داستان برند اخبار تخصصي كورپوريشن، ژاپني باسابقه صنعت صدا و موسيقي

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اخبار تخصصي كورپوريشن يكي از برندهاي مشهور صنعت صدا و موسيقي است كه انواع دستگاه‌هاي ضبط، تنظيم و ويرايش صوتي را به بازارهاي جهاني عرضه مي‌كند.
تبليغات

اخبار تخصصي (Zoom Corporation) شركت ژاپني با بازار و حوزه‌ي فعاليت بين‌المللي است كه از چند دهه پيش، خود را به‌عنوان يكي از معتبرترين توليدكننده‌هاي تجهيزات صوتي و موسيقي به بازار ثابت كرد. اين شركت در ايالات متحده به‌نام Zoom North America، در بريتانيا به‌نام Zoom UK Distribution Limited و در آلمان به‌نام Sound Service GmbH فعاليت مي‌كند. شركت اخبار تخصصي، ژاپني است و با شركت خدمات ويدئو كنفرانس آمريكايي اخبار تخصصي (با نام كامل Zoom Video Communications) هيچ ارتباطي ندارد.

از محصولات مهم و مشهور شركت اخبار تخصصي مي‌توان به انواع پدال‌هاي جلوه‌ي صوتي براي گيتار و باس، ماشين‌هاي درام و از همه مهم‌تر، تجهيزات ضبط صدا اشاره كرد. تجهيزات ضبط صداي محيطي و استوديويي اخبار تخصصي، در ميان پرفروش‌ترين و مشهورترين تجهيزات صنعت ديده مي‌شوند. به‌ويژه در شاخه‌ي تجهيزات دستي ضبط صدا، محصولات اخبار تخصصي ژاپني هميشه جزو پيشنهاد‌هاي متخصصان صدا بوده‌اند. اخبار تخصصي فعاليت خود را با توليد پدال جلوه‌ي صوتي گيتار شروع كرد و امروز، خانواده‌اي گسترده از محصولات را به بازار هدف ارائه مي‌كند.

تاريخچه فعاليت

ماساهيرو ايجيما و ميكيهيتو نوزوكيدو، شركت اخبار تخصصي را در سال ۱۹۸۳ در ساكوماكو توكيو ژاپن راه‌اندازي كردند. ايجيما كه اكنون هم به‌عنوان مديرعامل شركت فعاليت مي‌كند، پيش از راه‌اندازي اخبار تخصصي در شركت KORG مشغول به فعاليت بود. او تمايل داشت تا كسب‌وكار شخصي خودش را ارائه كند. البته ايجيما از همان ابتداي راه‌اندازي اخبار تخصصي، اداي احترام به بنيان‌گذار كورگ يعني تسوتومو كاتو را در انديشه متخصصين داشت و مي‌‌خواست هرچه كه در شركت او آموخته است، به مرحله‌ي عملياتي و صنعتي برساند.

اخبار تخصصي در سال‌هاي ابتدايي به‌عنوان پيمانكار قراردادي، دستگاه‌هاي مدانديشه متخصصين شركت‌هاي ديگر را توليد مي‌كرد. دفتر مركزي شركت در سال ۱۹۸۵ به ايواموتوكو توكيو جابه‌جا شد. بنيا‌ن‌گذاران در سال ۱۹۸۷ تصميم گرفتند تا به‌مرور دستگاه‌هاي اختصاصي خود را توليد كنند. اولين محصول اخبار تخصصي در سال ۱۹۸۸ در دسته‌ي پردازش‌گرهاي سيگنال به‌نام LSI ZFX-1 توليد شد. البته اين محصول، شهرت زيادي را براي شركت ژاپني به‌همراه نداشت و آن‌ها دو سال بعد، محصول انقلابي و اصلي خود را به بازار عرضه كردند.

مرجع متخصصين ايران دستگاه ايجاد جلوه‌هاي صوتي به گيتار Zoom 505 II

دستگاه ايجاد جلوه‌هاي صوتي گيتار Zoom 505 II

اولين محصول مهم اخبار تخصصي، يك دستگاه توليد و پردازش جلوه‌هاي صوتي گيتار به‌نام 9002 يا Zoom Box بود كه در سال ۱۹۹۰ توليد شد. در همان سال، اولين پردازنده صوتي حرفه‌اي شركت هم به‌نام 9010 به بازار معرفي شد. شركت ژاپني به‌محض توليد اولين محصول، بازار ايالات متحده را هدف قرار داد. مديران، محصولات جديد خود را در نمايشگاه AES Show نيويورك سيتي به نمايش گذاشتند و از همان ابتداي ورود به بازار، ارزش مناسب و كيفيت بالا را به‌عنوان مزيت‌هاي رقابتي در انديشه متخصصين گرفتند. نكته‌ي جالب‌توجه اينكه سال ۱۹۹۰، با شروع صادرات شركت ژاپني هم همراه شد و ۳۰ كشور، به‌عنوان مقاصد اول محصولات اخبار تخصصي انتخاب شدند. دفتر مديريت و توزيع جديدي هم در همان سال در ايالات متحده به‌نام شركتي مستقل Zoom Corporation of America شروع به كار كرد.

اخبار تخصصي با هدف عرضه‌ي تجهيزات مقرون‌به‌صرفه و باكيفيت به صنعت صدا و موسيقي وارد شد

اخبار تخصصي پس از ورود جدي به بازار تجهيزات موسيقي و هدف‌گيري دسته‌ي محصولات مقرون‌به‌صرفه، رشد قابل‌توجهي را تجربه كرد. دفتر مركزي شركت در سال ۱۹۹۳ به فوچو توكيو منتقل شد. برنامه‌هاي توسعه‌اي با جديت ادامه داشتند و مديران ژاپني تصميم گرفتن تا زيرمجموعه‌ي مستقل ايالات متحده را تعطيل كنند تا شايد بعدا به‌عنوان زيرمجموعه‌اي تحت مديريت شركت اصلي ژاپني به كار ادامه دهد. يك سال بعد، بخش مديريتي محصولات به منطقه‌ي فوچو توكيو جابه‌جا و در سال ۱۹۹۷ هم هلدينگي با هدف مديريت تمامي زيرمجموعه‌ها به‌نام اخبار تخصصي هولدينگ راه‌اندازي شد.

سهم عمده‌ي محصولات اخبار تخصصي تا قرن ۲۱، شامل تجهيزات جلوه‌ي صوتي استوديويي و مخصوص گيتار مي‌شد. محصولاتي همچون Driver, Choir, 9002 Pro, Player, Player Pro, Fire, 505 Guitar, Super Player Rythm Trak, SampleTrak و 505IIGuitar از توليدات اخبار تخصصي تا سال ۲۰۰۰ بودند. اين محصولات، ويژگي كامپكت بودن و قابليت استفاده‌ي آسان را به‌همراه ارزش مناسب به متخصصان ارائه مي‌كردند.

اخبار تخصصي با ورود به قرن ۲۱ تصميم گرفت تا وارد دسته‌ي تجهيزات ضبط صدا نيز بشود. اولين محصول شركت به‌نام MRS-1044 يك تجهيز ضبط صداي استوديويي بود كه قابليت‌هاي پردازش سيگنال صوتي را با كيفيت بالا براي متخصصدهاي حرفه‌اي ارائه مي‌كرد. در سال‌هاي بعد، انواع تجهيزات در همين دسته دركنار تجهيزات جلوه‌ي صوتي استوديويي و گيتار توليد شدند. سال ۲۰۰۶، با عرضه‌ي محصولي انقلابي ازسوي اخبار تخصصي همراه شد. H4 كه در دسته‌ي تجهيزات ضبط صداي همراه به بازار عرضه شده بود، توجه بازارهاي جهاني را به برند ژاپني معطوف كرد. اين ضبط‌كننده‌ي همراه هنوز هم به‌عنوان يكي از مشهورترين و پرفروش‌ترين محصولات اخبار تخصصي شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Zoom H4n

Zoom H4n

مديران برند ژاپني در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۲۰۰۰ تلاش مي‌كردند تا حضور خود را در بازارهاي بين‌المللي ديگر هم افزايش دهند. اولين مركز مهم، شركتي براي مديريت فعاليت‌هاي لجستيكي اخبار تخصصي بود كه از سال ۲۰۰۴ به‌نام Zoom HK Ltd در هنگ‌كنگ شروع به كار كرد. در همان سال، باز هم مركز مديريت اخبار تخصصي تغيير كرد و به منطقه‌ي ايواموتوچو در توكيو جابه‌جا شد. دو سال بعد، بريتانيا مقصد جديد فعاليت‌هاي شركت ژاپني بود كه با راه‌اندازي Zoom UK Distribution Ltd فعاليت‌هاي توزيع محصولات در اروپا را برعهده گرفت.

تمامي شركت‌هاي بزرگ دنياي فناوري، برنامه‌اي جدي براي توزيع و توسعه‌ي محصولات در چين دارند. اخبار تخصصي نيز در سال ۲۰۰۹ تصميم گرفت تا يك مركز فعاليت در چين راه‌اندازي كند تا به‌مرور فعاليت‌هاي خود را در اين بازار پر از ظرفيت رشد، ادامه دهد. Zoom Dongguan Corporation در چين، مسئوليت كنترل كيفيت محصولات اخبار تخصصي را برعهده داشت و بعدا فعاليت‌هاي مديريت و توزيع ديگر را هم برعهده گرفت.

اخبار تخصصي در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۲۰۰۰، تمركز خود را روي توليد محصولات منطبق با فناوري‌هاي بالغ افزايش داد. انواع تجهيزات ضبط استوديويي با قابليت ضبط روي هارد درايو و تجهيزات مجهز به رابط USB در همان سال‌‌ها به خانواده‌ي اخبار تخصصي اضافه شدند. دستگاه ضبط‌ صداي دستي H4n هم محصول انقلابي بعدي بود كه بار ديگر، بازار را در اين شاخه به سمت برند ژاپني متمايل كرد. دستگاه جديد، در سال ۲۰۱۰ جايزه‌ي MIPA را براي اخبار تخصصي به دست آورد.

مديران شركت ژاپني در آستانه‌ي ورود به دهه‌ي جديد تصميم گرفتند تا با تكيه بر فناوري‌ها و دستاوردهاي خود از سال‌هاي گذشته، وارد دسته‌اي جديد از بازار شوند. در سال ۲۰۰۹، دستگاه ضبط ويديوي اخبار تخصصي به‌نام Q3 معرفي شد كه عملكردي شبيه به هندي‌كم داشت، منتهي از قابليت‌هاي حرفه‌اي ضبط صداي اخبار تخصصي نيز بهره مي‌برد. يك سال بعد، مدل‌هاي حرفه‌اي‌تر همين دستگاه به‌نام‌هاي Q3PW و Q3CB به بازار معرفي شدند.

سال ۲۰۱۱ با تغيير ديگري در ساختار سازماني اخبار تخصصي همراه بود و اخبار تخصصي هولدينگ، منحل شد. شركت ژاپني در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي جديد، روي توسعه‌ي خانواده‌ي محصولات در دسته‌ي ضبط صدا متمركز شده بود. محصولاتي كه جايزه‌هاي متعدد MIPA را هم براي آن‌ها به‌همراه داشتند و منجر به افزايش اعتبار بين‌المللي اخبار تخصصي شدند. در سال ۲۰۱۳، زيرمجموعه‌ي جديد در ايالات متحده به‌نام Zoom North America راه‌اندازي شد كه توزيع محصولات را در بازار آن منطقه برعهده گرفت.

مرجع متخصصين ايران ضبط صداي محيط با Zoom H4n

ضبط صداي محيط با Zoom H4n

اخبار تخصصي در سال ۲۰۱۳ اولين محصول خود را متمركز بر بازار موبايل‌هاي هوشمند عرضه كرد. iQ5 كه در دو رنگ مشكي و سفيد به بازار عرضه شده بود، به‌عنوان يك لوازم جانبي براي موبايل‌هاي هوشمند معرفي شد كه قابليت ضبط صداي استريو را به متخصص ارائه مي‌كرد. در سال‌هاي بعد مدل‌هاي iQ6 و iQ7 هم به بازار معرفي شدند كه قابليت‌هاي حرفه‌اي بيشتري را به متخصصان بازار موبايل ارائه مي‌كردند. در سال ۲۰۱۴، اولين كارت صداي حرفه‌اي اخبار تخصصي با تمركز بر بازار كامپيوترهاي شخصي به‌نام TAC-2 به بازار معرفي شد كه اكنون هم در دسته‌ي محصولات حرفه‌‌اي اين بازار قرار دارد.

فعاليت سال‌هاي اخير اخبار تخصصي شامل توليد و توسعه‌ي محصولات در دسته‌هاي جلوه‌هاي صوتي، ضبط استوديويي و محيطي و لوازم جانبي كامپيوتري و مخصوص موبايل‌هاي هوشمند بوده است. آن‌ها همچنين توسعه‌ي اپليكيشن براي موبايل‌هاي هوشمند را هم به خدمات خود اضافه كرده‌اند. اخبار تخصصي در سال ۲۰۱۷ سهام خود را به‌صورت عمومي به بازار عرضه كرد و فعاليت سهامي را در بازار بورس توكيو (JASDAQ) ادامه داد. از فعاليت‌هاي سازماني ديگر در سال‌هاي اخير مي‌توان به خريد Mogar Music در ايتاليا و تبديل كردن آن به مركز توزيع اشاره كرد. در سال ۲۰۲۰ نيز تمامي سهم مالكيت Zoom North America توسط شركت اصلي خريداري شد تا فعاليت آن كاملا تحت كنترل مركز مديريت توكيو باشد.

مرجع متخصصين ايران عرضه عمومي سهام Zoom Corporation در بورس توكيو

عرضه عمومي سهام Zoom Corporation در بورس توكيو

دسته‌بندي محصولات اخبار تخصصي

همان‌طور كه گفته شد، شركت ژاپني اخبار تخصصي فعاليت خود را متمركز بر انواع محصولات صوتي و موسيقي ادامه مي‌دهد. محصولاتي كه اكنون تحت برند اخبار تخصصي به فروش مي‌رسند، شامل انواع تجهيزات جلوه‌هاي صوتي و ضبط‌كننده‌هاي صدا و فيلم مي‌شوند. در هر دسته، محصولاتي مهم حضور دارند كه در ادامه برخي از آن‌ها را شرح مي‌دهيم.

دستگاه‌هاي پردازش جلوه‌هاي صوتي

اخبار تخصصي فعاليت خود را با عرضه‌ي دستگاه‌ها و پدال‌هاي مخصوص جلوه‌هاي صوتي براي گيتارها شروع كرد. امروز هم دسته‌ي مهمي از محصولات شركت، در همين حوزه طراحي و توليد مي‌شوند. انواع دستگاه‌هاي جلوه‌ي صوتي براي گيتارهاي برقي، باس، آكوستيك و جلوه‌هاي صوتي استوديويي، در خانواده‌ي محصولات برند ژاپني وجود دارند. خانواده‌ي محصولات جلوه‌ي صوتي اخبار تخصصي با نام‌هاي سري G و GFX و B و A و Zoom Studio شناخته مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران دستگاه جلوه‌هاي صوتي گيتار آكوستيك اخبار تخصصي

دستگاه جلوه‌هاي صوتي گيتار آكوستيك اخبار تخصصي

كاربرد اصلي دستگاه‌هاي جلوه‌ي صوتي، تغيير خروجي نوت و موسيقي است كه از سازها (خصوصا گيتار الكتريك) خارج مي‌شود. متخصصان صنعت صوت و آهنگ‌سازها، با استفاده از اين تجهيزات، جلوه‌هايي مصنوعي را به خروجي ساز اضافه مي‌كنند كه تركيب صداها با يكديگر را هم ممكن مي‌كند. از دستگاه‌هاي تاريخي در اين دسته مي‌توان به تجهيز استوديويي GFX-8 اشاره كرد.

دسته‌اي ديگر از تجهيزات شركت اخبار تخصصي، براي ايجاد جلوه‌هاي صوتي روي صداي خواننده طراحي و ساخته شده‌اند. اين دستگاه‌ها كه در جديدترين مدل‌ها به‌نام V6 و V3 در بازار عرضه مي‌شوند، جديدترين قابليت‌هاي ارتباطي را براي اتصال به كامپيوتر يا ديگر تجهيزات استوديويي آهنگ‌سازي ارائه مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران كارت صدا اخبار تخصصي

كارت صدا همراه اخبار تخصصي U44

دستگاه‌هاي ضبط صدا و فيلم

اخبار تخصصي امروزه بخش عمده‌اي از شهرت خود را مديون دستگاه‌هاي متنوعي است كه در دسته‌ي ضبط‌كننده‌هاي صداي استوديويي و محيطي به‌همراه انواع لوازم جانبي موبايلي عرضه مي‌شوند. همان‌طور كه گفتيم، H4 محصول انقلابي اين دسته بود كه با ابعاد و طراحي خاص خود، خبر از ورود يك بازيگر جدي به صنعت داد. شركت ژاپني چند سال بعد H4n را به‌عنوان جايگزين معرفي كرد كه ميكروفن‌هاي حرفه‌اي‌تر با قابليت‌هاي تغيير جلوه‌هاي صوتي و همچنين امكانات پيشرفته براي ضبط موسيقي را به‌همراه داشت. H4n امروز از محبوب‌ترين دستگاه‌هاي اخبار تخصصي محسوب مي‌شود كه خصوصا براي ضبط مجزاي صدا در هنگام فيلم‌برداري با دوربين‌هاي DSLR متخصصد دارد. در سال‌هاي اخير هم توليدكننده‌هاي پادكست، علاقه‌ي زيادي به محصولات اخبار تخصصي در اين دسته نشان داده‌اند.

مرجع متخصصين ايران لوازم جانبي ضبط صدا با آيفون اخبار تخصصي iQ6

لوازم جانبي ضبط صدا با آيفون اخبار تخصصي iQ6

پرفروش‌ترين محصولات اخبار تخصصي، تجهيزات ضبط صداي همراه هستند

همان‌طور كه گفته شد، تجهيزات ضبط صداي اخبار تخصصي به‌عنوان لوازم جانبي براي موبايل‌هاي هوشمند هم توليد مي‌شوند. دو تجهيز iQ6 و iQ7 اكنون در دسته‌ي محصولات شركت ژاپني قرار دارند كه البته تنها با كانكتورهاي لايتنينگ مخصوص دستگاه‌هاي اپل عرضه مي‌شوند. دستگاه‌هاي مذكور با اتصال به موبايل، قابليت هماهنگي با اكثر اپليكيشن‌هاي ضبط صدا و فيلم را دارند و اخبار تخصصي نيز يك اپليكيشن اختصاصي براي آن‌ها ارائه مي‌كند. در تنظيمات اپليكيشن مي‌توان جلوه‌هاي صوتي را هم به‌صورت زنده فايل ضبط‌شده اضافه كرد. امكان اصلي كه با اتصال چنين دستگاه‌هايي به موبايل هوشمند اضافه مي‌شود، ضبط صدا با حذف نويز و همچنين به‌صورت استريو است.

محصولات حرفه‌اي اخبار تخصصي در دسته‌ي ضبط صدا كه براي فيلم‌سازي و آهنگ‌سازي كاملا حرفه‌اي استفاده مي‌شوند، در دسته‌ي F وجود دارند. از محصولات مهم كنوني در اين دسته مي‌توان به F8n با قابليت ضبط هشت كانلاله و F4 با قابليت ضبط ۶ كاناله اشاره كرد. اخبار تخصصي همچنين پنل F-Control را هم براي كنترل از راه دور تجهيزات سري F عرضه مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران دوربين فيلم‌برداري Zoom Q2n 4K

دوربين فيلم‌برداري Zoom Q2n 4K

از محصولات كنوني اخبار تخصصي در دسته‌ي ضبط ويدئو مي‌توان به Q2n-4K و Q8 اشاره كرد. دوربين اولبا لنز ۱۵۰ درجه‌ي وايد به بازار عرضه مي‌شود كه از قابليت‌هاي ضبط صداي استريوي اخبار تخصصي نيز بهره مي‌برد. همان‌طور كه از نام محصول بر مي‌آيد، متخصص مي‌تواند فيلم‌هايي تا رزولوشن 4K را با آن ضبط كند. اين دستگاه كوچك از دو باتري AA بهره مي‌برد و با استفاده از همين باتري، تا دو ساعت فيلم‌برداري مي‌كند. Q8 كه شباهت بيشتري به دستگاه‌هاي فيلم‌برداري دارد، قابليت‌هاي اضافه‌اي همچون نمايشگر لمسي رنگي با قابليت چرخش را هم به متخصص ارائه مي‌كند.

شركت ژاپني اخبار تخصصي شايد امروز در ميان متخصصان عادي مصرف‌كننده جايگاه خاصي نداشته باشد، اما اكثر متخصصان موسيقي و صنعت صدا، با محصولات اين شركت آشنا هستند. شايد برند اخبار تخصصي امروز زير سايه‌ي اخبار متعدد برند آمريكايي عرضه‌‌كننده‌ي خدمات ويديوكنفرانس باشد، اما در هر استوديوي حرفه‌اي و شايد در جيب هر خبرنگار حرفه‌اي، يكي از دستگاه‌هاي ضبط صدا يا جلوه‌هاي موسيقي ژاپني ديده مي‌شوند. درحال‌حاضر، ماساهيرو ايجيما، هم‌بنيان‌گذار شركت، به‌عنوان مديرعامل فعاليت مي‌كند و با ۱۵/۴ درصد، بيشترين سهم را دراختيار دارد. ميچيتو نوزوكيدو نيز اكنون ۱۳/۹ درصد از سهم شركت را دراختيار دارد، اما مسئوليتي در شركت اخبار تخصصي در جلوي نام او ديده نمي‌شود.

اخبار تخصصي در سال‌ ۲۰۱۹ با كاهش نسبي سود عملياتي روبه‌رو شد، اما آمار فروش شركت، رشد مناسبي را تجربه كرد. درحال‌حاضر، تجهيزات دستي ضبط صدا، بيشترين سهم را در فروش شركت به خود اختصاص داده‌اند و ايالات متحده هم به‌عنوان يكي از بازارهاي اصلي فروش برند اخبار تخصصي شناخته مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات