فناوري نمايشگر لمسي با تشخيص از راه دور، چگونه كار ميكند؟
علاقه به صفحهنمايشهاي لمسي مانند علاقه به برخي غذاها است؛ يا آنها را دوست داريم يا از آنها متنفريم. بهجز اينكه روشن نيست آيا كسي واقعاً آنها را دوست دارد يا نه. بهانديشه متخصصين ميرسد كه نمايشگرهاي لمسي در زمان ظهورشان ايده خوبي براي ازبينبردن پنلهاي ابزار داشبورد بودند، اما تعداد زيادي از رانندگان آنها را عاملي براي حواسپرتي ميدانند.
جديدترين ايده براي كاهش نياز به نگاهكردن به آيكونهايي كه فرد ميخواهد روي آن فشار دهد، فناوري لمس پيشگويانه (Predictive Touch) است؛ فناوري جديدي كه توسط گروه تحقيقاتي رابط ماشين و انسان جگوار لندرور و دانشگاه كمبريج تهيه شده است.
سيستم لمس پيشگويانه پيشبيني ميكند كه انگشت شما قبل از لمس صفحهنمايش چه چيزي را هدف قرار داده و بدون نياز به تماس، انتخاب را انجام ميدهد. انجام اين كار بدون نياز به هدف دقيق ميتواند باعث كاهش حواسپرتي راننده شود؛ اما چگونه ميتوان با اعتماد به نفس از انتخاب راننده بهره برد و از انجام انتخابهاي اشتباه و نادرست خودداري كرد؟
درحاليكه راننده يا سرنشين براي لمس صفحهنمايش دست خود را حركت ميدهد، سيستم با استفاده از دوربين زمان پرواز (ToF) حركت دست او را رديابي ميكند تا موقعيت آن را نسبت به صفحهنمايش بسنجد. دوربين ToF از طيف نور مادون قرمز براي رديابي حركت دستها بهصورت سهبعدي استفاده ميكند. اين دوربين ميتواند بهصورت انفرادي يا همراهبا سيستم مبتني بر بينايي مورد استفاده قرار گيرد و كمي مانند رادار عمل ميكند؛ به عبارت ديگر با اندازهگيري مدت زمان لازم براي بازگشت نوري كه از سوژه (در اينجا دست فرد) ساطع ميشود، قادر به تشخيص و پيشبيني موقعيت دست خواهد بود.
چگونه سيستم به متخصص اجازه ميدهد بداند بدون ايجاد مزاحمت و حواسپرتي بيشتر، دارد انتخاب درستي انجام ميدهد؟ تجزيه و تحليل انديشه متخصصيني، چهار روش مناسب را براي پيشانتخاب آيتمها روي صفحهنمايش مشخص كرده است: برجستهسازي، تغيير اندازه، ميزان درخشش و لمسها. روش آخر ميتواند شامل استفاده از امواج فراصوت براي ايجاد احساس در نوك انگشت باشد هنگامي كه هنوز در ميانه مسير رسيدن به نمايشگر است.
پس از تجزيه و تحليل، آزمايشهاي زنده با آزمايشكنندگان انساني انجام شد تا روي بهترين انتخاب تمركز كنند. با استفاده از تكنيكهاي پيشرفته بار شناختي و حواسپرتي توسعه يافته توسط مؤسسه فناوري ماساچوست (MIT) همراهبا ترجيحات مشتري، مشخص شد كه بهترين راهحل، تركيبي از افزايش اندازه آيكون و ميزان درخشش آن است.
احتمالاً بزرگترين مزيت سيستم، كاهش حواسپرتي راننده خواهد بود. اين سيستم يك فناوري تبليغي با اهداف تجاري نيست. جگوار لندرور و دانشگاه كمبريج مقالهاي علمي درباره روش كار اين فناوري در سال ۲۰۱۶ منتشر كردند. حتي پس از آن، دادههاي جمعآوري شده از ۲۰ شركتكننده در شرايط مختلف رانندگي نشان ميدهد «صفحهنمايش پيشگويانه ميتواند باعث كاهش بار كاري، تلاش و مدت زمان انجام كارهاي انتخاب روي صفحهنمايش در وسايل نقليه شود».
چهار سال از ارائهي مقاله ميگذرد و درنهايت جگوار لندرور راهحلي به غير از بهكارگيري دكمهها، صفحهنمايش لمسي يا مكالمات عجيب و غريب با سيستمهاي رباتيك تشخيص صدا دارد كه ميتواند رانندگي با خودروهاي مدرن و پيچيده را بسيار ايمنتر كند. آخرين نتايج آزمايشگاهي و آزمايشهاي جادهاي نشان داده است كه تعامل راننده با صفحه نمايش لمسي ميتواند تا ۵۰ درصد كاهش يابد.
تنفس هواي تازه با فناوري لمس پيشگويانه
لمس پيشگويانه بخشي از بهبود رفاه رانندگان و به همين ترتيب سيستم تهويه مطبوع بهبوديافته است. يكي از ويژگيهاي جديد سيستم هيونداي AfterBlow، خشك كردن راهگاههاي سيستم تهويه مطبوع پس از خاموش شدن پيشرانه به منظور جلوگيري از ايجاد بوهاي ناشي از كپكزدن است.
حالت Multi-Air هوا را از دريچههاي متعدد (بهجاي يك دريچهي خاص) پمپ كرده و از بادهاي سرد ناراحتكننده جلوگيري ميكند؛ درحاليكه نشانگر ذرات ريز گرد و غبار (Fine Dust)، جزئيات ذرات مضر را در كابين ارائه ميدهد و آنها را تميز ميكند.
هم انديشي ها