امكان تعمير كامپيوترهاي مك در فروشگاههاي متفرقه فراهم شد
اپل دسترسي به قطعات اصلي و منابع لازم براي تعمير كامپيوترهاي مك را هم مانند آيفون دراختيار فروشگاههاي متفرقه قرار ميدهد. تصميم جديد در مسير توسعهي برنامهاي موسوم به Independent Repair Provider يا IRP است كه اپل سال گذشته شروع كرد. طبق برنامهي جديد، شركتهاي واجدشرايط، قطعات اصلي اپل را همراهبا يادگيري و روشهاي تشخيصي رايگان دريافت ميكنند. درنتيجه فروشگاههاي متفرقه هم ميتوانند تعميرات مرسوم كامپيوترهاي خارج از وارانتي را براي مشتريان انجام دهند.
برنامهي IRP ابتدا سال گذشته در ايالات متحده اجرا شد. كوپرتينوييها ابتدا موبايلهاي آيفون را به برنامهي تعمير مستقل اضافه كردند و اكنون كامپيوترهاي مك نيز شامل پوشش اين برنامه ميشوند. جف ويليامز، مدير عمليات اپل دربارهي تعمير مستقل ميگويد: «ما از گسترش خدمات تعمير مسقل و پوشش دادن كامپيوترهاي مك، خشنود هستيم. اكنون مشتريان اپل ميتوانند كامپيوترهاي مك خود را با قطعات اصلي تعمير كنند. ما ميخواهيم وقتي دستگاهي به تعمير نياز پيدا ميكند، افراد به راهكارهاي امن و قابل اعتماد دسترسي داشته باشند.
تعمير آيفون در مراكز متفرقه از سال گذشته ممكن شده بود
اپل فهرست فروشگاههاي مستقل تعميرگاهي را بهصورت الكترونيك دراختيار متخصصان قرار ميدهد. برنامهاي كه از سال گذشته شروع شد، ۱۴۰ مركز را در ۷۰۰ موقعيت پوشش ميداد. اپل همچنين از تصميم جدي براي گسترش پوشش به اروپا و كانادا خبر داد. درنتيجه بايد منتظر افزايش سريع تعداد فروشگاههاي تحت پوشش باشيم.
برنامهي جديد IRP، برنامهي تعمير مرسوم اپل بهنام Apple Authorized Service Providers را تكميل ميكند. برنامهي AASP از مدتها پيش در سرتاسر جهان اجرا ميشود و بيش از پنج هزار مركز در آن عضو هستند. پيش از راهاندازي برنامهي جديد، تنها مراكز AASP امكان دسترسي به قطعات اصلي اپل را داشتند. از كسبوكارهاي بزرگي كه طي اين برنامه خدمات وارانتي يا خارج از وارانتي را به مشتريان اپل ارائه ميكنند، ميتوان به Best Buy اشاره كرد.
كاربران مك تاكنون انتخابهاي محدودي براي تعمير كامپيوترهاي خود داشتهاند. در برخي موارد، مراكز AASP در منطقهي جغرافيايي متخصص نبودند يا هزينهي بسيار زيادي براي تعمير دريافت ميكردند. بسياري از متخصصان مجبور ميشدند تا كارهاي تعميري خود را در مراكز غيررسمي و غيرمعتبر انجام دهند كه اغلب به تجربهي ناخوشايندي ختم ميشد.
در سالهاي گذشته، جنبشهاي متعددي با تمركز بر حقوق تعمير دستگاه شخصي متخصص به راه افتادهاند كه انتقادهاي شديدي نسبت به سياستها و قوانين سختگيرانهي اپل مطرح كردهاند. آنها ميگويند كوپرتينوييها طراحي دستگاهها و سياستهاي خود را بهگونهاي انجام ميدهند كه تعمير را دشوار ميكنند.
تصميم اپل به گسترش پوشش برنامهي IRP به كامپيوترهاي مك، ظاهرا با استقبال فعالان حقوق مصرفكننده روبهرو شده است. آنها حركت جديد كوپرتينوييها را نشانهاي از تغيير رويكرد و رفتار ميدانند كه درنهايت به نفع مصرفكننده تمام خواهد شد. البته متخصص كارشناسان ميگويند هنوز هم اپل راه زيادي براي حمايت كامل از مصرفكننده در پيش دارد و اين برنامهها كافي نيستند. ازطرفي قراردادهايي كه شركتهاي مستقل در برنامهي IRP امضا ميكنند، نشان از كنترل شديد اپل دارد. درواقع اپل در برنامههاي ظاهرا حمايتي خود هم كنترل كامل را حفظ خواهد كرد. البته خود شركت ميگويد سياستهاي سختگيرانه با هدف جلوگيري از تخلف فروشگاههاي مستقل است كه از ميان آنها ميتوان به استفاده از قطعات غير اصل در تعمير اشاره كرد. شركتهاي همكار اپل در برنامهي IRP طبق قرارداد ملزم ميشوند تا برخي اوقات اطلاعات مشتريان را هم دراختيار اپل قرار دهند. آنها همچنين بايد در تبليغات خود به صراحت اعلام كنند كه عضو برنامهي AASP نيستند.
با وجود تمامي اشكالات و موانع باقيمانده، برخي كسبوكارها اعتقاد دارند برنامهي IRP اپل بسيار مفيد و كارساز بوده است. آنها ميگويند اضافه كردن كامپيوترهاي مك به پوشش تعمير مستقل، قدمي بسيار مهم محسوب ميشود. مديران برخي از اين فروشگاهها، دسترسي به قطعات اصلي اپل و همچنين يادگيريهاي تعميري حرفهاي را براي خود و مشتريان، مثبت ارزيابي ميكنند.
هم انديشي ها