با قابليت‌هاي متخصصدي گالري عكس در iOS 14 آشنا شويد

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل در اپليكيشن گالري عكس iOS 14 قابليت‌هاي جديدي را به متخصصان ارائه مي‌كند كه قطعا در بهبود تجربه‌ي متخصصي آن‌ها مؤثر خواهد بود.
تبليغات

اپليكيشن‌هاي متعددي براي مشاهده و ويرايش عكس در اپ استور اپل دردسترس متخصصان iOS قرار دارد. بااين‌حال نياز بسياري از متخصصان با همان اپليكيشن پيش‌فرض گالري يعني Apple Photos برطرف مي‌شود. به‌علاوه، كوپرتينويي‌ها در هر نسخه‌ي جديد از اپليكيشن اختصاصي، قابليت‌هاي متخصصدي بيشتري را ارائه‌ مي‌كنند كه موجب تكميل‌تر شدن خدمات مي‌شود. در iOS 14 شاهد بهينه‌سازي‌هاي متعدد در اپليكيشن گالري هستيم كه قابليت‌هاي متخصصدي آن را دوچندان مي‌كنند.

اپليكيشن Apple Photos برخلاف iOS 13 در iOS 14 با تغييرهاي ساختار آن‌چناني روبه‌رو نشده است، اما هنوز قابليت‌هاي زياد جديدي در آن ديده مي‌شود كه اشاره به آن‌ها خالي از لطف نيست. ابزارهاي جديد فيلتر، گزينه‌هاي بهينه براي مديريت آلبوم‌ها، لرزش‌گير براي عكس‌‌هاي Live Photos و اضافه كردن زيرنويس به عكس‌ها و ويديوها تنها بخشي از قابليت‌هاي جديد هستند. در ادامه، تعدادي از ابزارها و قابليت‌هاي متخصصدي اپليكيشن گالري عكس را در iOS 14 مطالعه مي‌كنيم.

فيلتر كردن آلبوم‌ها براساس نوع

آلبوم‌ها يكي از ابزارهاي جذاب و متخصصدي براي دسته‌بندي عكس‌ها و فيلم‌ها در مجموعه‌هاي مرتب هستند. البته در iOS 13 و نسخه‌هاي قبلي، امكان مرتب كردن محتواي آلبوم‌ها وجود ندارشت. درنتيجه‌ي همين محدوديت‌ها، پيدا كردن انواع خاصي از تصاوير، خصوصا در پوشه‌هاي بزرگ، دشوار بود. اپليكيشن گالري در iOS 14 امكان فيلتر كردن آلبوم با چهار روش وجود دارد. مي‌توان هر آلبوم را با گزينه‌هاي Favorites, Edited, Photos و Video مرتب و فيلتر كرد. متخصص حتي امكان تركيب كردن فيلترها با هم را نيز دارد كه پيدا كردن محتواي مدانديشه متخصصين را آسان‌تر مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران فيلتر آلبوم در Apple Photos iOS 14

براي دسترسي به قابليت جديد، ابتدا بايد روي آيكن سه نقطه در اپليكيشن فوتوز را لمس كرده و سپس Filter را انتخاب كنيد. فيلترها، در انواع آلبوم‌هاي موجود در اپليكيشن قابل پياده‌سازي هستند. پوشه‌هايي كه توسط اپل يا اپليكيشن‌هاي متفرقه ساخته شده‌اند، با استفاده از فيلترهاي جديد قابل دسته‌بندي مي‌شوند. البته در پوشه‌هايي كه تنها يك نوع محتوا وجود دارد (مانند پوشه Live Photos) تنها گزينه‌هاي Favorites و Edited فعال هستند.

مرتب‌سازي آلبوم‌ها براساس جديدترين و قديمي‌ترين

در قابليت مرتب‌سازي، مانند قابليت بالا مي‌توانيد محتواي موجود در آلبوم‌ها را براساس قديمي يا جديدبودن مرتب كنيد. در نسخه‌هاي قبلي با لمس كردن نوار وضعيت يا تب آلبوم، امكان مشاهده‌ي جديدترين يا قديمي‌ترين محتوا وجود داشت. البته اين راهكارها در نسخه‌ي جديد هم دردسترس هستند.

مرجع متخصصين ايران مرتب سازي آلبوم ها iOS 14

اپل در نسخه‌ي جديد اپليكيشن فوتوز، گزينه‌هاي اختصاصي را براي مرتب‌سازي جديدترين و قديمي‌ترين محتوا دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد. اين مرتب‌سازي به‌صورت دو انتخاب Oldest to Newest يا Newest to Oldest دراختيار متخصصان قرار مي‌‌گيرد. مرتب‌سازي در تمامي آلبوم‌هاي ساخته‌شده توسط خود متخصص يا اپليكيشن‌هاي متفرقه، قابل اجرا خواهد بود. البته آلبوم‌هاي پيش‌فرض مانند Recents, Favorites و هر آلبومي كه در پخش Media Types وجود دارد، امكان مرتب‌سازي نخواهد داشت. براي دسترسي به گزينه‌هاي مرتب‌سازي، آيكن سه نقطه‌اي را لمس كرده و سپس از ميان گزينه‌ها، Sort را انتخاب كنيد. گزينه‌ي پيش‌فرض مرتب‌سازي، سفارشي يا Custom است. اين گزينه هميشه دردسترس قرار دارد تا درصورت نياز، به تنظيمات مرتب‌سازي قبلي خود باز گرديد.

بزرگ‌نمايي آلبوم‌ها

در نسخه‌هاي قبلي اپل فوتوز، بزرگ‌نمايي تنها در تب Photos ممكن بود. در iOS 14 اين قابليت براي همه‌ي بخش‌هاي ديگر همچون Albums و Favorites و Media Types هم فراهم مي‌شود. اين قابليت براي پيدا كردن محتواي مدانديشه متخصصين از ميان عكس‌ها و فيلم‌ها بسيار متخصصدي است.

مرجع متخصصين ايران بزرگ‌نمايي آلبوم‌ها iOS 14

در نسخه‌ي جديد اپليكيشن فوتوز، متخصص مي‌توان در نماي آلبوم، محيط را با بزرگ‌نمايي به وضعيت نمايش يك عكس در صفحه تغيير دهد يا با كوچك كردن محيط نمايش، محتواي عكس يا ويدئو را به‌صورت سه يا پنج محتوا در يك سطر ببيند. براي بزرگ‌نمايي مي‌توانيد از عملكرد مرسوم لمس با دو انگشت استفاده كرده يا از منوي سه نقطه‌اي، گزينه‌هاي Zoom In يا Zoom Out را انتخاب كنيد.

مشاهده تصاوير بندانگشتي در نسبت اصلي

در نسخه‌هاي كنوني اپليكيشن فوتوز، تصاوير بندانگشتي از عكس‌هاي موجود در تب Photos با نسبتي مربعي نمايش داده مي‌شوند. اين نوع از طراحي براي يكپارچه بودن محيط متخصصي بسيار جذاب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، اما به‌هرحال عكس‌ها و ويديوهاي متخصص، همگي در نسبت مربعي نيستند و نسبت‌هاي متفاوتي دارند.

مرجع متخصصين ايران مشاهده تصاوير بندانگشتي در نسبت اصلي iOS 14

 اپل در iOS 14 گزينه‌اي به‌نام Aspect Ratio Grid اضافه كرده است كه ازطريق منوي سه نقطه‌اي دردسترس متخصصان قرار مي‌گيرد. با فعال‌سازي گزينه، عكس‌ها و ويديوها در نسبت‌هاي واقعي‌تر و برابر با نسبت اصلي به نمايش در مي‌آيند. همچنين جهت‌گيري تصوير بندانگشتي عكس‌ها و ويديوها نيز با جهت‌گيري محتواي اصلي يكي خواهد بود. براي بازگرداندن اين نوع از نمايش به مدل عادي مي‌توانيد از همان منوي سه نقطه‌اي، گزينه‌ي Square Photo Grid را انتخاب كنيد.

ساختن Memory از آلبوم‌ها

قابليت مموري در اپليكيشن اپل فوتوز جذابيت زيادي براي متخصصان دارد. اين قابليت، از تصاوير و ويديوهاي مخصوص يك تاريخ يا موقعيت خاص، يك ويديوي خودكار توليد مي‌كند. يك موسيقي مرتبط با تم عكس‌ها نيز به ويدئو اضافه مي‌شود. درنهايت همه‌ي بخش‌ها هم قابل ويرايش هستند. در نسخه‌هاي قبلي اپليكيشن گالري iOS، امكان ساختن مموري تنها از تب‌هاي For You و Photos ممكن بود. در نسخه‌ي جديد متخصص مي‌تواند از هر آلبومي يك مموري بسازد.

مرجع متخصصين ايران ساختن Memory از آلبوم‌ها iOS 14

براي ساختن مموري از محتواي موجود در يك آلبوم، روي منوي سه نقطه‌اي كليك كرده و گزينه ي Play Memory Movie را انتخاب كنيد. با انتخاب گزينه‌ي جديد، تمامي قابليت‌ها مانند ساختن مموري از تب‌هاي قبلي به نمايش در مي‌آيد.

ساختن اسلايدشو در همه آلبوم‌ها

اين قابليت هم مانند قابليت مموري، مشاهده‌ي يك اسلايدشو از محتواي موجود در هر آلبوم را ممكن مي‌كند. قبلا اين قابليت تنها در تب For You فعال بود. اسلايدشو براي نمايش عكس‌‌ها و ويديوها براي ديگران متخصصد زيادي دارد. براي استفاده از قابليت جديد تنها بايد آيكن سه‌نقطه‌اي را لمس كرده و Slideshow را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران ساختن اسلايدشو در همه آلبوم‌ها

امكان ويرايس اسلايدشو در تمامي آلبوم‌ها براي متخصص وجود دارد. براي اين كار در هر اسلايدشو روي Options كليك كنيد تا گزينه‌هاي ويرايش، نمايان شود. از گزينه‌هاي دردسترس مي‌توان به موسيقي يا تغيير جلوه‌ي نمايش عكس‌ها اشاره كرد. همچنين سرعت تغيير بين اسلايدها و تكرار آن‌ها نيز در همين بخش تنظيم مي‌شود.

نمايش روان‌تر Live Photos

عكس‌هاي Live كه در iOS 13 ثبت شده‌اند، از اين قابليت همراهي نمي‌كنند

يكي از قابليت‌هاي جذابي كه در iOS 14 در اپليكيشن گالري اضافه مي‌شود، نمايش و ضبط روان‌تر و بدون لرزش تصاوير Live است. اين تصاوير همچنين در نماي Years, Months يا Days در تب Photos به‌صورت خودكار پخش مي‌شوند. البته قابليت‌هاي جديد و پخش روان، در عكس‌هايي كه در iOS 13 ثبت كرده‌ايد فعال نمي‌شود.

اضافه كردن متن توضيح به عكس‌ها و ويديوها

اضافه كردن توضيح و زيرنويس به محتواي تصويري، در پيدا كردن آن‌ها بسيار كارآمد خواهد بود. در iOS 14 متخصص مي‌تواند عكس‌ها و ويديوها را با كپشن و كلمات كليدي، برچسب‌گذاري كند. اگر گزينه‌ي همراه‌گيري در iCould هم فعال باشد، كلمات كليدي و متن‌ها در تمامي دستگاه‌هاي متخصص هماهنگ مي‌شوند. درنهايت براي جست‌وجوي عكس‌ها، تنها با وارد كردن كلمه‌ي كليدي مي‌توان به‌راحتي آن‌ها را پيدا كرد.

مرجع متخصصين ايران اضافه كردن متن توضيح به عكس‌ها و ويديوها iOS 14

زيرنويس و توضيحاتي كه متخصص براي عكس‌هاي iOS وارد مي‌كند، در داده‌هاي Exif عكس هم ذخيره مي‌شوند. درنتيجه پس از اشتراك‌گذاري تصاوير با هر متخصص ديگر، توضيحات و زيرنويس‌ها براي او هم نمايش داده مي‌شوند.

انتخاب سريع‌تر عكس‌ها در اپليكيشن‌هاي ديگر

در نسخه‌هاي كنوني براي اشتراك‌گذاري عكس با دوستان، الزاما نيازي به بازكردن اپليكيشن فوتوز نداريد. براي اين كار در هر اپليكيشني كه قرار داشته باشيد، يك گزينه‌ي انتخاب تصوير در حالت اشتراك‌گذاري ديده مي‌شود كه با استفاده از آن مي‌توانيد وارد پوشه‌ي مدانديشه متخصصين شده و عكس را از داخل محيط اپليكيشن متفرقه، انتخاب كنيد. اين قابليت اشكالات خود را دارد و آن‌چنان پربازده نيست.

مرجع متخصصين ايران انتخاب سريع‌تر عكس‌ها در اپليكيشن‌هاي ديگر iOS 14

اپل در iOS 14 انتخاب عكس از داخل اپليكيشن‌هاي ديگر را آسان‌تر مي‌كند. رابط متخصصي اشتراك‌گذاري بهبود يافته است و گزينه‌ي جست‌وجو هم دراختيار متخصصان قرار دارد. به‌علاوه، در همان پنجره‌ي جديد هم تب‌هاي عكس و آلبوم به‌صورت مجزا ديده مي‌شوند كه انتخاب تصوير براي اشتراك‌گذاري را آسان‌تر مي‌كند.

در نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل اپل، در زمان اشتراك‌گذاري عكس در اپليكيشن Messages، محدوديت تعداد عكس‌ها به متخصص نمايش داده مي‌شود. در اين اپليكيشن، مي‌توان حداكثر ۲۰ عكس يا ويدئو را به‌‌صورت هم‌زمان در يك پيام به اشتراك گذاشت كه در منوي انتخاب عكس براي اشتراك‌گذاري، اين محدوديت به متخصص نمايش داده مي‌شود.

متوقف كردن دسترسي اپليكيشن‌هاي ديگر به همه تصاوير

اپليكيشن فوتوز در iOS 14 با تمركز بيشتر روي امنيت و حريم خصوصي متخصص فعاليت مي‌كند. از نسخه‌ي جديد ديگر نيازي به ارائه‌ي دسترسي كامل به همه‌ي عكس‌ها به اپليكيشن‌هاي متفرقه نيست. درواقع متخصص مي‌تواند عكس‌ها و ويديوهاي مجاز براي دسترسي اپليكيشن متفرقه را خودش انتخاب كند. 

مرجع متخصصين ايران متوقف كردن دسترسي اپليكيشن‌هاي ديگر به تصاوير iOS 14

حفظ وضعيت انتخاب محتوا پس از اشتراك‌گذاري

در نسخه‌هاي قبلي iOS پيش از iOS 13، پس از انتخاب چند عكس و ويدئو و اشتراك‌گذاري آن‌ها، با بازگشت به منوي قبلي باز هم موارد در حالت انتخاب مانده بودند. اين قابليت خصوصا براي زماني‌كه متخصص قصد پاك كردن عكس‌ها پس از اشتراك‌گذاري را داشت، كارايي بسيار خوبي ارائه مي‌كرد. قابليت مذكور در iOS 13 حذف شده بود، اما ظاهرا كوپرتينويي‌ها تصميم دارند در iOS 14 مجددا آن را ارائه كنند.

مرجع متخصصين ايران ويجت گالري براي صفحه‌ هوم iOS 14

ويجت گالري براي صفحه‌ هوم

اپل در iOS 14 قابليت ويجت را ارائه كرد كه متخصصان از سال‌ها پيش منتظرش بودند. ويجت‌ها به متخصص امكان مي‌دهند تا صفحه‌ي هوم خود را بهتر مديريت كرده و شخصي‌سازي كند. اپليكيشن فوتوز هم از ويجت‌هاي جديد همراهي مي‌كند و مي‌توانيد با انتخاب آن، عكس‌هاي مدانديشه متخصصين خود را در ابعاد كوچك يا متوسط يا بزرگ در صفحه اصلي مشاهده كنيد.

قابليت‌هاي جديد اپليكيشن فوتوز در iOS 14، كارايي آن‌ را براي متخصصان اكوسيستم اپل دوچندان مي‌كنند. متخصصان در نسخه‌ي جديد امكانات بيشتري براي مشاهده‌ي آسان و همچنين جست‌وجو و اشتراك‌گذاري محتواي تصويري دارند كه بيش‌ازپيش، Apple Photos را به گزينه‌ي پيش‌فرض آن‌ها براي مشاهده و ويرايش محتواي عكس و ويدئو تبديل مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات