فناوري شاسي الكتريكي آئودي چگونه كار مي‌كند؟

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پلتفرم شاسي الكتريكي (ECP) آئودي نخستين بار در سال ۲۰۱۶ ميلادي روي شاسي‌بلند Q7 رونمايي شد و حالا قرار است نسخه‌ي جديدتر و بسيار پيشرفته‌ي اين فناوري در محصولات آتي مورد استفاده قرار گيرد.
تبليغات

در ميانه‌ي بحران همه‌گيري ويروس كرونا، آئودي با برگزاري نشست‌هايي پيرامون فناوري‌هاي نوين در حال توسعه سعي دارد علاقه‌مندان و مشتريان خود را از تحولات پيش‌رو آگاه سازد. اين خودروساز آلماني به‌تازگي در يكي از گفت‌وگوهاي منتشرشده از برنامه‌هاي خود براي توسعه‌ي فناوري شاسي الكتريكي پرده برداشته است.

فناوري شاسي الكتريكي آئودي با به‌كارگيري مجموعه‌اي از حسگرها و سيستم‌هاي الكتريكي، اطلاعات دقيق و متنوعي از قسمت‌هاي مختلف خودرو جمع‌آوري مي‌كند و با اعمال تنظيم‌هاي مناسب، همواره بالاترين بازدهي و بهترين كيفيت سواري را براي خودرو و سرنشينان فراهم مي‌كند. درحال‌حاضر، شاسي الكتريكي آئودي با دريافت اطلاعات از ۱۵ تا ۲۰ بخش مختلف خودرو به كنترل دقيق شرايط مي‌پردازد. از جمله بخش‌هاي تحت كنترل شاسي الكتريكي آئودي مي‌توان به سيستم فنربندي تطبيق‌پذير، سيستم كنترل ديفرانسيل، سيستم كنترل فرمان با دريافت اطلاعات از زاويه‌ي چرخش فرمان، كنترل فنربندي و كنترل فشار ترمزها اشاره كرد. با وجود تمام قابليت‌هاي خيره‌كننده‌ي شاسي الكتريكي، آئودي قصد دارد توانايي‌هاي اين سيستم را بسيار فراتر از مرزهاي امروزي ببرد.

براساس گفته‌هاي مهندسان آئودي، اين خودروساز آلماني در حال توسعه‌ي قابليت‌هاي اين سيستم براي دريافت اطلاعات لحظه‌اي از ۹۰ بخش مختلف در خودرو است كه نتيجه‌ي آن كنترل يكپارچه‌ي ديناميك و انتقال قدرت براي افزايش كارايي خواهد بود. مهندسان آئودي معتقدند كه براي دستيابي به اين هدف قدرت پردازش اطلاعات ۱۰ برابر خواهد شد. براساس گفته‌هاي كارستن جابلونوسكي، مدير بخش ديناميك مدل‌هاي سايز متوسط و بزرگ آئودي، كليد توسعه‌ي فناوري شاسي الكتريكي كنترل و نظارت بر تمام سيستم‌هاي كنترلي شاسي به‌صورت يكپارچه است. در همين راستا جابلونوسكي مي‌گويد:

ما بايد بتوانيم ارتباط ميان بخش‌هاي مختلف خودرو را با سرعت نور برقرار كنيم. تمام سيستم‌هاي شاسي بايد بتوانند به‌صورت هم‌زمان و با كمترين تأخير وظايف خود را به انجام برسانند.

سيستم مدانديشه متخصصين جابلونوسكي مي‌تواند با استفاده از يك سيستم فرضي متشكل از چند واحد پردازنده سرعت پاسخ‌گويي در حد ميلي‌ثانيه را براي سيستم‌ها رقم بزند، اما در صورت استفاده از سيستم پردازنده‌ي يكپارچه زمان پاسخ‌گويي سيستم‌ها به ميكروثانيه كاهش مي‌يابد. آئودي از ذكر جزييات بيشتر در رابطه با توسعه‌ي فناوري شاسي الكتريكي خودداري كرده است و نحوه‌ي افزايش كارايي خودرو با تركيب كنترل فنربندي و سيستم انتقال قدرت به‌طور روشن مشخص نيست.

اكهارد كلايندينست، مدير فناوري‌هاي ارتباطي آئودي، از توسعه‌ي شاسي الكتريكي به‌عنوان بخش كليدي براي افزايش كارايي سيستم e-tron نام برده است و در اين‌باره گفته است:

سيستم ECP مانند مغز براي شاسي خودرو عمل مي‌كند و ما درحال توسعه‌ي شبكه‌ي عصبي اين مغز جهت كنترل كامل سيستم انتقال قدرت هستيم. هدف تمام اجزاي شاسي ارائه‌ي عملكردي بي‌نقص حتي بدون سيستم‌هاي الكترونيكي است، اما با سيستم‌هاي پيشرفته مي‌توان بدون قرباني كردن قابليت‌هاي يك جز عملكرد همه‌ي اجزا را ارتقا بخشيد.

كلاوس ديپولد، مدير سيستم‌هاي شبكه‌اي آئودي، درباره‌ي ساير طرح‌هاي توسعه‌ي اين شركت مي‌گويد:

ارتباطات بين خودرويي كه ازطريق تبادل اطلاعات مبتني بر بستر ابري صورت مي‌پذيرد، داده‌هايي نظير شرايط جاده در مناطق مختلف را مبادله مي‌كند كه نتيجه‌ي آن تجربه‌ي يك رانندگي راحت، امن و لذت‌بخش براي مشتريان و انعطاف‌پذيري بيشتر براي ما به‌عنوان توسعه‌دهنده خواهد بود.

به‌طور خلاصه، آئودي قصد دارد با تمركز بر مرز مشترك ميان ديناميك خودرو و سيستم انتقال قدرت و كنترل تأثير آن‌ها بر يكديگر به كمك يك واحد پردازنده‌ي مركزي، تجربه‌اي طبيعي از كنترل و راحتي در محصولاتش را رقم بزند. هنوز زمان مشخصي براي معرفي اين فناوري جديد اعلام نشده است، اما مسئولان آئودي تأكيد دارند كه در آينده‌اي نزديك از فناوري شاسي الكتريكي در محصولاتشان استفاده خواهند كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات