BISG در خودرو هيبريدي چه كاري انجام مي دهد؟

سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
BISG يكي از قطعات سيستم‌هاي نيم‌هيبريدي ۴۸ ولتي جديد است كه شبيه آلترناتور معمولي ازطريق تسمه به پيشرانه متصل مي‌شود و حدود ۲۰ اسب‌بخار قدرت اضافي براي خودروي هيبريدي فراهم مي‌كند.
تبليغات

BISG يكي از اصطلاحات متخصص در ميان مهندسان خودرو به شمار مي‌رود و مخفف استارتر ژنراتور يكپارچه‌شده با تسمه است كه در قلب سيستم‌هاي نيم ‌هيبريدي قرار دارد و به نوبه خود همراه‌با سيستم‌هاي الكتريكي ۴۸ ولتي مدرن به كار مي‌رود.

فورد به‌تازگي اعلام كرد سيستم جديد نيم هيبريدي ۴۸ ولتي پوما كه در آن BISG گشتاور اضافي را براي پيشرانه بنزيني ۱ ليتري سه سيلندر توربوشارژ فراهم مي‌كند، هم‌اكنون در خودرو فيستا نيز موجود است. در چيزي كه فورد آن را «حالت تعويض گشتاور» مي‌نامد، BISG حداكثر ۲۴ نيوتن‌متر گشتاور توليد مي‌كند و ميزان كار پيشرانه را كاهش مي‌دهد. در حالت «مكمل گشتاور»، BISG مي‌تواند حداكثر گشتاور پيشرانه را تا ۲۰ نيوتن‌متر افزايش دهد. از جمله ساير مزاياي اين سيستم مي‌توان به كاهش نسبت تراكم پيشرانه، نصب توربوشارژر بزرگ‌تر و استفاده از گشتاور BISG براي خنثي كردن تأخير توربوشارژر اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران فورد فيستا / ford fiesta قرمز رنگ هاچ بك / hatchback

برخلاف آن‌چه كه درباره پيچيدگي BISG در سيستم‌هاي نيم هيبريدي قبل از معرفي سيستم ۴۸ ولتي تصور مي‌شود، اين سيستم بسيار ساختار ساده‌اي دارد؛ زيرا يك كيت پيچ‌شدني و مكانيكي بسيار ساده است. BISG دقيقا در محل آلترناتور ۱۲ ولتي پيشرانه قرار مي‌گيرد و درواقع يك آلترناتور-موتور قدرتمندتر و حجيم‌تر ۴۸ ولتي به شمار مي‌رود و امكان توليد حدود ۲۰ اسب‌بخار قدرت اضافي را براي پيشرانه فراهم مي‌كند. 

همان‌طور كه در بالا نيز گفته شد، BISG ازطريق تسمه‌اي شبيه تسمه آلترناتور در سيستم محركه خودرو ادغام مي‌شود و در حالت كاركرد هيبريدي پيشرانه، امكان انتقال گشتاور به ميل‌لنگ را فراهم مي‌كند. هنگامي كه راننده پايش را از روي پدال گاز بر مي‌دارد، ميل‌لنگ گشتاور خود را به BISG منتقل مي‌كند و در اين حالت به ژنراتور تغيير مي‌يابد و دقيقاً شبيه آلترناتور معمولي، انرژي جنبشي را از خودروي در حال حركت به جريان برق تبديل مي‌كند.

BISG در زمان‌هاي استفاده از حالت استارت-استاپ سيستم هيبريدي، پيشرانه را روشن مي‌كند؛ اما معمولا در برخي سيستم‌ها مانند فورد، براي جلوگيري از لغزش تسمه در هنگام استارت سرد پيشرانه از موتور استارت ۱۲ ولتي معمولي استفاده مي‌شود. 

تسمه محرك سيستم BISG بايد قوي‌تر و محكم‌تر از تسمه آلترناتور معمولي باشد تا بتواند گشتاور موتور الكتريكي را به پيشرانه خودرو منتقل كند. در اين سيستم از تسمه‌سفت‌كن (به روشي مشابه با تسمه‌سفت‌كن ميل‌بادامك) استفاده مي‌شود تا از لغزش تسمه جلوگيري شود. ازآنجاكه فناوري ۴۸ ولتي از خودروهاي گرانارزش‌تر به وسايل نقليه كوچكتر و ارزان‌تر انتقال يافته، كارهاي انجام‌شده توسط تسمه نيز به دليل مقاومت كمتر در پيشرانه‌هاي كوچك‌تر (به‌خصوص هنگام استارت مجدد)، آسان‌تر شده است.

اگرچه BISG در سيستم ۴۸ ولتي به‌سادگي جايگزين آلترناتور ۱۲ ولتي معمولي مي‌شود، نصب آن در خودرو به چند قطعه اضافي ديگر نياز دارد. اينورتر به منظور تبديل جريان برق متناوب براي BISG و جريان برق مستقيم براي باتري، در محفظه‌ي BISG قرار گرفته و علاوه بر باتري ۱۲ ولت معمولي، به پكيج باتري ۴۸ ولتي نيز نياز است كه روشنايي چراغ‌هاي خودرو، تجهيزات جانبي، استارت و ساير موارد را تأمين مي‌كند. علاوه بر اين، مبدل يا كانورتر (ترانسفورماتور) DC/DC بايد بين اين دو قرار بگيرد تا ولتاژ براي باتري ۱۲ ولت كاهش يابد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات