يادگيري رفع اشكال زيرنويس فارسي در VLC و KMPlayer

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا زيرنويس فارسي فيلم و سريال‌ها برايتان به‌شكلي عجيب نمايش داده مي‌شود؟ با مطالعه‌ي اين مقاله، اشكال زيرنويس فارسي خود در برنامه‌هاي KM Player و VLC را مي‌توانيد رفع كنيد.
تبليغات

كمتر كسي پيدا مي‌شود كه تاكنون براي تماشاي فيلم و سريال خارجي به‌دنبال زيرنويس نبوده يا از اشكالات مربوط به آن ابراز بي‌‌اطلاعي نكرده باشد. البته برخي از متخصصان ممكن است به زبان خارجي مسلط باشند كه در اين صورت، اشكالي با تماشاي جديدترين فيلم‌ها و سريال‌هاي جهان نخواهند داشت؛ اما متخصصاني هم هستند كه وجود زيرنويس براي فيلم و سريال اهميت زيادي برايشان دارد. هر اندازه كه فايل زيرنويس با دقت ايجاد شده باشد، اشكالاتي ممكن است براي آن به‌وجود آيد كه يكي از آن‌ها، ناهماهنگي با برنامه‌هاي پخش‌كننده همانند Km Player و VLC است.

بدون ترديد، بايد اين دو برنامه‌ي پخش را محبوب‌ترين و البته پركاربردترين پليرهاي فيلم و سريال در ميان متخصصان معرفي كنيم، اما اين دليل نمي‌شود كه از اشكالات و ناسازگاري احتمالي آن‌ها با برخي زيرنويس‌ها بتوانيم به‌راحتي بگذريم. در اين مقاله، قصد داريم روش رفع اشكال زيرنويس فارسي در VLC و KM Player و درادامه، راه‌حل‌هاي رفع اشكال زيرنويس فارسي در اندرويد را مطالعه كنيم. با ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.

انواع مدل‌هاي زيرنويس فارسي موجود در اينترنت

با اينكه ممكن است دنياي زيرنويس‌هاي فارسي را بسيار ساده بدانيم، درحقيقت اين‌گونه نيست و پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال، بيشتر متخصصان هنگام دانلود فيلم‌هاي جديد، زيرنويس آن را در قالب فايلي كم‌حجم و جداگانه دانلود مي‌كنند كه فرمت آن SRT يا SUB/IDX است. اين زيرنويس بايد بعد از پخش فايل ويدئويي و ازطريق پلير اجرا شود و سپس مطابق با ثانيه‌هاي تعريف‌شده براي آن، متن ترجمه را به‌سرعت و هماهنگ نمايش دهد. به اين نوع زيرنويس اصطلاحا زيرنويس نرم (Soft Subtitle) هم گفته مي‌شود.

نكته: توجه كنيد زيرنويس‌هاي SRT ازجمله زيرنويس‌هاي فارسي ساده‌اي هستند كه دراختيار متخصصان قرار دارند.

يكي ديگر از زيرنويس‌هاي فيلم و سريال، زيرنويس‌هايي هستند كه روي ويدئو ثبت شده‌اند و امكان تغيير يا دخل‌و‌تصرف در آن‌ها وجود ندارد. درحقيقت، شما با دانلود فيلم و سريال و پخش آن‌ها، بدون نياز به هرگونه اقدام اضافي زيرنويس را در حال اجرا خواهيد ديد. اين نوع از زيرنويس فارسي را زيرنويس سخت (Hard Subtitle) مي‌نامند كه با وجود سادگي براي متخصصان، نام نامتعارفي به‌خود اختصاص داده است. نوع سوم زيرنويس فارسي را هم بايد زيرنويس‌هايي بدانيم كه ازقبل رندر شده‌اند و با اينكه امكان غيرفعال‌كردن آن‌ها وجود ندارد، مي‌توانيد تغييرات موردنياز و ضروري را اعمال كنيد.

با اينكه سه مدل از زيرنويس‌هاي فارسي را معرفي كرديم و تقريباً متخصصان با تمام آن‌ها برخورد كرده‌اند، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد استفاده از زيرنويس‌هاي SRT محبوبيت بيشتري در ميان متخصصان دارد. اين در حالي است كه ناسازگاري آن‌ها با پليرهايي همانند KM Player و VLC در برخي مواقع عذاب‌آور است. معمولاً اين اشكال به‌گونه‌اي است كه شما متن زيرنويس را با چند ثانيه اختلاف از اتفاقات رخ‌داده در فيلم مشاهده مي‌كنيد و همين مسئله مي‌تواند لذت تماشاي فيلم را از بين ببرد؛ البته جايي براي نگراني وجود ندارد و روش‌هايي براي رفع اشكال و ناهماهنگي فايل زيرنويس با فيلم در پليرها وجود دارد كه درادامه يادگيري خواهيم داد.

اشكالات زيرنويس براي تماشاي فيلم و سريال

زيرنويس فارسي هنگام اجرا ممكن است با اشكالاتي همراه باشد. يكي از اين اشكالات را مي‌توان نمايش عجيب نوشته‌ها و اشكال بعدي را هم مي‌توان عقب يا جلو بودن زمان نمايش متن از ديالوگ‌هاي بازيگران دانست. اگر كمي فكر كنيد يا حتي اين دو اشكال را تجربه كرده باشيد، به‌خوبي متوجه خواهيد شد كه چقدر مي‌تواند ناراحت‌كننده باشد. البته پس از انتشار فيلم جديد، گروه‌هاي مختلف زيرنويس‌هاي مختلفي منتشر مي‌كنند كه امكان دارد بتوانيد جايگزين و اشكال را حل كنيد؛ اما بهتر است قبل‌از‌آن، كمي با پليرهاي خود دست‌وپنجه نرم كنيد. به‌عنوان مثال، دو برنامه‌ي پخش KM Player و VLC محبوب‌ترين برنامه‌هاي پخش به‌حساب مي‌آيند كه بيشتر متخصصان و علاقه‌مندان به دنياي فيلم و سريال از آن‌ها استفاده مي‌كنند. در‌صورتي‌كه پس از اجراي زيرنويس فارسي در اين دو برنامه پخش با اشكالاتي همانند ناهماهنگي زماني يا نمايش نوشته‌هاي عجيب مواجه شديد، مي‌توانيد از روش‌هاي زير براي رفع آن‌ها استفاده كنيد.

برنامه‌ي KM Player

يكي از محبوب‌ترين برنامه‌هاي پخش كامپيوتر كه البته نسخه‌ي اندرويد آن هم دردسترس قرار دارد، KM Player است. اين برنامه‌ي پخش، در اجراي فايل‌هاي ويدئويي و حتي صوتي بسيار توانمند است. ويژگي‌هايي همانند نمايش زيرنويس، تغيير قالب و پوسته‌ي برنامه، كمترين استفاده از حجم حافظه و منابع سيستم، سرعت سريع در اجرا و پخش سبب شده متخصصان زيادي از آن به‌عنوان برنامه‌ي پخش كامپيوتر خود استفاده كنند؛ اما دركنار تمام اين مزايا، امكان دارد هنگام نمايش يا اجراي زيرنويس فارسي، دچار دردسر شويد. اشكالات نمايش زيرنويس فارسي در برنامه‌ي KM Player ممكن است متنوع باشد؛ ازجمله تغيير ظاهر نوشته‌ها و نمايش ناهمگام متن با ديالوگ‌ها. ابتدا قصد داريم روش رفع اشكال تغيير ظاهر نوشته‌ها را يادگيري دهيم.

تنظيم زبان پيش‌فرض در KM Player

اگر فايل زيرنويس خود را براي نمايش اضافه كرديد و با عبارت‌هاي عجيب مواجه شديد، نگران نشويد و فقط بايد تنظيمات زير را گام‌به‌گام دنبال كنيد. در ابتدا، بهتر است زبان پيش‌فرض را به Arabic تغيير دهيد. براي انجام اين كار، برنامه‌ي KM Player را باز كنيد و كليد F2 را فشار دهيد تا وارد بخش تنظيمات شويد. هنگامي‌كه اين كليد را بزنيد، با تنظيمات زير مواجه خواهيد شد و طبق تصوير، ابتدا روي Subtitle كليك و سپس Default Style را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران تنظيم زبان پيش‌فرض در KM Player - 1

درادامه‌ي كار و مطابق با تصوير، بايد زبان پيش‌فرض نمايش زيرنويس را روي Arabic قرار دهيد و در پايان كار روي OK كليك كنيد.

مرجع متخصصين ايران تنظيم زبان پيش‌فرض در KM Player - 2

انجام اين عمليات مي‌تواند اشكال زيرنويس و نمايش عجيب متن آن را رفع كند؛ اما درصورتي‌كه بازهم با اشكال مواجه بوديد، بهتر است موقعيت مكاني خود را در ويندوز ۱۰ روي Iran و در ويندوز ۷ هم روي Persian قرار دهيد. اگر از ويندوز ۷ استفاده مي‌كنيد، كافي است براي انجام اين كار وارد كنترل پنل (Control Panel) شويد و درادامه از بخش Language & Region، وارد بخش موقعيت مكاني (Region) شويد. در برگه‌ي Administrative، روي گزينه‌ي تغيير موقعيت محلي سيستم (Change System Local) كليك و درنهايت با فشردن كليد P، گزينه‌ي Persian را انتخاب كنيد و گزينه‌ي تأييد (Ok) را بزنيد. حال اگر از ويندوز ۱۰ استفاده مي‌كنيد، كافي است مطابق با تصوير زير وارد تنظيمات (Settings) شويد.

مرجع متخصصين ايران ورود به بخش تنظيمات ويندوز 10

درادامه بايد وارد بخش Time & Languages شويد.

مرجع متخصصين ايران Time & Languages در ويندوز 10

در منو سمت چپ، گزينه‌ي موقعيت مكاني (Region) را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران بخش موقعيت مكاني در ويندوز 10

درادامه بايد در قسمت Country & Region، كشور ايران (Iran) را انتخاب و درنهايت تأييد كنيد.

مرجع متخصصين ايران انتخاب نام كشور ايران و تعيين آن به عنوان موقعيت مكاني در ويندوز 10

رفع اشكال عقب يا جلو بودن زيرنويس فارسي در KM Player

يكي ديگر از اشكالاتي كه ممكن است هنگام پخش فايل‌هاي ويدئويي با آن مواجه شويد، عقب يا جلو بودن متن نمايش داده شده است. به‌عنوان مثال، بازيگر فيلم ديالوگي را مي‌گويد؛ اما زيرنويس فارسي آن پس از بيان ديالوگ بعدي نمايش داده مي‌شود كه قطعاً در كيفيت تماشاي فيلم تأثيرگذار خواهد بود و شما را كلافه خواهد كرد.

خوشبختانه رفع اين اشكال هم در برنامه‌ي KM Player پيش‌بيني شده و جايي براي نگراني وجود ندارد. به‌عنوان مثال، مي‌توانيد با كليدهاي جهت روي كيبورد نمايش متن را تغيير دهيد يا با فشردن كليدهاي تركيبي Shift + [ و Shift + ]، زيرنويس را نيم‌ثانيه به جلو و عقب بكشانيد كه تأثير چشمگيري بر تنظيم عقب و جلو بودن نمايش آن خواهد گذاشت. با انجام اين كار، مي‌توان گفت ديگر نبايد اشكالي در اجراي زيرنويس فارسي داشته باشيد. شما مي‌توانيد به‌راحتي فايل ويدئويي خود را با زيرنويس همگام‌سازي‌شده تماشا كنيد و لذت ببريد.

برنامه‌ي VLC Player

يكي ديگر از برنامه‌هاي برتر پخش فايل‌هاي ويدئويي و صوتي را مي‌توان VLC Player دانست كه عملكرد فوق‌العاده‌اي دارد. قصد نداريم از برنامه‌اي بيش‌از‌حد تعريف كنيم؛ اما تجربه‌ي شخصي ما در استفاده از VLC Player، فوق‌العاده بوده است. بااين‌حال در‌زمينه‌ي زيرنويس، گاهي وقت‌ها شاهد ناهماهنگي‌هايي هستم.

پخش انواع فرمت‌هاي ويدئويي و صوتي، حجم كم، رابط متخصصي ساده و همراهي از زبان فارسي سبب شده اين پلير بتواند جايگاه ويژه‌اي در ميان متخصصان سراسر جهان و ازجمله متخصصان ايراني داشته باشد؛ ولي همانند برنامه‌ي KM Player، ممكن است اشكالاتي با اجراي زيرنويس فارسي پيدا كند كه البته جاي نگراني نيست و حل‌شدني خواهد بود. اين اشكالات نمايش عجيب متن زيرنويس يا عقب و جلو بودن آن با ديالوگ‌هاي فيلم را شامل مي‌شود.

رفع اشكال زيرنويس فارسي در VLC

اگر زيرنويس فارسي فايل ويدئويي شما چند ثانيه‌اي رو به جلو يا عقب است، مي‌توانيد آن را به‌راحتي تنظيم كنيد. براي آغاز كار، وارد برنامه‌ي VLC Player شويد و از بخش ابزارها (tools) مطابق با تصوير، گزينه‌ي Track Synchronization را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران رفع اشكال زيرنويس فارسي در VLC - 1

درادامه‌، كادر جديدي باز خواهد شد كه مي‌توانيد مطابق با تصوير، مقدار دقيق زماني‌كه زيرنويس عقب يا جلو است را تعيين كنيد. اين كار به‌سادگي انجام‌شدني است.

مرجع متخصصين ايران رفع اشكال زيرنويس فارسي در VLC

كادر پايين كه با پيكان قرمز رنگ مشخص شده، بدين‌منظور تعبيه شده كه بتوانيد مدت زمان نمايش هر متن زيرنويس را تعيين كنيد. توجه كنيد تعيين اين مدت زمان نيازمند توجه ويژه شما است و بايد به‌درستي آن را تخمين بزنيد. براي اينكه بتوانيد مدت زمان را به‌خوبي درك كنيد، بايد فايل ويدئويي و زيرنويس فارسي را اجرا كنيد و ديالوگي را در انديشه متخصصين بگيريد و براساس شنيدن آن و نمايش متن، بتوانيد تصميم درستي در تعيين مدت زمان و تغيير تنظيمات اتخاذ كنيد.

اگر هنگام نمايش زيرنويس فارسي در VLC با متن‌هاي عجيب برخورد كرديد، فقط بايد زبان پيش‌فرض را روي Arabic تنظيم كنيد. براي انجام اين كار، بايد برنامه‌ي VLC را باز كنيد؛ اما فايل ويدئويي را پخش نكنيد. درادامه، كليدهاي تركيبي Ctrl + P را فشار دهيد تا بخش مربوط به تنظيمات پيشرفته بازگشايي شود. مطابق تصوير عمل و برگه‌ي زيرنويس (Subtitle) را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران رفع اشكال زيرنويس فارسي در VLC - 3

درادامه و در بخش Default Encoding، بايد مطابق با تصوير، گزينه‌ي Arabic (Windows – 1252) را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران رفع اشكال زيرنويس فارسي در VLC - 4

گزينه‌ي ذخيره‌كردن (Save) را به‌منظور تغيير نهايي تنظيمات انتخاب كنيد و يك‌بار از برنامه خارج و مجددا وارد آن شويد تا تغييرات كاملاً اعمال شود. هم‌اكنون مي‌توانيد فايل ويدئويي و زيرنويس فارسي آن را آزمايش كنيد.

رفع اشكال زيرنويس فارسي در اندرويد

تماشاي فيلم در كامپيوتر مي‌تواند جذاب باشد؛ اما متخصصان زيادي هم هستند كه علاقه‌ي زيادي به تماشاي فيلم و سريال در موبايل‌هاي هوشمند دارند. البته با وجود برنامه‌هايي همانند VLC Player جايي براي نگراني وجود ندارد و مي‌توانيد با دانلود و نصب برنامه‌ي VLC در اندرويد، تمام فايل‌هاي ويدئويي را به‌راحتي پخش و با بهترين كيفيت مشاهده كنيد.

يكي از اشكالاتي كه در پليرهاي اندرويد و دسكتاپ VLC مشترك است، امكان بروز خطا يا نمايش عجيب عبارت‌هاي فارسي است؛ اما قطعاً هيچ اشكالي بدون راه‌حل نيست. شما بايد مطابق با مراحل زير عمل كنيد تا بتوانيد موقعيت مكاني پيش‌فرض را تغيير دهيد:

  • وارد برنامه‌ي VLC Player شويد.
  • روي گزينه‌ي تنظيمات ضربه بزنيد.
  • گزينه‌ي رابط متخصصي (Interface) را در پايين تنظيمات اضافي انتخاب كنيد.
  • درادامه، روي گزينه‌ي تنظيم موقعيت مكاني (Set Locale) ضربه بزنيد.
  • زبان Arabic را انتخاب كنيد.
  • برنامه را مجددا راه‌اندازي كنيد.

شما به همين راحتي مي‌توانيد اشكال زيرنويس فارسي در اندرويد را براي برنامه VLC حل كنيد. نتيجه آزمايش‌هايي كه شخصا براي اجراي فايل‌هاي ويدئويي با VLC در تلويزيون‌هاي اندرويدي هم انجام داديم، فوق‌العاده بود.

نرم‌افزار حل اشكال زيرنويس فارسي

افراد مختلف روش‌هاي زيادي براي رفع اشكال زيرنويس فارسي پيشنهاد مي‌دهند؛ اما شاهد انتشار برنامه‌هايي هستيم كه استفاده از آن‌ها مي‌تواند باعث رفع اشكال زيرنويس فارسي شود و به‌نوعي اصلاح زيرنويس فارسي را رقم بزند. معمولاً نمايش فونت عجيب و ناخواناي زيرنويس مربوط به تنظيمات UniCode و زبان سيستم است. قطعاً تغيير زبان كامل سيستم‌ها كار ساده‌اي نيست و البته امكان انجام آن هم وجود ندارد. همچنين، اصلاح زيرنويس فارسي شرايط و اقدامات خاصي مي‌طلبد كه همه‌ي متخصصان نمي‌توانند آن را انجام دهند و فرايند طولاني خواهد داشت.

يكي از روش‌هايي كه مي‌توانيد به‌سادگي هرچه تمام‌تر براي ويرايش‌هاي مربوط به زيرنويس و رفع اشكالات آن انجام دهيد، دانلود و نصب برنامه‌ي Sh Persian Subtitle Fixer است. پس از نصب برنامه، فقط كافي است زيرنويس خود را به درون آن بكشيد تا همه‌ي تغييرات در مدت كوتاهي انجام شوند. اين كار را بايد ساده‌ترين و البته مؤثرترين روش حل اشكال زيرنويس فارسي عنوان كنيم.همچنين پيشنهاد ميكنيم يادگيري دانلود زير نويس فارسي را مشاهده كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات