نگاهي به تصاوير منتخب مسابقه‌ عكاسي 2020 Minimalist Photography Awards

سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مقاله، تعدادي از عكس‌هاي برتر مسابقه‌ي عكاسي Minimalist Photography Awards سال ۲۰۲۰ را مرور مي‌كنيم.
تبليغات

مجله‌ي B&W Minimalism دومين دوره از مسابقات ساليانه‌ي جايزه‌ي عكاسي مينيماليست سال ۲۰۲۰ را برگزار كرد و تصاوير برتر انتخاب شدند. در اين سري از مسابقات، بيش از ۴،۲۰۰ عكس از ۴۱ كشور در ۱۲ دسته‌بندي مختلف باهم به رقابت پرداختند. عكاسي خياباني، روتوش، مفهومي و عكاسي هوايي از دسته‌بندي‌هاي مسابقه‌ي مينيماليست امسال هستند.

جورج بايرن، عكاس استراليايي براي مجموعه‌ي عكس‌هاي «Exit Vision»، عنوان برترين عكاس مينيماليست امسال را از آن خود كرد و دو عكس از مجموعه عكس‌هاي يادشده‌ي اين هنرمند در دو دسته‌بندي عكاسي انتزاعي و هنري رتبه‌ي دوم را كسب كردند.

ميلاد صفابخش، بنيانگذار و داور مسابقه‌ي عكاسي مينيماليست درباره‌ي اين سبك عكاسي گفت:

عكاسي مينيماليسم و هرآنچه كه به آن مربوط مي‌شود، مي‌تواند به‌عنوان رويكردي در عكاسي تمام سبك‌ها استفاده شود. عكاس سبك‌هاي ديگر ازجمله پرتره، معماري و مانديشه متخصصينه مي‌تواند با نگاه مينيمال به محيط اطرافش، عكس‌هاي مينيماليست خلق كند.

عكس‌هاي گرفته‌شده توسط برندگان رتبه‌هاي اول و دوم و سوم در هر دسته‌بندي، در جزوه رايگان مربوط به جوايز عكاسي مينيماليست چاپ مي‌شوند و پس از بازگشايي مجدد گالري مينيمال شهر برلين به نمايش گذاشته خواهند شد. در ادامه، تعدادي از عكس‌هاي برتر مسابقه‌ي عكاسي Minimalist Photography Awards سال ۲۰۲۰ را مرور مي‌كنيم. هر عكاس درباره‌ي عكس خودش توضيحي كوتاه داده است.

برنده‌ي عكاسي انتزاعي

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards برنده عكس انتزاعي
  • عنوان عكس: سري اول عكس‌هاي انتزاعي
  • عكاس: استانيسلاس آگريس

من استانيسلاس آگريس، عكاس و موزيسين فرانسوي و اهل حومه‌ پاريس هستم و باتوجه‌به اصالتم، در بخشي از كارم روي عوامل شكل‌ هندسي، الگوها و رنگ‌‌هاي موجود در شهرم تمركز مي‌كنم. درواقع، با گرفتن عكس انتزاعي از رنگ‌هاي مسطح سعي مي‌كنم اثري هنري خلق كنم كه هويت اصلي سوژه‌ را پنهان كند. عكاسي به من كمك مي‌كند تا به دنيا و محيطي كه هر روزه با آن سروكار دارم، با دقت بيشتري نگاه كنم.

به انديشه متخصصينم در سبك‌هاي عكاسي مانند معماري، مانديشه متخصصينه و خياباني، بايد اصل مينيماليسم و گرافيك را حفظ كرد. در عكاسي تلاش مي‌كنم بادرانديشه متخصصينگرفتن خطوط و منحني‌هاي ساده و تنظيم عناصر پيش‌زمينه و پس‌زمينه، شكل‌هاي جديدي خلق كنم.

رتبه‌ي دوم عكاسي هنري

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عكس هنري جورج بايرن
  • عنوان عكس: خيابان هفتادويكم ميامي
  • عكاس: جورج بايرن

اين عكس به مجموعه‌ي عكس‌هايم با نام Exit Vision تعلق دارد. در تصوير كلاژي كه مشاهده مي‌كنيد، عناصر موجود از مكان‌هاي گوناگون دركنار هم قرار گرفتند و عكس‌ها با دوربين مديوم فرمت در ميامي گرفته شدند. براي عكس‌هاي مجموعه‌ي Exit Vision، تركيب رنگ‌هاي ساختگي دنياي اطرافم را جمع‌آوري مي‌كنم و تصويري جديد از آن‌ها مي‌سازم. از عكس‌ها با استفاده از كلاژ تصويري خلاقانه ايجاد شده است.

رتبه‌ي دوم عكاسي Open Theme

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عكس هنري جان اندرس
  • عنوان عكس: مربع
  • عكاس: جان اندرس گادوين

وجود مانديشه متخصصينه‌ي اطراف شكل هندسي، تصويري متفاوت به آن مي‌بخشد. عكس در شهر اوكشبقياي سوئد گرفته شده است.

رتبه‌ي سوم عكاسي هوايي

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عكس هوايي
  • عنوان عكس: اشكال نمك
  • عكاس: كوين كراتگارتنر

حوضچه‌هاي تبخير نمك، درياچه‌هاي مصنوعي كم‌عمق هستند كه براي استخراج نمك از آب دريا طراحي شده‌اند. شركت‌هاي زيادي در استراليا براي توليد نمك دريايي از روش تبخير با انرژي خورشيدي استفاده مي‌كنند. در نمك‌زدايي خورشيدي، از انرژي خورشيد و باد، نمك توليد مي‌شود. آب دريا در حوضچه‌ها تبخير مي‌شود و پس از افزايش غلظت آب و تبخير كامل ، نمك در كف حوضچه متبلور مي‌شود.

پس از اتمام فرايند تبخير، در حوضچه‌هاي تبخير، طيفي رنگي از آبي روشن تا قرمز پررنگ ايجاد مي‌شود كه شوري آب را نشان مي‌دهد. اين عكس هوايي از هواپيماي كوچك گرفته شده است.

رتبه‌ي دوم عكاسي مانديشه متخصصينه

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عكس مانديشه متخصصينه
  • عنوان عكس: كوه‌هاي يخي به شكل خامه‌
  • عكاس: گفرارد بورك

كوه يخي در گرين‌لند، به شكل خامه‌ي هم‌زده بود.

رتبه‌ي اول عكاسي كلاژ

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عكس كلاژ جورج بايرن
  • عنوان عكس: پله‌هاي زردرنگ
  • عكاس: جورج بايرن

اين يكي از عكس‌هاي مجموعه‌ي Exit Vision است. عكس كلاژ از عناصر موجود در مكان‌هاي متعدد ايجاد شده‌ است. عكس‌ها با دوربين مديوم فرمت گرفته شدند. از تركيب رنگ‌ها براي جلوه‌دادن به عكس‌هاي اين مجموعه استفاده و تصاوير جديد خلق مي‌كنم.

رتبه‌ي دوم عكاسي معماري

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عكس معماري
  • عنوان عكس: خانه‌ي اوقاتسوت
  • عكاس: جان كسموپولوس

اوقاتسوت شهر كوچك گرينلند و در خليج ديسكوي شرقي واقع شده است. روشنايي خورشيد و تابش نور روي خانه‌هاي رنگي و صخره‌ها سبك زندگي متفاوت مردمان اين سرزمين را نمايان مي‌كند: جامعه‌اي خودماني درعين حال منزوي از كوه‌هاي يخي اقيانوس. با استفاده از كادربندي مينيماليست و خلق پرتره‌اي از زندگي در گرينلند، سعي كردم حس شهر را به بيننده منتقل كنم.

رتبه‌ي دوم عكاسي نوردهي طولاني (Long Exposure)

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عنوان عكس آرياك
  • عنوان عكس: آرياك
  • عكاس: اولانا اسويتوچا

اين عكس از سري‌ عكس‌هاي مربوط به دروازه‌ي سنتي توري‌ئي ژاپن است.

رتبه‌ي سوم عكاسي مفهومي

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عكس مهرداد فتحي
  • عنوان عكس: آلابولا
  • عكاس: مهرداد فتحي

ميرچا الياده، فيلسوف و تاريخ‌دان، درباره‌ي خلق جهان مي‌گويد: «آفرينش جهان نمونه‌ي اوليه هر ساختمان است. هر شهر و هر خانه‌اي را كه مي‌سازند، تقليدي نو از آفرينش جهان و به‌عبارتي، به‌معناي تكرار خلقت جهان است.»

برنده‌ي عكاسي در شب

مرجع متخصصين ايران مسابقه عكاسي minimalist photography awards عكاسي در شب

از انديشه متخصصين وارن، زوال و پژمرده‌شدن هم مي‌تواند زيبايي خاص خودش را داشته باشد. او روي چند پروژه‌ي عكاسي مانند شكوه محوشده كار كرده است كه اين اثر در سال ۲۰۱۵، در موزه‌ي گاردن لندن به نمايش گذاشته شد. همچنين، زيبايي ازبين‌رفته حاصل همكاري وارن با ربكا لوييس لا، هنرمند سرشناس چيدمان گل، در سال ۲۰۱۷ است.

به‌انديشه متخصصين مي‌رسد ايده‌ي عكس زوال در شب، از علاقه‌ي ذاتي عكاس به دنياي گل و گل‌هاي پژمرده نشأت مي‌گيرد. او با عكاسي از فلورا در شب توانست پژمرده‌شدن اين گل در اين زمان را نمايش دهد. اين تصوير و فرايند تغيير ظاهر گل را كمتر كسي ديده‌ است.

عكس بالا در تاريكي يكي از روزهاي زمستان و با نور جزئي چراغ در باغ ميلنيوم در نورفك انگلستان گرفته شده است.

براي مشاهده‌ي تمامي عكس‌ها اينجا را كليك كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات