مهم ترين فناوريها در سوپراسپرت هيبريدي فراري SF90
ممكن است فراري SF90 استراداله (SF90 Stradale) كه قدرتمندترين مدل جادهاي اين شركت به شمار ميرود، اولين خودرو هيبريدي آن نباشد، اما از انديشه متخصصين متخصص كاملا متفاوت از تمام خودروهاي قبلي توليدشده در مارانلو است و هدف ديگري دارد. سيستم محركه هيبريدي آن با ۱،۰۰۰ اسببخار قدرت نهتنها به طرز وحشيانهاي قدرتمند، بلكه تطبيقپذير است.
هيبريدي كردن پيشرانه خورجيني هشت سيلندر بين محورهاي جلو و عقب تقسيم شده و بيشينه قدرت خروجي تركيبي ۲۲۰ اسببخار را توليد ميكند. برخلاف خودروي مفهومي 599 HY-KERS معرفيشده در سال ۲۰۱۰، اين مدل واحد موتور ژنراتور (MGU) در عقب جعبهدنده ندارد. در عوض، داراي موتور شار محوري (فقط با ضخامت ۷۲ ميليمتر) به شكل قوطي بيسكويت است كه بهطور هوشمندانهاي بين پيشرانه و سيستم روغنكاري خشك، جعبهدنده ۸ سرعته دو كلاچه خودكار فشرده ميشود. بنابراين برخلاف سيستم HY-KERS، كه در آن موتور الكتريكي ميتواند ازطريق جعبهدنده هفتسرعته دوكلاچه روي دندههاي فرد (يك، سه، پنج و هفت) حركت كند، اين يكي نميتواند؛ بلكه مستقيماً توسط ميللنگ پيشرانه به حركت در ميآيد.
رانندگي كاملا برقي در فراري SF90 استراداله توسط موتورهاي شار شعاعي (شكل استوانهاي) آبخنك روي محور جلو RAC-e (كه از ايتاليايي به تنظيمكننده الكترونيكي پيچيدن ترجمه ميشود) امكانپذير است. اين امر همچنين باعث ميشود كه امكان رانندگي چهار چرخ محرك و درنتيجه قابليت توزيع گشتاور براي چرخهاي جلو فراهم شود.
سيستم محركه محور جلو در حالت تمامبرقي، امكان دستيابي به ظرفيت پيمايش ۲۴ كيلومتر و سرعت ۱۳۳ كيلومتربرساعت را فراهم ميكند. بيشينه قدرت و گشتاور هر دو موتور به ترتيب ۱۳۴ اسببخار و ۸۵ نيوتنمتر است و اين موتورهاي الكتريكي ميتوانند به ۲۵،۰۰۰ دوربردقيقه برسند و هر موتور وزني حدود ۱۲ كيلوگرم دارد.
قطعات كاري موتورهاي شار محوري سهفاز بهجاي اينكه مانند موتورهاي شار شعاعي معمولي قالب استوانهاي داشته باشند، مانند ديسك هستند. در اين نوع موتورها، روتور (كه ميچرخد) از دو ديسك فولادي ضدزنگ تشكيل ميشود كه استاتور (داراي ساختار پلاستيكي) را در ميان خود فشرده كردهاند. استاتور ثابت است و سيمپيچهاي مسي الكترومغناطيسي را در خود جاي ميدهد. هر روتور با آهنرباي مغناطيس دائم قدرتمند و نازكي پوشانده ميشود كه با ميدان مغناطيسي در حال چرخش استاتور براي توليد نيروي محركه در تعامل است. اين موتورژنراتور به خودي خود ميتواند بيشينه قدرت ۱۰۰ اسببخار و گشتاور ۲۶۵ نيوتنمتر را توليد كند.
هر كدام از موتورهاي الكتريكي براي كنترل جريان و تبديل انرژي الكتريكي بين AC و DC و اتصال به باتري، اينورتر اختصاصي خود را دارد. گفته ميشود كه باتري ۳۵۰ ولت و ۸ كيلووات ساعت شامل يك ماژول واحد (بهجاي چند تا) با ۸۴ سلول داخلي است. اين ماژول واحد از ۱۴ ماژول فرعي ساخته شده است كه هر كدام ۶ سلول دارند.
تمام اينها به سيستم محركه هيبريدي كاملا متفاوت با سيستم لافراري ۲۰۱۳ كه توانايي پيمايش كاملا برقي ندارد، اضافه شده و در اصل براي حداكثر كارايي طراحي شده است. موتور الكتريكي لافراري اگرچه در عقب خودرو نصب شده بود، مستقيماً نيروي خود را به چرخهاي عقب منتقل ميكرد و در مقايسه با انتقال نيرو ازطريق جعبهدنده (نيرو ابتدا به جعبهدنده منتقل شود)، كارايي را بهبود ميبخشيد.
سيستم محركه هيبريدي SF90 استراداله هيچ قطعه پيچشدني ندارد. اين يك برنامه كارآيي است كه از سال ۲۰۰۷ با خودروي مفهومي سبكوزن Millechili شروع شد و هدف آن دستيابي به وزن خالص كمتر از ۱،۰۰۰ كيلوگرم بود. افزودن سيستم محركه هيبريدي تنها پس از آن صورت گرفت كه مهندسان فراري در مارانلو راضي شدند كه به راحتترين و بهترين فناوري ممكن دست يافتهاند و SF90 استراداله اوج اين تلاشها است.
پيشرانه بنزيني فراري را فراموش نكنيد
پيشرانه خورجيني هشت سيلندر فراري SF90 استراداله نسخهاي بهروزرساني شده از سيستم محركه F154 است كه در سال ۲۰۱۳ معرفي شد. علاوهبر افزايش حجم جابهجايي پيشرانه از ۳،۹۰۲ به ۳،۹۹۰ سيسي، فراري دوباره سرسيلندر را بازطراحي كرده و به انژكتور مركزي (بهجاي انژكتور جانبي) با درگاههاي ورودي كوتاهتر تجهيز كرد تا تلاطم بيشتري ايجاد كند و امكان فشار تزريق سوخت ۳۵۰ بار فراهم شود.
هم انديشي ها