توليدكنندگان لوازم خانگي خواستار افزايش ارزشها شدند
خردادماه سال جاري، سازمان حمايت از حقوق مصرفكنندگان و توليدكنندگان، مجوز افزايش ۲۰ تا ۳۰ درصدي ارزش كالاهاي گروه لوازم خانگي را صادر كرد. ارزش لوازم خانگي سال پيش هم بهصورت رسمي ۱۰ درصد گران شده بود. علت افزايش ارزش، همهگيري ويروس كرونا و تلاطم ارزش ارز اعلام شد.
حال دبير انجمن صنايع لوازم خانگي ايران با اشاره به افزايش ۱۳۰ درصدي مؤلفههاي توليد نسبت به سال گذشته، اعلام كرده است كه توليدكنندگان خواستار افزايش ارزشها شدهاند و مستنداتي جهت تأييد درخواست خود به سازمان حمايت از مصرفكنندگان و توليدكنندگان ارائه دادهاند. در اين مستندات آمده است كه طبق مصوبه ستاد تنظيم بازار در سال ۱۳۹۷، صرفا ۲۵ قلم محصولي كه از ارز دولتي استفاده ميكنند مشمول ارزشگذاري هستند.
دبير انجمن صنايع لوازم خانگي: ميانگين نرخ ارز در صنعت لوازم خانگي نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزايش داشته است
عباس هاشمي در گفتوگو با ايسنا دراينباره تصريح كرد: «بهطور متوسط آلومينيوم ۱۵۴، درصد فولاد ۲۱۲ درصد، برنج ۱۳۱ درصد و مس ۱۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزايش ارزش داشته و اين در حالي است كه توليدكنندگان لوازم خانگي در خردادماه امسال مجاز شدند ارزشهاي خود را حدود ۲۵ درصد افزايش دهند.» هاشمي در همين راستا اظهار ميكند كه با درانديشه متخصصينگرفتن يورو، ميانگين نرخ ارز در صنعت لوازم خانگي در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزايش داشته است. بر همين اساس، بهگفتهي هاشمي، ارزش برخي كالاها با درانديشه متخصصين گرفتن ارزش مواد اوليه، پنج تا شش برابر بيشتر از نرخ تعيينشده توسط سازمان حمايت است.
هاشمي اذعان ميكند كه با توجه به مستندات حقوقي و قانوني ارائهشده به وزير صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اين زمينه، ارزشگذاري براي محصولات لوازم خانگي در اين شرايط امكانپذير نيست و ورود ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت هم به ارزشگذاري لوازم خانگي موضوعيت ندارد. وي اضافه كرد: «... اگر هم ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت بخواهند در اين بازار نظارت كنند، بايد واحدهاي توليدي بر اساس ارزش نهادههاي توليد خوداظهاري كنند و در صورت بروز تخلف سازمان حمايت ورود كند؛ اما اعلام تكليف ارزشها از اين سازمان حمايت در بازار لوازم خانگي راه حل نيست و امكان ادامهي توليد لوازم خانگي در اين شرايط وجود ندارد.»
دبير انجمن صنايع لوازم خانگي اعلام كرد كه تعيين تكليف نهايي دربارهي اين بازار بايد هرچه زودتر صورت گيرد وگرنه توليدكنندگان موجب ضرر ميشوند. هاشمي با اشاره به بيتقصير بودن توليدكنندگان در افزايش نامتعارف ارزش لوازم خانگي، اظهار كرد كه سازمان حمايت و ستاد تنظيم بازار، توليدكننده و مصرفكننده در اثر اشتباهات استراتژيك ضرر ميكنند و در اين ميان، افرادي بهصورت غير قانوني و پنهاني سود ميبرند.
هم انديشي ها