توشيبا به‌طور رسمي از دنياي كامپيوترهاي شخصي خارج شد

يك‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
توشيبا از قديمي‌ترين فعالان دنياي فناوري است كه پس از سال‌ها چالش در بازار كامپيوترهاي شخصي، اكنون با خروج از اين بازار به‌دنبال تمركز در حوزه‌هاي ديگر است.
تبليغات

توشيبا اولين شركتي بود كه كامپيوترهاي شخصي با فرم فاكتور لپ‌تاپ را به بازار معرفي كرد. اولين محصول آن‌ها در اين دسته در سال ۱۹۸۵ به بازار معرفي شد و T1100 نام داشت. اكنون و پس از گذشت چند دهه فعاليت، خبري ناگوار براي طرفداران برند ژاپني منتشر شده است. شركتي كه نقش مهمي در شكل‌گيري بازار كامپيوترهاي شخصي همراه داشت، به‌صورت رسمي از آن خارج مي‌شود.

خروج توشيبا از دنياي كامپيوترهاي شخصي به يك‌باره رخ نداد. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ اولين نشانه‌ها از ترك بازار را نشان دادند. در آن سال، سهم عمده‌اي از كسب‌وكار PC به شركت شارپ فروخته شد (۸۰/۱ درصد). شارپ كه خود اكنون زيرمجموعه‌اي از فاكسكان محسوب مي‌شود، با استفاده از سهام جديد، زمينه‌ها را براي ورود مجدد به بازار كامپيوترهاي شخصي فراهم مي‌كند.

شارپ در جريان قرارداد خريد سهم توشيبا، اكثر محصولات، فناوري، برندها و ديگر دارايي‌هاي توشيبا را در بخش Client Solutions Group دراختيار گرفت. سپس كل كسب‌وكار بخش كامپيوترهاي شخصي تحت برند Dynabook اداره شد كه توشيبا، ۱۹/۹ درصد از آن را دراختيار داشت.

اكنون و پس از گذشت حدود دو سال از اولين قرارداد فروش كسب‌وكار PC، توشيبا تصميم گرفت تا باقي‌مانده‌ي سهام خود را نيز به شركت هم‌وطن واگذار كند. درواقع توشيبا از سال ۲۰۱۸، ۱۹/۹ درصد از سهم كسب‌وكار داينابوك را در شارپ دراختيار داشت كه اكنون آن را به‌طور كامل فروخت. از اين به بعد، داينابوك به‌عنوان برندي كاملا تحت مالكيت شارپ شناخته مي‌شود.

تصميم توشيبا به خروج از بازار كامپيوترهاي شخصي، به چند دليل رخ داد. آن‌ها از مدت‌ها پيش با چالش‌هاي متعددي در بازار كامپيوترهاي شخصي روبه‌رو بودند و سهم قابل‌توجهي را هم دراختيار نداشتند. به‌علاوه، بحران‌هاي ديگر سازماني همچون چالش‌هاي شركت در زيرمجموعه‌ي وستينگهاوس الكتريك و رسوايي‌هاي مربوط با بخش حسابداري، مديران را به تغيير ساختار گسترده مجبور كرد. به همين دليل سهم عمده‌ي كسب‌وكار PC دو سال پيش به شارپ فروخته شد.

كسب‌وكار كامپيوترهاي شخصي، تنها زيرمجموعه‌اي نيست كه از توشيبا جدا مي‌شود. آن‌ها چندي پيش هم مجبور به جدا كردن بخش توسعه‌ي حافظه‌هاي NAND شدند كه مدتي بعد به‌صورت شركتي مستقل به‌نام Kioxia به كار ادامه داد. آن‌ها همچنين بخش تلويزيون خود را نيز به HiSense فروختند و وستينگهاوس الكتريك نيز به شركت بروكفيلد فروخته شد. شواهد نشان مي‌دهد كه غول قديمي دنياي فناوري وضعيت جالبي ندارد و شايد در آينده‌ي نه‌چندان دور، ديگر خبري از برند توشيبا در بازارها نباشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات