چگونه تسلا دوره جديدي در صنعت خودروسازي جهاني ايجاد كرد؟
پيشرفت سريع تسلا براي تبديل به ارزشمندترين خودروساز جهان ميتواند شروع دورهي جديدي براي صنعت خودروسازي جهاني باشد كه با رويكرد سيليكونولي به نرمافزاري تعريف ميشود كه در حال سبقتگرفتن از دانش قديمي توليد است. پيشرفت تسلا با كمال تعجب بسياري از سرمايهگذاران را بهخود جلب كرد؛ اما مديران شركت دايملر AG، شركت مادر مرسدس بنز، از سال ۲۰۰۹ چگونگي اتخاذ رويكرد جديد تسلا و ايلان ماسك را زيرانديشه متخصصين داشتند؛ رويكرد جديدي كه تسلا براي ساختن خودرو الكتريكي ايجاد كرده بود و سيستم توليد كنوني را نقد ميكرد.
مسئولان دايملر تقريبا ۱۰ درصد سهام تسلا را در مه ۲۰۰۹ در معاملهاي خريدند كه ۵۰ ميليون دلار براي توسعه و رشد اين خودروساز تازهكار فراهم آورد. اين سرمايهگذاري به مهندسان مرسدس كمك ميكرد تا بفهمند چگونه ايلان ماسك قصد دارد فناوري ناقصي عرضه كند و سپس بارهاوبارها آن را با استفاده از بهروزرسانيهاي بيسيم شبيه به موبايلهاي هوشمند ارتقا دهد و توجه چنداني به سودآوري اوليه نميكند.
مهندسان مرسدس بنز در ازاي دسترسي به بستههاي باتري مونتاژشدهي تسلا، به خودروساز برقي آمريكايي در ساخت سدان لوكس تسلا مدل S كمك كردند؛ اما در سال ۲۰۱۴ دايملر تصميم گرفت سهام خود را بهدليل ترديدهاي زياد درزمينهي رويكرد تسلا به توليد در مقياس صنعتي بفروشد. تسلا به پيشگامي درزمينهي ارائهي رويكردهاي جديد در توليد و طراحي نرمافزاري و معماري الكترونيكي ادامه داد تا بتواند نوآوريها را سريعتر از رقبايش معرفي كند و تحليلگران ترجيح ميدهند اين شركت را با اپل مقايسه كنند.
سه نفر از مهندسان مرسدس بنز كه مستقيما در اين طرح همكاري ميكردند، گفتند اين مشاركت مختصر به محلي براي برخورد فرهنگهاي مهندسي قديمي و جديد تبديل شد: وسواس آلماني با ايمني و كنترل طولانيمدت كه موجب تحول ميشود و رويكرد آزمايشي خودروساز سيليكونولي كه پذيراي تفكر راديكال و نوآوري سريع بود.
يكي از مهندسان سابق مرسدس كه در اين مشاركت به تسلا كمك ميكرد، گفت:
ايلان ماسك ازانديشه متخصصين پرخاشگري براي دستيابي به برخي از فناوريها، روي لبهي تيغ حركت ميكند.
درمقابل، مرسدس و ساير خودروسازان قديمي هنوزهم با رونمايي فناوريهاي جديد مانند رانندگي نيمهخودران بدون سالها آزمايش اوليه اشكال دارد. تسلا به درخواستهاي اظهارانديشه متخصصين در اين زمينه پاسخ نداد. سرمايهگذاران از مدل تسلا در توليد صنعتي حمايت ميكنند كه دستخوش تغيير اساسي و گيجكننده است؛ حتي اگر خودروساز آمريكايي در چند سال آينده در رقابت براي توليد وسايل نقليهي برقي بر خودروسازان قديمي پيروز شود.
هماكنون ارزش تسلا بيش از ۶ برابر سرمايههاي دايملر است
مرسدس بنز بهتنهايي در نيمهي اول سال ۲۰۲۰ توانست ۹۳۵،۰۸۹ دستگاه خودرو بفروشد كه آمار تحويل ۱۷۹،۰۵۰ دستگاه تسلا در مدت مشابه درمقابل آن بسيار كم بهانديشه متخصصين ميرسد؛ بااينحال سرمايهگذاران بهراحتي روي ايدههاي ايلان ماسك و رويكرد توليد تسلا سرمايهگذاري ميكنند. امروزه، تسلا درحدود ۳۰۴/۶ ميليارد دلار ارزش دارد كه بيش از ۶ برابر سرمايههاي دايملر با ۴۷/۷ ميليارد دلار است.
تقابل دو فرهنگ
دايملر و تسلا پس از آنكه مهندسان مرسدس در حال توليد نسل دوم خودرو برقي اسمارت بودند، همكاري خود را آغاز كردند و اين همكاري با خريد يك دستگاه تسلا رودستر شروع شد. آنها تحتتأثير نحوهي بستهبندي باتريهاي تسلا قرار گرفتند؛ بنابراين، بازديد از درهي سيليكون را براي ملاقات با ايلان ماسك در ژانويهي ۲۰۰۹ ترتيب و ۱،۰۰۰ بسته باتري خودرو الكتريكي سفارش دادند.
پسازآن، همكاري دو شركت گسترش يافت. در مه ۲۰۰۹ و در كنفرانس مطبوعاتي مشترك در موزهي مرسدس بنز در اشتوتگارت، تسلا گفت: «اين همكاري توليد تسلا مدل اس را تسريع ميكند و اطمينان ميدهد خودرويي فوقالعاده است.» مرسدس بنز نيز بهنوبهي خود ميخواست از باتريهاي تسلا استفاده كند تا نسخهي الكتريكي مرسدس بنز كلاس B را توليد كند. تسلا مدل اس در سال ۲۰۱۲ عرضه شد؛ درحاليكه نسخهي الكتريكي مرسدس بنز كلاس B دو سال بعد به نمايشگاهها رسيد.
دومين متخصص دايملر كه در پروژهي همكاري با تسلا حضور داشت، به رويترز گفت:
با وجود بهرهگيري از باتريهاي تسلا، خودرو الكتريكي مرسدس بنز كلاس B پس از پيكربندي محافظهكارانهي مهندسان دايملر براي رفع نگرانيها دربارهي افت باتريها در طولانيمدت و خطر گرماي بيشازحد، ظرفيت پيمايش بسيار كمي داشت.
مهندسان آلماني دريافتند متخصصان تسلا آزمايش فشار طولانيمدت را روي باتري انجام ندادهاند. مهندس دوم دايملر گفت:
مجبور بوديم برنامهي آزمايش فشار خود را ابداع كنيم.
مهندسان دايملر قبل از شروع توليد خودرو جديد، دفترچهي مشخصات متخصص آن را منتشر ميكنند؛ دفترچهاي كه مشخصات هر قطعه را به قطعهسازان و تأمينكنندگان ارائه ميدهد. پس از تصويب طرح، نميتوان تغييرات مهمي در آن ايجاد كرد. منبع دوم دايملر گفت:
اين روشي است كه ميتوانيم تضمين كنيم در طول فرايند توليد انبوه سود خواهيم برد. تسلا به اين جنبه اهميت نميداد و در اين زمينه نگراني نداشت.
اولين مهندس دايملر نيز گفت:
مهندسان دايملر اظهار كردند بخش زيرين تسلا مدل S براي جلوگيري از واردشدن صدمه به باتري در جاده به تقويت نياز دارد.
در سال ۲۰۱۷، تحويل تسلا مدل اس به مشتريان در سراسر جهان از مرسدس بنز كلاس S پيشي گرفت
تسلا براي ازبينبردن ترديدها دربارهي ايمني و امنيت خودروهاي برقي و بهدنبال مجموعهاي از آتشسوزيهاي باتري، ارتفاع سواري خودروهايش را با استفاده از بهروزرساني بيسيم افزايش داد. چند ماه بعد و در مارس ۲۰۱۴، اين شركت اعلام كرد حفاظي سهلايه براي بخش زيرين تسلا مدل اس جديد ارائه ميدهد و اين حفاظ را براي خودروهاي موجود نيز پيشنهاد ميكند.
بهدليل توانايي تسلا براي خرجكردن پول بيشتر در حين فرايند توسعه، ايلان ماسك توانست به سرعت اين روند را تعديل كند. مهندس دايملر گفت:
در شركت مرسدس بنز، در بهترين حالت ميتوان هر سه سال يكبار چنين اصلاحاتي را انجام داد.
تسلا مدل S در مه ۲۰۱۳ فروش بيشتري در ايالات متحده درمقايسهبا پرچمدار مرسدس بنز كلاس S تجربه كرد و تحويل اين خودرو در سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان از كلاس S پيشي گرفت.
ايلان ماسك: نوآوري كن يا برو
تمركز بيامان ايلان ماسك روي نوآوري تا حدودي توضيح ميدهد چرا او دنياي سنتي خودرو را بههمريخته است. در مصاحبهاي در سمپوزيوم جنگافزارهاي هوايي ۲۰۲۰ كه در يوتيوب منتشر شده است، از ماسك دربارهي اهميت نوآوري در بين متخصصان سؤال پريده شد. ايلان ماسك در جواب به اين سؤال گفت:
مطمئنا به افرادي نياز داريم كه براي نوآوري مهندسي پيشرفته انجام ميدهند. ساختار تشويق و پاداش تنظيم شده است و به چنين نوآوريهايي پاداش تعلق ميگيرد. اشتباه در اين راه با جريمهي بزرگي همراه نميشود؛ اما تلاشنكردن براي نوآوري بههيچوجه پذيرفتني نيست و با مجازات بزرگي همراه خواهد شد.
خودروسازان سنتي تلاش ميكنند به تسلا برسند و از آن پيشي بگيرند؛ بههميندليل، پلتفرمهاي نرمافزاري و خودروهاي برقي اختصاصي را طراحي ميكنند. مرسدس بنز سال آينده خودرو الكتريكي EQS را رونمايي خواهد كرد؛ ليموزيني چهاردر كه روي پلتفرم اختصاصي خودروهاي الكتريكي مرسدس بنز سوار شده و ظرفيت پيمايش عملياتي آن ۴۳۰ مايل (۶۹۲ كيلومتر) است. نسخهي جديد مرسدس بنز كلاس S مجهز به پيشرانهي هيبريدي و احتراقداخلي نيز امسال رونمايي خواهد شد.
از ديد سرمايهگذار، شركتهاي سنتي هنگام تغيير خطوط توليد و كارخانههاي خود براي دورشدن از پيشرانهي احتراق داخلي، با پرداخت ميلياردها دلار هزينه روبهرو ميشوند. مارك ويكفيلد، متخصص كارشناس بخش خودرو در شركت مشاوره AlixPartners گفت:
هيچكس نميخواهد بازهاي پنجساله را براي OEM (خودروساز سنتي) مشخص كند و بگويد ميتوانيد كاملا كسبوكار خود را تجهيز كنيد و من قصد دارم روي اين كار سرمايهگذاري كنم. بااينحال استارتاپها براي يادگيري، اشتباه و رشد خود از سرمايهگذاران وقت ميگيرند.
سرمايهگذاران به تواناييهاي تسلا در افزايش توليد باور دارند
سرمايهگذاران به توانايي تسلا در افزايش توليد اعتقاد دارند و از آن حمايت ميكنند؛ دقيقا همانطوركه زماني از تويوتا موتور حمايت ميكردند. تويوتا آخرين دورهي صنعت خودروسازي را با تسلط خود در توليد اندك، ولي بسيار كارآمد و باكيفيت تعريف كرد. تويوتا در سال ۱۹۹۶ در ميزان سرمايهي بازار از جنرال موتورز، غول صنعت خودروسازي آمريكا، پيشي گرفت و تا سال ۲۰۰۸ بيشتر از رقباي ديترويت خود توانست خودرو بفروشد. غول ژاپني روابط خود را با تسلا نيز برقرار كرد و استارتاپ آمريكايي نيز در توافقي در سال ۲۰۱۰ در طراحي نسخهي برقي تويوتا RAV4 به كمك تويوتا آمد.
دو نفر از متخصصان تويوتا كه به اين موضوع اشراف داشتند، گفتند:
تويوتا با مشاهدهي شتاب تسلا درزمينهي طراحي جديد تحتتأثير قرار گرفت؛ اما درنهايت مسئولان آن تصميم گرفتند درصورتيكه استانداردهاي تويوتا بهمنظور كيفيت و دوام محصولات بهكار گرفته شود، روشهاي تسلا درزمينهي توليد انبوه محصولات براي خودروساز بزرگي مانند تويوتا مناسب نيست.
تويوتا گفت اين پروژهي مشترك شامل همكاري درزمينهي توليد خودروهاي الكتريكي و قطعات و سيستمهاي توليد است. سخنگوي تويوتا در اين زمينه گفت:
تويوتا آنچه در پروژه پيشبيني شده بود، بهدست آورد و پروژه در اكتبر ۲۰۱۴ و پس از آن بهپايان رسيد كه تسلا تقريبا ۲۵۰۰ سيستم محركهي برقي براي خودرو الكتريكي RAV4 در سه سال تحويل داد.
همكاري هر دو شركت تويوتا و دايملر قبل از رسوايي ديزلگيت و تقلب در توليد محصولات ديزلي فولكسواگن در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد؛ اما در سال ۲۰۱۵ انتشار خبر رسوايي ديزلگيت باعث شد واكنش جهاني براي نظارت بر كار خودروسازان بهوجود بيايد و خودروسازان را به افزايش سرمايهگذاري روي خودروهاي برقي مجبور كند.
يكي از مديران ارشد دايملر گفت:
تمام اين توافق قبل از رسوايي ديزلگيت بود كه وضعيت خودروهاي برقي و مدلهاي مجهز به پيشرانههاي احتراق داخلي را تغيير داد. تسلا درمقايسهبا بقيه تقدم دارد. بياييد ببينيم آيا آنها ميتوانند ميزان توليد خود را افزايش دهند؟
هم انديشي ها