كدام نوع ماسك عملكرد بهتري در جلوگيري از انتشار ويروس كرونا دارد؟

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جنس ماسك و تعداد لايه‌هاي آن براي جلوگيري از شيوع ويروس كرونا مهم است. در ويدئويي تازه، عملكرد سه نوع ماسك پارچه‌اي يك‌لايه و دو‌لايه و ماسك جراحي با يكديگر مقايسه شده‌اند.
تبليغات

اگر مطمئن نيستيد ماسك موجب جلوگيري از انتشار ويروس كرونا مي‌شود يا از اين موضوع مطمئن هستيد؛ اما نوع مرغوب آن را نمي‌دانيد، تحقيقات جديد در تصميم‌گيري اين مسئله به شما كمك مي‌كند. فيلم‌هاي مختلفي در سناريوهاي مختلف از صحبت و سرفه و عطسه افراد گرفته شده كه دو ماسك پارچه‌اي و جراحي را از اين مناظر دقيقا مطالعه مي‌كند.

موثرترين ماسك براي جلوگيري از پخش قطرات و ذرات معلق در هوا كه از صحبت‌ و سرفه و عطسه ناشي مي‌شود، ماسك جراحي است؛ اما اگر به ماسك جراحي دسترسي نداريد، ماسك پارچه‌اي در رتبه‌ي دوم قرار دارد و هرچه لايه‌هاي پارچه بيشتر باشد، تأثيرش بهتر است.

ممكن است به ويروس كرونا آلوده شده باشيد؛ اما علائمي تجربه نكنيد؛ بنابراين، نمي‌توانيد فرد مبتلا را فقط با ديدن علائم شناسايي كنيد. اين يعني ممكن است به ويروس مبتلا باشيد؛ اما ندانيد؛ به‌همين‌دليل، در اين مقاله مي‌خواهيم انواع مختلف ماسك‌ها را ازانديشه متخصصين ميزان مقاومت دربرابر نفوذ قطرات ناشي از صحبت و عطسه و سرفه مطالعه كنيم. اين ماسك‌ها براي كاهش انتقال ويروس به جامعه استفاده مي‌شود.

پژوهشگران در آزمايشي سه نوع ماسك پارچه‌اي يك‌لايه و پارچه‌اي دولايه و ماسك جراحي سه لايه را مطالعه كردند. آن‌ها براي تجسم قطرات و ذرات معلق در هوا كه با چشم ديده نمي‌شود، از سيستم روشنايي LED با دوربين پرسرعت استفاده كردند و متوجه شدند حتي صحبت‌كردن هم قطرات فراواني در هوا پخش مي‌كند. ماسك جراحي سه‌لايه به‌منظور كاهش انتشار قطرات ناشي از صحبت و سرفه و عطسه به‌طور چشمگيري بهتر از ماسك پارچه‌اي يك‌لايه بود و پس‌از‌آن، پوشش پارچه‌اي دولايه در مرتبه‌ي دوم قرار داشت. توجه كنيد پوشش پارچه‌اي يك‌لايه هم باعث كاهش انتشار قطرات ناشي از صحبت و سرفه و عطسه مي‌شود؛ اما تأثير آن به‌اندازه‌ي ماسك پارچه‌اي دولايه يا ماسك جراحي نيست.

ازآنجاكه زدن ماسك تقريبا در ميان مردم اجباري شده، ممكن است با كمبود ماسك‌هاي جراحي رو‌به‌رو شويم؛ بنابراين، درك اصول طراحي ماسك‌هاي پارچه‌اي بسيار مهم است. در اين فرايند، پژوهشگران بيش از دولايه ماسك پارچه‌اي را آزمايش نكردند؛ اما به‌طوركلي هرچه لايه‌هاي پارچه بيشتر باشد، جلوگيري از ابتلا به ويروس مؤثرتر خواهد بود. به‌عنوان مثال، ماسك پارچه‌اي دوازده‌لايه تقريبا به‌اندازه‌ي ماسك جراحي قدرت محافظتي دارد و خطر ابتلا به ويروس را ۶۷ درصد كاهش مي‌دهد.

دوختن دوازده‌لايه پارچه دشوار است؛ اما مراحلي وجود دارد كه مي‌توانيد از آن‌ها براي مؤثرتركردن ماسك‌هاي پارچه‌اي استفاده كنيد. در‌ادامه، به اين موارد اشاره خواهيم كرد:

  • تعداد لايه‌هاي ماسك را افزايش دهيد (حداقل سه‌لايه).
  • براي لايه‌ي بيروني از پارچه‌اي استفاده كنيد كه دربرابر آب مقاوم باشد.
  • از پارچه‌اي نسبتا ضخيم با تراكم زياد براي تهيه‌ي ماسك استفاده كنيد. ماسك‌هايي كه نتوان به‌وضوح نور را از درون آن‌ها ديد، بهتر هستند.
  • پارچه‌هاي تركيبي همانند پنبه‌ي ابريشمي ممكن است گزينه‌هاي مناسبي براي تهيه‌ي ماسك باشند؛ زيرا فيلتر تصفيه بهتري دارند و پوشيدن آن‌ها راحت‌تر است.
  • مطمئن شويد ماسك به‌خوبي در اطراف صورتتان قرار گرفته و كاملا جلو دهان و بيني شما را مي‌پوشاند.
  • ماسك خود را هرروز بعد از استفاده بشوييد.

زدن ماسك هم براي محافظت از افراد سالم و هم براي جلوگيري از استنشاق ذرات معلق در هوا به‌وسيله‌ي افراد آلوده مفيد است و هر دو به يك اندازه مهم هستند. به‌عنوان مثال، در ايالت ميزوري آمريكا دو آرايشگر مبتلا به ويروس كرونا مشغول به كار بودند؛ اما همه‌ي ۱۳۹ مشتري آن‌ها ماسك پارچه‌اي يا جراحي زده بودند و هيچ‌كدام آلوده نشدند. بااين‌حال، يكي از آرايشگرها اعضاي خانواده‌ي خود را آلوده كرد؛ زيرا نه او و نه ساير اعضاي خانواده در خانه ماسك نمي‌زدند. اين شواهد به‌يقين اثبات مي‌كند خطر ابتلا به ويروس كرونا در‌صورت ماسك‌زدن كاهش پيدا مي‌كند. اين كار هم از افراد سالم دربرابر ويروس محافظت مي‌كند و هم از انتشار قطرات آلوده‌ي ناشي از سرفه و عطسه يا حتي صحبت‌كردن فرد مبتلا جلوگيري مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات