نسل اول پانامرا در سال ۲۰۰۹ معرفي شد تا خودرويي الهامگرفته از 911 با بدنهي بزرگتر و چهادر باشد. اين مدل، از سال ۲۰۱۶ تاكنون با نسل دوم عرضه ميشود و محبوبيت خود را در كلاس خودروهاي لوكس اسپرت، افزايش داده است. نسخههاي مختلف پانامرا، در گروه ارزشي مرسدس بنز كلاس S و بي ام و سري ۷ طبقهبندي ميشود، اما كمراتفاعتر و اسپرتتر طراحي شده است تا ضمن حفظ راحتي سرنشينان، تهاجميتر باشد.
هفته پيش، خبري مبني بر ركوردشكني پانامرا در نوربرگرينگ منتشر كرديم. اين خودرو، توانسته بود بهترين زمانگيري براي يك مدل چهاردر لوكس را ثبت كند. مطابق گمانهزنيها، امروز مديران پورشه تأييد كردند كه پانامرا توربو S جديد، موفق به ثبت ركورد در نوربرگرينگ شده است. اين خودرو با قدرت ۶۲۰ اسببخار و گشتاور ۸۲۰ نيوتنمتر از پيشرانه ۴ ليتر V8 توئينتوربوشارژ، استفاده ميكند تا ۷۰ اسببخار و ۵۰ نيوتنمتر نسبت به مدل ۲۰۲۰، افزايش قدرت و گشتاور داشته باشد.
بهبود آمار متخصص پانامرا در مدل ۲۰۲۱، منجر به كاهش ۰/۵ ثانيه در سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت شده است. نسخه توربو S حالا يكي از بهترين خودروهاي ۴در دنيا از انديشه متخصصين شتاب اوليه محسوب ميشود و تنها ۲/۹ ثانيه بعد از شروع حركت به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد.
سه مدل پانامرا با بدنه استاندراد، گرن توريسمو و LWB (داراي فاصله محورهاي بيشتر) توليد ميشوند. همگي اين خودروها ميتوانند با پيشرانه جديد از سري توربو S خريداري شوند؛ اما به دليل وزن بيشتر، يك دهم ثانيه ديرتر به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسند. نهايت سرعت نسل جديد پانامرا، محدود شده به ۳۱۵ كيلومتربرساعت خواهد بود.
ديگر نسخه جذاب پانامرا براي سال ۲۰۲۱، مدل پلاگين هيبريد با نام 4S E-Hybrid است. در اين خودرو، پيشرانه ۲/۹ ليتر V6 توئين توربوشارژ همراه يك موتور برقي، مجموع قدرت ۵۵۲ اسببخار و گشتاور ۷۵۰ نيوتنمتر توليد ميكنند. چنين تجهيزاتي، سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۳/۵ ثانيه و نهايت سرعت ۳۰۰ كيلومتربرساعت فراهم خواهند كرد. در پانامرا 4S E-Hybrid، بهجاي باتري ۱۴/۱ كيلووات ساعت مدل ۲۰۲۰ از بسته ۱۷/۹ كيلووات ساعت استفاده ميشود تا شعاع حركتي ۵۴ كيلومتر درحالت تمام الكتريكي، قابل استفاده باشد. مدل پايه از پانامرا ۲۰۲۱، پيشرانه ۲/۹ ليتر توئين توربوشارژ با قدرت ۳۲۵ اسببخار و گشتاور ۴۵۰ نيوتنمتر خواهد داشت.
پانامرا ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در نماي روبهرو، تفاوت ظاهري چنداني ندارند. صرفا، چراغهاي پشت در مدل جديد، با نواري از LED به هم متصل شدهاند. خريدار ميتواند براي قسمتهاي مختلف سپر، ادوات فيبركربن و چرخهاي جديد ۲۰ يا ۲۱ اينچ سفارش دهد؛ اما باز هم تشخيص مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از يكديگر، اشكال خواهد بود.
در كابين پانامرا ۲۰۲۱، تنها يك تغيير مهم وجود دارد. فرمان جديد، كليدهاي كمتري دارد و فاقد ادوات نقرهاي رنگ است. اين خودرو، همچون گذشته از پنل پشت فرمان سهگانه با عقربههاي آنالوگ استفاده ميكند و در همه مدلها، پنل تمام ديجيتال ندارد. صندلي برقي براي نسخههاي مختلف، متفاوت است؛ همچنين سيستم صوتي حرفهاي از برند بنگ اند اولافسن با ۲۱ بلندگو، خروجي ۱,۴۵۵ و ساب ووفر ۴۰۰ وات نيز، آپشن سفارشي خواهد بود. در مدل پايه از پانامرا توربو هم، سيستم صوتي ۷۱۰ وات با ۱۴ اسپيكر از برند بوز (Bose) وجود دارد.
نسخه استاندارد پانامرا ۲۰۲۱، امكانات متخصص و ايمني بيشتري نسبت به قبل خواهد داشت. بازطراحي شاسي، تعليق و فنربندي، راحتي بيشتري فراهم ميكند؛ درحاليكه تايرها و كاليپرهاي ترمز كربن سراميك نيز، كيفيت بالاتري دارند. عملكرد سيستم فرمان هم، بهبود يافته است. حتي ارزانترين مدل پانامرا، داراي سيستم رانندگي خودكار بين خطوط (lane keep assist) و تشخيص علائم راهنمايي رانندگي است. كروزكنترل هوشمند با قابليت ايست و حركت خودكار، نمايشگر روي شيشه، فناوري ديد در شب و بسياري ديگر امكانات الكترونيك كه در خودروهاي لوكس مثل مرسدس بنز S كلاس وجود دارند؛ براي پانامرا نيز قابل سفارش خواهند بود.
ارزش نهايي پانامرا ۲۰۲۱ هنوز اعلام نشده است. اين محصول، اواخر پاييز، با سه نوع بدنه و پيشرانههاي متنوع پيشفروش خواهد شد. آستانه ارزش مدل ۲۰۲۰، حدود ۹۰ هزار دلار است؛ درحاليكه پانامرا توربو ۱۵۵ هزار دلار و نسخه توربو پلاگين هيبريد، ۱۹۰ هزار دلار ارزش دارند.
هم انديشي ها