فرمانده عمليات مديريت كرونا در تهران: ادعاي شكست كرونا، شعاري هيجاني است

يك‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌گفته‌ي فرمانده‌ي ‌عمليات مديريت بيماري كرونا در كلان‌شهر تهران، كرونا قطعا امواج چندين‌باره خواهد داشت و براي مديريت اين وضعيت تنها بايد روش‌هاي مديريتي تأثيرگذار اعمال شود.
تبليغات

علي‌رضا زالي، فرمانده‌ي عمليات مديريت بيماري كرونا در كلان‌شهر تهران، شيوه‌ي برخورد با كرونا در ايران را واكنش سريع و هيجاني توصيف مي‌كند. زالي دراين‌باره توضيح داد: «در بيماري‌هاي مزمن فرسايشي كه نوپديد هستند، صحبت از شكست‌دادن بيماري بيشتر نوعي واكنش هيجاني زودرس است؛ بنابراين، به اين پارادايم اعتقادي ندارم.»

به‌نقل از ايسنا، فرمانده‌ي عمليات مديريت بيماري كرونا در تهران شكست كرونا به‌عنوان بيماري مزمن و نوپديد و فرسايشي را بيشتر شعاري هيجاني مي‌داند. او مي‌گويد بهتر است از عبارت «ريشه‌كن‌كردن كرونا» استفاده كنيم كه البته بدين‌منظور هم ابتدا بايد روش‌هاي مديريتي تأثيرگذار (متفاوت با روش‌هاي قبل) اعمال شود. زالي مي‌گويد در ادبيات علمي كمتر كشوري در ماه‌هاي اخير، از عبارت «شكست‌دادن كوويد ۱۹» استفاده مي‌شود و باور اكثر كشورها به شكست زنجيره‌ي انتقال بيماري است. او اذعان مي‌كند بالابردن پرچم افتخار دربرابر كرونا به‌هيچ‌وجه گفته‌ي علمي نيست و به استفاده از ادبيات علمي نياز داريم.

فرمانده‌ي عمليات مديريت بيماري كرونا در تهران موج‌هاي چندين‌باره‌ي كرونا در كشور را ناگزير مي‌داند و كشورها را در اين زمينه به چند دسته تقسيم مي‌كند:

كشورهايي كه از روز اول با مديريت منطقي و چابك دربرابر كوويد ۱۹ تدابير جدي اتخاذ كردند و البته مؤلفه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي آن‌ها با كشور ما در انطباق نيست؛ مانند تايوان، سنگاپور، كره جنوبي و بعضا در آلمان. برخي كشورها در دور اول كرونا را مديريت كردند و البته آسيب‌هايي هم ديدند و حالا موج دوم بيماري به‌سراغشان آمده است؛ مانند ايران. تقريبا اكثر كشورهاي دنيا در همين مدل هستند.زالي: صحبت از شكست‌دادن بيماري بيشتر نوعي واكنش هيجاني زودرس استمطالعه جهاني نشان مي‌دهد اروپايي‌ها به كفه‌ي رو به پايين و رو به افول رسيده‌اند. مجددا در بخش‌هايي از فرانسه و مناطقي از اسپانيا و انگليس، خوشه‌هاي جديد بيماري در حال شكل‌گيري است؛ اما نه به شكلي كه در موج اول بود. درعين‌حال در آمريكاي‌جنوبي، بخش‌هايي از آمريكاي‌شمالي و كشورهاي آفريقا، به‌ويژه آفريقاي‌جنوبي و آسيا كشورهايي هستند كه برخلاف مدل اروپايي، در حال افزايش موارد جديد ابتلا هستند. در كشوري مانند تركيه، باتوجه‌به اينكه ديرتر از ما موج اول را تجربه كردند، طبيعتا امواج بعدي با تأخير درخورتوجهي انجام خواهد شد.

زالي تأكيد مي‌كند هيچ كشوري دربرابر موج‌هاي بعدي كرونا ضمانت ندارد و كرونا دوباره به‌سراغ آن‌ها هم مي‌رود. وي افزود: «تا زماني‌كه ۶۶ درصد افراد در جامعه دچار اين بيماري نشوند يا داروي مطمئن و واكسن بيماري پيدا نشود، اين سناريو در كشورهاي دنيا تكرارپذير خواهد بود.» البته زالي رسيدن به ايمني جمعي را بسيار خطرناك توصيف و اعلام مي‌كند كه به‌شدت از انديشه متخصصين علمي با ايمني جمعي مخالفيم؛ چراكه ايمني جمعي با حجم بسيار زياد بيماري و تلفات بسيار زياد همراه خواهد بود. وي راه ديگر مقابله با كرونا را طي‌كردن مسيري مانند سارس و مرس اعلام مي‌كند كه خود پس از مدتي، در طبيعت دچار سقوط و زوال شدند.

برهمين‌اساس، زالي تنها راه كنوني مقابله با كرونا را شكستن زنجيره‌ي انتقال ويروس عنوان مي‌كند. زالي اعتقاد دارد ايران بايد در مديريت بيماري كوويد ۱۹ زرنگ باشد و با استفاده از مباني علمي و بدون دچارشدن به غرور كاذب، توصيه‌ها و مدل‌هاي كشورهاي موفق را در پيش بگيرد. همچنين، وي به پيگيري جدي توصيه‌هاي سازمان بهداشت جهاني تأكيد مي‌كند كه نقشه‌ي راه مبارزه با بيماري را ترسيم مي‌كند.

وضعيت شيوع كرونا در تهران

زالي: ايران تنها كشوري است كه براي استفاده‌نكردن از ماسك جريمه در انديشه متخصصين نگرفته است

به‌باور فرمانده‌ي عمليات مديريت بيماري كرونا در تهران، تهران به‌دليل داشتن بيشترين تراكم جمعيتي در كشور، سكونت ۱۴ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر، سكونت غيررسمي بين ۱۳ تا ۱۷ درصد و يك ميليون نفر جمعيت شناور روزانه وضعيت پيچيده‌اي دارد. زالي بيشترين گروه سني جان‌باختگان ناشي از كرونا در تهران را بين سنين ۷۰ تا ۷۹ سال و بيشترين گروه سني ازانديشه متخصصين ابتلا را بين سنين ۵۰ تا ۵۹ سالگي اعلام مي‌كند.

همچنين به‌گفته‌ي عليرضا زالي، از روز آغازين شيوع كرونا تاكنون ۸۶/۷ درصد جان‌باختگان ناشي از كرونا در تهران، حتما يك عامل زمينه‌اي هم داشته‌اند. وي درانتها به فرسودگي جامعه‌ي پزشكي اشاره مي‌كند كه با وجود دريافت‌نكردن بسياري از معوقات خود همچنان در حال تلاش هستند. اين در حالي است كه وضعيت نظارت بر رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در سطح جامعه نيز سخت‌گيرانه نيست و تنها محدوديت‌هاي حداقلي در تهران و ديگر استان‌هاي قرمز اعمال شده است. زالي دراين‌باره‌ مي‌گويد:

در همه‌ي كشورهاي دنيا، رعايت‌نكردن شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي و استفاده‌نكردن از وسايل پيشگيري مانند ماسك، حتما با جرايمي روبه‌رو است و ما تنها كشوري هستيم كه براي اين موضوع جريمه در انديشه متخصصين نگرفته‌ايم. البته من از مردم هم تشكر مي‌كنم و مردم اصلا مقصر نيستند، نبايد تمام كاسه‌و‌كوزه‌ها را بر سر مردم بشكنيم. خوشبختانه اجراي شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در تهران به ۶۸ درصد رسيده است؛ درحالي‌كه در هفته‌ي سوم خرداد به ۱۱ درصد رسيده بود. همچنين، در تهران به‌طور ميانگين ۷۲ درصد مردم از ماسك استفاده مي‌كنند.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات