با ميانبرهاي متخصصدي كيبورد در مك آشنا شويد

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با استفاده از ميان‌برهاي متخصصدي كيبورد در سيستم‌عامل مك،‌ بهره‌وري خود را در انواع كامپيوترهاي شخصي ساخت اپل افزايش دهيد.
تبليغات

كاربران دنياي كامپيوتر در سيستم‌هاي عامل گوناگون، قطعا با ميان‌برهاي اوليه‌ي متخصصدي آشنايي دارند. متخصصان مك، حتما ميان بر Comman+C يا Comman+V را براي كپي كردن و چسباندن متن يا انواع ديگر اسناد استفاده مي‌كنند. علاوه بر اين ميان‌برهاي متخصصدي، تعداد بسيار زياد ديگري از ميان‌برها وجود دارد كه بهره‌وري را در استفاده از macOS به ميزان قابل‌توجهي افزايش مي‌دهد. در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، با تعدادي از ميانبرهاي متخصصدي در مك آشنا مي‌شويد.

Esc

كليد Esc متخصصدهاي زيادي در سيستم‌عامل مك دارد. اين كليد تكي در بسياري از موارد شما را از شرايط گرفتاري رها مي‌كند. به‌عنوان مثال، اگر در ميانه‌ي اجراي يك دستور با چالش روبه‌رو شويد و سيستم‌عامل واكنش نداشته باشد، با كليد Esc عمليات را متوقف مي‌كنيد. به بيان ساده، استفاده از كليد اسكيپ براي توقف يا خروج از يك عمليات درحال انجام استفاده مي‌شود.

به‌عنوان يك متخصصد مرسوم از Esc تصور كنيد كه درحال ثبت تصوير از بخشي از نمايشگر خود هستيد، اگر در ميانه‌ي فرايند متوجه اشتباه بودن انتخاب صفحه شديد، تنها با فشار دادن كليد Esc، فرايند متوقف مي‌شود. در مثالي ديگر اگر يك صفحه‌ي وب در ميانه‌ي بارگذاري با اشكال روبه‌رو شود، مي‌توانيد با Esc بارگذاري را متوقف كنيد.

ميانبر Comman-W

اين ميانبر براي بستن پنجره‌هاي باز استفاده مي‌شود. به‌عنوان مثال براي بستن يك تب از مرورگر وب از ميانبر Command-W استفاده كنيد. براي بستن تمامي پنجره‌هاي يك اپليكيشن درحال اجرا هم مي‌توان از ميانبر Option-Command-W استفاده كرد.

ميانبر Command-Y

بسياري از متخصصان مك براي مشاهده‌ي پيش‌نمايش آيتم‌هاي مورد جست‌وجو، از QuickLook استفاده مي‌كنند. براي استفاده از اين قابليت، ابتدا بايد يك آيتم را در Finder انتخاب كنيد. سپس با فشار دادن كليد اسپيس (Space)، پيش‌نمايشي از آن را مشاهده خواهيد كرد. يك ميانبر صفحه‌كليد هم براي اين كار وجود دارد. براي استفاده از ميان بر ابتدا بايد آيتم مدانديشه متخصصين را انتخاب كرده و سپس دكمه‌هاي Command-Y را فشار دهيد.

,-Command

استفاده از كليد كاما در ميانبر شايد در نگاه اول آن‌چنان متخصصدي به‌انديشه متخصصين نرسد؛ اما جالب است بدانيد تركيب مذكور در بسياري از اپليكيشن‌ها كارايي بسيار عالي دارد. به‌عنوان مثال در هنگام كار با هر اپليكيشن، اگر به‌دنبال بخش تنظيمات يا Preferences باشيد، بايد از بخش منو و گزينه‌ي مربوطه استفاده كنيد. در راهكاري ساده‌تر مي‌توانيد با فشار دادن هم‌زمان كليدهاي Command و كاما (,) بخش تنظيمات را بسيار سريع اجرا كنيد.

مرجع متخصصين ايران لپ‌تاپ مك بوك پرو 13 اينچي 2020 اپل نماي بالا صفحه كليد  - نمايشگر و تاچ بار / Apple Macbook Pro 13 2020 - MWP42

Command-G

اغلب متخصصان مك با ميانبر Command-F براي پيدا كردن كلمات در اسناد و صفحات وب آشنا هستند. ميانبر Command-G راهكار جايگزيني براي ميانبر مذكور است كه كارايي جالب‌توجهي هم دارد. با استفاده از Command-F شما كلمه يا عبارت مدانديشه متخصصين خود را در متن پيدا مي‌كنيد، ازطرفي اگر از Command-G استفاده كنيد، مي‌توانيد بين كلمه‌هاي پيداشده جابه‌جا شويد. به بيان ديگر با هر بار فشار دادن ميان‌بر مذكور، به تكرار بعدي كلمه در متن منتقل مي‌‌شويد. براي بازگشت به كلمه‌ي قبلي هم مي‌توانيد از كليدهاي Shift-Command-G استفاده كنيد.

ميانبر Command-M

با استفاده از اين ميانبر مي‌توانيد پنجره‌ي جلويي يك اپليكيشن را در محيط دسكتاپ كوچك كرده و به داك اپليكيشن‌ها منتقل كنيد. با استفاده از Command-Option-M نيز مي‌توانيد همه‌ي پنجره‌هاي متعلق به يك اپليكيشن را كوچك كنيد.

Command و Option

با استفاده از اين دو دكمه‌ي پركاربرد و كليك‌كردن روي صفحه‌ي دسكتاپ، مي‌توانيد همه‌ي پنجره‌هاي باز اپليكيشن‌هاي درحال اجرا را مشاهده كنيد. اگر هم به‌دنبال ديدن پنجره‌هاي باز از يك اپليكيشن خاص هستيد، پس از نگه داشتن Option و Command، روي يكي از پنجره‌هاي اپليكيشن مدانديشه متخصصين كليك كنيد.

تركيب Command و Shift با كليدهاي D و H و I براي بازكردن پوشه‌هاي مهم متخصصد دارد

Command-Shift-A

با تركيب سه دكمه‌ي بالا در محيط فايندر يا دسكتاپ مي‌توانيد پوشه‌‌ي Application مك را باز كنيد. اگر به‌جاي دكمه‌ي A از U استفاده كنيد، پوشه‌ي Utilities در يك پنجره‌ي فايندر جديد باز مي‌شود. از دكمه‌هاي متخصصدي ديگر در ميانبر بالا مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

  • Command-Shift-D: نمايش پوشه‌ي Desktop
  • Command-Shift-H: نمايش پوشه‌ي Home
  • Command-Shift-I: نمايش پوشه‌ي iCloud Drive

Command-Space

 از زماني‌كه با اين ميانبر آشنا مي‌شويد، بسياري از كارهاي خود را با سرعت و بهره‌وري بالاتر انجام خواهيد داد. با فشار دادن دكمه‌‌هاي بالا، بخش Spotlight باز مي‌شود و مي‌توانيد عبارت‌هاي مدانديشه متخصصين خود را براي جست‌وجو وارد كنيد.

Command-L

براي جست‌وجوي بسيار سريع يا مرور يك وب‌سايت جديد در سافاري از تركيب Command و L استفاده كنيد. با فشار دادن دو دكمه، نوار آدرس مرورگر انتخاب مي‌شود و مي‌توانيد به‌سرعت جست‌وجو يا آدرس صفحه‌ي وب هدف خود را در آن وارد كنيد.

Command-Tab

براي جابه‌جايي بين اپليكيشن‌ها از اين ميانبر استفاده مي‌شود. پس از فشار دادن دو دكمه و با نگه‌داشتن Command نيز مي‌توانيد با تكرار فشار دادن Tab، بين اپليكيشن‌ها جابه‌جا شويد.

مرجع متخصصين ايران آي مك جديد ۲۷ اينچي / iMac

ميانبر Command-Option-D

براي نمايش يا مخفي كردن داك در هر اپليكيشن از ميان‌بر بالا استفاده كنيد.

Fn به‌همراه كليد جهت‌ياب چپ يا راست

براي پرش سريع به بالا يا پايين يك صفحه‌ي وب، پس از نگه‌داشتن دكمه‌ي فانكشن يا Fn و كليدهاي راست (پايين صفحه) يا چپ (بالاي صفحه) با سرعت بيشتري در صفحه‌ي وب جابه‌جا شويد. با استفاده از ميانبرهاي Command-Up يا Command-Down نيز همين فرايند رخ مي‌دهد. جايگزين ديگر نيز استفاده از دكمه‌هاي Control-Tab و Control-Shift-Tab است.

Command به‌همراه كليد چپ يا راست

با استفاده از كليد Command و نشانگر چپ مي‌توانيد در مرورگر به صفحه‌ي قبلي برويد. براي جلو رفتن نيز از كليدهاي Command و جهت‌ياب راست استفاده كنيد.

جابه‌جايي بين تب‌ها

براي جابه‌جايي بين تب‌هاي باز مي‌توانيد از تركيب كليدهاي Command  و Shift و ] يا Command و Shift و [ استفاده كنيد.

ميانبر \-Command-Shift

براي ديدن همه‌ي تب‌هاي باز سافاري در يك پنجره، از ميانبر بالا استفاده كنيد.

Option-Shift-Volume

با فشار دادن دكمه‌هاي Option و Shift و سپس دكمه‌هاي افزايش يا كاهش حجم صدا، مي‌توان صداي مك را به اندازه‌هاي كمتري كاهش يا افزايش داد. همچنين با استفاده از Option-Shift مي‌توانيد روشنايي نمايشگر را هم به‌ميزان تدريجي كاهش يا افزايش دهيد.

دو بار دكمه‌ي Fn

با دو بار فشار دادن دكمه‌ي فانكشن مي‌توانيد بخش Dictation را در مك اجرا كنيد. پس از اجراي بخش مذكور، در ميكروفن صحبت كنيد و درنهايت يك بار ديگر Fn را فشار دهيد. اين بخش براي اجراي كارها با فرمان‌هاي صوتي استفاده مي‌شود. در سيستم‌عامل مك نسخه‌ي كاتالينا، بخش قدرتمندتر ديگري براي كنترل صوتي به‌نام Voice Control وجود دارد كه امكان مديريت تمامي بخش‌ها را تنها با استفاده از فرمان‌هاي صوتي ممكن مي‌كند.

ميانبر Option-File

در مرورگر سافاري، با نگه‌داشتن دكمه‌ي Option و كليك‌كردن روي منوي File، به دستور Close Other Tabs دسترسي پيدا مي‌كنيد. در مجموع با تركيب دكمه‌ي Option و منوهاي سافاري مي‌توان به گزينه‌هاي متخصصدي متعددي دسترسي پيدا كرد.

كليد Option به‌همراه دكمه‌هاي تنظيم روشنايي

با تركيب Option و كليد افزايش يا كاهش روشنايي نمايشگر مي‌‌توانيد تنظيمات نمايشگر را مشاهده كنيد. با استفاده از همين دكمه و دكمه‌‌‌هاي Mission Control يا تنظيم صدا، مي‌توانيد به تنظيمات بخش‌هاي Mission Control يا Sound برويد.

مرجع متخصصين ايران لپ تاپ مك بوك اير 13 اينچي 2020 اپل / Apple MacBook Air 13 2020 / كيبورد

كليد Command به‌همراه `

شايد در نگاه كلي متخصصد زيادي براي كليد ` يا بك‌تيك متصور نشويد. ميانبرهاي شامل اين كليد هم آن‌‌چنان مشهور نيستند، اما كارايي بسيار زيادي دارند. با تركيب مذكور مي‌توانيد بين پنجره‌هاي باز يك اپليكيشن در مك جابه‌جا شويد. پس از آشنايي با اين ميانبر قطعا از كارايي بسيار بالاي آن متعحب مي‌شود.

Control-Command-Space

براي وارد كردن شكلك يا هر علامت ديگر در زمان تايپ كردن، مي‌توانيد از تركيب كليدهاي Control و Command و Space استفاده كنيد. با فشار دادن دكمه‌ها، بخش Character Viewer باز مي‌شود كه از آنجا مي‌توان هر علامت يا شكلكي را انتخاب كرد.

ميانبر Command-P

براي پرينت كردن اسناد لاخبار تخصصيا نيازي به بازكردن آن‌ها نيست. تنها بايد در فايندر روي فايل مدانديشه متخصصين كليك كنيد و دكمه‌هاي Command-P را فشار دهيد. با اين كار، فايل به‌سرعت باز شده و پنجره‌ي چاپ نيز نمايان مي‌شود. البته در زمان باز بودن هر فايل نيز مي‌توان با استفاده از همين تركيب، پنجره‌ي پرينت را باز كرد.

Option-Command-Esc

وقتي يك اپليكيشن هنگ مي‌كند، مي‌توانيد با تركيب سه دكمه‌ي بالا، از آن خارج شويد. البته ميانبر مذكور هميشه هم متخصصدي نيست، اما در اغلب موارد بستن و بازكردن مجدد يك اپليكيشن، كارايي بسيار زيادي خواهد داشت.

Command-Control-Q

براي قفل‌كردن صفحه‌ي سيستم‌عامل، از تركيب سه دكمه‌ي بالا استفاده كنيد.

نكته‌ي متخصصدي تاچ بار مك

اگر از مك ‌بوك پرو مجهز به تاچ بار استفاده مي‌كنيد، تركيب Shift و Command و 6 براي ثبت عكس از محتواي درحال نمايش در تاچ بار، متخصصد دارد. اگر كليد Control را هم به اين تركيب اضافه كنيد، عكس ثبت‌شده در كليپ‌بورد كپي مي‌شود و مي‌توانيد آن را در هر فايلي بچسبانيد.

كاربراني كه استفاده‌ي زيادي از تاچ بار دارند، احتمالا به دفعات با اشكال لمس اشتباهي دكمه‌ي سيري روبه‌رو شده‌اند. براي جلوگيري از اين اشكال مي‌توان محل قرارگيري دكمه‌ي Siri را تغيير داد. براي تغيير موقعيت، وارد بخش تنظيمات كيبورد (Keyboard Preferences) شويد و Customize Control Strip را انتخاب كنيد. پس از انتخاب، كليدهاي موجود روي تاچ‌بار به حالت لرزان در مي‌آيند. نشانگر ماوس را به پايين نمايشگر ببريد و حركت را ادامه دهيد. همان‌طور كه مي‌بينيد، يكي از آيتم‌هاي موجود در تاچ بار به حالت انتخاب در مي‌آيد. ماوس را حركت دهيد تا دكمه‌ي سيري انتخاب شود. سپس آن را به محل مدانديشه متخصصين خود جابه‌جا كنيد.

اگر در برخي از اپليكيشن‌ها به‌صورت مرسوم از دكمه‌هاي فانكشن استفاده مي‌كنيد، يكي از تنظيمات تاچ بار براي شما بسيار متخصصدي خواهد بود. با اين تنظيم، دكمه‌هاي فانكشن هميشه در اپليكيشن‌هاي مدانديشه متخصصين در تاچ بار ديده مي‌شوند. براي فعال كردن قابليت ابتدا Keyboad System Preferences را باز كنيد. سپس وارد Function Keys شويد و روي دكمه‌ي + كليك كنيد. از اين بخش مي‌توانيد اپليكيشن‌هاي مدانديشه متخصصين را براي نمايش هميشگي دكمه‌هاي فانكشن انتخاب كنيد. براي نمايش دستورهاي مرسوم تاچ بار در آن اپليكيشن‌ها نيز تنها بايد Fn را در هر اپليكيشن فشار دهيد.

ميانبرهاي متخصصدي سافاري

در مرورگر سافاري تركيب‌هاي متخصصدي زيادي از كليدهاي كيبورد وجود دارند كه بهره‌وري استفاده از آن را افزايش مي‌دهند:

  • Command + I: يك پيام رايانامه جديد حاوي محتويات صفحه‌ي وب كنوني ايجاد مي‌شود.
  • Command + Shift + I: يك پيام رايانامه جديد تنها حاوي آدرس صفحه‌ي وب كنوني ايجاد مي‌شود.
  • Spacebar: براي پايين رفتن به اندازه‌ي يك صفحه در صفحه‌ي وب كنوني استفاده مي‌شود.
  • Shift + Spacebar: براي بالا رفتن به اندازه‌ي يك صفحه در صفحه‌ي وب كنوني استفاده مي‌شود.
  • Command + Y: براي باز و بسته كردن پنجره‌ي History متخصصد دارد.

از كليدهاي ميانبر حياتي ديگر در سافاري مي‌توان به Command + Shift + T اشاره كرد كه آخرين تب بسته‌شده را براي شما باز مي‌كند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات