند. چه به‌صورت ذهني و چه ازانديشه متخصصين شغلي و فيزيكي.

آنچه اين دونفر در جزوه رايگان قانون پنجاهم به افراد مي‌آموزند، درس‌هايي در جهت خودكفايي و رسيدن به آزادي است. ازجمله وابسته‌نبودن به ديگران، اعتمادداشتن به خود، تبديل چالش‌ها به فرصت‌ها، ادامه‌دادن مسير و متوقف نشدن و حتي يادگرفتنِ زمانِ بدبودن.

چرا قانون پنجاهم يا فيفتي سنت؟

قانون پنجاهم يا به‌عبارت ديگر قانون فيفتي سنت، به اين دليل به‌اين‌صورت نام‌گذاري شده است كه از روي تجربيات داستان‌هاي زندگي فيفتي‌سنت، رپر امريكايي، اقتباس شده است. درواقع قوانيني كه در جزوه رايگان مطرح شده، قوانين زندگي فيفتي‌سنت هستند. او با رابرت‌گرين ملاقاتي داشت كه تأثير زيادي بر اين نويسنده‌ي خوش‌فكر گذاشت. همين ملاقات، سرمنشاء همكاري آن‌ها براي نوشتن جزوه رايگان قانون پنجاهم بود. 

نقل‌قول از جزوه رايگان

در قسمتي از جزوه رايگان قانون پنجاهم، مي‌خوانيم:

بايد به ذهنيت دوران كودكي‌تان بازگرديد و به‌جاي محدودكردن افكارتان، همه چيز را تجربه كنيد. كافي است به‌مدت يك روز تجسم كنيد كه چيزي نمي‌دانيد و تمام باورهايتان به‌كلي غلط‌اند. ذهنتان را از پيش‌فرض‌ها و حتي مهم‌ترين باورهايتان پاك كنيد. تجربه كنيد. خود را به پذيرفتن ايده‌ي مخالف مجبور كنيد يا جهان را از ديد دشمن خود ببينيد و با دقت بيشتري به اطرافيانتان گوش دهيد. هر چيزي را منبع يادگيري بدانيد. حتي پيش‌پاافتاده‌ترين اتفاقات را. دنيا را سرشار از راز تجسم كنيد.با قرارگرفتن در اين مسير، متوجه مي‌شويد كه هميشه اتفاقي عجيب در راه است و موقعيت‌هايي تازه برايتان پيش مي‌آيد. زيرا شما به‌طور ناگهاني پذيراي آن‌ها شده‌ايد. گاه داشتن ذهني پذيرا، عامل اصلي شانس و خوشبختي است.
مرجع متخصصين ايران robert greene the 50th law book/جزوه رايگان قانون پنجاهم نشر هورمزد رابرت گرين

درباره نويسنده

رابرت گرين Robert Greene كه پيش‌تر هم در مطلب معرفي جزوه رايگان چيرگي درباره‌اش سخن گفتيم، نويسنده‌ي جزوه رايگان‌هاي پرفروش ديگري چون ۴۸ قانون قدرت، ۳۳ استراتژي جنگ و مهارت استادي(چيرگي) است. رابرت گرين با همكاري فيفتي‌سنت، جزوه رايگان قانون پنجاهم را نوشته است.

حقيقت، مخدري است كه هرچه بيشتر مصرف مي‌كنم، قدرتمندتر مي‌شوم و بهتر مي‌انديشم. (فيفتي سنت)

درباره جزوه رايگان

جزوه رايگان قانون پنجاهم The 50th law نوشته‌اي از رابرت گرين Robert Greene با كمك و همكاري فيفتي سنت Fifthy Cent چاپ‌شده در آمريكا در سال ۲۰۱۳ است. نام جزوه رايگان نيز برگرفته از نام فيفتي سنت، خواننده‌ي مشهور رپ متولد ۱۹۷۵ است كه در ابتداي جواني و نوجواني، قاچاقچي مواد مخدر بود و بعداً به موسيقي روي آورد و مسير زندگي‌اش را تغيير داد. اين جزوه رايگان را نشر هورمزد با ترجمه‌ي فارسي از فرناز كاميار در سال ۱۳۹۸ چاپ و منتشر كرده است. جزوه رايگان قانون پنجاهم ازانديشه متخصصين موضوعي در دسته‌بندي موفقيت در فرهنگ همه‌پسند و همچنين شجاعت قرار گرفته است. اين جزوه رايگان شامل زندگي‌نامه‌ي فيفتي‌سنت و همچنين حكايت‌هايي اخلاقي و آموزنده از چهره‌هايي تاريخي مانند ابراهام لينكلن، سان تسو (نويسنده‌ي جزوه رايگان هنر جنگ)، سقراط و ناپلئون بناپارت است.

انديشه متخصصينات ديگران درباره قانون پنجاهم

قانون پنجاهم از جزوه رايگان‌هاي پرفروش نيويورك‌تايمز در زمينه‌ي استراتژي است. اين جزوه رايگان با همراهي رپر مشهور فيفتي سنت با نويسنده‌ي جزوه رايگان يعني رابرت گرين نوشته شده است. بيش از هزار نفر از خوانندگان اين جزوه رايگان در آمازون رتبه‌ي ۴.۷ از ۵ را به آن داده‌اند و عده‌اي هم هم انديشي ها مثبتي درباره‌ي آن بيان كرده‌اند. برخي از آن‌ها مي‌گويند كه قانون پنجاهم كمكشان كرده بتوانند بر قدرت خودشان متمركز شوند و چالش‌هاي زندگي را يكي پس از ديگري پشت سر بگذارند. بعضي ديگر معتقدند اين جزوه رايگان رابرت گرين هم مانند ساير جزوه رايگان‌هاي او از ارزش زيادي برخوردار هستند. آن‌ها مي‌گويند قانون پنجاهم، جزوه رايگان الهام‌بخشي است كه درس‌هاي مفيدي را ازطريق داستان‌ها و استدلال‌هاي منطقي به‌خوبي منتقل مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات