چرا مايكروسافت به‌دنبال خريد تيك تاك است؟

سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت چند روز پيش اعلام كرد براي خريد تيك تاك، پديده‌ي نوظهور شبكه‌هاي اجتماعي، وارد مذاكرات شده‌ است؛ اما هدف مايكروسافت از اين خريد چيست؟ با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

در نگاه اول، اقدام مايكروسافت براي خريد تيك تاك عجيب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. مايكروسافت سالياني است كه از محصولات و سرويس‌هاي مصرفي مانند گروو‌موزيك، كينكت، مايكروسافت‌بند فيتنس، ويندوزفون و به‌تازگي سرويس استريمينگ ميكسر عقب كشيده و تمركز خود را بر محصولات بهره‌وري‌محور گذاشته ‌است. چگونه سرويس سرگرمي محبوب ميان نوجوانان در اين زمينه مي‌تواند به مايكروسافت كمك كند؟

اگر بيشتر به انگيزه‌هاي مايكروسافت بينديشيم، خريد تيك تاك در آمريكا، كانادا، استراليا و نيوزيلند مي‌تواند باعث سود بسياري از كسب‌وكارهاي فعلي مايكروسافت شود و علاوه‌بر‌آن، اهالي اين شركت را به رقيبي جدي براي يوتيوب و فيسبوك تبديل كند.

مرجع متخصصين ايران تيك تاك tiktok در iOS

امپراتوري داده

مهم‌ترين بخش از قرارداد مايكروسافت و تيك تاك به دسترسي مايكروسافت به داده و متخصصان اين سرويس مربوط است. اين موضوع دليل اصلي نگراني ترامپ بر سر روابط احتمالي تيك تاك با دولت چين و سوءاستفاده از داده است. مايكروسافت در بلاگ خود درباره‌ي اهميت اين داده‌ها مي‌گويد:

مايكروسافت تضمين مي‌كند تمامي داده‌هاي شخصي متخصصان آمريكايي تيك تاك به خاك آمريكا انتقال خواهد يافت و در اين كشور خواهد ماند.

اين داده مي‌تواند استفاده‌هاي مختلفي براي مايكروسافت داشته باشد. اهالي مانتين‌ويو مدت مديدي است كه از Xbox Live براي پيش‌راندن تحقيقات خود در پروژه‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري بهره مي‌برد. داده‌هاي متخصصان به توسعه‌دهندگان و مايكروسافت كمك كرده تا نحوه‌ي استفاده‌ي متخصصان از ايكس‌باكس‌هاي خود را بهتر درك كنند. درك نحوه‌ي تعامل متخصصان با كينكت نيز به مايكروسافت در توسعه و بهبود هولولنز كمك شاياني كرد.

تيك تاك مي‌تواند نقطه‌ي كور مايكروسافت را برطرف كند و حتي بر نحوه‌ي توسعه‌ي نرم‌افزارها و سرويس‌هاي درون اين شركت تأثير بگذارد. مايكروسافت در‌زمينه‌ي نرم‌افزارهاي كاري و بهره‌وري به‌اندازه كافي داده و تجربه دارد؛ اما درزمينه‌ي سرويس‌هاي مصرفي در چند سال گذشته تنها طعم شكست را چشيده و اين موضوع موجب بروز شكافي ميان متخصصان عام با اين شركت شده‌ است.

اين موضوع زماني اهميت بيشتري پيدا مي‌كند كه تعدادي زيادي از آمريكايي‌هاي جوان در محيطي رشد مي‌كنند كه با اندرويد، iOS و كروم‌بوك‌ها تسخير شده است. جيميل سرامد سرويس‌هاي رايانامه است و براي به‌اشتراك‌گذاري و نمايش اسناد از گوگل داكس استفاده مي‌شود. دور از واقعيت نيست بگوييم فرد آمريكايي بدون نياز به سرويس‌هاي مايكروسافت بزرگ مي‌شود. مايكروسافت انقلاب موبايل‌ها را از دست داده و در تلاش است به گردونه‌ي رقابت بازگردد.

تيك تاك ميكروسافت را مستقيما به ميليون‌ها جوان وصل مي‌كند كه محتواي ويدئويي مصرف مي‌كنند. مايكروسافت مي‌كوشد سيستم‌عامل ويندوز خود را با برنامه‌هاي توليد محتوا و ويدئو بيشتر در انديشه متخصصين متخصصان برجسته كند؛ اما تيك تاك روشي ساده براي خلق ويدئوها از موبايل‌ها براي ميليون‌ها نفر ارائه داده ‌است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو ايكس / Microsoft Surface Pro X

سرفيس پرو اكس مايكروسافت

مايكروسافت مي‌تواند از دسترسي مستقيم به متخصصان تيك تاك براي تبليغ محصولات خود مانند سرفيس و ايكس‌باكس نيز بهره ببرد. حتي استفاده از اين سرويس به‌عنوان سكوي پرتابي براي ايده‌هاي بلندپروازانه‌ي مايكروسافت درزمينه‌ي استريم بازي‌ها نيز چندان دور از ذهن نمي‌رسد. گوگل در انديشه متخصصين دارد با ادغام يوتيوب و سرويس استريمينگ استاديا گامي رو به جلو بردارد و مايكروسافت با تيك تاك و سرويس استريم xCloud مي‌تواند پاسخي درخور به گوگل دهد. مايكروسافت در انديشه متخصصين داشت از ميكسر براي استريم بازي ايكس‌باكس استفاده كند؛ اما اين سرويس هيچ‌گاه توجه كافي را جلب نكرد و مايكروسافت مجبور شد قراردادي با فيسبوك براي ادغام با xCloud منعقد كند. تصور كنيد ويدئويي از Call of Duty در تيك تاك ببينيد و بعد با كليك روي آن به‌راحتي اين بازي را روي سرويس xCloud بازي كنيد.

همچنين، مايكروسافت فكرهاي بزرگي براي هوش مصنوعي در خارج از فضاي كاري دارد. اگرچه تلاش‌هاي اوليه مايكروسافت درزمينه‌ي چت‌بات‌هاي هوش مصنوعي چندان باب ميل نبود؛ اما مايكروسافت به متخصصان فراواني براي آزمايش پروژه‌هاي هوش مصنوعي خود نياز دارد. تيك تاك هم‌اكنون از هوش مصنوعي براي تشخيص چهره و اعمال فيلترهاي محبوب بهره مي‌برد. فيد هوش مصنوعي تيك تاك دقيقا همان ‌چيزي را به شما پيشنهاد مي‌دهد كه در اپ مي‌بينيد و اين الگوريتم با افزايش استفاده متخصصان از آن بيشتر بهبود پيدا مي‌كند.

تيك تاك درزمينه‌ي واقعيت افزوده نيز سرمايه‌گذاري‌هايي كرده ‌است و از فيلترها و تبليغاتي استفاده مي‌كند كه از AR بهره مي‌برند. برنامه‌هاي AR مايكروسافت تا حد زيادي به هولولنز و هدست واقعيت تركيبي ويندوز و برخي تجربيات روي موبايل با ماينكرفت محدود مي‌شود. تيك تاك مي‌تواند دروازه‌اي در موبايل براي واقعيت افزوده مايكروسافت باشد.

مرجع متخصصين ايران Microsoft

مالكيتي پيچيده

مايكروسافت تاكنون اعلام نكرده است خريد تيك تاك مستقيما كدام‌يك از ويژگي‌هاي اين سرويس را تحت‌تأثير قرار خواهد داد. اين موضوع كه مايكروسافت چه برنامه‌اي براي مديريت تيك تاك در آمريكا، كانادا، استراليا و نيوزيلند دارد، جاي سؤال است. آيا اين مديريت به‌معناي وجود دو نسخه‌ي متفاوت با ويژگي‌هاي متفاوت در مناطق مختلف خواهد بود؟

نحوه‌ي مديريت تيك تاك در آمريكا نكته‌اي مهم در موفقيت آينده اين شركت خواهد بود. يكي از نخستين خريد‌هاي ساتيا نادلا،‌ مديرعامل مايكروسافت، موجانگ، سازنده‌ي ماينكرفت بود. اين تصميم موفقيت بزرگي بود؛ چراكه ماينكرفت به رشدش ادامه داد و مايكروسافت دست استوديو موجانگ را براي توسعه‌ي مستقل بازي‌ها باز گذاشت.

خريد ديگر نادلا لينكدين با ارزش ۲۶/۲ ميليارد دلار، موفقيت ديگري براي مايكروسافت بود. اين شركت به لينكدين اجازه داده به‌طور مستقل به فعاليتش ادامه دهد و تنها در برخي نقاط، ادغام‌سازي‌هايي هوشمندانه با سرويس آفيس انجام داده ‌است. مايكروسافت به غول اجتماعي كاري دسترسي دارد و گوگل و فيسبوك را از حوزه‌ي كاري به حاشيه‌ي رانده و اين شركت با سرويس آفيس به اين تسلط ادامه مي‌دهد. حتي گيت‌هاب هم ظاهرا خريد موفقي براي مايكروسافت بوده ‌است. مايكروسافت به اين شركت نيز اجازه‌ي فعاليت مستقل داده و به‌طور مشابهي، مايكروسافت با داده‌هاي اين سرويس درك بهتري از توسعه‌دهندگان و نيازهاي آن‌ها پيدا كرده ‌است.

اگر قرارداد تيك تاك و مايكروسافت منعقد شود، احتمالا مايكروسافت به اين شركت نيز اجازه فعاليت مستقل را خواهد داد. مايكروسافت پس از تجربه‌ي طعم شكست در خريد اسكايپ و نوكيا و تلاش در ادغام اين شركت‌ها با كسب‌وكار خود بسيار محتاطانه عمل مي‌كند. همچنين، مايكروسافت در بازار مديريت محتوا تازه‌كار است؛ از‌اين‌رو، دور از ذهن است كه اين شركت تلاش كند تيك تاك را با سرويس‌هاي خود ادغام يا با برند ديگري عرضه كند. مايكروسافت با تصاحب تيك تاك در كشورهاي انگليسي زبان سعي مي‌كند با اشكالاتي كه فيسبوك و توييتر با آن‌ها مواجه شدند، برخورد نكند. جاي تعجب است چرا انگلستان در فهرست مايكروسافت نيست.

اگر به تيك تاك اجازه‌ي فعاليت مستقل داده شود، آن‌گاه مايكروسافت مي‌تواند علاوه‌بر استفاده از داده‌هاي اين سرويس و ادغام برخي سرويس‌هايش در آن، مستقيما با يوتيوب و فيسبوك رقابت كند. در سال ۲۰۰۶، مايكروسافت با همكاري News Corporation و NBC Universal سرويس ويديويي MSN را راه‌اندازي كرد كه توانست با يوتيوب رقابت كند و چند سال بعد تعطيل شد. اين شكست منجر به اين شده كه يوتيوب به مقصد اوليه ويديوهاي مايكروسافت تبديل شود.

مايكروسافت با Socl در سال ۲۰۱۲ درزمينه‌ي شبكه‌هاي اجتماعي نيز طبع‌آزمايي كرده‌ است. اين شبكه‌ي اجتماعي پنج سال بعد در سال ۲۰۱۷ تعطيل شد. مايكروسافت هميشه به قابليت فيسبوك واقف بوده و در سال ۲۰۰۷، ۲۴۰ ميليون دلار در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده ‌است. تيك تاك به‌سرعت در حال تبديل به مهره‌اي بزرگ در فضاي اجتماعي امروزي است و رقيبي مستقيم براي اسنپ‌چت و اينستاگرام و فيسبوك در هر دو زمينه‌ي مقياس و قابليت‌ها به‌شمار مي‌رود.

مرجع متخصصين ايران تيك تاك / tiktok

پيش‌بيني آينده‌ي تيك تاك فروخته‌شده به مايكروسافت بسيار دشوار است. اين قراردادي نامعمول براي اهالي مانتين‌ويو است و دولت آمريكا نيز در اين ميان سنگ‌اندازي مي‌كند. مايكروسافت معمولا پيش از انعقاد قراردادها از خريدهايش صحبتي نمي‌كند و پست وبلاگ اين شركت نيز در پاسخ به ترامپ و دخالت شخصي او در اين موضوع بود. وال‌استريت ژورنال گزارش داده است پست وبلاگ مايكروسافت نتيجه‌ي فشار متحدان رئيس‌جمهور بر مايكروسافت براي علني‌كردن مذاكرات اين شركت با تيك تاك بوده‌است.

مايكروسافت با قرارداد پيچيده‌اي رو‌به‌رو است. خريد تيك تاك از يك سو مي‌تواند به‌نفع اين شركت و از سوي ديگر به‌نفع ترامپ باشد. ترامپ مي‌تواند با انعقاد اين قرارداد ادعا كند يكي از مهره‌هاي مهم چين در اكوسيستم فناوري آمريكا را زير سلطه آورده ‌است. انتظار پيچش‌ها و اتفاق‌هاي متعددي در مذاكرات هفته‌هاي آتي داريم؛ اما طبق اعلام مايكروسافت، اين مذاكرات تا ‌۱۵ سپتامبر (۲۵ شهريور) به‌پايان خواهد رسيد. درحال‌حاضر، تنها بايد منتظر باشيم و گمانه‌زني كنيم.

انديشه متخصصينات شما در‌اين‌باره چيست؟ مايكروسافت با تصاحب تيك تاك چه سودايي در سر مي‌پروراند؟ آيا اين خريد به‌نفع مايكروسافت است؟ انديشه متخصصينات‌هاي خود را با ما و ساير متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات