اولين گيگافكتوري در بريتانيا صنعت خودروسازي را متحول خواهد كرد؟
خودروسازان انگليس از مدتها قبل در حال مذاكره با استارتاپ جديد بريتيشولت (Britishvolt) هستند تا باتري خودروهاي الكتريكي را از گيگافكتوري اين شركت در انگليس تأمين كنند. قرار است گيگافكتوري بريتيشولت در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود. بريتيشولت دقيقاً اواخر سال گذشته تأسيس شد و بهتازگي اعلام كرد اعتمادبهنفس اين شركت بهمنظور دستيابي به برنامههاي خود در پي تعهد به احداث كارخانه در ولز جنوبي و اخذ مجوزهاي قانوني مرتبط افزايش يافته است.
لارس كارلستروم، مديرعامل بريتيشولت، در اين زمينه گفت:
توليدكنندگان خودرو اهميت باتريهاي ساخت داخل را ميفهمند. مدتي طول كشيده تا اين اعتمادبهنفس حاصل شود. مردم بايد ببينند كه در حال سرمايهگذاري هستيم و قصد داريم اين كار را انجام دهيم. اين موضوعي نيست كه ما فقط بگوييم ميخواهيم انجام دهيم. هماكنون، مشغول استخدام نيروي كار براي ساخت كارخانه و گرفتن مجوزهاي قانوني لازم هستيم و منافع بيشتري براي آينده تصور كردهايم. درحالحاضر، مشغول گفتوگو با تعدادي از خودروسازان انگليسي هستيم. همچنين، با برخي از اين شركتها دربارهي توليد باتريهاي سفارشي براي سازگاري با محصولات و بهعنوان بخشي از تيم توسعهي آنها مباحثه و تبادلانديشه متخصصين ميكنيم.
گيگافكتوري آيندهي بريتيشولت كه نخستين كارخانهي ساخت باتري خودرو الكتريكي در انگلستان خواهد بود، در مكاني به مساحت ۲۵ هكتار در پايگاه سابق نيروي هوايي ارتش سلطنتي بريتانيا (RAF) در ولز ساخته ميشود. اين كارخانه در نزديكي كارخانهي جديد سنتآتن استونمارتين و محل توليد شاسي بلند DBX و ساير خودروهاي الكتريكي آينده استون مارتين قرار دارد. قدرت خروجي سالانهي اين كارخانه ۱۰ گيگاوات ساعت خواهد بود كه براي تأمين باتري ۱۳۰،۰۰۰ دستگاه خودرو الكتريكي كافي است و انتظار ميرود تا سال ۲۰۲۷ ظرفيت توليد اين كارخانه به ۳۰ گيگاوات ساعت برسد و درنهايت، حدود ۴،۰۰۰ شغل جديد ايجاد شود.
تاكنون، تمام سرمايهگذاريها را خود بريتيشولت انجام كرده؛ اگرچه اين استارتاپ به حمايت دولت نيز متكي است. كارلستروم گفت:
گرفتن پروانهي ساخت كامل در حد توان ما نيست. تاكنون، همراهي يا بودجهاي دريافت نكردهايم. كاملاً مطمئن هستيم تا حدودي از دولت انگلستان بودجه دريافت خواهيم كرد؛ البته بايد دربارهي ميزان آن بهاندازهي كافي مذاكره كنيم.
پيشبيني ميشود ساخت كارخانهي ۱۰ گيگاوات ساعت بريتيشولت حدود ۱/۵۷ ميليارد دلار هزينه دربر داشته باشد و ۱/۸۳ ميليارد دلار ديگر نيز براي رسيدن به ظرفيت كامل ۳۰ گيگاوات ساعت موردنياز است. از مدتها قبل، احداث گيگافكتوري براي بقاي صنعت خودرو انگليس بسيار حياتي ارزيابي ميشد. سال گذشته، رالف اسپت، مديرعامل وقت جگوار لندرور، گفت: «اگر باتريها در انگليس ساخته شوند، توليد خودرو در انگليس نيز افزايش خواهد يافت.»
اخيراً مايك هاوس، رئيس انجمن توليدكنندگان و تجار پيشرانه، در مصاحبهي الكترونيك با Autocar Business Live گفت: «مهمترين چيزي كه به آن نياز داريم، كارخانهي باتري است و بدون آن دچار اشكال خواهيم شد.»
دولت نيز حمايت خود را از اين طرح اعلام كرده است. دولت انگليس تاكنون ۱۲۸ ميليون پوند (حدود ۱۶۷ ميليون دلار) براي توسعهي باتري ازجمله مركز صنعتيسازي باتري انگلستان سرمايهگذاري كرده و گفته است: «اين كار ميتواند زيربنايي براي جاهطلبيهاي ما بهمنظور احداث يك گيگافكتوري در انگلستان فراهم كند.»
بهغير از بريتيشولت، تنها شركتي كه بهاحتمال زياد ميتواند در انگلستان فعاليت كند، بهطور واضح تسلا است. ماه جون، گزارشهايي مبنيبر اين موضوع وجود داشت كه خودروساز برقي آمريكايي در حال ارزيابي مكان احتمالي احداث كارخانه توليد باتري در سامرست است.
براساس گزارش كارلستروم، بريتيشولت در طول همهگيري ويروس كرونا گامهاي اساسي برداشته است. كارلستروم گفت:
همهگيري ويروس كرونا اين فرصت را به ما داد كه تمام رقبا صحنه را ترك كنند. با اجراي برگزيت، بسياري از رقبا نگران بودند و وقتي بيماري كوويد ۱۹ همهگير شد، رقابت كاملاً از بين رفت. در اين مدت، بسيار كار كردهايم تا در انگلستان به موفقيتهاي زيادي برسيم.
اگرچه كارلستروم انتظار دارد بريتيشولت نخستين مركز توليد باتري خودرو برقي در مقياس بزرگ را در انگلستان افتتاح كند، او پيشبيني ميكند در آينده دو يا سه كارخانهي مشابه ديگر نيز وجود داشته باشد. كارلستروم توضيح داد:
تقاضا در انگليس بين سالهاي ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ حدود ۵۰ گيگاواتساعت خواهد بود و ما در حال ساخت كارخانهاي با ظرفيت ۳۰ گيگاواتساعت هستيم. تقاضا بسيار بيشتر از عرضه است و با خطر نسبتاً كمي مواجه هستيم. اگر ما [انگليس] نتوانيم توافقنامه تجاري را با اتحاديه اروپا امضا كنيم، اين موضوع بهعنوان مثال روي كار جگوار لندرور تأثير خواهد گذاشت. خودرو كمتر، يعني باتري كمتر؛ اما نگران نيستيم. توجه بسياري از قطعهسازان مختلف را در انگلستان جلب كردهايم و به بازار فعلي بسيار خوشبين هستيم.
كارلستروم درباره رقابتپذيري در سطح بازار اروپا نيز توضيح داد:
مدتها به انگلستان چشم داشتيم. اروپا از انديشه متخصصين ساير تسهيلات و امكانات از رقابتپذيري بيشتري برخوردار است. ما در وضعيتي كاملاً متلاطم زندگي ميكنيم. فكر ميكنم كمي عجيب باشد هيچكسي [موارد لازم] را شناسايي نكرده است. بهانديشه متخصصين ميرسد در انگليس سستيها و كمكاريهايي درباره برگزيت اتفاق افتاده باشد. بدون وجود رقابت، در مكان بسيار مناسبي اين كارخانه را ميسازيم. هدف ما اين است كه پايدارترين توليدكنندهي باتري [خودرو الكتريكي] در جهان باشيم. ما با زنجيرهي تأمين تلاش ميكنيم تا حد ممكن، انگليس به اين هدف نزديك شود.
كارلستروم پيشبيني كرد واردات باتري از آسيا، يعني جايي كه هماكنون اكثر باتريهاي دنيا توليد ميشود، درنهايت متحمل ماليات خواهد شد. كارلستروم گفت:
اگر باتريها از آسيا وارد شوند، بسيار مقرونبهصرفه هستند؛ اما اگر آينده را در انديشه متخصصين داشته باشيد، يقين دارم واردات آسيا با مالياتهاي زيستمحيطي روبهرو خواهد شد. حملونقل باتريهاي سنگين تأثير زيادي بر محيطزيست ميگذارد. درحاليكه باتريها مسافتهاي طولاني را از آسيا تا اروپا طي ميكنند، نميتوانيد بگوييد خودرويي پايدار و بدون آلايندگي ميسازيد.
بريتيشولت پيشازاين استخدام دانشمندان و مهندسان ماهر را آغاز كرده است و كارلستروم انگلستان را مكاني توصيف ميكند كه از تخصصهاي شگفتانگيزي درزمينهي فناوري باتري بهره ميبرد. جديدترين انتصاب اين شركت دكتر آلن پترسون است كه بهعنوان مدير ارشد متخصص بهجمع مديران بريتيشولت ميپيوندد. پترسون پيشازاين رئيس مديريت برنامهي مؤسسه فارادي بود و تحقيقات مربوط به باتريهاي ليتيوميون را انجام ميداد و وظيفهي مديريت منابع صنعتي و دانشگاهي و دولتي را براي شتابدهي پيشرفت برعهده داشت.
بريتيشولت دربارهي دانشگاه نهتنها درزمينهي تحقيق و توسعه، بلكه دربارهي تضمين حضور و مسئوليت اجتماعي در دانشگاه كارديف صحبت ميكند. كارلستروم گفت:
اگر بتوانيم كودكان ۱۴ ساله را درزمينهي تحقيقات باتري يادگيري دهيم، آنها ميتوانند نيروي سادهان ماهر ما در آينده باشند.
بريتيشولت انديشه متخصصيناتهاي خود را فراتر از توليد باتري براي خودروهاي الكتريكي قرار داده است. اين شركت قبل از پايان سال، برنامهاي براي احداث سايت دوم در انگلستان با تمركز بر باتريهاي ذخيره انرژي اعلام خواهد كرد. كارلستروم گفت:
ذخيرهسازي انرژي بخش مهمي از برنامهي تجاري است. تقاضاي زيادي براي ذخيرهسازي، بهويژه در مناطقي از جهان وجود دارد كه دسترسي به شبكههاي توزيع برق يا انرژي خورشيدي ندارند. اين همان چيزي است كه اكنون بهدنبال آن هستيم.
هم انديشي ها