محققان موفق شدند پوست رباتيك مجهز به حس لامسه بسازند

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دستاورد جديد محققان در ساختن پوشش رباتيك با حس لامسه، مي‌تواند دنياي ربات‌ها را به دوراني جديد با قابليت‌هاي هرچه‌بيشتر انساني وارد كند.
تبليغات

محققان دانشگاه ملي سنگاپور با استفاده از تراشه‌ي نورومورفيك اينتل موسوم به Loihi موفق شدند پوست مصنوعي بسازند كه احساس لامسه را به ربات‌ها مي‌دهد. عملكرد اين حس لامسه هزار برابر سريع‌تر از سيستم عصبي حسي انسان است و مي‌تواند شكل و بافت و سختي اجسام را نيز دَه برابر سريع‌تر از يك پلك به‌هم‌زدن تشخيص دهد. محققان اعتقاد دارند دستاوردهاي جديد تعامل بين انسان و ربات‌ها را به‌ميزان بسيار زيادي بهبود مي‌دهد. شايد در آينده با استفاده از همين دستاورد، ربات‌‌هاي مراقب و پرستار و جراحي خودكار به‌كمك ربات‌ها به مفاهيمي ملموس تبديل شوند.

گروه تحقيقاتي دانشگاه ملي سنگاپور ابتدا خواندن زبان بريل را به ربات مجهز به پوست جديد يادگيري دادند. اين دست رباتيك داده‌هاي ورودي لمسي را به پردازنده‌ي Loihi فرستاد كه عمل ترجمه را انجام مي‌دهد. پردازنده‌ي اينتل با دقتي حدود ۹۲ درصد متن را تشخيص داد. نكته‌ي جالب‌ اينكه مصرف توان Loihi تقريبا يك‌بيستم پردازنده‌ي استاندارد فون نيومن (Von Neumann) بود.

محققان پس از مرحله‌ي بالا، داده‌هاي لمسي را با داده‌هاي بصري تركيب كردند. سپس، به دست رباتيك يادگيري دادند تا محتويات يك جعبه را با استفاده‌ي هم‌زمان از پوست مصنوعي و يك دوربين حساس به رخداد دسته‌بندي كند. سپس داده‌ها به پردازنده‌ي گرافيكي و Loihi ارسال شد. با مقايسه‌ي دستاورد جديد با حالت قبلي اين نتيجه گرفته شد كه با تركيب دوربين حساس به رخداد و لمس و استفاده از شبكه‌ي عصبي قوي، مي‌توان دقت سيستم را درمقايسه‌با حالت استفاده‌ي صرف از داده‌هاي بصري، ۱۰ درصد بهبود داد.

در بخشي از نتيجه‌ي مطالعه‌ي محققان سنگاپوري به قدرت و دقت پردازنده‌ي Loihi اشاره مي‌شود كه از نگاه آن‌ها درمقايسه‌با بهترين پردازنده‌هاي گرافيكي، ۲۱ درصد عملكرد سريع‌تري براي پردازش داده‌هاي حسگر دارد و ۴۵ برابر توان كمتري مصرف مي‌كند. نتيجه‌ي تحقيقات در ژورنال علمي Robotics: Science and Systems منتشر شد.

در يك دهه‌ي گذشته، دست‌هاي رباتيك پيشرفت‌هاي بسيار زيادي تجربه كرده‌اند. تجهيزاتي كه براي گرفتن اجسام متخصصد دارند، روز‌به‌روز هوشمندتر و ظرفيت‌تر مي‌شوند. درحال‌حاضر، برخي از ربات‌ها با استفاده از لمس،وظايفي همچون دسته‌بندي اجسام برحسب جنس (كاغذ از پلاستيك) را مي‌توانند انجام دهند. ناگفته نماند قدم بعدي در توسعه‌ي رباتيك، تركيب توانايي لمس و بينايي است كه مطالعه‌ي اخير دانشمندان دانشگاه ملي سنگاپور، در همين مسير حركت مي‌كند.

هارولد سوه، استاديار دانشكده‌ي كامپيوتر دانشگاه ملي سنگاپور، درباره‌ي دستاورد جديد مي‌گويد:

از نتايج به‌دست‌آمده بسيار خشنود هستيم. اين نتايج نشان مي‌دهد سيستم نورومورفيك مي‌تواند نقش قطعه‌ي مهمي در حل‌كردن پازل تركيب حسگرهاي متعدد در ربات ايفا كند و قدمي در مسير بهبود درك ربات‌ها بردارد. اين دستاورد قدمي در مسير ساختن ربات‌هاي عظيم با بازدهي تواني عالي خواهد بود كه توانايي واكنش سريع و مناسب را در موقعيت‌هاي پيش‌بيني‌نشدني دارد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات