براي درامان‌ماندن از ابتلا به كرونا در جلسه كنكور چه كارهايي انجام دهيم؟

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كنكور سراسري سال ۹۹، فردا چهارشنبه ۲۹ مرداد در سراسر كشور آغاز مي‌شود. در اين مقاله بايدها و نبايدهايي را كه داوطلبان كنكوري براي پيشگيري از كرونا ملزم به رعايت آن‌ها‌ هستند، مرور مي‌كنيم.
تبليغات

كنكور،بزرگ‌ترين رقابت علمي كشور، به‌سبب سرنوشت‌ساز بودنش حتي در شرايط عادي نيز يك چالش بزرگ براي داوطلبان و خانواده‌هاي آن‌ها محسوب مي‌شود. برگزاري كنكور امسال نيز به جهت شيوع ويروس كرونا به دغدغه و نگراني بزرگي تبديل شده است. به‌دنبال همه‌‌گيري كوويد ۱۹ در سطح جهاني، نگراني براي سلامتي فردي و اجتماعي به نگراني قبولي در كنكور اضافه شده است و داوطلبان كنكور، فضاي پرتنش روزهاي قبل از كنكور را با استرس مضاعفي سپري مي‌كنند. تعطيلي مدارس، كلاس‌هاي كنكور و تقويتي، سالن‌هاي مطالعه و جزوه رايگانخانه‌ها و ديگر مكان‌هاي مورد نياز براي مطالعه كنكور شرايط خاصي را براي داوطلبان كنكور سال جاري فراهم كرده و منجر به تأثيرات مخربي از انديشه متخصصين روحي و رواني شده است.

ابتدا تصور بر اين بود كه با شدت گرفتن موج‌هاي كرونا، كنكور با جا‌به‌جايي يك تا دوماهه برگزار شود؛ اما مستمر بودن كرونا و پيدا نكردن واكسن آن، منجر به اعلام برگزاري كنكور در اين شرايط بسيار سخت شد.

از مهم‌ترين راه‌هاي كاهش شيوع ويروس كرونا قطع زنجيره‌ي تماس، رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و ماندن در خانه است؛ چرا كه ماندن در خانه ميزان ابتلا به كرونا را تا ۱۰ برابر كاهش مي‌دهد. بااين‌حال، داوطلبان به‌علت برگزاري كنكور ناچار به شركت در جلسه هستند. به همين دليل لازم است كه قبل از حضور در جلسه‌ي امتحان، اطلاعاتي راجع به ايمني از كرونا و رعايت نكات بهداشتي داشته باشيم تا بتوانيم بهتر از خودمان و ديگران مراقبت كنيم.

سال‌هاي گذشته، مشاوران در روزهاي باقي‌مانده به كنكور، به دانش‌آموزان توصيه مي‌كردند كه فضايي مشابه فضاي كنكور را شبيه‌سازي كنند و در محيط آرام خانه با لباسي رسمي، آزمون‌هاي آزمايشي كنكور را انجام دهند. اين روزها پوشيدن ماسك هم به آن پوشش رسمي اضافه شده است تا داوطلبان با تمرين استفاده از ماسك براي جلسه كنكور آمادگي داشته باشند. همچنين لازم است كه در اين شرايط دشوار، داوطلبان مثبت‌انديش باشند و استرس‌هاي كرونايي را با ملزم كردن خود به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، از بين ببرند.

حال به مطالعه چند نكته ايمني براي حضور در حوزه‌هاي برگزاري كنكور مي‌پردازيم.

  • داوطلبان در جلسه كنكور بايد از ماسك‌هاي سه‌لايه‌ي معمولي استفاده كنند و در تهيه‌ي ماسك به اندازه بودن و مناسب بودن آن براي صورت نيز خود دقت داشته باشند. براي مثال كش ماسك آنقدر شل نباشد كه باعث جابجايي ماسك روي صورت شود.
  • داوطلبان بايد سعي كنند تا حد لاخبار تخصصي ازطريق دست خود برخوردي با ماسك نداشته باشند.
  • باتوجه‌به گرماي هوا، همراه بردن آب يا نوشيدني خنك ضروري است.
  • علاوه بر وسايل موردنياز براي امتحان مانند مداد و پاك‌كن، بايد مواد ضدعفوني كننده و يك ماسك اضافه را نيز در اولويت قرار داد تا در صورت هر اتفاق احتمالي، ناچار به قرض گرفتن وسايل يا ماسك از ساير دانش‌آموزان نشود.
  • استفاده از شيلد مي‌تواند محافظت بيشتري در داوطلبان كنكور ايجاد كند؛ پس اگر داوطلبان قادر به استفاده و تحمل آن تا پايان جلسه كنكور هستند، مي‌توانند از شيلد استفاده كنند.
  • بهتر است كه داوطلبان براي شركت در جلسه‌ي امتحان از وسايل نقليه شخصي يا تاكسي دربست استفاده كنند تا در مسير حوزه‌ي مربوطه، خطري آن‌ها را تهديد نكند.
  • اگر امكان استفاده از وسيله نقليه شخصي براي عده‌اي وجود نداشته باشد، لازم است كه علاوه بر ماسك از محلول يا ژل ضدعفوني استفاده شود و قبل و بعد از سوار شدن از وسيله‌ي نقليه، دست‌ها ضدعفوني شود.
  • براي جلوگيري از تجمعات غيرضروري، بهتر است كه والدين داوطلبان در خانه بمانند تا ناخواسته باعث افزايش شيوع كوويد ۱۹ نشوند.
  • در جلسه‌ي آزمون نياز است كه داوطلبان به كسي نزديك نشوند و همچنين از ديگران هم بخواهند كه فاصله‌ي مقررشده را رعايت كنند. به همين دليل صندلي‌ها با فاصله‌ي فيزيكي مصوب ۱۸۰ سانتي‌متر از هم، چيده شده است.
  • اگر داوطلب، خودش يا ديگري را با نشانه‌ي بيماري شناسايي كرد، لازم است كه به مسئولان حوزه اطلاع دهد، زيرا محل­‌هاي مجزا در هر حوزه جهت برگزاري آزمون براي داوطلباني كه داراي علائم مشكوك به بيماري هستند پيش­بيني شده است و آن‌ها براي اين شرايط نيز تدابيري در انديشه متخصصين گرفته‌اند.
  • داوطلبان بايد دسته‌ي صندلي خود را قبل از نشستن روي آن ضدعفوني كنند، هيچ‌كدام از وسائل خود را روي زمين نگذارند.
  • دفترچه سوالات كنكور و مداد نبايد به صورت‌ نزديك شود.
  • لازم است كه داوطلبان قبل از شركت در جلسه كنكور يك صبحانه مفصل ميل كرده باشند تا در طول ساعت برگزاري كنكور از خوردن مواد غذايي پرهيز كنند.
  • در صورت نياز به مصرف مواد غذايي، لازم است كه به خوراكي دست زده نشود و دست به‌طور مستمر در طول خوردن خوراكي ضدعفوني شود.
  • داوطلبان پس از پايان آزمون و ضدعفوني كردن دست خود، بايد خيلي سريع از محل مدانديشه متخصصين خارج و همچنان نيز به كسي نزديك نشوند.
  • در هنگام ورود به منزل اولين كار لازم براي داوطلب، دور انداختن ماسك بدون تماس دست با سطح خارجي آن و شست‌وشوي سريع دست و صورت با آب و صابون است.

همه‌ي داوطلبان ملزم به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي هستند و اين وظيفه‌ي فردي و اجتماعي ما است كه براي پيشگيري از انتقال اين بيماري تلاش كنيم. همچنين در انديشه متخصصين داشته باشيد كه سهم عمده‌اي از حفظ سلامتي بر عهده‌ي خود ما است و رعايت الزامات بهداشتي هم فقط مختص كنكور سراسري نيست بلكه در شرايط دشوار دنيا به‌دليل اپيدمي كرونا، رعايت پروتكل‌ها در تمام مراحل زندگي ما الزامي است.

به جهت حفظ سلامت داوطلبان و افزايش حوزه‌هاي امتحان، روزهاي برگزاري كنكور سراسري امسال از دو به چهار روز افزايش يافته است. زمان‌بندي برگزاري آزمون گروه آزمايشي هنر، صبح روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه، گروه آزمايشي علوم رياضي و متخصص و علوم انساني صبح روز پنجشنبه ۳۰ مرداد، گروه آزمايشي علوم تجربي صبح روز جمعه ۳۱ مرداد و گروه آزمايشي زبان نيز صبح روز شنبه يكم شهريورماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات