برنامه پنج‌ساله چين براي برتري در حوزه هوش مصنوعي و رايانش كوانتومي

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
چين در اجلاس داخلي جديد، از تدوين برنامه‌اي پنج‌ساله خبر داده است تا بتواند در حوزه‌ي هوش مصنوعي و رايانش كوانتومي به برتري جهاني دست پيدا كند.
تبليغات

جنگ تجاري با ايالات متحده‌ي آمريكا باعث شده است صنعت فناوري چين متحمل ضرر زيادي شود و دنياگيري ويروس كرونا نيز به‌نوبه‌ي خود بر صنعت فناوري چين اثر منفي گذاشت. بااين‌حال، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد صنعت فناوري چين قصد دارد در آينده‌ي نزديك به دوران اوج خود بازگردد.

طبق گزارش خبرگزاري انگجت به‌نقل از وال‌استريت ژورنال، چين اخيرا در اجلاس سالانه‌ي احزاب به تدوين برنامه‌اي پنج‌ساله با هدف پيشرفته‌تركردن فناوري‌هاي چيني اشاره كرده است. اين برنامه «به امنيت ملي و توسعه‌ي كلي» چين كمك خواهد كرد. چين در قالب برنامه‌ي جديدش قصد دارد آزمايشگاه راه‌اندازي كند و برنامه‌هاي يادگيريي را جدي‌تر و جامع‌تر پيش ببرد و فرايند تحقيقات را در حوزه‌هاي هوش مصنوعي و زيست‌فناوري (بيوتكنولوژي) و نيمه‌هادي‌ها و رايانش كوانتومي (Quantum Computing) تقويت كند. 

دولت چين اعلام كرده است كه مي‌خواهد در سال ۲۰۲۱، سرمايه‌ي اختصاص‌داده‌شده به تحقيقات بنيادي را با هدف دستيابي به پيشرفت‌هاي انقلابيِ احتمالي ۱۰٫۶ درصد افزايش دهد و استراتژي تحقيقاتي دَه‌ساله تدوين كند. در‌حال‌حاضر، چين چندين مزيت فناوري‌محور دارد كه از بين آن‌ها مي‌توانيم به زيرساخت پيشرفته در حوزه‌ي 5G و حجم زياد تحقيقات مرتبط به هوش مصنوعي اشاره كنيم. چين يكي از معدود كشورهاي جهان است كه در آن،‌ تاكسي‌هاي كاملا بدون راننده در حال خدمت‌رساني به مشتريان واقعي هستند. گويا چين قصد دارد در اين حوزه‌ها جايگاهش را محكم‌تر كند.

برنامه‌ي چين براي پيشرفت در صنعت فناوري ممكن است به بقاي اين صنعت در چين ارتباط داشته باشد. تحريم‌هاي ايالات متحده‌ي آمريكا باعث شده است فعاليت تجاري شركت‌هاي بزرگي مثل هواوي و ZTE تا حد زيادي مختل شود و يكي از دلايل رخداد اين اتفاق، نداشتن برتري در حوزه‌ي توليد تراشه است. ازاين‌رو، چين قصد دارد با بودجه‌ي ۱۵۵ ميليارد دلاري به فناوري‌هاي جديدي در حوزه‌ي نيمه‌‌هادي دست پيدا كند.

ايالات متحده‌ي آمريكا در‌حال‌حاضر در زمينه‌ي تحقيقات نيز برتر است و دولت بايدن در حال تخصيص بودجه‌ي بيشتر به حوزه‌هاي 5G و هوش مصنوعي و خودروهاي برقي است. امروزه، چين در بخش‌هاي مختلف به پيشرفت‌هاي درخورتوجهي رسيده است؛ اما اگر اقدامات ايالات متحده را خنثي نكند، خطر جاماندن از رقابت را به جان مي‌خرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات